Ajda

Trådstartare
Nu har vi varit sugna på hund väldigt länge, men avvaktat pga småbarn och två heltidsjobbande vuxna i familjen.
Har varit inne på många olika raser som staffordshire, golden, flat mm.
Vi vill ha en härlig familjemedlem som inte hyser agg mot främlingar eller andra hundar (uppvuxen med sånna och det står högst upp på min "vill-inte-ha-lista"). Inte en hund med för mycket pälsvård heller.

Nu ska sambon ta jägarexamen i höst och kommer kunna ha med hunden till jobbet. Barnen börjar bli större så man kan ta en kissepromenad med en hund utan att behöva ta med dem.

Nu är vi helt inne på en beagle.
Vet inte jättemycket om dem förutom det som står på rasklubbebs hemsida och vill höra era tankar!

Jag är uppvuxen med hund men har aldrig haft huvudansvaret för uppfostran eller liknande. Så man skulle kunna säga att det är vår första hund vi skaffar.

Beagle har röst, det bör man vara beredd på! Men de är väldigt roliga och trevliga hundar - så länge de hålls igång, de har energi och är intelligenta.

Beaglar jagar väl mer mindre arter? Harar och rävar?

Har känt beaglar som används på älg, men de driver nog kortare än grå och jämte så de kanske lämpar sig för mindre marker?

900hk jaktmark. Hjort, älg och vildsvin finns på markerna.
Då hade jag intresserat mig mer för wachtel, kopov, springer från drivande linjer eller liknande. Jag är dessutom mycket osäker på hur beaglarna i Sverige är, känns som att de avlats mot sällskapshållet?

När du skriver att de driver kortare, vad innebär det?
Jag är helt nybörjare på det här och inte helt med på termerna.

När du skriver att de driver kortare, vad innebär det?
Jag är helt nybörjare på det här och inte helt med på termerna.

Jag jagar inte själv, så det blir väl lite blind leder blind av det här är jag rädd. :D

Men vad jag menar är att de förföljer kortare innan de återvänder till föraren (i teorin, jag har känt några beaglar som kom hem efter ett par dagar också...). Inte kortdrivare (är wachtlar kortdrivare?), men inte som de utpräglade älghundarna heller.

Ok, sambo ska ta jägarexamen, men planerar han att jaga med hunden? Finns ju gott om jägare som inte har hund men jagar ändå. Tänkte att om ni varit inne på staffe och golden så kanske inte högsta prio är att hunden är en fungerande jakthund?

Hur tänker ni er att livet med hund ska se ut? Hur kommer hundens vardag se ut?

Jag jagar inte själv, så det blir väl lite blind leder blind av det här är jag rädd. :D

Men vad jag menar är att de förföljer kortare innan de återvänder till föraren (i teorin, jag har känt några beaglar som kom hem efter ett par dagar också...). Inte kortdrivare (är wachtlar kortdrivare?), men inte som de utpräglade älghundarna heller.
Beagel ska driva länge, de har liknande krav som drever (och användningsområde). Jag googlade nu, och för att få förstaprov i unghundsklass ska hunden driva, med skall, i 60 minuter. Wachtlar är lite olika beroende på linjer och ägare, men i mina trakter är det få som vill att en wachtel ska driva mer än 10 minuter. De kan dessutom mer eller mindre ställa ett vildsvin utan bekymmer, men vi har ju experter här, @AraSlei :)

Beagel ska driva länge, de har liknande krav som drever (och användningsområde). Jag googlade nu, och för att få förstaprov i unghundsklass ska hunden driva, med skall, i 60 minuter. Wachtlar är lite olika beroende på linjer och ägare, men i mina trakter är det få som vill att en wachtel ska driva mer än 10 minuter. De kan dessutom mer eller mindre ställa ett vildsvin utan bekymmer, men vi har ju experter här, @AraSlei :)

Då är jag inte helt ute och seglar i alla fall. :p

Och vad gäller beaglar som fungerande jakthundar så har jag som sagt känt några som varit väldigt uppskattade så det har då funnits bra jaktbeaglar i alla fall, och inte så väldigt länge sedan. Men det är väl så med väldigt många raser, att de utmärkande egenskaperna snabbt får stryka på foten för sällskapsaveln - och beaglar är ju enormt söta, så det är möjligt att de blivit väldigt populära som sällskapshundar? (De låter dock som mistlurar, så jag kan tänka mig att det finns familjer som ångrat sina val i så fall...)

Jag/vi är beagleägare till en nu 11-årig hane och min sambo är uppväxt med beaglar.

Din sambo bör om han är jaktintresserad bestämma sig lite för vad han vill jaga och utifrån det välja typ av hund. Generellt sett går en beagle lite för fort för att vara optimal på hjort. En stötande hund av typ Wachtel låter lite mer lämpad för de vilt ni kan jaga på er mark. Men det torde AraSlei kunna ge bra svar på.

Min och de andra 10-15 jag träffat har ganska låg skalltröskel. Att liknas vid sälar när de sätter igång.. Snälla och glada ja, envisa -mycket! Fäller året runt. Min går tyvärr på älg (vilket de inte ska) och det har vi inte lyckats jobba bort. (Succén var fullständig när grannlaget sköt en älg för honom...) Hans mor och bror ställer björn.
Min är mycket självständig och är fenomenal på att dressera sina människor.

Har flera släktingar med Beagel. Supertrevliga hundar. DOCK, de jagar regelbundet. Dvs har tillgång till mark och jagar i stort sett varje helg eller/och nån vardagskväll in i mellan. Det som jagas är rådjur och småvilt.
Har förstått att hundarna behöver en hel del jaktaktivering el motsvarande för att inte bli skälliga osv.
De vill jaga!!! Nån gång då och då räcker inte. Inte att förglömma. En jakthund ska jagas in och för det krävs mark och möjligheter.

Ok, sambo ska ta jägarexamen, men planerar han att jaga med hunden? Finns ju gott om jägare som inte har hund men jagar ändå. Tänkte att om ni varit inne på staffe och golden så kanske inte högsta prio är att hunden är en fungerande jakthund?

Hur tänker ni er att livet med hund ska se ut? Hur kommer hundens vardag se ut?

Ja, tanken är att han ska ha med hunden sen när han jagar.
Vi är en ganska så aktiv familj som är utomhus mycket. Jag har häst, men har inte tänkt ha med hunden dit.

Men vi gillar naturen och i övrigt kommer hunden vara med oss i vardagen. Den kommer inte sitta i en hundgård. Vi bor i ett villaområde med en vanlig trädgård.

Att vi fastnat flr just beagle är för storleken och att vi både gilllade utseendet faktiskt.

Har flera släktingar med Beagel. Supertrevliga hundar. DOCK, de jagar regelbundet. Dvs har tillgång till mark och jagar i stort sett varje helg eller/och nån vardagskväll in i mellan. Det som jagas är rådjur och småvilt.
Har förstått att hundarna behöver en hel del jaktaktivering el motsvarande för att inte bli skälliga osv.
De vill jaga!!! Nån gång då och då räcker inte. Inte att förglömma. En jakthund ska jagas in och för det krävs mark och möjligheter.

När ni pratat om skälliga, menar ni att de skäller om det kommer folk eller på andra djur eller menar ni att de bara sitter o gläffser?

Vi har wachtelhund, och det låter som att det skulle passa in bra på både era jaktmarker och er hemmasituation - beroende på hur mycket din man tänker jaga.

Wachteln är en allroundhund som främst ska fungera som en kortdrivande skogshund, men också fungera till eftersök och viss apportering. Det är relativt vanligt att de har så mycket skärpa att de avfångar skadat vilt. Precis som @lady_vip skriver finns wachteln i olika format, både som stöthund med drevtider under 5 minuter, men även som kortdrivande (vilket är önskvärt) på 5-25 minuter. I Skåne vill man gärna ha dem kortare (eftersom man i regel har mindre marker), medan längre uppåt i landet hinner de knappt till en passkytt om de inte jagar minst 10 min. En wachtel ska jaga allt klövvilt samt mindre hårvilt, dvs allt från hare och räv till kronhjort, älg och vildsvin, och är därför en väldigt användbar hund.
Vi som har wachtel säger att de är bra på allt, medan onda tungor viskar att de inte duger till något ;) En wachtel är alltså ingen expert på något djur/djurtyp, men fungerar i regel väl till det allra mesta.

Vi har tre stycken nu, och de passar väldigt väl till våra 650ha där det finns främst älg och vildsvin, men även lite rådjur, räv och hare. Jag har även använt min tik på lite andjakter (som apportör) denna hösten, med ett helt okej resultat. Går en del köpjakter med min tik eftersom hon är lite kortare och lämpar sig mer på den typen av mark, medan äldsta hanen gör sig bättre på marker av norrlandsmodell där hans stora sök och längre drevtider kommer väl till pass.

En wachtel, precis som de flesta andra jaktraser, behöver jaga regelbundet för att må väl. Vi försöker jaga minst 1-3 dagar/vecka under säsong. När det inte är säsong aktiverar vi våra hundar med allt möjligt som drag, apportering, spår, löpning/cykling, simning, agility, rallylydnad. Det är ingen extrem hund som kräver massor med aktivering, men de blir lätt destruktiva om de inte får rejält med utlopp för sin energi och får använda hjärnan flera gånger i veckan.

De ligger gärna i sängen och soffan, och är i regel väldigt bra familjehundar som gillar barn.
Wachteln är ofta en enmanshund, men den är sällan reserverad mot främlingar.

Skickar med en bildspam på våra tre hundar, i ganska olika modell :)
Tiken (första två bilderna) är lätt i typen, ca 46cm hög och 19kg tung.
Äldsta hanen (brun) är stor för att vara en wachtel och är ca 55cm hög och 30kg tung.
Den yngsta hanen, 7månader (röd) blir nog en ganska lagom stor hane, han är för tillfället 47cm hög och väger ca 20kg.

11417356_852773604813507_237732881_n.jpg

10899397_410506185779915_98986113_n.jpg

11326679_711592805636937_2108080849_n.jpg

11820686_1478634522436647_135073299_n.jpg

Få av de beaglar jag känner går att lita på att ha lösa till vardags, och de är minst sagt uppfinningsrika när det gäller att ta sig ut. I vår hundgård har vi nät både under och över. Min öppnar tex dörrar, så allt måste vara låst, alltid.
Det finns många filmer på tuben om hur de rymmer.

Uppfinningsrik är nog ordet som bäst beskriver beaglen.

Men det är en charmig hund. De skäller för att de vill något, de kan ha sett eller hört något. Det finns alltid en bra anledning för några skall, som min Morris skulle sagt.

Senast ändrad:
Jag skulle välja slovensky kopov eller gonczy polski för det ändamål du beskriver. Läs om dem. Grannen har en kopov. Mycket trevlig hund bra jakthund med självbevarelsedrift.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 513
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30