Behålla honom som hingst?

Sv: Behålla honom som hingst?

Jag önskar att jag kunde rekommendera dig att kastrera men det kan jag inte på grund av att jag har en hingst själv, 12 år nu kom till mig direkt från travet för 3 år sedan och har ännu inte märkt av något hingstigt beteende, han har nog glömt sina egna kulor tror jag...
Men jag tror att han har blivit fostrad redan från början att människor sätter man sig inte på utan de bestämmer och han har aldrig ens testat eller ifrågasatt mig som ledar utan finner sig i det mesta.
Nu har jag ju möjligheten att låta honom vara hingst och gå med en liten valack så han är ju "häst" precis som alla andra.

Styrkan att fysiskt klara av en hingst(eller vilken annan tokig häst som helst) har nog ingen människa utan det är mentalitet som någon annan skrev här nyss, fostras hingstar ordentligt så tror jag dom vållar små problem.
Bara min egen uppfattning.:D

*kl*

"Sverige" är så lustigt med sin hingstmentalitet: om de inte ska gå i avel ska de vara valacker, varför behålla dom som hingst?
Varför tusan vill man ha en valack. :crazy:
För mig (observera: för mig) finns det inte tråkigare hästar.
Märrar är okej, och det finns vissa guldkorn (så klart bland valackerna också).
Hingstar har ett mycket trevligare psyke...om de är rätt framavlade och rätt hanterade. Så ja många hingstar blir idioter helt enkelt för att den som avlat inte tänkt efter eller för att de får fel uppfostran. Alla hingstar ska ju slås till lydnad, då hade vilken häst som helst blivit knäpp till slut: sto, valack eller hingst.

Jag kan ta det extra vakande ögat som jag har när jag hanterar en hingst hur snäll den en är för fördelerna det ger med sig i hur de är till sättet och hur det är att arbeta med.
Givetvis finns det alltid dåliga exempel inom olika kön, raser, åldrar o.s.v.

Och sedan det hela med att hingstar måste gå ensamma för att de blir gamla...varför? Går de med sällskap sedan de är små och får byta hagkompisar så de lär sig att det inte är någon "big deal" är det sällan ett problem att ge dom sällskap.
Om man förväntar sig att de ska uppföra sig och ser till att deras vardag inte blir rutin brukar "normal" hingstproblem vara ur världen.

Här går det en hingst (4år) med två valacker, i en hage 2m bort går det 4ston. Och hemska tanke, på tisdag kommer det en hingst till på 13år som ska gå med pojkarna efter en tids inväjning.
Mina hingstar står även i boxar bredvid ston. Jag förväntar mig också att de ska gå att ridas med ston, ledas m.m.

Nej hellre 5hingstar på gården än 5ston/valacker, vilken dag som helst.

Senast ändrad av en moderator:

det låter ju som om du själv vill kastrera.
men annars, så länge han har chansen till ett drägligt liv så har det ju ingen betydelse. fast ska kanske tilläga att du måste känna att du klarar av honom, och gör du inte det längre. så får du ta ett nytt beslut.

lite till övrig disskution, jag förstår era svar till fullo, att man inte/ska kastrera hingstar. men vill bara tilläga att jag vet ston som har backat en ca tjugo m när de har brunstat bara för att kunna pricka hästen som går bakom.
min erfarenhet av hingstar att det är mer ärliga, har man väl kommit över de i rang, så brukar de gå bra. kan tycka att valacker kan bli tråkiga, och ston ska bråka om precis allt. hingstar är :love:
och att det finns en hel del valacker som beteer sig som hingstar fastän de inte borde, rider på ston osv. blir halvknäppa på sommaren.
men det är ju faktiskt rätt många som inte rår på sina ston/ valacker heller så det är ju upp till ägaren i många fall.

måste bara instämma, att i många fall så ska ston samt valacker betee sig på ett bra sätt. medans man låter hingsten vara, förutom de gånger man ibland pucklar på dem. helt galet :crazy:
vet uppfödare som pucklar på sina nya hingstar så fort de kommer utifrån transporten så att de ska lära sig vem som bestämmer.
eller när de inte uppför sig så får de in i en box där de inte kan resa sig o lära sig veta hut. helt jävla galet! :eek:

de är ju som vanliga hästar, det är ju nästan bara i Sverige vi kastrerar dem så fort de inte har något avelsvärde.

Har oxå förstått att i andra länder är det mycket vanligare med hingstar.
Men där får dom tyvärr ofta stå inne i boxar dygnet runt, men det gäller ju inte bara hingstar förstås...

Jag tycker att många överreagerar när det gäller hingst. En väluppfostrad hingst är inte farlig. Sen måste man ju alltid ha i åtanke att det är en hingst man har att göra med. Just för att dom kan reagera på saker som en valack inte gör. Men jag tycker om hingstar både till utseende och beteende.

MVH Russin8

Tillägg på det jag skrev: en hingst som inte mår bra som hingst ska givetvis inte behållas som det. Sedan om det kommer från avel, uppfostran eller något annat är skitsam (om inte uppfostran går att rätta på).

Men då tycker jag också att man bör reflektera över VARFÖR hingsten inte klarade av det och inte göra om samma misstag igen.

sant. men fastän de står i box nästan dygnet runt, och inte kan springa och leka, (och jag tycker det är grymt när våra får gå ensamma) så ska de kunna ridas ihop med 5-6 andra hingstar minst, utan att kunna ryka ihop. okey, man ska ju inte rida så att det blir provocerade, men det gäller ju alla hästar som inte har haft en chans att göra upp i hagen (även då för den delen).

har vart i både spanien och portugal, och de hingstarna har vart individer, vissa har inga problem med andra hingstar, medans någon inte klarar av det. men så är det ju med våra hästar också, vilka som är ranghöga/ ranglåga.. äsch jag känner att jag spinner vidare i oändlighet..
det jag vill säga att de är hästar och individer, precis som vi är människor och individerar. mycket påverkar ju faktiskt vi. argh, allt är inte menat till dig menmen.. lycka till med din hingst! förhoppningsvis blir han något att sukta efter :love:

Tack:bow: Ja jag hoppas han behåller sitt bra psyke även när hormonerna sätter fart:p.

MVH Russin8

Det är väl så att skötarna mest är tjejer, eller:confused:. Sen att det mest är kuskar som är manliga, än så länge, gör väl att travet anses som manligt, tror jag!

MVH Russin8

Så om jag är en duktig hingst-hanterare så måste jag obligatoriskt ut och visa upp oss? Det gör mig automatiskt duktig om jag bevisar det för alla och du ser mig ute på banorna? Jag måste prompt ha en godkänd hingst annars är jag kass på att hantera dessa djur.. självfallet. Meriterna är ju allt.

Men du vet väl att det inte är enbart uppfostran som ger en godkänd hingst? Fysik och prestation räknas, samt mitt engagemang- jag kanske inte vill ut och visa upp oss utan vill ha min häst för mig själv hemma? Och om jag är hemma i skogen så ser du inte mig och min hingst- men du ser Jan Brink och tycker "oh, han kan klara hingstar" och så drar du slutsatsen att vi som inte syns= kassa hingstägare som inte kan hantera hingstar.
Sen att det finns idioter som inte vill knipsa sina hästar när de inte klarar av dem medger jag fullt ut- men snälla klanka inte ned på de som vill ha och kan ha hingstar utanför spotlighten, dra inte paraleller med icke godkänd hingst= dålig hingst och basera det inte på erfarenhet du har skaffat från några enstaka idioter.

Helt enig i allt du säger, både i detta och förra inlägget. :bow:

jag läste faktistk inte alla inlägg så ag är kanske lite ur banan nu men jag vill lägga min åsikt.....

JAG resonerar så här.... om jag kan ge min hingst vad han behöver i en bra hantering så säger mitt yrke mig att inte utsätta ett djur för risker om man inte gör det för en anledning. att hingstar skulle bli hopplösa när hormoner sätter sprätt så ser jag till att ha en bra och bestämd fostran med en gång när de är små och inte börja med dem när de blir hingstliga. sen att tillägga att hingstar är super i sin utstrålning.
för dem som tycker tvärtom vill jag påpeka att många gånge är det nödvändingt att kastrera dem. men man ska fundera ut varför man gör det!!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 338
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 230
Senast: Dimmoln
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 158
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30