Begåvade barn och samhällets ansvar.

De före detta högbegåvade barn jag känner hade det inte alls lätt i skolan. Tvärtom pratar flera om det som väldigt kämpiga år, där de trodde att de var korkade. Flera hoppade av skolan. Nu
Ja och här så har det ju verkligen gått helt fel
Varför skall det vara så?
 
Ja, det säger jag inte emot. Min poäng är att skolan kan ansvara för det skolan ska göra och de har ett stort uppdrag redan som de är. De har en enorm inverkan på människors framtid. Men där vi står idag, där barn hotas in i kriminalitet och riskerar både sina egna och anhörigas liv om de inte rättar sig i de kriminellas led.. så behövs andra typer av insatser. Gängen måste stoppas, helt enkelt, och rekryteringen måste upphöra. Skolan kan inte agera både förälder, socialtjänst, polis och skola. Alla insatser måste göra sitt. Och som jag ser det är det absolut största problemet här att att gängkriminaliteten har blivit så omfattande i Sverige - och det är polisens jobb.
Absolut!

Jag håller med.

Tänker bara i termer av att det nog inte är ngn vits att ta pengar från skola och bup (som ngra politiker gjort i Stockholm) och ge till lokalpolisen liksom (som iofs inte är kommunal utgift, men för beskrivningen). Att det bara går rundgång i en sådan ev grej.

Bättre att försöka hålla i plånboken med koncerthallar och badhus (som är supernödvändiga men känns som att politiker ibland överdriver lite med hur stort det ska bli) eller landmärken.
 
Absolut!

Jag håller med.

Tänker bara i termer av att det nog inte är ngn vits att ta pengar från skola och bup (som ngra politiker gjort i Stockholm) och ge till lokalpolisen liksom. Att det bara går rundgång i en sådan ev grej.

Nej, herregud. Man måste bygga ett samhälle från grunden. Trygghet och kunskap för våra barn är de viktigaste investeringarna som vi kan göra.

Så det här med gängkriminaliteten blir nog lite två parallella diskussioner. Vad göra nu, vad göra på lång sikt.
 
Jo men alltså jag tänker nog att det är kanske inte normalvarianten? Även om det kanske är intrycket som ges? Att "normalbarnet" är ett som man aldrig gör annat än kul med och som lär sig cykla och läsa osv av sig självt helt utan uppmuntran eller gnat.

Tycker barn i allmänhet verkar hyggligt high maintenance.
Den yngsta, som läste Stephen Hawking, samt barnbarnet har varit en söndagspromenad i parken.
Vissa barn är verkligen av typen Blå-Vitt.
De finns de också.
 
Ja och här så har det ju verkligen gått helt fel
Varför skall det vara så?
Tänker att skolan och föräldrarna också missade exakt vari problemet låg. Eftersom man faktiskt kan flytta upp en klass. Dvs det verkar som att skolan har viss kapacitet att lösa sådant om de faktiskt vet att det är problemet. Iom att barnen i exemplet också trodde att de inte var så intelligenta så kan rimligen inte någon ha rett i saken nog för att de skulle kunna fördriva tiden med att rita eller läsa. Dvs föräldrarna och lärarna kanske inte heller trodde att de var högintelligenta på vissa områden?
 
Slänger in att de allra farligaste inom den organiserade brottligheten sannolikt inte är begåvande personer, utan lättpåverkade personer som inte har någonting att förlora. Sätt droger, vapen och ett löfte om makt och sammanhang i händerna på en person som redan känner sig sviken av samhället så har du nog en väldigt farlig cocktail som vi ser mycket av idag.
 
Tänker att skolan nog inte tar reda på resurser hos många olika barn och att det nog är där man måste starta som det ser ut nu.

Speciellt tex utbilda lärare i yngre årskurserna i läsdidaktik. Om tex alla kan läsa i högre årskurserna så kan klassen gå mycket snabbare fram som helhet och fler barn klarar att fokusera Iom att de kan ta till sig materialet, och klassen håller då lättare en styrfart som lämpar sig till begåvade elever. En begåvad elev får då också bättre tuggmotstånd i klasskamraterna.

Tex att kunna gå en enstaka lektion med specialpedagog till barn med behov av stöd, läxor, stöttande föräldrar, föräldrar som läser böcker och läxor med barn*, kan gynna även begåvade barn eftersom klassen då kan gå snabbare framåt och resurserna fördelas mellan färre barn. Sedan kan ju även begåvade barn behöva stöd i enstaka delar (tex i ngn detalj i stavning som skilja på b o d osv).

(*Tänker tex att om alla föräldrar stöttar sina barn så mycket de bara kan inte bara i sport utan även i skolan, så räcker resurserna bättre för de barn vars föräldrar inte klarar att stötta fullt ut.)

Så tänker att kommunen (du är väl kommunpolitiker?) borde uppmuntra föräldrar att läsa högt i en kampanj och borde ta reda på den allra bästa modellen för att lära barn läsa och sedan lära ut den till alla lärare i F-3 klasserna som kurs och kraftfullt uppmuntra dem att använda den istället för andra metoder som inte fungerar så väl. Och följa upp och intensivt stötta alla elever som inte kan läsa på våren i ettan. O be föräldrarna stötta och hjälpa i läsning.
Specialpedagoger har inte undervisning. Det borde anställas fler speciallärare så att specialpedagogen kan göra det som den är utbildad till.

Sen generellt tycker jag inte man kan lägga ansvaret på skolan. Skolan är där för att lära ut, inte för att förhindra kriminalitet.
 
Nej, herregud. Man måste bygga ett samhälle från grunden. Trygghet och kunskap för våra barn är de viktigaste investeringarna som vi kan göra.

Så det här med gängkriminaliteten blir nog lite två parallella diskussioner. Vad göra nu, vad göra på lång sikt.
Men det känns ibland litet som att man koncentrerar sig på att ösa den sjunkande båten och missar att täppa till hålet som läcker in vatten.
 
Slänger in att de allra farligaste inom den organiserade brottligheten sannolikt inte är begåvande personer, utan lättpåverkade personer som inte har någonting att förlora. Sätt droger, vapen och ett löfte om makt och sammanhang i händerna på en person som redan känner sig sviken av samhället så har du nog en väldigt farlig cocktail som vi ser mycket av idag.
Tror det missas mycket om man tänker på detta sättet. I och runt centrum här så är det ett problem med unga, gäng och kriminella, detta i ett samhälle där det är miljonvillor och klassas som rikare område även om det inte är Särö eller Billdal.
 
Den yngsta, som läste Stephen Hawking, samt barnbarnet har varit en söndagspromenad i parken.
Vissa barn är verkligen av typen Blå-Vitt.
De finns de också.
Jo men det var vad jag skrev i min post, det finns alla varianter på barn. Men när du skriver Blå-vitt så tänker man att detta är det vanligaste formen av barn. Att om det inte är så att barnet är extremt low maintenance är det utanför normen?

Jag tycker nog att om jag läser tidningar och vad folk skriver så verkar det finnas en tro att det finns en stor mängd Normalbarn, med Förspänt som säger jamammanejmamma.

Om någon skriver ngt om barn och skolan och att vara snälla mot varandra i en artikel kommer alltid 100% av fallen kommentarer som antyder att alla som inte har ett barn som har en bokstavskombination är en idiotisk latmask med promenadbarn. Som om inte barn i allmänhet kan hänga i gardinerna och behöva hjälp att lära sig läsa trots att de har helt vanliga föräldar och är helt vanliga barn och det var just de barnen som artikelförfattaren pratade om.

Folk verkar tro att vanliga barn gör läxor per auto från första klass, utan att någon säger någonting och utan att någon förälder hjälper dem. Och de kan lära sig läsa genom att göra ordkort, ordbilder eller skriva till läsning på padda i F-klass, varpå de direkt första veckan i första klass kan läsa första läseboken. De är väluppfostrade, artiga, snälla, enkla, hjälper till hemma och har akademikerföräldrar som har bokhyllor hemma och läser högt för dem varje kväll.

Om det är minsta knöl på vägen så är det för att barnet har bokstäver eller illiterata föräldrar.

Men det är faktiskt fullt möjligt, kanske rent av vanligt, att en akademikersläkt regelbundet producerar barn som behöver hjälp av föräldrarna för att lära sig läsa och lära sig räkna och läsa läxor och kanske ibland hjälp av specialpedagog och som ibland tycker skolan är tråkig och klassen skrikig och rörig. Men som ändå sedan totalt älskar universitetet.

Medan självklart alla familjer kan få ett barn som är superenkelt och läser Stephen Hawkins på rasten och lär sig läsa av sig självt. Jag tror bara inte att det är den vanligaste sortens barn, i någon familj. För om det vore det skulle väl klasserna inte vara så in i bomben stökiga som mina släktingars barn säger att de är.
 
Senast ändrad:
Slänger in att de allra farligaste inom den organiserade brottligheten sannolikt inte är begåvande personer, utan lättpåverkade personer som inte har någonting att förlora. Sätt droger, vapen och ett löfte om makt och sammanhang i händerna på en person som redan känner sig sviken av samhället så har du nog en väldigt farlig cocktail som vi ser mycket av idag.

De kan mycket väl vara begåvade. Trots allt är merparten av alla människor normalingelligenta. Att unga hamnar i gäng kriminalitet kan istället bero på strukturell diskriminering och utanförskap. De skaffar sig istället status och gemenskap i ett parallellsamhälle med alternativa värderingar och normer. Jag tänker att kontrollteorin delvis kan vara applicerbar här.
 
Eftersom man faktiskt kan flytta upp en klass.
Det är oftast inte en bra ide ändå.
Barn utvecklas på många olika sätt.
Att vara liten till växten, ängslig och begåvad är ingen bra förutsättning för uppflyttning.
Då behövs det annat.

Vi hade många diskussioner med skolan och experter om det här inför uppflyttningen av vårt barn.
Och det pratades och diskuterades en del med barnet också.
Det var många bedömningar som skulle stämma.
 
Specialpedagoger har inte undervisning. Det borde anställas fler speciallärare så att specialpedagogen kan göra det som den är utbildad till.

Sen generellt tycker jag inte man kan lägga ansvaret på skolan. Skolan är där för att lära ut, inte för att förhindra kriminalitet.
Vilket bord tycker du att det skall läggas på då?
Och under vilja premisser?
Tvångsåtgärder från Socialtjänsten?
 
Fast vad skulle skolan/samhället ha gjort för honom, eller för någon av de andra i dina exempel för att förhindra att han blev brottsling?

Är han verkligen ett lysande exempel för den poäng du vill göra?
Jag vet faktiskt inte.
Men någon sorts moral hade ju inte skadat om de hade fått med sig.
Dessa uppför sig som att lagar och regler inte gäller dem.
Det känns som en brist i utbildningen.
 
Tror det missas mycket om man tänker på detta sättet. I och runt centrum här så är det ett problem med unga, gäng och kriminella, detta i ett samhälle där det är miljonvillor och klassas som rikare område även om det inte är Särö eller Billdal.
Jag tror att tristess är farligt.
Och brist på bekräftelse.
 
De kan mycket väl vara begåvade. Trots allt är merparten av alla människor normalingelligenta. Att unga hamnar i gäng kriminalitet kan istället bero på strukturell diskriminering och utanförskap. De skaffar sig istället status och gemenskap i ett parallellsamhälle med alternativa värderingar och normer. Jag tänker att kontrollteorin delvis kan vara applicerbar här.

Absolut. Min poäng är att det inte är graden eller avsaknaden av begåvning (hur den nu skulle mätas) som spelar den större rollen här.
 
Jag tror att ett viktigt första steg är att förstatliga skolan igen och därigenom förhindra att redan resursstarka elever, i välbärgade kommuner får de bästa lärarna, bästa lokaler/utrustning, glädjebetyg. Det finns en anledning till att friskolor främst verkar i socioekonomiskt privilegierade områden. Med föräldrar som 'kunder' som kräver att deras barn ska ges för höga betyg vilket i sin del ger att elever som är mer 'begåvade' inte kommer in på utbildningar pga lägre betyg. Att glädjebetyg främst är ett problem med friskolor finns det forskning på. Skolans resurser måste fördelas på behov, in avgöras på var du bor.

Alla barn måste först ges möjlighet till en jämställd och kvalitetssäkrad utbildning. Att många barn i socioekonomiskt utsatta områden dras in i gängkriminalitet kan iofs till viss del bero på att de finns i kommuner där inte skolan har de resurser som krävs. Det är slående att de friskolor som främst verkar i samma områden är konfessionella.
 
Jo men det var vad jag skrev i min post, det finns alla varianter på barn. Men när du skriver Blå-vitt så tänker man att detta är det vanligaste formen av barn. Att om det inte är så att barnet är extremt low maintenance är det utanför normen?
Det här är verkligen en spännande tanke
Vad är det vanligaste bland barn?
Och hur ansträngande är det genomsnittliga barnet för sina föräldrar?
Kan det ha något samband med hur mycket som föräldrarna klarar av att stötta i skolarbetet?
Mina barn har varit förhållandevis lättsamma.
Vilket antagligen har haft betydelse för hur mycket engagemang som vi har kunnat lägga på läxläsning och en meningsfull fritid.
 
Specialpedagoger har inte undervisning. Det borde anställas fler speciallärare så att specialpedagogen kan göra det som den är utbildad till.

Sen generellt tycker jag inte man kan lägga ansvaret på skolan. Skolan är där för att lära ut, inte för att förhindra kriminalitet.
Ah sorry fel ord. Speciallärare. (jag vet inte exakt vad specialpedagoger gör, det är kanske utredningar). Jag menar den dam som jobbade heltid på min skola när jag var liten med att hela tiden, så snabbt en grupp med barn som hade problem med en viss stavning eller ett visst matteproblem uppstod i klass 1-3 tog in till ett litet grupprum och hade en lektion om typ

Det är lättare att stjäla en stjälk än att stjälpa en stjärna. Att stjäla en stjärna är inte lätt, att stjälpa stjärt är inte rätt, stjälk stavas på samma sätt.

Supertrist, trist att bli uttagen till gruppen. Trist att sitta med 20 andra och långsamt lära sig att b baxar och d drar (ur två klasser). Men helt ärligt tror jag det är bättre än att helt enkelt texten bara flyger en över huvudet dag ut och dag in. Trist att hon var så vansinnigt barnsligt överpedagogisk. Ändå lite bra att jag kan skilja på b och d och köra den lektionen med min egen unge när det behövdes. Eftersom ingen annan tänkte ta tag i det.

Självklart borde det kunna finnas elegantare sätt att göra det på än 80-talsviset. Men det är sådana förbättringar i pedagogik man förväntar sig. Inte att lösningen är att slänga ut hela damen med badvattnet.

Och absolut, det enda ansvar jag tycker vi ska lägga på skolan är att lära ut. Men då att den faktiskt gör det, till alla.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp