Behålla honom som hingst?

Sv: Behålla honom som hingst?

Helt enkelt är det olika individer, jag ser inte heller riktigt meningen att behålla som hingst om det inte finns någon tanke på avel.

Men faktum är att jag ridit och haft flera hingstar i mitt stall, både stora hästar och ponnyer. de har inte varit godkända, men renrasiga och mycket fina individer som gjort mycket bra resultat på tävlingsbanorna och haft en underbar sisu och vilja, självklart har de varit mycket snälla och välhanterade.
Dyker ett sånt ämne upp igen skulle jag gladeligen behålla som hingst, men även självklart försöka få godkänt till avel. ;)

Men det är upp till individen, har en -06 nu som skulle kunna bli godkänd, men han har en himmla attityd och kan vara svår att hantera, så jag har bestämt mig för att skära ut honom. Trors att han är ett klass 1 föl och har en fenomenal stam.

Det är bara fakta.
man skär även godkända hingstar som inte klarar av andra uppgifter pga av sin oförmåga att inte göra annat än att vara "hingst"

Att hästägare som har godkända hingstar skulle vara bättre på hantering är en generalisering. Jag är medveten om att du tycker så, men för mig är det en ren generalisering och en osanning.

De flesta som sysslar med att föda upp riktigt bra hingstar- hingstämnen, har som regel många= stor erfarenhet.
1/ 50 kanske klarar av kraven.

Att hästägare som har godkända hingstar skulle vara bättre på hantering är en generalisering. Jag är medveten om att du tycker så, men för mig är det en ren generalisering och en osanning.

Ursäkta en lite ofin fråga, men vad har du för grund för att uttala dej om det:o

Varför ska man inte få svara om man inte tycker som du?
Jag har hingstar nu o har haft hingstar förrut. Lugna o trevliga individer. Har även haft ston.
Men jag föredrar hingstar. Jag tycker om dem. Tycker om deras utstrålning.
Ditt sätt att skriva på är mycket nedlåtande. Russin8 har väl aldrig sagt att hon har vad du kallar en "gosig bukehingst". Jag anser att du resonerar som en alltid ska ha rätt.
Sen är det inte okunskap det som russin8 skriver om pissmärrar. Hon har haft hästar i hela sitt liv o har en hel massa kunskaper.
Den hingst som hon har nu är en tvåårig kallblodstravare. Han kommer med all sannolikhet vara hingst resten av sitt liv. Det kommer nog inte att bli några problem. Men som hon skriver blir han dum så skärs han.
Har du fått svar på dina fråger?

Ursäkta en lite ofin fråga, men vad har du för grund för att uttala dej om det:o

Därför att jag stött på väldigt många hästmänniskor under mina år som inte springer på strömsholm stup i kvarten, och inte äger ett endaste halvblod, men ändå är ohyggligt duktiga i sin hästhantering. Det grundar jag det på.
Varför skulle det vara en regel att människor med godkända hingstar är bäst i sin hästhantering? Jag tolkar din fråga som om du tycker så.

Dessutom uppfattar jag dig som rätt otrevlig. Vad då grund? Om du läser om mitt inlägg ser du att jag skrev att för mig är det så, det innebär att det är min åsikt. Ska jag redovisa vetenskapligt för mina åsikter?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skriver ju här att om det visar sig att min hingst inte funkar som hingst så skär jag honom, tänker inte behålla en häst som inte fungerar i en flock eller till det som jag vill ha honom.
Men om han blir bra i psyket tänker jag behålla honom som hingst även om han inte blir godkänd. Hur gammal han är har ingen beydelse i den här diskutionen. För det är inte min hingst som jag enbart diskuterar. Men för att besvara din fråga så är min hingst än så länge bara två år, men vet mycket väl vad ett sto är men än så länge beter han sig. Nu är det så att han är en kallblodstravare med hyfad stamm, så om han blir bra vill jag kunna avla på honom. Men om han inte blir bra på trav tänker jag ändå ha kvar honom som hingst om han visar sig ha psyket för det.

Sen är det du som hela tiden tar fram de värsta exemplen på hingstar. Det konstiga är att du uppenbarligen bara har träffat hingstar som inte borde vara hingstar eller som har fel ägare.

Vadå okunnig? Det var bara för att försöka förklara att man kan vilja ha en hingst på samma sätt som vissa vill ha ett sto. Men det missade du visst, så du kanske också behöver läsa vissa inlägg bättre.

Sen vet jag inte vad du menar med "gosiga buke hingstar"?
Är det så svårt för dig att förstå att det finns hingstar som faktiskt är trevliga att ha att göra med?

Sen är det givetvis så att som hingst ägare har man ett större ansvar och måste ha ett stort kunnande. Och det kan nog tyvärr brista ibland.

MVH Russin

Sen måste jag säga att en hel del valacker, i mitt tycke, tappar all sin personlighet när de blir kastrerade och blir fruktansvärt tråkiga att ha hålla på med.

Personligen hade jag gärna haft en hingst om jag hade haft tiden, pengarna och något ställe att ha den på.

Man kan ju vänta med att skära till efter den har betäckt ngt sto olovligen eller hoppat upp på en häst med ryttare- med broddar:eek:

Det krävs mkt av en hingstägare- Du får aldrig aldrig tappa den eller ramla av.

Det känns lite löjligt med sådan där komentarer. Det där är ju saker som kan hända men som sällan gör det. Då ska vi ju inte hålla på med hästar alls. För man kan bli sparkad, ramla av, biten osv..

MVH Russin8

För att jag gillar hingstar. Vad är det som är så svårt med det? Vissa gillar ston, vissar gillar shettisar, vissar gillar fullblod och vissa gillar hingstar!

MVH Russin8

De flesta som sysslar med att föda upp riktigt bra hingstar- hingstämnen, har som regel många= stor erfarenhet.
1/ 50 kanske klarar av kraven.

Jag antar att du pratar halvblodsägare? Rätta mig om jag har fel.

Själv omger jag mig helst med nordsvenska brukshästar och där verkar hanteringen av hästarna vara helt annorlunda. Man strävar efter att få en lugn trygg häst som ändå är läcker att se på.

De stall jag jobbat i (både i Sverige och utomlands) har det mest varit halvblod, hästarna har varit stirriga och tossiga oavsett om det varit hingstar, ston eller valacker.

De nordsvenskar jag träffat på oavsett om det varit hingst sto eller valack har nästan alltid varit lugna och trevliga individer.

Varför är det så? Jag köper INTE förklaringen att det hänger ihop med rasen. Alltså kan det inte annat än hänga ihop med hanteringen anser jag.

När jag är ute och tävlar är där ibland många godkända hingstar med, har aldrig haft några problem med det oavsett om jag varit ute med mitt brunstiga sto eller med valacken.

Lite svamligt, men du lär väl uppmärksamma mig på det du missuppfattar :smirk:

/M

kastrerade min förra häst. han va 4 när han kastrerades. han behöll sin hingstnacke! vänta 1 år till o kastrera då? så hinner han kanske bli maffigare o behålla det.

Min nuvarande behåller jag som hingst.

nä men har man varit med om incidenter med lösa hingstar på tävlingsplatser så:eek: Har fått fly på valacken.
ryttaren skriker- stäng för!
Med vaddå.

skulle ha skrikit- Sitt kvar!!!!

Även 2 hingstar som började slåss sinsemellan på en framridning.
dessa skars dock efter det.

Jag tror att det både beror på rasen och hanteringen. När det gäller bruksnordisar hanteras dom ofta på ett helt annat sätt, dom måste vara lugna när man använder dom till tex brukskörning.
Så till viss del håller jag med dig. Men lite grand beror det nog på rasen oxå. Ett hispigt fullblod är ju lite annorlunda i psyket än en stadig nordis.
Med det vill jag inte säga att en fullblods hingst ska vara knäppare än en nordis hingst men hanteringen kanske är lite olika på dom.

Men givetvis handlar det mest om hanteringen av hingsten. Man måste veta vad man gör när man hanterar en hingst. Men det är trots det en häst det med.

MVH Russin8

Det låter som undantags fall. Har tävlat i många år och även en dotter som tävlar. Har aldrig sett någon incident med hingstar.

Titta inom trav och galopp sporten, där är det väldigt mycke hingstar. Har inte hört att dom skulle se det som ett problem.

MVH Russin8

Det låter som undantags fall. Har tävlat i många år och även en dotter som tävlar. Har aldrig sett någon incident med hingstar.

Titta inom trav och galopp sporten, där är det väldigt mycke hingstar. Har inte hört att dom skulle se det som ett problem.

MVH Russin8

Nej men de är fortfarande mest unga hingstar och inte i avel inom trav o galopp. Dessutom folk med stor vana vilket är skillnaden.

Jag tycker självklart att hingstar ska vara välhanterade och upppfostrade och det är de också, hos folk som är vana vid hingstar. Men man kan inte komma ifrån att även hingstar är olika personligheter och att många verkar väldigt naiva (inte minst på buke) inför vad som kan inträffa med en hingst.

En lös hingst kan ställa till större skada än ett sto eller valack, kanske inte på dej själv, men på andra och deras hästar. :cool: En hingst är inte heller likadan i alla situationer och miljöer, eller ens genom åren, alltid.

Jag är egentligen inte ett dugg emot hingstar som såna, och har umgåtts med hingstar i olika åldrar och temperament dagligen i en massa år nu. Men jag är emot okunniga naiva hingstägare och hingsthanterare och därför anser jag att hingstar som inte har avelsvärde ska kanstreras. För de som är angelägnast om att behålla hingstar som hingstar är inte alltid de mest kunniga:crazy:

Du har ju lika otrevlig attityd i den här tråden som de hingstar som borde kastreras. :angel: Syftar på inlägg # 53.

Nej men de är fortfarande mest unga hingstar och inte i avel inom trav o galopp. Dessutom folk med stor vana vilket är skillnaden.

Jag tycker självklart att hingstar ska vara välhanterade och upppfostrade och det är de också, hos folk som är vana vid hingstar. Men man kan inte komma ifrån att även hingstar är olika personligheter och att många verkar väldigt naiva (inte minst på buke) inför vad som kan inträffa med en hingst.

En lös hingst kan ställa till större skada än ett sto eller valack, kanske inte på dej själv, men på andra och deras hästar. :cool: En hingst är inte heller likadan i alla situationer och miljöer, eller ens genom åren, alltid.

Jag är egentligen inte ett dugg emot hingstar som såna, och har umgåtts med hingstar i olika åldrar och temperament dagligen i en massa år nu. Men jag är emot okunniga naiva hingstägare och hingsthanterare och därför anser jag att hingstar som inte har avelsvärde ska kanstreras. För de som är angelägnast om att behålla hingstar som hingstar är inte alltid de mest kunniga:crazy:

Kan inte göra annat än att instämma till fullo med det här inlägget. Hingstarna som går på travet eller galoppbanan är ju oftast inte så gamla, 3, 4, 5 kanske 6 år. Tonåringar med andra ord. Och det är ju en himla skillnad på en unghingst och en mogen, vuxen hingst som gått i avel och betäckt hela sitt vuxna liv. Den kan vara hur välhanterad och väluppfostrad som helst men man kan aldrig komma ifrån att det faktiskt innebär mer risker att ha en hingst.

Unga hingstar, jo visst inom galoppen kanske men inte inom travet. Många hästar travar aktivt ganska långt upp i åldern. Och javisst har du rätt i att där är det mycket kunninga människor som hanterar dom. Men det har jag ju skrivit hela tiden. "Om man har kunskapen och möjligheten att ha hingst".

Så där tycker vi ju lika. Men att generelt säga att man inte ska ha hingst om man inte tänker avla på den tycker jag är fel.
Det är lika farligt när okunniga människor hanter vilken häst som helst (givetvis värst om det är en hingst). Sen är det väl så att de flesta som har hingstar faktiskt vet vad dom håller på med, den uppfattningen har i alla fall jag.

MVH Russin8

Är det någon här som har påstått att det inte är mer riskt med en hingst?
Sen är det ju inte hingstarna som är godkända och betäcker som flera är emot. Det är dom hingstarna som inte används i aveln som dom anser ska skäras.

MVH Russin8

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 338
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 230
Senast: Dimmoln
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 158
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar