Beach 2014 del IV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del IV

Högfettskost passar inte alla. Jag kan tex. inte äta mycket fett pga långsam mage, fett stannar kvar längst i magsäcken vilket hos mig kan skapa illamående. Gäller inte bara kakor och onyttigheter, blir ofta illamående av tex lax.

Sedan en allmän kommentar om kost, mitt miljö-hjärta kan inte låta bli ;) För mig är en hållbar miljö alltid överordnad en snygg kropp, hög andel (animaliskt) protein och fett kanske är det bästa för att vara snygg. Men då äter jag hellre mitt spannmål och andra kolhydratsrika livsmedel och är dallrig.


Samma här :bump:
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag igen :D (uttråkad och inget att göra...)

Trollunge- Haha, ja det kanske är typiskt mig att fråga en massa, jag är så nyfiken av mig :D

Men gud vad mycket alla tränar, det är ju många av er som tränar jätte mycket. När jag väl får komma igång med träningen kommer jag bara få träna 2-3 gånger i veckan :( Fast det har ju iof sina förklaringar då min kropp är sliten och då jag har ett psykiskt "beroende"/tvång till att träna för mycket och det får inte dras igång och bli så illa igen. Och jag rör mig ju 2-2,5 timmar per dag med promenader redan nu, det kanske ger lite motion iaf?

Intressant att läsa om varför ni tränar också, verkar finnas massor av olika orsaker.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Cili- Hur kommer det sig att du vill dra ner på kolhydraterna överhuvudtaget? Kolhydrater i sig är ju inget farligt och inget som ger viktuppgång. Jag och de flesta med anorexi har ätit en hel del kolhydrater fast kanske inte de som räknas till de "onyttiga" och ändå gått ner massor i vikt och varit sjukligt underviktiga (menar inte att det är sjuklig undervikt som är målet men för att visa att kolhydraterna i sig inte påverkar vikten). Kanske räcker det att du ser över vilka kolhydratskällor du har och välja de lite mer nyttiga, skippa sådant som godis, fika, läsk och tomma kalorier och äta mer grova grönsaker, frukt och fullkornsprodukter?

Jag vet att det finns massor av teorier men det alla dietister har sagt till mig är att vi behöver kolhydrater för att må bra, det är kolhydrater som hjärnan helst vill ha. Hjärnan är det enda organet som inte kan lagra energi därför vill den ha lättillgänglig energi och där passar kolhydraterna in. Sen om man är överviktig och går på LCHF så har kroppen en massa reserver att ta av men för oss som inte är det så finns ju inte de reserverna. Jag vet inte om alla som går på LCHF klarar av att följa det heller, passar nog inte alla. Jag tror inte något vidare på LCHF men jag vet att det finns de som är frälsta så bli inte arga på mig nu ni därute som är det :p

Det kommer från en diet som presenteras i en bok jag nyligen läst. Där testas den på många personer och fungerar jättebra. Men då är det främst folk med fetma. Därav ville jag bara testa två veckor, för att se vilken skillnad det kunde göra på hur kroppen mår.
Men det blev liksom inte värt det. Jag tänker inte ta mig igenom ett sånt dåligt mående bara för att testa något i två veckor. Då är jag hellre "tjock och glad" (jag vet att jag inte är tjock, men det där uttrycket är ju rätt etablerat).

Jag äter ytterst lite godis normalt sett (det finns givetvis dagar då även jag kan trycka i mig mer än jag borde), dricker ingen läsk (och vid tillfällen jag måste pga brist på annat så blir det zero/lightvarianter), äter knappt några chips alls och fikar ytterst sällan. Däremot blir det en del mackor (numera nästan bara knäckebröd dock) och pasta. Och frukt, älskade frukt.

Just nu tänker jag inte ägna en tanke åt vad jag borde och inte borde äta. Dom funderingarna är välkomna igen nästa vecka, just nu känns det bättre och mer hälsosamt att äta det jag är sugen på. Så just nu står en köttfärssås och puttrar på spisen :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

2 timmars promenad och en timme på balkongen. Härligt! Nu ska jag göra pannkakor (beachigt värre :p) innan jag ska iväg på träning.
 
Sv: Beach 2014 del IV

"Vaddå, har hon gått en timme på balkongen?" tänkte jag. Inte helt med i huvudet verkar det som ;)

Äh, häll i grön karamellfärg och kalla dom för sallad!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Kl

Världens fånigaste grej att skriva om, men jag gjorde mig själv lite stolt idag. Kom till Centralstationen 20 min innan bussen skulle gå = typiskt "farlig" situation då jag gärna svänger in på affären och köper godis. Hade inte lust att bara stå och vänta så jag började promenera bort mot Coop. Tänkte hela tiden att jag borde ju inte köpa något, men jag kan ju kolla om jag ser något gott ändå (smart där geniet :meh:). Går bort till hyllan med chokladkakor och står och funderar en stund hur jag känner när jag ser dem. Kommer fram till att näe, det är inte värt det! Inte idag. Så vände jag om och gick ut. Klapp på axeln! :bump:

Nu är jag på väg hem och planerar för en löptur tema "kort och lätt". Får se hur lätt det blir dock med tanke på den ganska rejäla träningsvärken från gårdagens squats :cautious:
 
Sv: Beach 2014 del IV

Cili- låter verkligen bra och hälsosamt tänkt av dig! Om man kan hantera saker och ting behöver ju inget vara förbjudet, allt går att äta men inte alltid.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Åh, jag känner mig yr och illamående, har inte klarat att äta riktigt som jag ska idag och det känns verkligen :( Ska ta en av mina näringdrycker snart, min kropp hade nog velat ha den för en timme sedan men jag är så tvångsmässig att jag inte kan ta den på en annan tid än jag planerat från början...

Hatar när jag gör så här, och hatar att jag ska behöva må så här, livet blir ju inte så roligt när kroppen känns helt svag och yrslig när det enkla lösningen helt enkelt är att äta något men så klarar jag inte ens det. Finns liksom inte i min värld att bara gå och ta något, speciellt inte utöver och inte ens alltid det som jag ska när jag har dåliga dagar :( Känner mig svag och misslyckad som inte klarat av att gå emot ätstörningen så som jag tänkt idag, ingen katastrof kanske men jag vill ju klara det jag ska.

Men resten av dagen ska bli bättre, ska försöka äta lite extra ikväll.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Visst behöver kroppen och hjärnan kolhydrater. Tror inte det är vettigt att nolla kolhydratarna. Jag äter ju LCHF och trivs med det. Jag äter kolhydrater i form av grönsaker och bär. Frukt går bort för mig i vilket fall eftersom jag lyckas få korsreaktioner tillsammans med min pollenallergi på typ all frukt. Lite halvdrygt, men jag är van vid det här laget. Visst så äter jag lågkolhydratskost och det passar min kropp och själ väldigt bra. Jag älskar grönsaker i alla dess former. Så jag brukar landa kring 50g kolhydrater per dag. Alltså en liberalform av LCHF. Jag orkar inte ens hålla mig strikt. Dessutom tycker jag att jag äter god mat jag blir mätt av och har ork och inte allt för stort sockersug.

För mig är det ju lätt att ta bort dom snabbakolhydraterna med då jag inte kan äta säd i någon form alls. Och jag halshugger dig inte alls hur du tycker angående kolhydrater :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag igen :D (uttråkad och inget att göra...)

Trollunge- Haha, ja det kanske är typiskt mig att fråga en massa, jag är så nyfiken av mig :D

Men gud vad mycket alla tränar, det är ju många av er som tränar jätte mycket. När jag väl får komma igång med träningen kommer jag bara få träna 2-3 gånger i veckan :( Fast det har ju iof sina förklaringar då min kropp är sliten och då jag har ett psykiskt "beroende"/tvång till att träna för mycket och det får inte dras igång och bli så illa igen. Och jag rör mig ju 2-2,5 timmar per dag med promenader redan nu, det kanske ger lite motion iaf?

Intressant att läsa om varför ni tränar också, verkar finnas massor av olika orsaker.

Tänk på att beachtråden inte är helt representativ för hur mycket "alla" tränar.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Sedan en allmän kommentar om kost, mitt miljö-hjärta kan inte låta bli ;) För mig är en hållbar miljö alltid överordnad en snygg kropp, hög andel (animaliskt) protein och fett kanske är det bästa för att vara snygg. Men då äter jag hellre mitt spannmål och andra kolhydratsrika livsmedel och är dallrig.

:bow: blir så glad av att läsa sånt här :love:
 
Sv: Beach 2014 del IV

Hur många dagar i veckan tränar ni? Varierar ni mellan kondition och styrka och mellan att gå på pass och gym? Rör ni er mycket i vardagen också som med stall och hund och promenader och sådant? Har ni alltid ett mål uppsatt för utmaningar och prestationer eller tränar ni bara för att det är roligt och hälsosamt?

Jag kan svara som motpol för alla andra här ;)

Just nu tränar jag 1-2 gånger per vecka, då på gym och inga pass, bara styrka eftersom knäna inte håller för löpning/rodd/liknande. Utöver det genomför jag promenader efter bästa förmåga för att röra på knälederna lite lugnt.
När jag jobbar rör jag mig flera km per arbetspass normalt sett (enligt stegräknare snittade jag på en mil när jag mätte i somras). Men det är minskat nu när knäna är som dom är.
Mitt mål är att bli fit. Inte pinnsmal, inte bodybuilder - men slank och musklad. Det finns alltid i bakhuvudet. Men inga specifika mål om vilka vikter jag ska kunna lyfta och sådär, då blir jag bara besviken när kroppen inte håller.

Skulle gärna träna fler gånger per vecka. Men det orkar jag inte rent psykiskt just nu. Behöver tid att vara hemma och varva ner, och äta! Jobbar dumma tider (vanligen 10-19), så det förstör matrutinerna redan där, ska jag dessutom iväg till gymmet så hoppar jag över måltider eftersom jag inte orkar fixa mat när jag kommer hem (och det i sin tur leder till att jag inte har matlåda kommande arbetsdag).
Det känns trots allt viktigare att må bra i huvudet än att ha en kropp som får 500 likes på instagram. Den där snygga kroppen är liksom inte värd någonting om man inte mår bra på insidan.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Haha nog för att jag har rätt stor balkong, men inte så stor :p satt och myste med djuren och en bok.

Undrar vad sambon hade sagt om han kom hem till gröna pannkakor? :p det var hans önskan om pannkakor, så han blev glad av att komma hem till mat även om jag överger honom för resten av kvällen. Fick riktig "göra matsäck för utflykt i skogen"känsla! :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

Det låter jättehärligt!

Jag blev bjuden på det hos en kompis en gång, himla underligt :D Hon lagade rosa pannkakor vid ett annat tillfälle, också oerhört skumt att äta!
 
Sv: Beach 2014 del IV

Jag brukade faktiskt alltid ha spenat i min ugnspannkaka förr, tycker det blev gottigt, men det smakade inte så mycket spenat faktiskt.
 
Sv: Beach 2014 del IV

Nu är vi snart uppe i 2000 inlägg, så jag tar och fixar en ny tråd om ingen redan gjort det :)
 
Sv: Beach 2014 del IV

... och självklart bröt jag "godislöftet" igårkväll. Det var dock väldigt medvetet gjort, jag var på teater med mamma, och vi bestämde oss på att dela på en liten chokladbit i pausen för att vara pigga för andra akten. Så det känns ändå helt ok!

(Vi såg "Amadeus" på Dramaten, sjukt bra! Rekommenderas starkt ifall ni bor i Stockholm eller har vägarna förbi! :))

Angående brownie-kakan kan jag lägga upp en bild på den sen när jag gjort den (min sambo hade helt fräckt ätit upp en av bananerna som jag hade tänkt att baka med, så måste köpa nya) om du är intresserad? Det ser verkligen inte ut som någon konstig sorts kaka, den både ser ut och smakar väldigt gott!

Äsch, det lät som att det var en bra anledning att bryta löftet tyckte jag. Och så länge det bara blev just en liten chokladbit gör det ju verkligen ingenting, värre vore det väl om det var 200 g Marabou vi snackar (även om det inte heller hade varit världens ände)!

Ja, lägg jättegärna in en bild när du är klar! Jag är sjukt nyfiken, och lite rädd för att prova...:p

Alltså du känner ju så efter all träning du gör:D:p Så himla härligt :)

Hahaha, ja jag blir ganska lätt träningspeppad/träningsexalterad tror jag, speciellt nuförtiden! Jag tror att det ofta beror på att jag inte riktigt vågar hoppas att det ska gå bra, att jag inte tror att jag ska klara av det - och när jag då kommer ut både levandes och glad så blir det liksom dubbelt så bra! :p

*kl

Tonfiskpajen står i ugnen! Men alltså, den där "pajdegen" på vita bönor (egenkokta vita bönor, smör och ägg) var ju ASGOD. Alltså, det kommer jag typ laga och äta bara som det är:d:d

Nu blir jag ännu mer sugen på att testa! Får nog bli i nästa vecka någon gång...

Edit: Såg precis cilis inlägg och hoppar över till den nya tråden!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi fortsätter att diskutera, skryta och peppa varandra när det kommer till allt från yoga och promenader till crossfit och...
33 34 35
Svar
685
· Visningar
19 850
Senast: Mineur
·
  • Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
70 932
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 939
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp