Behålla honom som hingst?

Sv: Behålla honom som hingst?

Jag kan säga att jag har en arabkille som jag kastrerade för 2 veckor sedan..han är 5,5 år. Jag valde att kastrera pga han vart aggresiv mot andra valacker och fick gå i den sämsta hagen av dom alla. Jag hade säkert behållt honom som hingst om jag haft egen gård eftersom han säkerligen varit ett fint hingstämne. Men han har inte riktigt fatta än att han är valack..han är hingstig fortfarande och har hela sin hållning kvar. Han har inte tappat nånting.
Vissa väljer ju att kastrera väldigt sent pga att dom vill ha mycket av hingstlooken kvar..
Vi har en snart 3 årig hingst i stallet som inte vart gick vidare till bruksprovet..jag vet inte om stallägaren ska välja att kastrera.

är det den här hingsten du skriver om?
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=825767

Han verkar ha en helt "vanlig" SWB-stam..
U

Jajjemen! Skönt med folk som har koll! :) Jag trodde det var fuffens med hannoveranare och saker.. har faktiskt aldrig stött på det förr.. då min tränare mestadels avlat på svenska hingstar...

Men som sagt det är bara till att få han godkänd då hahahahhaaaa... :)
Man kan ju alltid dagdrömma och testa iaf.

Får Wilma en hingst nu till våren, kommer jag inte kastrera den föräns den är si sådär minst 4-5 år gammal. Jag vill ha lite massa! :love: Dessutom är jag relativt hästvan, eftersom min arabvalack var hingst tills han var 6 och därför inte förlorat mycket utav sitt hingsbeteende. Det enda som skiljer honom ifrån en riktig hingst, är att han inte kan få bäbisar. :angel:

Mm precis.. så sent som möjligt så man inte förlorar storlek...!
Men min herre är nu lagom stor och maffig, om det nu finns en lagom gräns.. :)
Lite till hade ju inte skadat.. hade vart kul att sätta igång med ridningen innan va, det måste man juh vinna en hel del på i storlek ?!

Ja, jag hoppas att du är medveten om att föl föds antingen som ett sto eller en hingst... Valack blir dom efter kastrering och avlägsnande av testiklar...Det kan bara göras av en vterinär när hingsten är tillräckligt gammal och "kulorna" har ramlat ner. Men Lycka till med det du får..

Ja, jag hoppas att du är medveten om att föl föds antingen som ett sto eller en hingst... Valack blir dom efter kastrering och avlägsnande av testiklar...Det kan bara göras av en vterinär när hingsten är tillräckligt gammal och "kulorna" har ramlat ner. Men Lycka till med det du får..

Det där är ett vedtaget uttryck inom avelsvärlden:smirk:
Att man,när man får föl antingen "begåvats" med ett stoföl,ett hingstföl eller en valack, vilket egentligen menas typ:

"-Det är ett hingstföl, ordinärt, inget hingstämne, utan helt klart en framtida valack...":angel:

:eek:No shit! Det hade jag ingen aaaning om...

Verkligen!! Jag som, i likhet med alla andra hästmänniskor, var så säker på att jag visste precis allt...:p

Sorry, om jag trampade någon på tårna, läste bara vad som stod om önskemål av kön på blivande föl... Har själv fött upp ett antal halvblodshästar, samt arbetar på ett stort stuteri med både hingstar och ston och förhoppningsvis vet jag skillnaderna mellan könen...Inte alltid så lätt att tolka härinne vilka som besitter kunskap och vilka som är amatörer och är ute för att lära sig...

Tänkte höra med alla som har vana, vilka anledningar jag har att kastrera min hingst? Han är väldigt stor men super snäll och hanteras som och går i hage med valacker. Han vet nog inte att han e hingst trots att han betäckt. Då det är svårt att hitta stallplatser som vill ha hingstar så önskade jag att någon kunde övertala mig till att kastrera.

Han är 3 och inridningen skall påbörjas nu, kan inte hingstar vara lättare och trevligare att rida in.. ?
Kan han på någe vis behålla hingst nacken om man behåller honom som hingst tillräckligt länge?
Och har jag någon nytta av att ha honom som hingst sen då jag ska ut på tävlingsbanorna eller blir det bara en svårighet extra?

Eftersom han är blandning av Hannoveranare är det antgl. inte att tänka på att få han godkänd. Men är det enda anledningen att behålla en hingst som hingst ?

Hej!

För ett år sedan var jag i en liknande situation som du. Jag hade visat min hingst på rasföreningens RIKS utställning och fått skyhöga poäng. ALLA tyckte att han skulle vara kvar som hingst och att jag skulle premiera honom och få honom godkänd.
Min häst var (är) dessutom trevlig som häst och gick i hage med valack. Jag hade dessutom hittat ett stall där vi var välkomna. Så jag hade verkligen ångest när jag började fundera på kastration.

Anledningen till att jag började fundera var att han började bli lite väl hård mot sin hagkompis. Lite väl mycket klättring och slag.
Jag ville också åka på kurser med min unghäst, MEN om man inte heter Malin Baryar eller Peter Eriksson så är det näst intill kört att få komma med en hingst. Jag fick i vart fall nobben på flertalet kurser enbart för att han var hingst.
Sedan så vill jag ut och tävla så småningom (har nu börjat lite smått) och jag såg bara problem med att komma med en hingst ex: fungerar inte med vilken skötare som helst, fungerar inte med vilket stall som helst, kan vara trångt på framridningen o.s.v.

Jag gjorde som så att jag skrev en lista med alla fördelar med att ha honom som hingst och sedan en lista med alla fördelar med att ha honom som valack. Det senare blev en betydligt längre lista med bl.a. hagsällskap och då möjlighet att gå på lösdfrift (vilket han älskar), lättare att få komma ut på kurser, säkrare hantering på tävlingar och framförallt en trevlig kompis att dela min tillvaro med. Kanske behövde jag inte vara så "matcho" att jag var tvungen att ha en godkänd hingst utan jag kunde nöja mig med att ha Sveriges snyggaste valack.

Efter kasteringen (och under tiden) så hade jag kraftig ångest och undrade verkligen om jag valt rätt. Hästen betede sig som tidigare (d.v.s. som hingst) i ca: 6-8 månader efter kastrationen. Innan en del av beteendena försvann eller mildrades. Han är nu "snäll" mot sin hagkompis och fortfarande lika snygg. Lite intresserad av vissa ston då de brunstar men inte svårhanterad när jag rider med 8 andra i ridhuset.
Nu, ett år efter kasteringen så ångrar jag mig inte. Vi har tävlat lite grann och vart vi än åker så komenterar alla vilken fin häst jag har.

Och det har jag, Sveriges snyggaste lipizzanervalack ;)

Även den snällaste hingsten kan bli en best när han väl kommer på att han är hingst. Har själv ett sådant exemplar, hur snäll som helst tills han var 7, grabben lika gammal red honom i padocken o stona gick brunstiga i hagen intill, inte en antydan till o hingsta upp sig för damerna, en dag var jag ute på promenad med honom o vi kom fram till ett stall där det gick ett helt gäng shettisar o min hingst blev helt galen, trodde inte jag skulle komma helskinnad hem, trots träns o lina på honom.
Efter den dagen var han ohanterbar, det var som o leka med döden varje gång man ledde honom, inte kunde ungarna rida heller. Då bestämmde jag mig för o kastrera honom o bara efter nån dag lugnade han ner sig. Idag är han en cooooooooooool kille som alla ungar kan rida o hantera

Sorry, om jag trampade någon på tårna, läste bara vad som stod om önskemål av kön på blivande föl... Har själv fött upp ett antal halvblodshästar, samt arbetar på ett stort stuteri med både hingstar och ston och förhoppningsvis vet jag skillnaderna mellan könen...Inte alltid så lätt att tolka härinne vilka som besitter kunskap och vilka som är amatörer och är ute för att lära sig...

Inte behöver du säga sorry:D... jag ser ju själv nu i "efterhand" att även jag skrev med självklarhet i mitt inlägg...som om alla har en massa kunskap, just som du påpekade:angel:

det är nog jag som ska "sorry-a" istället.

Jag har aldrig haft problem med att jobba fram massa på en valack... Har hästen en bra grundfysik ger det sig själv med rätt träning.

Jag har en 7-månadershingst som ska kastreras så fort det går. Han är en mycket snygg kille, korsning dock (Paint/vbl) och avel är således uteslutet. Han är framavlad för träning och tävling. Hade han varit ren paint hade jag nog tänkt om några gånger och ställt ut honom först innan jag tagit beslut om kastrering. Finns det ett avelsvärde finns det också en anledning att spara hästen som hingst OM stammen är av intresse för ev. stoägare...inte annars:cool:

Jag funderar inte ens i banorna om utseendet som valack utan enbart funktion.

Om han inte ska gå till avel så är det bara att kastrera tycker jag!

Jag kastrera min valack ganska sent, han var runt 4 år...så han har fortfrande mycket "hingst" kropp, grov och maffig...och lite små "hingstig".

Det var tänkt att han skulle gå som avel men han blev förr mycket helt enkelt, och han är 100% lugnare än förut!
Han får inte gå i hagen med stona efter som han betäcker...så då får han gå med en gammal valack ist.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en sent kastrerad valack som man hela tiden fick passa när man red ut med ston, rätt vad det var så kunde han få för sig att krypa upp på ryggen på dom. Fort gick det och var mkt pinsamt och framför allt farligt.
Detta var min första stora häst och jag var bara 15år. Nu kastreras alla hingstar här runt 2 års åldern.

Angående att behålla som hingst och få godkänd främst innom halvbloden anser jag vara rent dagdrömmeri i många fall.
Har man sett vilka hingstar som visas på bruksprov och hur bra dom flesta är och hur genomtänkt avel och hur mkt arbete och pengar det ligger bakom så förstår man hur otroligt fantastisk en hingst måste vara för att ha en chans.

Om man sedan har tänkt att hålla en godkänd hbl hingst har man möjlighet att matcha den högt upp i klasserna eller betala någon som kan rida den?
Är den så bra så stoägarna flockas och man får tillbaka dom flera hundratusen kronor man lagt ut för att nå dit?

Enda anledningen att behålla dom som hingstar är att de ska användas i avel....

*KL*

Det finns faktiskt personer som tycker om tempamentet på en hingst. På samma sätt som vissa tycker om ston eller valackar.

Har en två-årig hingst hemma som jag tänker behålla som hingst för att jag vill ha en hingst och har möjligheten och kunskapen att ha en hingst.

Sen är det givetvis så att har man hingst så måste man ta ett mycket större ansvar, man måste ha i åtanke hela tiden att det faktiskt är en hingst man hanterar även om dom är hur snälla som helst.

Så jag tycker att det är ok att ha en hingst även om man inte tänker avla på den.

MVH Russin8

#kl"
Har 2 st hingstar hemma. En fyraåring o en treåring. De kommer att få vara kvar som hingstar. Varför? För att jag tycker om hingstar.

Nä men fyyy:eek: tänker du ha hingstar utan att avla på dom:eek::devil: det går inte. Nä åk direkt iväg till vetrinären och knipsa dom:devil:

Russin8

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 233
Senast: Dimmoln
·
Avel Jag köpte min drömhäst i våras. Tanken var att vi skulle träna (utbilda mig) för att senare tävla och utvecklas. Men denna sommar har...
Svar
1
· Visningar
1 158
Hästhantering Hej! Jag har en snart 1 år gammal hingst som jag funderar på hur jag ska hålla framöver då han inte ska kastreras i nuläget. Han är...
2
Svar
22
· Visningar
2 659
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar