Behöver bara få skriva av mig ...

Calazirya

Trådstartare
Just nu sitter jag och är alldeles uppgiven och besviken, detta kommer följdaktligen bli en "gnälltråd", nu har jag iaf varnat Er.

Som de flesta säkert vet här inne så råkade jag ut för en olycka för lite mer än ett år sedan då jag bröt ryggen på två ställen samt ådrog mig en kraftig hjärnskada..

Efter 6 månader på sjukhus har jag flyttat hem och vardagen börjar så smått flyta på igen..

MEN jag har ju en hund också som jag delar med min fd sambo/pojkvän, en Grand Danois på 85 kg ...

Min fd sambo ( som även han är delägare ) sa redan från början att jag inte skulle behöva ödsla en massa kraft på Atlaz ( hunden ) utan det skulle han fixa...

Så nu i sommar kom han fram till att han inte hade tillräckligt med tid för Atlaz och att allt var sååå jobbigt...

Trots att jag inte kan ha honom alls själv utan är beroende av andra som hjälper mig ( min far ) så ställde vi upp så gott vi kunde i sommras ( med kort varsel )

Trots detta så fick jag en massa gnäll från fd sambons sida...

Nu sedan 2 månader så har vi på allvar försökt fått ett nytt hem till Atlaz, och även fast jag sakt att det kommer dröja eftersom Atlaz ändå har en del problem så verkar det inte gå in ...

Jag har under den tiden som jag legat på sjukhuset fått fixa hundvakt flera gånger för att fd sambon först planerar en resa och sedan i sista minuten "kommer på" att inte hundvakt finns, och eftersom jag har dåligt samvete så har jag löst det de flesta gånger.

Nu är det så att jag bor hemma hos min pappa ( + familj ) efter att jag blev utskriven från sjukhuset och här finns barn och kompisar (= måste vakta Atlaz 110% för han är inte säker med barn )

För 2 veckor sedan ringer FD sambon och säger att vi måste ha Atlaz för han ska åka bort följande vecka, han vet att jag inte kan ha honom själv = beroende av min pappa ( som just denna vecka ska resa bort )

Jag får då höra att jag inte bryr mig alls och skiter fulklständigt i Atlaz och ställer inte upp, att han fått ta så mycket skit genom Atlaz ( ja vad tror han att jag fått då som varit sängliggande i 6 månader )

Jag frågar om det inte passar någon annan vecka, jo sista helgen i november fräser han till svar.

Så skickade han ett meddelande nu i kväll ( han har inte hört av sig efter det samtalet ) och skrev att han åker bort nästa helg och Atlaz kan inte följa med, till saken hör att jag är helt ensam hemma och han vet mycket väl att jag inte kan gå långt = svårt att röra mina ben och att ett enda litet ryck från Atlaz kan vara förödande.

Alltså är det jag som bryr mig för lite, är det jag som inte ställt upp tillräckligt för jag börjar tro att det är så snart?
Jag mår verkligen ruskigt dåligt av hela denhär situationen....

Vet inte riktigt vad jag vill få ut av detta, behövde nog bara skriva av mig lite ångest... :(

( Kan tillägga att han inte lyft ett endaste finger för att hitta ett nytt hem till honom heller )

/ Ledsen och uppgiven C
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Jag tror absolut inte du bryr dig för lite, jag tror du gör ditt allra bästa för att allt ska bli bra, och det är klart du blir ledsen när ingen ser det.

Det är svårt att avgöra om din fd pojkvän är "dum i huvudet" i den här frågan eftersom man inte hört hans version, men hur han än känner sig är det inte rätt att släppa allt ansvar och låta dig ta allt det jobbiga och all skit.

Kan ni inte ha ett samtal i lugn samtalston, där man försöker att inte bli upprörd utan förklarar så ärligt, tydligt och pedagogiskt man kan hur man känner det och vad man vill, och fråga varandra saker utan att låta nedlåtande eller.. otrevlig?
Även om man bara vill slå ngn på käften vissa gånger så löser det oftast ingenting liksom, om du fattar;)

Vad skulle hända om du inte tog Atlaz den veckan han ska bort?
Han skulle väl inte bara lämna honom i lägenheten och dra?

Hur går det med ny matte/husseletandet?

Styrkekram till dig, du kommer klara dig och Atlaz igenom det hr, det tror jag verkligen!:)
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Ja, jag har följt vad som händer.
Massor med styrkekramar från oss.
Jag hoppas att ni hittar ett bra hem till Atlaz även om det inte är det lättaste.
Jag skulle ev kunna ställa upp som hundvakt när det kniper.
Mina ungar är hundvana av alla omplaceringar som mellanlandat hos oss.
Trist att du och exet inte kan komma överens när det gäller, att han ointe ställer upp. Du har verkligen annat att tänka på också, du måste koncentrera dig på att bli hel igen.

peppar så mycket jag bara kan och ska hör amig för bland mina bekanta om det inte finns någon som skulle var intresserad av en bjässe...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Du har väl alldeles nog med dig själv, utan att behöva ha massa ångest för att hunden inte får det han behöver.
Har du bra kontakt med uppfödaren? Skulle Atlaz kunna vara där ett tag?
Alternativt om någon annan uppfödare vill hjälpa till, eller känner någon?

Ditt x låter lite likt mitt. Han ville också ha hund, men inte om det tog tid eller krävde något.
Det är fruktansvärt jobbigt, men du har inte möjlighet att lösa det själv. Ni måste prata om det här, och fråga om han verkligen vill omplacera/hitta avlastning eller inte. Det kan ju vara där skon klämmer. Han har kanske bara inte insett tidigare exakt hur mycket en hund kräver.

*kramar*

Jag kan även höra med vänner om de är intresserade, själv åker jag ju på långsemester ett tag, men efter det skulle jag troligtvis kunna ställa upp. Har inga barn, och hundvan sambo (som iofs ville ha en liten hund....men men). :D
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Tala om för x-et att han får lämna in Atlaz på ett hundpensionat och att han får betala det själv :devil:

Vad tänker karln på :confused:

Han vet väl att det är omöjligt för dig att ha hunden när du är ensam?
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Hundpensionat eller sätt grimma på honom så att du iaf kan gå ut och kissa med honom. Kanske någon mindre hundvan kompis kan ställa upp och gå en längre promenad om han har grimma också? Nu handlar det inte om att vara PK och inte använda grimma utan att hunden ska få komma ut och röra på sig.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Kan ni inte ha ett samtal i lugn samtalston, där man försöker att inte bli upprörd utan förklarar så ärligt, tydligt och pedagogiskt man kan hur man känner det och vad man vill, och fråga varandra saker utan att låta nedlåtande eller.. otrevlig?
Även om man bara vill slå ngn på käften vissa gånger så löser det oftast ingenting liksom, om du fattar

Jag har verkligen försökt, det slutar med att han i bästa fall skrattar åt mig och i värsta fall beskyller mig för allt mellan himmel och jord... Han vet vad som sårar mig och gör mig ledsen, han utnyttjar sin kunskap för att få mig att må ännu sämre..

Hans version skulle väl vara ungefär såhär:

Jag har tagit hand om hunden i över 1 år själv nu och fått göra mycket uppoffringar , det han menar med att inte ställa upp är för att jag inte kan sitta hundvakt åt honom när som helst han behöver och helst med kort varsel också ( Han vet att jag inte kan ha honom ensam )

Det är det enda som räknas, inte alla gånger jag faktiskt löst situationen så att han kan resa bort eller att jag gjort allt för att hitta ett nytt hem åt honom medans han inte gjort ett dugg..

Det hade varit en sak om det var MIN hund, men det är ju lika mycket hans hund och hans ansvar...

Jag orkar inte mer snart, jag ringer och bokar en tid hos veterinären :(
 
Senast ändrad:
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Till Er som erbjudit ett tillfälligt hem åt honom : TACK :bow: men tyvärr tror jag inte att Atlaz skulle klara av att flytta från oss till ett hem och sedan vidare igen... Jag är rädd att det knäpper helt i huvudet på honom då.

Jag har sagt att vi ger en chans till en ny familj och fungerar inte det så låter jag honom somna in istället :(

Brandgul: Hundpensionat är helt uteslutet pga av hans beteende mot folk han inte känner och för att han har blivit så himla osäker det senaste året.

Hade jag orkar gå ut och hans vikt var det enda problemet så hade jag använt iaf "gå fot sele" men jag orkar inte gå så långt alls, det betyder att han bara skulle få komma ut på små korta kissturer och det skulle han må ännu sämre av ..
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

du har verkligen hamnat i en tråkig situation.

På din beskrivning av atlaz så låter de som han har dåligt psyke o lätt kan bli en fara för människor och framförallt barn.
Tänk på att han är en stor hund, han behöver inte ens hugga utan de räcker med att han stöter så blir de stor skada. (gissar på att du är väl medveten om detta.)

hade de varit min hund och jag inte kunde ta hand om den skulle jag låta han somna in istället för o byta hem.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Sök på tidigare trådar ang omplacering av hunden...

Jag tror verkligen att Atlaz kan bli en helt underbar hund i rätt hem, hade jag inte trott det så hade jag inte låtit omplacera honom alls..

Därav har jag beslutat att ge det EN chans, för att ge honom en chans i livet ( för det är han värd )
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

förresten..hur hög är han, har du kort?
Min GD är 3 o väger 56 kg.. din är av samma ras o väger 30 kg mer :eek:
min måtte va liten eller din väldigt stor.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Fast om din "bara" väger 56 kg så måste han vara väldigt smalt byggd, jag har sett att det är fler och fler Grandisar som är byggda så nu förtiden ( beroende lite vilken uppfödare man väljer och vilka linjer den avlar på )

Atlaz är lite av den gamla GD typen: grov, men absolut inte som ex mastifferna, med ordentligt stop( huvudet ) och rejäla läppar..

Han är ca 90 cm mkh och väger kring 85 kg .
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Apropå omplacering. Har du provat med Hittehund? Har jättebra erfarenhet av den organistaionen, omplacerar inte fören de hittar det perfekta hemmet, inget hafs och snabbt iväg med andra ord.
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

ja han är ingen grov kille dock mycket läppar där de får plats med tonvis med dreggel :angel: :D
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Men..oj, det här har jag faktiskt missat helt:o

Men...var det inte du som skulle bila med din pojkvän till Hund2006??

Han har inte lust att hjälpa till då?

Hur bor ni nu? Kan ni inte göra en rasthage, bättre än inget alls iaf.

Jag hoppas verkligen att det löser sig, det är ju inte nån liten hund heller o då blir det genast mycket svårare.:(
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Min nuvarande är inte hundvan alls och dessutom ogillar Atlaz män = dålig kombination ( iallafall just nu )

Som redan skrivet så bor JAG ( utan hunden ) hemma hos mina pappa( och hans familj med barn och hela köret ) efter att jag blev utskriven från sjukhuset så det är en omöjlighet att ha honom här, han skulle må dåligt av att bo här..

Alltså till saken hör att fd sambon bara behövt säga till att det blev för mycket/för jobbigt så hade vi ju löst situationen tidigare, men han har tigit ända fram till nu och nu vill han plötsligt inte mer och då blir han arg på mig för att jag inte kan ta hand om honom ( det är ingen nyhet för honom )

Håll tummarna nu för att person vi ska träffa på Lördag vill ha honom, annars blir det veterinären :(
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Med risk för att vara envis och tjatig (är ju känd för det här :o ) så tycker jag ändå att du (eller x-et) ska göra ett pröv med pensionat. Jag har själv mångårig erfarenhet av inblandning i hundpang, och dom hundägare som trott att Fido inte klarar av det/att pangfolket inte klarar Fido, är otaliga. Flertalet tror jag faktiskt.
Vi var aldrig med om att en hund inte anpassade sig inom 3 dygn, utom i ett fall. Det var en superskrämd schäfertik som jag fick vara specialsocial med under 1 vecka för att hon skulle acceptera även övrig personal. Sedan gick det bra även med henne.
Personal på bra pang har allsidig erfarenhet av olika raser och mentaliteter. Lyssna åtminstone med något ställe i din närhet.
Prova vet jag. Vad kan ni förlora? X-et pröjsar förståss! ;)

Jag tycker inte om att djur ska behöva dö för att vi mämmiskor har problem med dom. En sak om djuret är omöjligt som individ, men så verkar ju inte vara fallet här.

LIA
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Alltså jag förstår att ni vill väl, och hade jag inte vetat hela bakrunden och hur Atlaz är så hade jag också tipsat om hundstall/pensionat om jag läst en liknande tråd

Men jag kan till 90% säga att det kommer sluta illa och att Atlaz skulle må sämre av en sådan situation...

Om det du menar är att vi ska lämna honom hos ett pensionat och låta dom sköta omplaceringen..

Jag tycker inte att ett djur heller ska behöva dö, men Atlaz är speciell...
 
Sv: Behöver bara få skriva av mig ...

Du vet säkert själv vad som är bäst för hunden, försök gå på din egen magkänsla, och använd oss som bollplank.
Hoppas att ni hittar en lösning så fort som möjligt, som blir bra för er alla.

*skickar en liten kram*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 669
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp