Begåvade barn och samhällets ansvar.

Hur definierar du begåvade barn?

I det här fallet så tänker jag på barn som har lätt för sig i skolan.
Om de får en möjlighet till att läsa ämnen på ett stimulerande sätt.
Det skulle inte falla mig in att försöka definiera något sådant.

De som har lätt för sig med ämnena, har ju turen att tex hinna läsa och rita också.
 
För att jag inte kan minnas att jag läst eller hört om någon studie som skulle tyda på det du påstår?
Skolan är ju en skyddande faktor. Barn som har lätt för sig i skolan är inte på något sätt en utsatt grupp. Då är det väl värre för de som har svårt för sig i skolan och framförallt om de slutar gå till skolan.
Nej de är inte någon utsatt grupp.
Men de är en grupp som riskerar att skaffa sig makt på fel sätt, på fel ställe och med fel metoder.
I kraft av sin förmåga att hitta på olika avancerade sätt att ta genvägar till pengar, saker eller friheter.
Det finns alltid någon hjärna bakom avancerad, organiserad brottslighet.
 
Och då hamnar barnen i kriminalitet? Det tror inte jag.

Barn som har lätt för sig får väl fler och svårare uppgifter, helt enkelt. Och/eller hinner läsa en massa på skoltid.
Inte jag heller. Men det kan ändå vara ett problem att man tänker att dessa barn ska sysselsätta sig själva på ett bra sätt (som du skrev läsa och rita) när alla resurser går åt till att baxa de som har det svårt över den första gränsen. Även om det är rätt prioriterat så är det inte en tillräckligt bra skola för alla.
 
Känns som det är svårt att förhindra kriminella gäng genom att jobba med barn som har lätt för skolan.
Gäng erbjuder något här och nu medan skolan erbjuder något som händer om några/ många år in i framtiden efter massa lån och slita med skola och jobb samtidigt. Tror dessa två har svårt att konkurrera med varandra.

Tycket själv polisen gör ett bra jobb här för framtiden med att stå på parkeringen i centrum på många söndagar och låta barn få chansen att få sitta i polisbilen och prata med polisen men även närvarande för föräldrarna. Även finns närvarande på skoldagar för ungdomar får chansen att prata på ett avslappnande sätt med polisen.
 
Det kan ju även motverkas genom att tex flytta upp en klass?

Tänker svårare med skolleda där man inte kan slå ihjäl tiden genom att läsa de andra kapitlen i boken också eller smygläsa hela wikipedia. Eftersom man inte ens kan läsa texten som man borde läsa.

Jag blev uppflyttad en klass redan från start. Det hjälpte ingenting mot ledan och bristen på utmaningar, men var dåligt socialt, eftersom jag dessutom var rätt så naiv/barsnlig för min ålder.

Det är bättre att gå i rätt åldersgrupp och få (helst lärarledda) extra utmaningar. Typ spetsklass, men inte alla lektioner.
 
Det kan ju även motverkas genom att tex flytta upp en klass?
Ja det var lösningen för ett av mina barn
Och jag är oändligt tacksam för det.
Annars så vet man inte hur det hade slutat.
Nu så blev det grundskolan på 8 år med friskola i högstadiet.
Och riktigt, riktigt bra.
 
Jag tycker också att premissen för trådstarten är felaktig. Det krävs inte ett geni/savant/spets/särbegåvning för att begå ekobrott.

Det krävs snarare att man är lite mindre begåvad.
 
Det finns säkerligen ett flertal unga kriminella som är särbegåvade, men det är med största sannolikhet inte särbegåvningen som har gjort dem sårbara för att hamna i kriminella gäng. Kriminologin erbjuder flera olika förklaringsmodeller, men just bristande tillvaratagande av hög intelligens har jag inte hört talas om tidigare.
Jag tänker inte på sårbarheten här.
Utan på den enorma skada en sådan person kan åsamka samhället som vuxen.
Det är individer som du inte vill ha på "fel sida".
 
Nej de är inte någon utsatt grupp.
Men de är en grupp som riskerar att skaffa sig makt på fel sätt, på fel ställe och med fel metoder.
I kraft av sin förmåga att hitta på olika avancerade sätt att ta genvägar till pengar, saker eller friheter.
Det finns alltid någon hjärna bakom avancerad, organiserad brottslighet.
Hjärnan bakom kan lika mycket vara någon som inte har lätt i skolan eller inom medel.
 
Inte jag heller. Men det kan ändå vara ett problem att man tänker att dessa barn ska sysselsätta sig själva på ett bra sätt (som du skrev läsa och rita) när alla resurser går åt till att baxa de som har det svårt över den första gränsen. Även om det är rätt prioriterat så är det inte en tillräckligt bra skola för alla.
Ja de får gott om tid för att hitta på skit.
Eller allmänt stöka runt.

Alla är inte tillfredsställa med att sitta och rita.
De vill göra mer spännande saker.
 
Jag tänker inte på sårbarheten här.
Utan på den enorma skada en sådan person kan åsamka samhället som vuxen.
Det är individer som du inte vill ha på "fel sida".

Fast inte heller här tror jag att det finns någon större risk på ett makroplan. Alla barn ska så klart få tillgång till en meningsfull skolgång, men hög intelligens/särbegåvning sammanfaller inte nödvändigtvis med den nyfikenhet, hängivenhet och tålamod som krävs för att göra något av den. På samhällsnivå tänker jag mig att risken är försumbar att någon högintelligent person skulle gå och bli brottsling bara för att intelligensen inte tas tillvara på.

De flesta forskare som jag känner är heller inte högintelligenta, utan mer normalbegåvade. Men de har intresse och hängivenhet som gör dem framgångsrika. Så att det per automatik skulle bli forskare eller experten av de försummade begåvningars om man bara gav dem rätt resurser tror jag inte.
 
Jag tänker inte på sårbarheten här.
Utan på den enorma skada en sådan person kan åsamka samhället som vuxen.
Det är individer som du inte vill ha på "fel sida".
Men att före detta högbegåvade barn skulle vara överrepresenterade inom organiserad brottslighet är ju något du hittat på.

Jag vet inte riktigt varför du fått för dig att det vimlar av kriminella genier inom gängen i Sverige. Jag vet heller inte varför du tror att det är just särbegåvning av det slaget som krävs för att orsaka stor skada. Om högbegåvning finns krävs fortfarande en massa andra egenskaper för att bli en individ som är ovanligt farlig att ha på ”fel sida”.

Jag tror högbegåvade är överrepresenterade i helt andra sammanhang. Sen måste vi också öppna upp för att många högbegåvade inte ligger över snittet inom alla områden eller ens inom fler än ett område. Det finns människor — och ganska gott om dem — som ligger över snittet i vissa hänseenden och under snittet i andra.

De före detta högbegåvade barn jag känner hade det inte alls lätt i skolan. Tvärtom pratar flera om det som väldigt kämpiga år, där de trodde att de var korkade. Flera hoppade av skolan. Nu jobbar vissa med forskning, absolut, medan andra jobbar inom kultur, på myndigheter, driver eget företag, är sjukskrivna. De sammanhang de är överrepresenterade inom är Mensa och kretsar som håller på med BDSM och/eller polyamori.

Jag har inga problem med att folk spånar fritt kring orsakssamband, men att lägga fram dem för diskussion som om de vore fakta blir mest bara pannkaka.
 
Ja allt som avviker från barn av typen Blå-vill från Konsum ver
Jo men alltså jag tänker nog att det är kanske inte normalvarianten? Även om det kanske är intrycket som ges? Att "normalbarnet" är ett som man aldrig gör annat än kul med och som lär sig cykla och läsa osv av sig självt helt utan uppmuntran eller gnat.

Tycker barn i allmänhet verkar hyggligt high maintenance.
 
Inte jag heller. Men det kan ändå vara ett problem att man tänker att dessa barn ska sysselsätta sig själva på ett bra sätt (som du skrev läsa och rita) när alla resurser går åt till att baxa de som har det svårt över den första gränsen. Även om det är rätt prioriterat så är det inte en tillräckligt bra skola för alla.
Exakt, tänker att lösningen rimligen borde vara färre att baxa, att klassen springer med lite mer. (Dvs en speciallärare för varje årskurs som inte är i klassrummet utan som kan ta ut barn för extra lektioner och hjälp och engagera föräldrarna (de som kan) i baxningsdelen.). Frigör kanske lite energi till läraren till det roliga.
 
Och då hamnar barnen i kriminalitet? Det tror inte jag.

Barn som har lätt för sig får väl fler och svårare uppgifter, helt enkelt. Och/eller hinner läsa en massa på skoltid.
Iofs om man tänker ett barn i ett utsatt område i en rörig klass som är högintelligent med dyslexi. Så skulle det kunna vara ett problem. Dvs kan tex inte läsa annat på lektionerna.
 
Gängen är ju gårdagens elever i någon skola som inte lyckas.
Mönstret måste på något vis brytas.

När gänget med pistolen redan finns så är det egentligen för sent.
Då är det bara skademinimering som gäller.
Och det är dyrt och ett slöseri med unga människor som hade kunnat göra något konstruktivt i stället.

Skolan är ju visat enligt forskning vara en extremt kritisk plats mot framtida kriminalitet. Grejen de kunde göra var att ge bra undervisning eller dylikt som var inom skolans uppdrag.

Ja, det säger jag inte emot. Min poäng är att skolan kan ansvara för det skolan ska göra och de har ett stort uppdrag redan som det är. De har en enorm inverkan på människors framtid. Men där vi står idag, där barn hotas in i kriminalitet och riskerar både sina egna och anhörigas liv om de inte rättar sig i de kriminellas led.. så behövs andra typer av insatser. Gängen måste stoppas, helt enkelt, och rekryteringen måste upphöra. Skolan kan inte agera både förälder, socialtjänst, polis och skola. Alla insatser måste göra sitt. Och som jag ser det är det absolut största problemet här att att gängkriminaliteten har blivit så omfattande i Sverige - och det är polisens jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp