Behålla honom som hingst?

Sv: Behålla honom som hingst?

Jag anser också att hingstar som inte används i avel ska skäras. Varför? Jo, för att jag inser, precis som du, att det medför fler risker att ha en hingst än att ha en valack eller ett sto.

Och jag har inte skrivit någonstans att någon har påstått att det inte är risker med hingstar, jag höll bara med det som flashlight skrivit i sitt inlägg.

Men om jag nu har både kunskapen och möjligheten att ha hingst, vad är det för fel att då behålla den som hingst bara för att jag gillar både utseendet och psyket på en hingst.

Är lite trött på att bli idiot förklarad bara för att jag gillar hingstar. Och är trött på att hingstar framställs som monster hela tiden. Det jag vill få fram är att dom faktiskt inte behöver vara det med rätt hantering.

Du skrev i sista raden att det är större risk med hingstar, och det var det jag svarade på.

MVH Russin8

Är det någon här som har påstått att det inte är mer riskt med en hingst?
MVH Russin8

För mig är det här en fråga... som jag svarade på. Inget påhopp från min sida och förhoppningsvis inte från din heller.

Jag tycker inte heller att hingstar är monster, hanteras de rätt är de hur bra som helst att ha att göra med. Jag rider och hanterar hingstar lite då och då men jag känner mig inte så säker att jag själv skulle vilja äga och ta ansvar för en. Så en eloge till dig som besitter den kunskapen man ska ha för att göra det.

Att hingstar ibland får monsterrykte beror säkert på att en del som äger en hingst inte har kunskapen om hur en sån ska hanteras.

Ja tyvärr är det nog så, och då är det ju som sagt var farligare med en okunnig hingst ägare än om det varit ett sto eller valack.

Jag har haft häst i hela mitt liv, dock inte hingst. Så det är därför jag skrivit att jag tänker behålla min som hingst men visar det sig att han inte fungerar som hingst kommer jag inte tveka med att kastrera honom.
För jag vill inte riskera varken mitt eller någon annans liv bara för att jag tycker om hingstar:)

MVH Russin8

knapplån...

jag tillhör skaran som inte direkt hade hingstvana innan jag fick min nuvarande hingst. jag hade haft min förra hingst 1 månad som hingst. detta i väntan på kastrering..pga värme fick han vänta på sommarbetet (med annan hingst) tills han fick skäras. Han blev som värst när han kastrerades. Blev ett monster i nästan 2 månaders tid.
Sen coolade han ner sig. (phu) utöver det hade jag ridit en godkänd arabhingst kanske 5 ggr...

min nuvarande har jag haft nu snart 1 år som hingst.
Inte planerat o behålla som hingst alls. Delvis va jag också den som tillhörde skaran att ha enormt respekt för hingstar. Jag va tvungen o behålla han som hingst oavsett i 1 månads tid då jag hade honom på prov. Det enda jag hade i huvudet den tiden va att han skulle bli valack...men han är hingst än idag. Och han har blivit väldigt väluppfostrad. Oavsett om jag inte va så van med hingstar eller inte..så satte jag samma gränser som med alla hästar - gott uppförande är det som gäller...punkt!

Det är ju det som är det viktigaste. Har man en hingst så gäller det att man är stark som ledare.

Skönt att höra någon som inte haft hingst förut heller och att det går bra.

Min är ju som sagt var bara 2år än så han har inte blivit så hingstig, men jag känner faktiskt ingen oro alls när det gäller hanteringen av honom. Jag har varit väldigt nogrann med att fast ställa vem som bestämmer reda från det att han var 6 mån.
Så det ska nog gå bra.

MVH Russin8

sålänge hästen kan gå med andra hästar, och inte bryr sej om att ston så att de blir jobbigt för hästen så är de väl inga problem att ha den som hingst.

Det är ju det som är det viktigaste. Har man en hingst så gäller det att man är stark som ledare.

Min är ju som sagt var bara 2år än så han har inte blivit så hingstig, men jag känner faktiskt ingen oro alls när det gäller hanteringen av honom. Jag har varit väldigt nogrann med att fast ställa vem som bestämmer reda från det att han var 6 mån.
Så det ska nog gå bra.

MVH Russin8

Det är nog inga problem för dej själv när du har hästen från unghäst, det borde inte bli några problem.
Det som kan bli problem är om andra ska hantera den som vuxen, som inte har hingstvana och som sagt om den inte kan leva ett mer vanligt hästliv utan måste gå ensam pga att du vill ha en hingst just.

Men det har du ju redan sagt att då kastrerar du, så!

Så det ska nog gå bra.

MVH Russin8
2 år bara o våren har inte kommit än.:confused:

Har du TUR så kommer den inte att testa sina gränser, men som i de flesta fallen......

nu har ju du en hästkunnig pappa som kanske kan hjälpa dig.

apropå travhingstar.
90% hanteras av män som inte håller på att dalta med den o klarar rent fysiskt av en sdn.
här läser man trådar om folk som är nybörjare o går ut o går med hingst eller nykastrerad sådan- i grimma:eek:

Hästkunnig pappa?:confused: Jag tror att med mina snart 39 år är kapabel att klara mig själv!

Och varför skulle jag inte klara av om han testar mig. Jag har haft häst i hela mitt liv och har nog ganska mycke kunskap. Är inte ett dugg orolig.

MVH Russin8

Du tog upp din far som ett ex. ang. hur man transporterar hästar i lastbil o jämförde med släp- kommer du ihåg?

Ja, men han har väl inte med min häst att göra? Så du tycker att jag som är vuxen beöver min pappas hjälp för att klara av min hingst?:rofl:

Jag hoppas att det går bra- för andras skull.

någon hingstvana har du ju ej- ännu att tala om.

Du har ju överhuvud tagen ingen aning om vad jag kan och inte kan, eller hur?

Jag kan nog mer än tillräckligt för att klara av att hantera en hingst, dom är trots allt hästar dom med.

Sen bara för att jag inte haft egen hingst har jag väl inte sagt att jag inte har någon hingst vana?

Det jag undrar är varför du tar för givet att jag inte har tillräckliga kunskaper för att hantera en hingst, det är ju inga monster vi pratar om, det är hästar! Det finns faktiskt ganska många människor som kan hantera hingstar. Även om du inte tycks tro det. Så för både min och andras skull så är jag inte orolig.

Och du har en väldgit tråkig attityd när du ska vara så där nedlåtande i tonen. Man kan ha olika åsikter utan att behöva nedvärdera den som inte tycker som du!

MVH Russin8

Hur kan du avgöra om russin8 kan klara av en hingst eller ej?
Jag tror nog att det inte kommer att bli några problem. Jag har sett henne hantera mina hingstar utan problem.
Det verkar som om du är väldigt enkelriktad i ditt tänkande. "Hingstar är farliga, hingstar är farliga".

Hur menar du att en vuxen man skulle kunna mäta sig styrkemässigt med en häst?
Vad har russin8 att göra med om nybörjare går ut med hingstar i grimma. Det kan du väl inte belasta henne med?

Själv leder jag mina hingstar grimma här hemma. :angel:

apropå travhingstar.
90% hanteras av män som inte håller på att dalta med den o klarar rent fysiskt av en sdn.

Bullsh*t. Ingen liten fjuttmänniska klarar fysiskt av en maffig hingst på 700 kg som vill bort till ett sto. Jag säger det igen: Bullsh*t.
Skillnaden är mentaliteten hos de som hanterar hästarna- de har mångårig vana och är inställda på att de bestämmer- punkt.

Skillnaden är på att de godkända är få till antalet.
Sen har dess ägare visat att de klarar av den på visningar, bruksprov o tävlingar.
Sen tappas dessa hingstar o har då inte lika stort libido.

Så om jag är en duktig hingst-hanterare så måste jag obligatoriskt ut och visa upp oss? Det gör mig automatiskt duktig om jag bevisar det för alla och du ser mig ute på banorna? Jag måste prompt ha en godkänd hingst annars är jag kass på att hantera dessa djur.. självfallet. Meriterna är ju allt.

Men du vet väl att det inte är enbart uppfostran som ger en godkänd hingst? Fysik och prestation räknas, samt mitt engagemang- jag kanske inte vill ut och visa upp oss utan vill ha min häst för mig själv hemma? Och om jag är hemma i skogen så ser du inte mig och min hingst- men du ser Jan Brink och tycker "oh, han kan klara hingstar" och så drar du slutsatsen att vi som inte syns= kassa hingstägare som inte kan hantera hingstar.
Sen att det finns idioter som inte vill knipsa sina hästar när de inte klarar av dem medger jag fullt ut- men snälla klanka inte ned på de som vill ha och kan ha hingstar utanför spotlighten, dra inte paraleller med icke godkänd hingst= dålig hingst och basera det inte på erfarenhet du har skaffat från några enstaka idioter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 338
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 230
Senast: Dimmoln
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 158
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar