Behålla honom som hingst?

Sv: Behålla honom som hingst?

KL
En nästan 4årig hingst som ej är inriden:devil:

Trådskaparen kan inte ha lärt känna hästen.
Det är stor skillnad när man flyttar en hingst- den vaknar ofta upp då.
På vårkanten sätter dessutom hormonerna fart ordentligt.
Äldre hingstar brukar få gå ensam resten av livet:crazy:

hingstägaren har ju inte haft hästen mer ngn dag o vill producera korsningar.:mad:
Har sett Ragazzo för många år sen, men inte var han lik sin far.

Icke godkända hingstar är ett otyg att ha bland folk:mad:

Varför skulle en icke godkänd hingst vara otyg att ha bland folk?
Är dom värre än godkända hingstar?:confused:

MVH Russin8

Ja. De fyller åtminstone ett syfte.

Har fått fly från framridningar eller hålla till på en minivolt- just pga att folk så gärna vill ha hingstlooken.
Då har det ändå varit erfarna hingstägare.

Om du måste fly för att en person inte kan hålla ording på sin hingst har jag svårt att se att den personen ska vara erfaren hingstägare. Okej, kanske har haft många hingstar men uppenbarligen ingen bra hingst ägare.
Jag anser att om man ska ha hingst så ska man ha den kunskapen att man kan hålla ordning på sin häst. Men det gäller ju faktiskt inte bara hingst ägare:angel:

Sen är det ju så, som jag skrev förut, att det finns personer ( som mig själv) som faktiskt gillar hingstar. Ska jag inte få ha det bara för att jag inte tänker avla med min häst. Det är ju samma som att säga till en person som gillar ston, ska du inte avla på den så skaffa en valack... Lite överdrivet men ungefär så...
Du kanske gillar ston, en annan valack och en del gillar hingstar. Så enkelt är det.
Så kan man ge en hingst ett bra liv, men kompisar och har kunskapen så ser jag inget hinder för att ha hingst fast man inte ska avla på den.

MVH Russin8

Hur många av landets hingstar (äldre) går med kompis:confused:

Om du inte visste det så är hingstar betydligt mer opålitliga pga sina instinkter o fara för andra- vilket ston eller val. sällan är.

Hur många val. står på bakbenen o går över o kommer lösa?
Hingstar har just det i sig- Här är Jag!

Alla andra ska akta sig- Akta. DETTA är en hingst.

Det är ju samma som att säga till en person som gillar ston, ska du inte avla på den så skaffa en valack... Lite överdrivet men ungefär så...

NEJ inte alls samma sak.

Håller med övriga som anser att en hingst som inte har stort avelsvärde ska kastreras. Man kastrerar t o m hanhundar oftare idag, som inte har avelsvärde. Lugnare för hunden och samma för en häst. Dom slipper hetsa upp sej när dom ändå aldrig kommer att få betäcka......

Håller med dig om att en hingst som alltid får gå själv inte mår bra. Men vi som har hingstar tillsammans med andra hästar tycker inte att våra hästar mår dåligt. Jag har hingstar som går med andra i hagen. Det går en massa ston runt omkring dom. Det är inga problem. Jag möter andra hästar när jag rider, inga problem. Möter även andra hingstar o det är heller inga problem. Jag ser inget problem med att ha hingst.
En hingst som inte lyssnar på den som hanterar den är ouppfostrad och inget annat. Om man har en hingst som används i avel så måste ju även den lära sig att lyssna. Det går ju inte att ha en häst som fullkomligt rusar åstad så fort det är ett sto som ska betäckas.

Men om jag har en lugn och harmonisk hingst som går med sällskap, varför ska jag kastrera honom när jag tycker om hingstar.

Det är visst samma sak som att vissa tycker om ston. Jag tycker inte om ston, pissmärrar är dom allihopa anser jag:devil: En hingst är mycket ärligare och mer rak...

Jag undrar vilka hingstar ni har träffat eftersom ni anser att dom är monster allihopa:confused:

Till Axel.
Jo det finns många äldre hingstar som går med kompisar. Det är bara att läsa i många av trådarna här där det är flera som har sina hingstar tillsammans, bara dom är vana vid det och inga ston är inblandade.
Som Hofi, hon har hingstar ihop i olika åldrar, har sett dom själv, lugna och harmoniska inga monster där inte. Och kom inte med att dom inte är så gamla än, hofi har haft äldre hingstar med andra hästar oxå.
Vet även fler som har äldre hingstar tillsammans med valacker eller andra hingstar.
Tyvärr är det nog så många gånger att dessa stackars hingstar som går själva blir lite knäppa, vem skulle inte bli det av att aldrig få kontakt med någon annan? Och då får man en häst som inte mår bra och då får du en häst som blir farlig.

Sen är det givetvis olika från individ till individ. Om det visar sig att min hingst inte kommer kunna gå tilsammans med andra hästar kommer jag att skära honom, aldrig att jag skulle ha en häst gå själv bara för att jag vill ha hingst.

MVH Russin8

Om man inte ska använda hingsten till avel kan amn bespara allmänheten samt hingsten själv sånt som det för med sig aatt ha hingst.

Hingstar är trevliga när de är lätthanterade & har bra temperament, men de kan oxå förändras snabbt i nya miljöer.
Det är mer omständigt att ha hingst, man får inte komma till vilka stall som helst, hingsten får inte stå varsomhelst eller i vilka hagar som helt, du kan inte vänta dig att andra vill hjälpa till att hantera din hingst som man oftast tar för givet om man delar jourer i ett stall osv.

Det blir mkt trist om din hingst tar sig lös på ett eller annat sätt & orsakar dräktigheter som är oplanerade,kan bli dyrt för dig som hingstägare.
Ofta tänker sig folk nite för vad det innebär att ha en hingst.

KL.

Ehh jo men allt ni säger om hingstar är sant för andra hästar också. Finns ston som är rent förjäkliga vid brunst, finns ston som är förjäkliga utan brunst, det är väl ändå hantering det handlar om? Ston har också instinkter, det är väl i så fall bara valacker man kan ha om man ska tänka på det sättet? Sedan finns det självklart hingstar som är helt ohanterliga, men det handlar nog som någon ovan sade, att de behandlats på fel sätt. Stängts in, hållts borta från andra hästar, går i mini hage med skyhögt staket... mm mm.
Vi talar ju hormoner. Det är bara valacker som är befriade från detta otyg. :crazy:

*kl*

Sen skulle jag vilja påstå i den här hingstdebatten att det dels handlar om individer och ägare, men också om raser till viss del. Personligen är jag generellt mer emot att behålla en halvblodshingst som inte ska i avel än en hingst av annan ras. Detta framförallt för att halvblodshingstarna tenderar att få uppföra sig hur som helst och ändå bli godkända för avel samt att jag har sett vissa av de "populära" hingstarna "i action" och sett hur de kan uppföra sig. Temperament verkar i mina ögon vara delvis genetiskt. Har sett alltför många exempel på halvsyskon som är lika i temperamentet och föl efter samma sto som är trevliga när de är efter trevlig hingst och "vidriga" efter "vidrig" hingst, och totalt "blåsta" efter två knäppa föräldrar...

Sen finns det jättetrevliga halvblodshingstar och det finns trevliga svårhanterliga hingstar och jag är medveten om att det finns hingstar av annan ras som INTE borde behållas som hingstar... Men jag undrar om det inte är halvblodsavelns prestationsinriktade avel som har gjort att det känns som att stor andel av halvblodshingstarna inte borde behållas som hingstar...

Men om jag har en lugn och harmonisk hingst som går med sällskap, varför ska jag kastrera honom när jag tycker om hingstar.

Det är visst samma sak som att vissa tycker om ston. Jag tycker inte om ston, pissmärrar är dom allihopa anser jag:devil: En hingst är mycket ärligare och mer rak...

Jag undrar vilka hingstar ni har träffat eftersom ni anser att dom är monster allihopa:confused:

Hur läser du? Vem har sagt att alla hingstar är monster:confused:
Du får nog läsa om en del inlägg tror jag.......

Sen är du faktiskt rent okunnig om du jämför en hingst med en "pissmärr". :cool:

Men du har väl en av de gosiga bukehingstarna som inte ens bryr sej om ston och aldrig skulle ens fatta vad ett brunstigt sto är:rofl:
Hur gammal är hingsten du pratar om?

Sen är det givetvis olika från individ till individ. Om det visar sig att min hingst inte kommer kunna gå tilsammans med andra hästar kommer jag att skära honom, aldrig att jag skulle ha en häst gå själv bara för att jag vill ha hingst.

Som sagt, hur gammal är hingsten du pratar om?

KL
Alla andra med gosiga bukehingstar som inte ens kan stava till ordet "sto" behöver ju inte svara att det GÅR bla bla, för det har vi redan hört:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

KL
Alla andra med gosiga bukehingstar som inte ens kan stava till ordet "sto" behöver ju inte svara att det GÅR bla bla, för det har vi redan hört:smirk:

Så du vill bara ha svar som bekräftar det du redan tror?

Att människor runt om faktiskt har trevliga hingstar innebär att det finns en hel del väldigt trevliga hingstar, och att panik skära dem bara för att de inte är halvblod eller någon annan sällsynt godkänd ras tycker jag är rätt sorgligt.

Man kan ju vänta med att skära till efter den har betäckt ngt sto olovligen eller hoppat upp på en häst med ryttare- med broddar:eek:

Det krävs mkt av en hingstägare- Du får aldrig aldrig tappa den eller ramla av.

Man kan ju vänta med att skära till efter den har betäckt ngt sto olovligen eller hoppat upp på en häst med ryttare- med broddar:eek:

Det krävs mkt av en hingstägare- Du får aldrig aldrig tappa den eller ramla av.

Samma problem borde man i så fall rimligen ha med godkända hingstar också. Det sitter inget likhetstecken mellan god hantering och godkänd hingst och heller inte mellan icke godkänd hingst och dålig hantering. Såvitt jag vet.

Vi har ett sto i stallet som skriker som en elefant och sparkar på allt som rör sig. Det är faktiskt inte bara hingstar som kan vara säkerhetsproblem. :crazy:

De som har hingstaägare som jag känner har betydligt större problem med ston som beter sig som monster för att komma till hingsten än tvärtom. :D

*kl*

Men jag kan för mitt liv inte förstå VARFÖR man vill behålla en häst som hingst när den iaf inte ska användas för avel`? Och NEJ det är INTE jämförbart med ston då man som stoägare inte direkt har ngt alternativ.

Det måste ju bero på att folk tycker att det är så HÄFTIGT med hingst? Jag tycker också att hingstar är maffiga..men att ha en själv? Nej då ska den vara avelsgokänd.

Jag hoppas innerligt att denna hingst-hausse inte tar ända med förskräckelse när en massa blåbär ska hantera hingstar med hormoner upp över öronen...:eek:

Skillnaden är på att de godkända är få till antalet.
Sen har dess ägare visat att de klarar av den på visningar, bruksprov o tävlingar.
Sen tappas dessa hingstar o har då inte lika stort libido.

Skillnaden är på att de godkända är få till antalet.
Sen har dess ägare visat att de klarar av den på visningar, bruksprov o tävlingar.
Sen tappas dessa hingstar o har då inte lika stort libido.

Jag köper inte dina generaliseringar.

Det är bara fakta.
man skär även godkända hingstar som inte klarar av andra uppgifter pga av sin oförmåga att inte göra annat än att vara "hingst"

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 233
Senast: Dimmoln
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 158
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar