Sv: Behöver hjälp med hästen
*kl*
Ett tips som kan tillämpas hela tiden man är med hästen är att aldrig låta den komma undan med saker man inte vill att den ska göra.
Alltså att vara konsekvent. Man kan inte säga åt hästen att tex inte bita nio gånger och tionde gången låta den göra det.
Vid uteridning kan man försöka förekomma hästen för att få den mer motiverad, när man haft kamp om vilket håll ekipaget ska åt och till slut får hästen dit man vill kan man berömma ordentligt, gå en liten bit till och sen själv vända hästen hem. Hur långt måste man känna själv, innan hästen börjat ens tänka på att börja bråka igen, kan vara några meter eller en km beror på hästen.
"Kampen" innebär att som någon annan beskrev, tex vända runt hästen på en liten volt (vilket är svårt med hackamore), man kan behöva ta tag med båda händerna i en tygel för att vända en fjording som bestämt sig! Man måste hitta den tekniken som gör det lättare att svänga runt, prova svänga med handen högt/lågt/utåt/uppåt.... hur är det lättast att svänga runt denna häst? Det man gör är att sätta hästen ur balans. Man kan lägga till skänkeln på utsidan för att hjälpa till att få med bogen. Och göra det obekvämt för hästen att gå åt något annat håll än det Du vill. Jag själv "bumpar" med benen oavbrutet och med ökande kraft tills hästen gör minsta ansats åt det håll jag vill, då slutar jag med allt = eftergiften!
Man kan också träna mycket bogkontroll, vilket jag tycker är svårt att förklara i text...fråga en tränare!
Det är svårt att förklara i text, men försökte så lite frön iaf...
Fö så har jag själv fyra st fjordingar, och haft samma problem med två av dem (den ena mer, den andra mindre) när jag började rida dem. Nu har båda gått distansritt!
En av mina araber som är ung och grön försöker också sig på att vända hem ibland, men hon har en annan teknik än fjordingarna! Och skillnaden är också att mina fjordingar testade om de kunde göra som de ville medans den unga araben är osäker när hon ska ut ensam.
Kanske blev rörigt, hoppas du förstår nåt av det iaf!
Mvh
Camilla