Begåvade barn och samhällets ansvar.

Det är oftast inte en bra ide ändå.
Barn utvecklas på många olika sätt.
Att vara liten till växten, ängslig och begåvad är ingen bra förutsättning för uppflyttning.
Då behövs det annat.

Vi hade många diskussioner med skolan och experter om det här inför uppflyttningen av vårt barn.
Och det pratades och diskuterades en del med barnet också.
Det var många bedömningar som skulle stämma.
Nej men att vara liten till växten, ilsken som få och en slagskämpe är definitivt det, visade det sig för ett barn i en paralellklass till en släkting. Alltså flyttade upp till lille släktingens klass med jämförelsevis helt strålande resultat.
 
Jag tror att ett viktigt första steg är att förstatliga skolan igen och därigenom förhindra att redan resursstarka elever, i välbärgade kommuner får de bästa lärarna, bästa lokaler/utrustning, glädjebetyg. Det finns en anledning till att friskolor främst verkar i socioekonomiskt privilegierade områden. Med föräldrar som 'kunder' som kräver att deras barn ska ges för höga betyg vilket i sin del ger att elever som är mer 'begåvade' inte kommer in på utbildningar pga lägre betyg. Att glädjebetyg främst är ett problem med friskolor finns det forskning på. Skolans resurser måste fördelas på behov, in avgöras på var du bor.

Alla barn måste först ges möjlighet till en jämställd och kvalitetssäkrad utbildning. Att många barn i socioekonomiskt utsatta områden dras in i gängkriminalitet kan iofs till viss del bero på att de finns i kommuner där inte skolan har de resurser som krävs. Det är slående att de friskolor som främst verkar i samma områden är konfessionella.
Vilket i sin tur är en katastrof för universiteten som får de överbetygssatta Manillaskoleeleverna istället för elever som faktiskt lärt sig någonting.
 
Det här är verkligen en spännande tanke
Vad är det vanligaste bland barn?
Och hur ansträngande är det genomsnittliga barnet för sina föräldrar?
Kan det ha något samband med hur mycket som föräldrarna klarar av att stötta i skolarbetet?
Mina barn har varit förhållandevis lättsamma.
Vilket antagligen har haft betydelse för hur mycket engagemang som vi har kunnat lägga på läxläsning och en meningsfull fritid.
Jo det är ju det! eller hur!

Jag tänker ju att om det är så att klassrummen ser ut så som barnen jag stöter på beskriver. Så är barn i allmänhet lite mer high maintenance än man skulle kunna tro. Om föräldrarna inte vill lägga energi så behöver de eller lärarna eller samhället (typ SVT barnprogram och Disney om ingen annan) nog i alla fall lägga höga förväntningar. (höga som i tex en förväntan att läxan blir gjord eller att sonen, barnen, pojkarna kommer att älska att läsa böcker när han växer upp).

För jag tror som sagt att det i viss mängd faktiskt inte handlar om "klarar av" att stötta i skolarbetet utan "överhuvudtaget bryr sig". Känner som sagt till människor som absolut klarar av att skjutsa till sport alla dagar i veckan från 06 på morgonen, men är helt inställda på att skolan har de faktiskt inte ett dugg med att göra så barnen borde inte få läxor. Eller som missat att skolan inte lär barnen simma eller cykla osv.)

Och helt ärligt är en hund eller ett akvarium en god nog lyssnare när det gäller att läsa för en sjuåring, enligt forskning.Så jag tänker att det är nog runt 90% av föräldrarna som klarar att låtsas vara en hund medan barnet läser, även om de inte förstår vad barnet läser.

Alltså 90% inte 100% självklart finns föräldrar med ohälsa tex som inte klarar att sitta still en kvart och lyssna. Eller såklart en kvart per barn, så ju fler barn desto fler kvartar får hunden eller föräldern jobba.
 
Senast ändrad:
De kan mycket väl vara begåvade. Trots allt är merparten av alla människor normalingelligenta. Att unga hamnar i gäng kriminalitet kan istället bero på strukturell diskriminering och utanförskap. De skaffar sig istället status och gemenskap i ett parallellsamhälle med alternativa värderingar och normer. Jag tänker att kontrollteorin delvis kan vara applicerbar här.

Absolut, men media har flera gånger skrivit om unga med intellektuell funktionsnedsättning som dras in i gängkriminalitet och utnyttjas. Första googleträffen:

https://sverigesradio.se/artikel/fu...dsättning utnyttjas,dömts de senaste fem åren.

Och ja, tyvärr är unga i utanförskapsområden generellt väldigt utsatta och i riskzonen för att dras in i detta. Men det är ju ingen nyhet.
 
Jag vet faktiskt inte.
Men någon sorts moral hade ju inte skadat om de hade fått med sig.
Dessa uppför sig som att lagar och regler inte gäller dem.
Det känns som en brist i utbildningen.

Du har nog för höga tankar om en del. Jag tror inte det är brist på utbildning som är problemet här, utan att man helt enkelt inte bryr sig.
 
Jag tror att ett viktigt första steg är att förstatliga skolan igen och därigenom förhindra att redan resursstarka elever, i välbärgade kommuner får de bästa lärarna, bästa lokaler/utrustning, glädjebetyg. Det finns en anledning till att friskolor främst verkar i socioekonomiskt privilegierade områden. Med föräldrar som 'kunder' som kräver att deras barn ska ges för höga betyg vilket i sin del ger att elever som är mer 'begåvade' inte kommer in på utbildningar pga lägre betyg. Att glädjebetyg främst är ett problem med friskolor finns det forskning på. Skolans resurser måste fördelas på behov, in avgöras på var du bor.

Alla barn måste först ges möjlighet till en jämställd och kvalitetssäkrad utbildning. Att många barn i socioekonomiskt utsatta områden dras in i gängkriminalitet kan iofs till viss del bero på att de finns i kommuner där inte skolan har de resurser som krävs. Det är slående att de friskolor som främst verkar i samma områden är konfessionella.
Som en resursstark förälder så kan man alltid lösa det där.
Så det blir dubbelt orättvist.

En förälder flyttade bara helt sonika till en kommun med bättre förutsättningar när barnet skulle gå i Friskola.
Det är inte så många som kan göra så.
 
Alltså 90% inte 100% självklart finns föräldrar med ohälsa tex som inte klarar att sitta still en kvart och lyssna. Eller såklart en kvart per barn, så ju fler barn desto fler kvartar får hunden eller föräldern jobba.
Med många barn så kan de ju läsa för varandra.
Det gjorde mina barn.
De små lärde sig på så sätt att läsa tidigt.
Barnen lekte skola.
 
Som en resursstark förälder så kan man alltid lösa det där.
Så det blir dubbelt orättvist.

En förälder flyttade bara helt sonika till en kommun med bättre förutsättningar när barnet skulle gå i Friskola.
Det är inte så många som kan göra så.
Men med korrekta betyg är i alla fall problemet mindre för samhället och universtiteten även om privilegiet är kvar.

Dvs det är ju bättre för samhället att någon är priviligierad, får en bra utbildning, rättvisande betyg, söka till rätt universitetsutbildning, klara den och bli en bra ingenjör/lärare/läkare än att få dålig utbildning, bra betyg, söka sig till fel universitetsutbildning, och antingen hoppa av och starta en ny eller tex gå ut som en dålig lärare, ekonom, bibliotekarie, doktor i historia, politiker eller vad det nu kan vara. (krascha läkarlinjen och få förälder att betala en kass (de finns tydligen) läkarutbildning utomlands och komma tillbaka som en kass läkare.)
 
Du har nog för höga tankar om en del. Jag tror inte det är brist på utbildning som är problemet här, utan att man helt enkelt inte bryr sig.
Men då är ju frågan varför man inte bryr sig?
Och om det hade gått att göra något åt det?

Eller är det en opåverkbar empatisk störning?
 
Med många barn så kan de ju läsa för varandra.
Det gjorde mina barn.
De små lärde sig på så sätt att läsa tidigt.
Barnen lekte skola.
Exakt, och då har vi ju höga förväntningar. Som ligger i luften, förväntningar om att detta är roligt.

Förväntningar om att man kan hjälpa och stötta ett yngre syskon så som föräldern en gång hjälpte och stöttade mig och visade hur det går till att hjälpa och stötta.
 
Men med korrekta betyg är i alla fall problemet mindre för samhället och universtiteten även om privilegiet är kvar.
Rätt betyg är ju ett krav på alla skolor.
De som fuskar borde omedelbart förlora skolpengen.
Det är ju fusk och egentligen oerhört allvarligt.
 
Rätt betyg är ju ett krav på alla skolor.
De som fuskar borde omedelbart förlora skolpengen.
Det är ju fusk och egentligen oerhört allvarligt.
Borde och borde, Engelska skolan i en stad gav alla flickor högsta betyg i bild. alla. Det är ju inte nationella prov i det.

Så himla orättvist dessutom mot pojkarna!

De fuskar ju allihop, mer eller mindre, vartenda en. Även kommunala skolor, men mindre, statistiskt sett, över landet.

(så himla orättvist mot föräldrar som väljer kommunala skolan med tanken att barnen faktiskt främst ska få kunskaper).
 
Jag ser inte riktigt en röd tråd i resonemanget. Begreppet begåvade barn som blir morgondagens experter och forskare är lite svårt för mig. Vissa barn gör ett språng någon gång under sin barndom och kan under den tiden uppfattas som begåvat, och några år senare har resten av barnen hunnit ifatt. Andra barn tickar på som medelmåttor men drar iväg som vuxna. Så jag tror vi bör vara försiktiga med att tänka att begåvning under barndomen behöver innebära så mycket i vuxen ålder sen.

Med det sagt så kan det ju absolut vara så i vissa fall, men den stora problematiken här är ju att barn oavsett nivå på begåvning hamnar i kriminalitet och det är ju bevisningen ett enormt problem just nu. Jag tror att det görs en hel del insatser, om jag förstått det rätt, men problematiken är nog svår att komma åt med offentlig verksamhets lite stolpiga arbetssätt och fördröjningar med politiska beslut osv. Jag antar att det är svårt att jobba snabbt, helt enkelt, och gängen är snabbare.
Tänker lite samma... Det optimala är väl att anpassa undervisningen efter individ så gott det går. D v s att de som utvecklas snabbt får möjlighet att ta tillvara på det samtidigt som de som behöver mer stöd får tillgång till det. Om man ser till individen i stor utsträckning kan man nog även lättare fånga upp dem som är på väg i fel riktning, tänker jag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp