Sv: Behöver hjälp med hästen
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är rätt dumt att byta till hack innan ni har löst problemet.
Enl min erfarenhet är hack på en (icke välriden) fjording ungefär som en piss i havet
Även om din dotter bara ridit på ridskola så tycker jag nog hon borde ha tillräcklig kunskap för att lösa problemet?
Jag VET hur svårt det är att få stopp på en fjording som sticker - de är ju som bulldoozrar. Det är inte styrkan som löser dessa problem utan det är tekniken.
Med tanke på att tjejen är så pass gammal och har ridit så pass länge så kan man ju ge lite "hårdare" tips.
Är det så att hästen tvärvänder och sticker så är det bara att slita tag i ena tygeln. Går hästen åt vänster -
släpp vänstertygeln
dra i högertygeln med båda händerna om så krävs..
Det är viktigt att man är bestämt och inte velar utan ska den gå åt höger SKA den gå åt höger!
Kanske även banka lite med skänkeln samtidigt. Ha ett spö med!
Att tjejen är liten och nätt är oviktigt, då det som sagt enbart handlar om teknik.
Man kan heller inte vara "snäll" när hästen gör sådär, utan i såna situationer får man faktiskt vara lite hårdhänt.
Det är viktigt att man inte låter hästen vända, den SKA gå åt det hållet man tänkt sig, utan diskussion!
OM hästen hinner sticka så får ryttaren aldrig bli hängande i munnen. Ge och ta i munnen, blir man hängande så blir hästen starkare.
Sen så bör ju även ryttaren som sagt träna på ledarskapet. En häst som gått på ridskola är van att alltid ha andra hästar framför sig så man måste ju ha lite förståelse för hästens beteende.
Rykta länge, gå ut på promenader med hästen (ha kedja) och "lek" lite med den.