Begåvade barn och samhällets ansvar.

Jag tycker också det är ett problematiskt ord, för det är så begränsande.

Men jag tänker att man ofta menar barn som tillgodogör sig kursplanernas kunskap med väldigt liten insats i ansträngning och tid och därför har utrymme för mycket mer kunskap. Ofta finns ett sug efter det också, som när det inte tillgodoses alls tynar bort.
Eller förvandlas till stök i klassrummet och skolleda.
Barnen hittar på något mer stimulerande på egen hand.
Och det blir inte alltid så bra.
 
Jo men det är väl också ett beslut från just Utbildningsnämnden?
Och så finns det grader på skalan också.

På mina barns fritids så fanns det god tillgång till böcker av olika slag.
De var skänkta av privatpersoner.
Fritidsledarna läste mycket för barnen och barnen läste för varandra.
De som var duktiga på att läsa läste ofta för sina kompisar.
Barnen läste också mycket på egen hand på fritids.
Yngste sonen läste, som 9-åring, Stephen Hawkings Kosmos som påverkade honom till att nu studera Teknisk Fysik.

Jag undrar om en skolbibliotekarie hade valt ut den?
Chansen finns. Jag sätter hundra gånger hellre mitt barn på en skola med ordentligt skolbibliotek med bibliotekarie än en skola där föräldrar har fått lämna in vad de vill (även om det även kan ske en berikning om möjligheten finns att skänka, eftersom skolpengen är så pinsamt liten till just böcker generellt).
 
Jag tror att barn med lätt för skolan och att ta till sig kunskap automatiskt är lite extra vaccinerade mot kriminalitet - även om de inte skulle få perfekt utmaning i skolan - de har lättare att se mycket bättre vägar i livet genom den kunskap de så enkelt kan tillgodogöra sig.

Jag tror den stora utmaningen fortfarande är de som inte alls klarar dagens skola särskilt bra, som inte får hjälp att se en egen framtid och plats i samhället utan istället då kan bli sedda av gängen.
Min erfarenhet är att de gärna tar genvägar till framgång.
Vilket utgör en risk i sammanhanget.

De är inte mogna nog i sitt omdöme att riktigt bära sin intellektuella förmåga.
 
Vem skall kunna ta den striden då?

Jag ser det som att skolplikten ger just skolan möjligheter som annan verksamhet inte har.
Alla barn måste gå dit.

Det var ju det jag skrev, att det krävs insatser från flera håll. Skolan kan spela en roll i att vara en trygg plats, och erbjuda elever stöd. Men i ärlighetens namn.. vad ska de göra när barnen helt plötsligt får en pistol mot huvudet? Eller en pistol mot sina syskons huvud. Krav på att följa order, annars smäller det. Vad ska skolan göra då, erbjuda ett samtal? Skolan kan ge barnen allt stöd de bara kan. Men att stoppa rekryteringen ser jag som det mest kritiska och det måste vara polisens jobb att få bort gängen ur barnens liv.
 
Chansen finns. Jag sätter hundra gånger hellre mitt barn på en skola med ordentligt skolbibliotek med bibliotekarie än en skola där föräldrar har fått lämna in vad de vill (även om det även kan ske en berikning om möjligheten finns att skänka, eftersom skolpengen är så pinsamt liten till just böcker generellt).
Valet var dock inte riktigt så.
Utan det stod mellan skänkta böcker eller inga böcker.
Lärarna sorterade sedan ut vad som var lämpligt att ha framme till eleverna.
Eller snarare sorterade bort det som var olämpligt.

På fritids var det oftast minst en lärare och en fritidspedagog tillgänglig.
Resten var barnskötare.
 
Valet var dock inte riktigt så.
Utan det stod mellan skänkta böcker eller inga böcker.
Lärarna sorterade sedan ut vad som var lämpligt att ha framme till eleverna.
Eller snarare sorterade bort det som var olämpligt.

På fritids var det oftast minst en lärare och en fritidspedagog tillgänglig.
Resten var barnskötare.
Sa bara vad jag anser om jag får välja mellan de två; hellre bibliotek utvalt av en bibliotekarie än en med skänkta böcker. Men hellre böcker än inga alls. Vill bara lyfta skolbibliotekets betydelse, medan du verkar ha inställningen att en bibliotekarie inte skulle ha valt ut just den specifika boken som ditt barn tyckte om.
Många har inställningen att biblioteken inte har en betydelse, vilket jag anser att de har, som en del av en bra skolgång (när vi ändå diskuterar att skolan ska lösa ännu ett samhällsproblem...).
 
Men att stoppa rekryteringen ser jag som det mest kritiska och det måste vara polisens jobb att få bort gängen ur barnens liv.
Gängen är ju gårdagens elever i någon skola som inte lyckas.
Mönstret måste på något vis brytas.

När gänget med pistolen redan finns så är det egentligen för sent.
Då är det bara skademinimering som gäller.
Och det är dyrt och ett slöseri med unga människor som hade kunnat göra något konstruktivt i stället.
 
Chansen finns. Jag sätter hundra gånger hellre mitt barn på en skola med ordentligt skolbibliotek med bibliotekarie än en skola där föräldrar har fått lämna in vad de vill (även om det även kan ske en berikning om möjligheten finns att skänka, eftersom skolpengen är så pinsamt liten till just böcker generellt).
Exakt, dessutom är ju vissa bibliotekarier så entusiastiska, om de råkar på ett intresse finns rent av möljigheten att de låter det styra framtida inköp :) varvid det såklart måste finnas resurser för framtida inköp.

(som i, tror mitt (gigantiska stadsbibliotek) har köpt in runt 10+ böcker pga visat intresse från bara vår familj. Mitt gamla skolbibliotek en eller två.)
 
Det var ju det jag skrev, att det krävs insatser från flera håll. Skolan kan spela en roll i att vara en trygg plats, och erbjuda elever stöd. Men i ärlighetens namn.. vad ska de göra när barnen helt plötsligt får en pistol mot huvudet? Eller en pistol mot sina syskons huvud. Krav på att följa order, annars smäller det. Vad ska skolan göra då, erbjuda ett samtal? Skolan kan ge barnen allt stöd de bara kan. Men att stoppa rekryteringen ser jag som det mest kritiska och det måste vara polisens jobb att få bort gängen ur barnens liv.
Skolan är ju visat enligt forskning vara en extremt kritisk plats mot framtida kriminalitet. Grejen de kunde göra var att ge bra undervisning eller dylikt som var inom skolans uppdrag.
 
Varför tror du det?
Hur tänker du om sammanhanget skola - kriminalitet?
För att jag inte kan minnas att jag läst eller hört om någon studie som skulle tyda på det du påstår?
Skolan är ju en skyddande faktor. Barn som har lätt för sig i skolan är inte på något sätt en utsatt grupp. Då är det väl värre för de som har svårt för sig i skolan och framförallt om de slutar gå till skolan.
 
Nja, jag går inte med på premissen i trådstarten. Inte heller anser jag att definitionen av hög- eller särbegåvade barn som TS ger senare i tråden stämmer; jag tror inte alls det går att sammanfatta dem som ”barn som har lätt för sig i skolan”.
 
Jag ser att vara rustade för vuxenlivet som viktigast.
Viktigare än både betyg och kunskap.

Och den plats där man kommer åt alla barn är just skolan i.o.m. skolplikten.

När jag var barn så handlade det även om överlevnad.
Skolmat, vaccinationer och hälsovård.

Bla det här med skolmaten. De senaste åren (2-ish) gick antal elever som åt i vår skolmatsal upp med 10% och mängden mat som gick åt ökade med 20%. Skolan jag jobbade på låg i ett relativt välbärgat område men dessa siffror tydde ändå på att fler elever inte fick (tillräckligt med) mat hemma.

Skolan handlar definitivt fortfarande om överlevnad.
 
Bla det här med skolmaten. De senaste åren (2-ish) gick antal elever som åt i vår skolmatsal upp med 10% och mängden mat som gick åt ökade med 20%. Skolan jag jobbade på låg i ett relativt välbärgat område men dessa siffror tydde ändå på att fler elever inte fick (tillräckligt med) mat hemma.

Skolan handlar definitivt fortfarande om överlevnad.
Min erfarenhet av högstadie/gymnasieskola skola, (i ett utsatt område), är att eleverna visst får äta sig mätta hemma. Däremot har lågkonjunkturen gjort att vårdnadshavarna inte längre lättvindigt subventionerar McDonalds-och pizzaluncherna som väljs istället för den näringsriktigare men tristare skolmaten. Alltså har åtgången i skolmatsalen ökat.

Din erfarenhet kommer kanske från skolbarn som är yngre än tonåringar?
 
Eller förvandlas till stök i klassrummet och skolleda.
Barnen hittar på något mer stimulerande på egen hand.
Och det blir inte alltid så bra.
Det kan ju även motverkas genom att tex flytta upp en klass?

Tänker svårare med skolleda där man inte kan slå ihjäl tiden genom att läsa de andra kapitlen i boken också eller smygläsa hela wikipedia. Eftersom man inte ens kan läsa texten som man borde läsa.
 
Samhället måste förvalta den tillgång som begåvade barn utgör.
Det är ju de barnen som skall bli morgondagens forskare och experter.
Som det är nu ser det ut som att det inte fungerar.
I stället så tar kriminella grupper hand om dem, med resultatet att vi får kriminella som är smartare än rättssystemet.

Varför prioriteras inte detta mera?
Varför måste skolor spara när det är där som resurserna egentligen gör bäst nytta?

Så många frågor och så trist verklighet.

Det finns säkerligen ett flertal unga kriminella som är särbegåvade, men det är med största sannolikhet inte särbegåvningen som har gjort dem sårbara för att hamna i kriminella gäng. Kriminologin erbjuder flera olika förklaringsmodeller, men just bristande tillvaratagande av hög intelligens har jag inte hört talas om tidigare.
 
Min erfarenhet av högstadie/gymnasieskola skola, (i ett utsatt område), är att eleverna visst får äta sig mätta hemma. Däremot har lågkonjunkturen gjort att vårdnadshavarna inte längre lättvindigt subventionerar McDonalds-och pizzaluncherna som väljs istället för den näringsriktigare men tristare skolmaten. Alltså har åtgången i skolmatsalen ökat.

Din erfarenhet kommer kanske från skolbarn som är yngre än tonåringar?

Högstadieungdomar. Dock med väldigt begränsad möjlighet att äta pizza/annan snabbmat. Skola på landet.

(vi märkte också ett ökat tryck på den gratis frukost som vi erbjöd 1ggr/v men som vi sedan fick ta bort 'pga budget'
 
Tjaaa, fast helt ärligt verkar man behöva vara mycket förälder om barnet behöver hjälp också.
Ja allt som avviker från barn av typen Blå-vill från Konsum ver
Sa bara vad jag anser om jag får välja mellan de två; hellre bibliotek utvalt av en bibliotekarie än en med skänkta böcker. Men hellre böcker än inga alls. Vill bara lyfta skolbibliotekets betydelse, medan du verkar ha inställningen att en bibliotekarie inte skulle ha valt ut just den specifika boken som ditt barn tyckte om.
Många har inställningen att biblioteken inte har en betydelse, vilket jag anser att de har, som en del av en bra skolgång (när vi ändå diskuterar att skolan ska lösa ännu ett samhällsproblem...).
De är jätteviktigt med Biblioteket.
Överallt i samhället.
Alla måste ha tillgång till information, kultur och historia.
Det är det som är kittet i att vara en civiliserad människa.
 
Jag tycker också det är ett problematiskt ord, för det är så begränsande.

Men jag tänker att man ofta menar barn som tillgodogör sig kursplanernas kunskap med väldigt liten insats i ansträngning och tid och därför har utrymme för mycket mer kunskap. Ofta finns ett sug efter det också, som när det inte tillgodoses alls tynar bort.
Och då hamnar barnen i kriminalitet? Det tror inte jag.

Barn som har lätt för sig får väl fler och svårare uppgifter, helt enkelt. Och/eller hinner läsa en massa på skoltid.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp