Begåvade barn och samhällets ansvar.

Definitivt, men alla verkar ta väldigt lätt på det här med skolbibliotek när det gäller översyn av skolor? Vår skola har inget, eller skolan anser att kommunbibliotekets filial är ett skolbibliotek, men filialen anser inte det, överhuvudtaget. De har stängt så eleverna inte kan låna böcker efter skolans slut, eftrsom det har varit för mycket elever i biblioteket och de är inte så lugna. Men de har ingen rast där de hinner dit under skoltid.

Verkligen! Vi får väl se vad den nya lagen har för effekt nästa år men jag är skeptisk.

Ja, folkbibliotekens uppdrag är ju något helt annat än skolbibliotekens men det är supervanligt att skolan åker snålskjuts på folkbiblioteken. Ett skolbibliotek med ett aktuellt och attraktivt bestånd med en skolbibliotekarie som ses som en viktig resurs både i klassrummet och bibblan är oslagbart tycker jag. Relationerna med ungarna gör ju att man kan sätta rätt bok i händerna på dem vid rätt tillfälle.
 
Verkligen! Vi får väl se vad den nya lagen har för effekt nästa år men jag är skeptisk.

Ja, folkbibliotekens uppdrag är ju något helt annat än skolbibliotekens men det är supervanligt att skolan åker snålskjuts på folkbiblioteken. Ett skolbibliotek med ett aktuellt och attraktivt bestånd med en skolbibliotekarie som ses som en viktig resurs både i klassrummet och bibblan är oslagbart tycker jag. Relationerna med ungarna gör ju att man kan sätta rätt bok i händerna på dem vid rätt tillfälle.
Ja det är ju en jätteskillnad, om inte annat så för att man anställer en bibliotekarie som i viss mån förväntar sig att interagera med barn i en viss ålder när man söker till en skola. Det är nog svårt att missa att det är ett skolbibliotek det handlar om när man söker jobbet.

Man kan ju inte förvänta sig att vilken som helst bibliotekarie har den kapaciteten.

Sedan minns jag ju att man var väldigt mycket på skolbiblioteket som liten, på raster, på lektioner osv. Jag tror inte det är jämförelsebart alls med ett folkbibliotek vars bibliotekarier är fokuserade på att hjälpa pensionärer och föräldralediga och små söta bebisar. Tror minst hälften av min bokläsning bestod av skolbiblioteksböcker, resterande hälft uppdelad på stadsbiblioteket och egna, ofta begagnade, inköp.

Man kan också beakta att jag på Buke stött på föräldrar som inte vågar låta sina barn låna böcker på riktiga bibliotek eftersom de är rädda för förseningsavgifter och att inte hitta böckerna för retur.

Är det dock verkligen "rektorns" "fel" är det inte kommunens fel? I vårt fall har ju helt enkelt kommunen "stulit" den delen av skolan där skolbibliotek och idrottslokaler låg och gjort om det till ett "kulturcentrum".

Att då förvänta sig att rektor inom befintlig budget ska lyckas trumma upp ett annat utrymme och köpa in böcker och anställa en bibliotekarie, när kommunen tänker att de har "effektiviserat" undrar jag om det är möjligt?

Kommunen tror nog också att den här skolan har ett "skolbibliotek", trots att bibliotekarierna finner ungdomar mycket problematiska och felplacerade i biblioteket (de gillar vissa barn dock).
 
Senast ändrad:
Ja det är ju en jätteskillnad, om inte annat så för att man anställer en bibliotekarie som i viss mån förväntar sig att interagera med barn i en viss ålder när man söker till en skola. Det är nog svårt att missa att det är ett skolbibliotek det handlar om när man söker jobbet.

Man kan ju inte förvänta sig att vilken som helst bibliotekarie har den kapaciteten.

Sedan minns jag ju att man var väldigt mycket på skolbiblioteket som liten, på raster, på lektioner osv. Jag tror inte det är jämförelsebart alls med ett folkbibliotek vars bibliotekarier är fokuserade på att hjälpa pensionärer och föräldralediga och små söta bebisar.

Är det dock verkligen "rektorns" "fel" är det inte kommunens fel? I vårt fall har ju helt enkelt kommunen "stulit" den delen av skolan där skolbibliotek och idrottslokaler låg och gjort om det till ett "kulturcentrum".

Att då förvänta sig att rektor inom befintlig budget ska lyckas trumma upp ett annat utrymme och köpa in böcker och anställa en bibliotekarie, när kommunen tänker att de har "effektiviserat" undrar jag om det är möjligt.

Självklart kan inte rektorn trolla med knäna, däremot är min erfarenhet att skolbibliotek ligger långt ner på många rektorers priolista. Jag har jobbat på skolbibliotek på högstadiet där det var ett politiskt beslut att grundskolorna skulle ha "riktiga" bibliotekarier och skolbibliotek men min rektor förstod inte vitsen med det så det var en ständig kamp att få vara en del av verksamheten på ett bra sätt. Det är en knivig fråga det där, både kommun och skolledare behöver vara med på tåget så att säga.
 
Inte sänka kanske men sänka underkänt gränsen så att det finns motsvarande ettor och tvåor, som i har försökt men inte nått hela vägen fram. Nästan alla kunde ju få någon tvåa någon gång som sedan fixades. Och folk som fick etta och sedan fick tvåa blev ju glada.

- inte varit där
1 varit där men inte lyckats få så mycket kunskap
2 varit där, försökt men inte nått hela vägen fram
3 godkänt

Och sedan att det handlade mycket upp till 3 om -tror jag -att ha tillägnat sig fakta, mer än analysera den.

Folk med 1 och 2 på vissa ämnen, inte alla, kunde ändå söka till gymnasiet och jag tror att 1 och 2 var absolut ok tror jag till många praktiska gymnasielinjer.
Mina lärare sa att en 3a är som E idag.

Fast att det tillkommit i varje kurs att man ska utveckla och analysera allt. T om i slöjd är man tvungen att skriva en A4 rapport om sin grytlapp eller fågelholk.
 
Mina lärare sa att en 3a är som E idag.

Fast att det tillkommit i varje kurs att man ska utveckla och analysera allt. T om i slöjd är man tvungen att skriva en A4 rapport om sin grytlapp eller fågelholk.
Ja jag hade nog hört att E låg i övre kant av vår gamla trea. Jag vet ju inte men jag tror att folk idag tycker att ett F är jobbigare och mer svårgreppbart än vad vi tyckte en 2:a var.

Kan ju vara ligga något bra i att se tillbaka på sin insats och minnas hur man gjorde grytlappen iofs.
 
Samhället måste förvalta den tillgång som begåvade barn utgör.
Det är ju de barnen som skall bli morgondagens forskare och experter.
Som det är nu ser det ut som att det inte fungerar.
I stället så tar kriminella grupper hand om dem, med resultatet att vi får kriminella som är smartare än rättssystemet.

Varför prioriteras inte detta mera?
Varför måste skolor spara när det är där som resurserna egentligen gör bäst nytta?

Så många frågor och så trist verklighet.

Märkligaste jag läst på länge..

Tror du att de som har lätt för sig i skolan löper större risk än andra att hamna i gängkriminalitet?

Jag skulle till 200% säga att det snarare är den andra änden av skalan som löper större risk.
De som tidigt hamnar på efterkälken, känner sig misslyckade, börjar skolka och så vidare. Lägg därtill ett socialt utanförskap, ofta språkförbistringar och föräldrar som inte tar sitt ansvar.

Eller skämtar du?
 
För mig är det inte jämförbart med en riktigt skolbiblioteksverksamhet. Blir en märklig fråga, hade jag nöjt mig med det som rektor, nej det hoppas jag inte.
Det är en resursfråga.
Skolan det handlar om startade med i det närmaste tomma lokaler.
Rektor och lärare trollade med knäna och lyckades producera bra undervisning med gott om material ändå.

Bra kontakter med lokalbefolkningen.
En stor gård skänkte ett gigantiskt liggande träd till skolgården.
Och så där höll det på

Men det är den krassa verklighet som skolorna jobbar med.
Fixa på något sätt eller vara utan.
 
Märkligaste jag läst på länge..

Tror du att de som har lätt för sig i skolan löper större risk än andra att hamna i gängkriminalitet?

Jag skulle till 200% säga att det snarare är den andra änden av skalan som löper större risk.
De som tidigt hamnar på efterkälken, känner sig misslyckade, börjar skolka och så vidare. Lägg därtill ett socialt utanförskap, ofta språkförbistringar och föräldrar som inte tar sitt ansvar.

Eller skämtar du?
Läs gärna hela tråden.
Jag har utvecklat hur jag tänker i senare inlägg.
 
Ja såvitt jag har förstått det finns det länder där till exempel polisen är extremt opålitliga och farliga. Då blir det ju en väldigt plötslig grej att ha förtroende för dem tex. Speciellt om man bor i ett område där polisen måste agera mer kraftfullt än i andra områden.
Kommunpolisen besökte vår utbildning för nya svenskar.
En vettig, klok kvinna vågade först inte gå in i rummet. Vi övertalade och så småningom tordes hon.

Efteråt sa hon att hon inte förstått allt, kunde han inte komma tillbaka och ta det en gång till. Jag fnissade lite och frågade om hon tyckte han var snygg -jättesnygg :D:D

I hennes hemland var poliser farliga. T som är både snygg och väldigt vänlig var inte alls vad de väntat sig.
Mycket lyckat besök.
 
Den där skolan med skänkta böcker hämtade också gratis pianon med frivilliga insatser.
Så att alla klassrum hade ett eget piano.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 585
Senast: Enya
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 271
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 776
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp