När ni pratat om skälliga, menar ni att de skäller om det kommer folk eller på andra djur eller menar ni att de bara sitter o gläffser?

Jag har inte träffat tillräckligt många beaglar för att det ska vara representativt för hela rasen, men de skäller/låter/klagar:

När någon kommer
När de ser en annan hund
När de blir uppspelta
När de blir uttråkade
När de är ensamma

... OM de inte får utlopp för att jobba och jaga.

Att ni gillar friluftsliv och att du har häst men inte ska ha med hunden till stallet säger ingenting om lämplig ras, egentligen. Det finns personer som äger en chihuahua och en dalmatiner och en pitbull som säger precis samma sak.

Om det är meningen att hunden ska vara en jaktpartner så krävs det mer jakt än några dagar eller helger om året för att jakthunden ska ha ett bra liv. Den vill i så fall jaga regelbundet (och antagligen varierat) året runt.

Vill ni däremot snarare ha en sällskapshund vill ni antagligen inte ha en hund som helst av allt vill jaga, då finns det massor av hundar att välja på :)

När ni pratat om skälliga, menar ni att de skäller om det kommer folk eller på andra djur eller menar ni att de bara sitter o gläffser?
Både och.
Skallet ska de ju ha i jakten så det finns ju där. Blir de otillfredsställda blir de lätt skälliga.

Och om ni ska ha gonic/polski/liknande är det bättre att köpa en svensk stövare!
Fast jag tror det är helt fel för er du ni även vill jaga hjortdjur och det ska man inte med dessa långdrivare.
En kopov låter ju verkligen hur fel som helst om man läser beskrivningen....

Finns drever och olika bassets annars! Drever har jag ingen koll på men jag önskar mig en basset fauve den dagen jag slutar vara hundallergiker ;)
http://www.fauveklubben.se/rasen-16060483

Och om ni ska ha gonic/polski/liknande är det bättre att köpa en svensk stövare!
Fast jag tror det är helt fel för er du ni även vill jaga hjortdjur och det ska man inte med dessa långdrivare.
En kopov låter ju verkligen hur fel som helst om man läser beskrivningen....

Finns drever och olika bassets annars! Drever har jag ingen koll på men jag önskar mig en basset fauve den dagen jag slutar vara hundallergiker ;)
http://www.fauveklubben.se/rasen-16060483
Det jagas både älg, hjort och räv med kopov. De fungerar väl för detta ändamål precis som för vildsvin.

Och ska vara hos en erfaren hundägare enligt rasbeskrivningen. Om man tittar på vad TS efterfrågar så känns det inte som rätt hund.
Nej, vi söker en hund som är en bra första hund.
Söker främst en härlig familjemedlem som sambon ska kunna ha med när han jagar. Inte en jakthund som ska bo med oss i familjen. Är ni med på hur jag tänker?

Söker främst en härlig familjemedlem som sambon ska kunna ha med när han jagar. Inte en jakthund som ska bo med oss i familjen. Är ni med på hur jag tänker?

Egentligen letar ni alltså efter en sällskapshund som kan hänga med på jakt ibland. Då kanske en spaniel eller springer är något ni ska leta efter? Tänker mig något mjukare och lättare än en renodlad jaktidiot.

Få av de beaglar jag känner går att lita på att ha lösa till vardags, och de är minst sagt uppfinningsrika när det gäller att ta sig ut. I vår hundgård har vi nät både under och över. Min öppnar tex dörrar, så allt måste vara låst, alltid.
Det finns många filmer på tuben om hur de rymmer.

Den här är en klassiker. :D

Jag känner några beaglar, jättetrevliga hundar men onekligen en hel del egna idéer bakom det sockersöta utseendet.

Och ska vara hos en erfaren hundägare enligt rasbeskrivningen. Om man tittar på vad TS efterfrågar så känns det inte som rätt hund.
Det håller jag med om. GP och kopov, likaså gonicen, är ju ganska hårda och tuffa hundar. Även om dom beskrivs som mjuka av SKK..

Då skulle jag välja wachtel. Trevliga hundar som verkar fungera till det mesta. Åtminstone om jag ska tro andra grannen som jagar älg och vildsvin med sina två. ;) :)

Den här är en klassiker. :D

Jag känner några beaglar, jättetrevliga hundar men onekligen en hel del egna idéer bakom det sockersöta utseendet.

Verkar vara Beagle i ett nötskal. Har bara umgåtts med två Beaglar på nära håll. Båda "pensionerade" försökshundar som bodde hos varsin studiekompis. Trevliga, men absolut en hel del skall/ljudande och framförallt experter på att hitta på dumheter och hyss.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
966
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 513
Senast: Acto
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30