Begåvade barn och samhällets ansvar.

Verksamheterna har inga problem med att de det. Det är politikerna som inte vill finansiera det.

Fast om inte verksamheterna får tillräckligt med pengar som kommer de satsa det lilla överskott de har på att lyfta elever från F till E, inte A till gymnasienivå. Detta för att politikerna är mer intresserade av att se hur många elever som kommer in på nationellt gymnasie (godkänt i ma, en, sv +5 ämnen till) samt godkänt i alla ämnen än vad de är att titta på hur många/vilka elever som utmanats (finns dessutom få sätt att mäta detta och är det inte mätbart finns det inte).
 
Jag ser inte riktigt en röd tråd i resonemanget. Begreppet begåvade barn som blir morgondagens experter och forskare är lite svårt för mig. Vissa barn gör ett språng någon gång under sin barndom och kan under den tiden uppfattas som begåvat, och några år senare har resten av barnen hunnit ifatt. Andra barn tickar på som medelmåttor men drar iväg som vuxna. Så jag tror vi bör vara försiktiga med att tänka att begåvning under barndomen behöver innebära så mycket i vuxen ålder sen.

Med det sagt så kan det ju absolut vara så i vissa fall, men den stora problematiken här är ju att barn oavsett nivå på begåvning hamnar i kriminalitet och det är ju bevisningen ett enormt problem just nu. Jag tror att det görs en hel del insatser, om jag förstått det rätt, men problematiken är nog svår att komma åt med offentlig verksamhets lite stolpiga arbetssätt och fördröjningar med politiska beslut osv. Jag antar att det är svårt att jobba snabbt, helt enkelt, och gängen är snabbare.
Exakt! vi vet ju inte om det är Pelle och Lisa som behöver hjälp i starten eller Lotta och Petter som hade lätta första tre år som finner glädje i vidare studier senare.
 
Vilka preventiva åtgärder mot kriminalitet tycker du borde prioriteras?
Jag anser ju att det är skolan som skall få massor av resurser för att styra upp tillvaron för de barn som blir morgondagens vuxna.
Skolan är ju absolut den som forskningen verkar säga har störst potential att förhindra kriminalitet. Dock inte bara för begåvade barn utan även för medelmåttor :) och de som har lite svårt men tar sig igenom med hjälp.
 
Jag tänkte som åtgärder från lärarhåll.
Kommunens Utbildningsnämnd kan ju också styra det där till en del genom inköp av böcker som är intressanta "på rätt sätt".
Privat så kan man skänka böcker till skolbiblioteken för att främja läsning.
Det gjordes i min andra hemkommun.
Eller så kan man anställa skolbibliotekarier som jag tror kommer göra ett otroligt mycket bättre urval av böcker än en utbildningsnämnd.
 
Liberalerna var med och genomförde LGR 11 vilken aktivt motarbetade den forskning som finns om hur man lär sig. Så nja på att liberalerna skulle vara ett särskilt bra parti att rösta på om man vill att det skall gå bra för eleverna i skolan.

Sen VILL de mycket med skolan. Men det är mer baserat på den liberala politiken snarare än vad som faktiskt är bra för elever.

Jag håller nog med att det har varit stor varians på vad som drivits på av kunskap och vad som varit populism - men det är ett av de partier som tydligt vill dirigera in mer pengar till skolan och ge mer makt åt professionen i skolan (med något undantag på Björklunds tid av vurm för historiska element i skolan).
 
Vilka preventiva åtgärder mot kriminalitet tycker du borde prioriteras?
Jag anser ju att det är skolan som skall få massor av resurser för att styra upp tillvaron för de barn som blir morgondagens vuxna.

Oj, det är jättesvårt tycker jag, och ska nog också säga att jag inte är tillräckligt insatt för att uttala mig egentligen. Men jag tänker att skolan drar en enorm börda. Deras uppdrag är att lära ut, och se till att alla barn når läromålen. De är också en viktig plats för barn att knyta an med trygga vuxna eftersom många har det skakigt på hemmaplan. För mig blir det konstigt om de också ska slåss mot gängkriminalitet. Det är en strid som skolan egentligen inte ska behöva ta. Jag tycker de ska få resurser att inom ramen för skolans uppdrag fånga upp problematik och vara en trygg plats för barnen. Men att stötta familjen måste socialtjänsten göra och ta luften ur gängen måste polisen göra. Jag tror det är svårt att välja en part som ska lösa det här. Det krävs nog insatser från alla fronter.
 
Jag håller nog med att det har varit stor varians på vad som drivits på av kunskap och vad som varit populism - men det är ett av de partier som tydligt vill dirigera in mer pengar till skolan och ge mer makt åt professionen i skolan (med något undantag på Björklunds tid av vurm för historiska element i skolan).

Fast igen. Bara pengar till skolan kommer inte lösa många problem. Det behövs (rejäla) ändringar i skollag och kursplaner för att lärare skall kunna lära ut på de sätt som gynnar eleverna mest (dvs sätt som är bäst att lära sig på). Vi kan kasta pengar på skolan i evigheter men om kursplaner och skollag aktivt motarbetar inlärning så visst, vissa saker kommer bli bättre men vad är viktigast; betyg eller kunskap?
 
Fast igen. Bara pengar till skolan kommer inte lösa många problem. Det behövs (rejäla) ändringar i skollag och kursplaner för att lärare skall kunna lära ut på de sätt som gynnar eleverna mest (dvs sätt som är bäst att lära sig på). Vi kan kasta pengar på skolan i evigheter men om kursplaner och skollag aktivt motarbetar inlärning så visst, vissa saker kommer bli bättre men vad är viktigast; betyg eller kunskap?

Missförså mig rätt. Det behövs pengar till skolan, absolut! Men systemfelen kommer inte rätta till sig bara för att man tillsätter pengar.
 
Som gammal L-röstare så gillar jag fortfarande deras tankar kring satsningar på skolan (bland annat just med att hålla i tanken att högbegåvade elever också måste kunna utvecklas) - men man kan väl inte säga att det prioriteras särskilt hårt av väljarna. Sen satte de sig i smutsen också, går inte riktigt att isolera frågor, på vissa sätt får man så lite röstar man förtjänar. Men 16 miljarder mer hade varit lätt att hitta användning för under mandatperioden.

Men inför valet 2022;

Liberala budgetprioriteringar​

Liberalerna är Sveriges skolparti. I dag presenterar L därför kraftfulla skolpolitiska krav inför de borgerliga budgetförhandlingar som väntar efter valet. Liberalerna föreslår sammantaget ett paket om 16 miljarder för att vända utvecklingen i den svenska skolan.

  1. Flytta på stökiga elever – inför akutskolor i fler delar av landet. Idag saknas ofta sätt att hantera avstängda elever på ett sätt som både minskar risker att de själva halkar efter i skolan, men säkerställer att de inte orsakar oordning och otrygghet för andra. För att möta denna utmaning har Stockholm och Göteborg därför inrättat akutskolor. Liberalerna vill avsätta nationella resurser för uppbyggnad av akutskolor i fler delar av landet än i dag.
  2. Fler speciallärare och fler särskilda undervisningsgrupper. Alla – både de som stökar och de som störs – förlorar när en elev som behöver, nekas undervisning i en mindre grupp. För att lyfta alla elevers kunskaper och skapa mer lugn och ro i Sveriges klassrum vill vi se en omfattande satsning på fler särskilda undervisningsgrupper utanför den ordinarie klassen. För det vill vi bland annat anställa 1 000 fler speciallärare de kommande åren. Målet är att mot slutet av nästa mandatperiod kunna finansiera att runt 25 000 fler elever än idag ska få möjlighet att få undervisning i särskild undervisningsgrupp.
  3. Alla elever ska ha riktiga läroböcker. I dag investerar Sverige minst i Norden på läromedel. Fler än fyra av fem lärare uppger att de inte kan köpa in de läromedel som behövs, och många lärare får därför ägna sin tid åt att skapa egna eller kopiera andras läromedel. L vill införa en statlig läromedelsgaranti så att elever får minst en riktig lärobok i varje skolämne.
  4. Sociala team och minskad otrygghet. Alla skolor ska vara skolor med studiero och trygghet. Därför ska bland annat lagstiftningen skärpas så att det blir lättare att stänga av eller omplacera elever. Det behövs för att förbättra tryggheten och studieron. Men för att sådana reformer ska få fullt genomslag behöver de kompletteras med riktade insatser på skolor med omfattande ordningsproblem och utmaningar. Vi vill därför se en statlig satsning så att fler skolor kan sätta upp sociala team för att förebygga oordning och otrygghet. För skolor med ordningsproblem vill Liberalerna också se en särskild satsning på arbetsmiljön så fler av de bästa lärarna orkar arbeta på de skolor där förutsättningarna är som tuffast.
  5. Mer fokus på svenska språket i förskolan. Den som inte behärskar svenska språket när han eller hon börjar skolan riskerar att direkt hamna efter. L föreslår därför en betydande satsning på att stärka det svenska språkets ställning i förskolan och förbättrade kunskaper i svenska hos personalen i förskolan.
  6. Mer undervisningstid i skolan. L vill långsiktigt bygga ut undervisningstiden i svenska och matematik med sammantaget 180 timmar så att det finns tid till att lära sig mer.
  7. Ingen elev ska hållas tillbaka. På samma sätt som vissa elever behöver mer tid för att bli godkända i skolan, behöver andra fler utmaningar för att utvecklas. Liberalerna införde i regeringsställning spetsutbildningar för de flitigaste och mest ambitiösa eleverna. Regeringens passivitet riskerar nu leda till att spetsutbildningarna tvingas stänga ner. L vill i stället, med start i höst, permanenta, bygga ut och kvalitetssäkra landets spetsutbildningar.
Låter ju bra! men i nuvarande konstellation så är det ju tyvärr ändå svårt att få rösterna till det kan tänkas. Också iom att de inte alltid ger så liberalt intryck.
 
Eller så kan man anställa skolbibliotekarier som jag tror kommer göra ett otroligt mycket bättre urval av böcker än en utbildningsnämnd.
Jo men det är väl också ett beslut från just Utbildningsnämnden?
Och så finns det grader på skalan också.

På mina barns fritids så fanns det god tillgång till böcker av olika slag.
De var skänkta av privatpersoner.
Fritidsledarna läste mycket för barnen och barnen läste för varandra.
De som var duktiga på att läsa läste ofta för sina kompisar.
Barnen läste också mycket på egen hand på fritids.
Yngste sonen läste, som 9-åring, Stephen Hawkings Kosmos som påverkade honom till att nu studera Teknisk Fysik.

Jag undrar om en skolbibliotekarie hade valt ut den?
 
Samhället måste förvalta den tillgång som begåvade barn utgör.
Det är ju de barnen som skall bli morgondagens forskare och experter.
Som det är nu ser det ut som att det inte fungerar.
I stället så tar kriminella grupper hand om dem, med resultatet att vi får kriminella som är smartare än rättssystemet.

Varför prioriteras inte detta mera?
Varför måste skolor spara när det är där som resurserna egentligen gör bäst nytta?

Så många frågor och så trist verklighet.
Du vet ju inte, eller belägger i vart fall inte, om de samband du pekar ut överhuvudtaget finns i verkligheten.

Jag känner jättemånga forskare och konstnärer. Ingen av dem har någonsin, vad jag vet, pratat om sig själva som "begåvade" som barn, än mindre om att den där "begåvningen" inte togs till vara.

Vi lider inte brist på människor som kan ha den här typen av jobb. Ser man till universiteteten, tex, där ju forskare ofta arbetar, så söks varje ledig tjänst ofta av väldigt många fullt kvalificerade sökande.

Men framförallt är ditt sätt att prata om "begåvade" barn problematiskt. Vad är det ens?
 
Men framförallt är ditt sätt att prata om "begåvade" barn problematiskt. Vad är det ens?
Hur definierar du begåvade barn?

I det här fallet så tänker jag på barn som har lätt för sig i skolan.
Om de får en möjlighet till att läsa ämnen på ett stimulerande sätt.
 
Men framförallt är ditt sätt att prata om "begåvade" barn problematiskt. Vad är det ens?
Jag tycker också det är ett problematiskt ord, för det är så begränsande.

Men jag tänker att man ofta menar barn som tillgodogör sig kursplanernas kunskap med väldigt liten insats i ansträngning och tid och därför har utrymme för mycket mer kunskap. Ofta finns ett sug efter det också, som när det inte tillgodoses alls tynar bort.
 
Hur definierar du begåvade barn?

I det här fallet så tänker jag på barn som har lätt för sig i skolan.
Om de får en möjlighet till att läsa ämnen på ett stimulerande sätt.
Tänker att det finns lite olika parametrar där.

Dels att tex det är väldigt vanligt att barn finner intensiv glädje i ett ämne som tex dinosaurier eller bokstäver eller liknande. Att tolka det som begåvat istället för härligt och normalt kanske blir hämmande för barnet.

Sedan problemet såklart som många nämner med vissa barn som har väldigt lätt i skolan i F-6 eller F-9 och sedan möter andra barn som finner glädje i olika ämnen och då kraschar.

Sedan tänker att det i vissa ämnen är skillnad mellan lägre årskurser och högre. Så att det inte alltid är barnet som har lätt för att räkna som sedan älskar matematik eller barnet som har svårt för att räkna som hatar matematik. Så man inte ska "ge upp om" barn som har lite slitigt de första åren.

Men tänker att oavsett blir alla barn gynnade av att alla barn får stöd när det behövs. Eftersom som sagt ett begåvat barn som haft kamrater som också finner intresse i tex historia eller teckning kanske har större kapacitet att inte krokna när de möter andra intresserade barn senare.

(dock sagt med erkänt mycket liten personlig erfarenhet av begåvade barn.)
 
Varför tror du det?
Hur tänker du om sammanhanget skola - kriminalitet?

Jag tror att barn med lätt för skolan och att ta till sig kunskap automatiskt är lite extra vaccinerade mot kriminalitet - även om de inte skulle få perfekt utmaning i skolan - de har lättare att se mycket bättre vägar i livet genom den kunskap de så enkelt kan tillgodogöra sig.

Jag tror den stora utmaningen fortfarande är de som inte alls klarar dagens skola särskilt bra, som inte får hjälp att se en egen framtid och plats i samhället utan istället då kan bli sedda av gängen.
 
vissa saker kommer bli bättre men vad är viktigast; betyg eller kunskap?
Jag ser att vara rustade för vuxenlivet som viktigast.
Viktigare än både betyg och kunskap.

Och den plats där man kommer åt alla barn är just skolan i.o.m. skolplikten.

När jag var barn så handlade det även om överlevnad.
Skolmat, vaccinationer och hälsovård.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp