Behöver akut tips/hjälp innan 17!

Sv: Behöver akut tips/hjälp innan 17!

Ursäkta att jag blandar mig, men suck... sånt typiskt Buke-tjafs igen!

du tycker alltså att det är bättre att hon har sin häst ensam i en liten hage?
Det är väl bättre om man inte vill att det ska hända en massa olyckor? Många hästar står ensamna i lite mindre hage för att det inte ska hända olyckor. Men självklart så är det både roligare och mer "vanligt" för hästar att stå tillsammans i en större hage. Men det är en smaksak. Om man inte vill ha sin häst skadad eller täcken blir sönderkäkade är det bättre att låta hästen stå i en mindre hage.;)

Precis min tanke? :confused:

Till Maria
Ska min häst behöva gå själv bara för att de tuggar på varandras grimmor? Hellre att jag får köpa nya grimmor & täcken, & att min häst är lycklig, än att ställa honom i en liten hage själv! Han är 2,5 år & ska absolut INTE behöva gå själv!

Det var bara ett tips som du absolut inte behöva ta med dig.:) Du gör som du själv vill med din häst..... Slutdiskuterat elr vill du fortsätta?

Nej, jag har fått den hjälp jag behövde. Ändå måste du kommentera att min häst har grimma i hagen.. ;) Alla gör vi olika & jag har mina skäl till att han har grimma. Punkt slut.

Hej Quinny07
Jag tycker du ska ha grimma om du vill, det som kan vara en tanke är att välja en lädergrimma för den går sönder innan hästen gör det. Jag har varit med om allvarliga skador vid användande av nylongrimmor, de bliur rätt ofina skador. Till ditt problem med infångande så finns det trevliga o bra metoder utan linor o en massa folk för att träna hästen att komma till dig. Det enda som krävs är fungerande fötter på dig och en lite avgränsad yta för att träna detta. Förslagsvis paddock 20 x 40. Metoden är lite krånglig att förklara men hör gärna av dig via PM om du vill ha hjälp. Jag önskar dig all lycka till med din häst, det här kommer att ordna sig.

En ska vara noga med inpassningen av grimman.
Det är ovanligt att man ser en korrekt passande grimma tycker jag.

Den ska sitta tight och nosgrimman ska sitta precis nedanför kindbenen. Ofta ser man nosgrimman hänga och slänga nere vid näsborrarna och plats med en knytnäve eller två innanför. Då är det inte konstigt att det händer olyckor.

tycker det är en självklarhet att INTE använda linor vid lastning, bara idiotiskt men e min åsikt, bättre o träna med hästarna tills dom tyccker det är ok att gå på själva utan en massa skit runt om......!!

McFlurry: Jag svarar med samma text som detta citat.
Frågan är snarare; Varför inte lära hästen rätt och lätt lastning från början, så att man kan lasta ensam? :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 369
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama