Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Högfettskost passar inte alla. Jag kan tex. inte äta mycket fett pga långsam mage, fett stannar kvar längst i magsäcken vilket hos mig kan skapa illamående. Gäller inte bara kakor och onyttigheter, blir ofta illamående av tex lax.
Sedan en allmän kommentar om kost, mitt miljö-hjärta kan inte låta bli För mig är en hållbar miljö alltid överordnad en snygg kropp, hög andel (animaliskt) protein och fett kanske är det bästa för att vara snygg. Men då äter jag hellre mitt spannmål och andra kolhydratsrika livsmedel och är dallrig.
Cili- Hur kommer det sig att du vill dra ner på kolhydraterna överhuvudtaget? Kolhydrater i sig är ju inget farligt och inget som ger viktuppgång. Jag och de flesta med anorexi har ätit en hel del kolhydrater fast kanske inte de som räknas till de "onyttiga" och ändå gått ner massor i vikt och varit sjukligt underviktiga (menar inte att det är sjuklig undervikt som är målet men för att visa att kolhydraterna i sig inte påverkar vikten). Kanske räcker det att du ser över vilka kolhydratskällor du har och välja de lite mer nyttiga, skippa sådant som godis, fika, läsk och tomma kalorier och äta mer grova grönsaker, frukt och fullkornsprodukter?
Jag vet att det finns massor av teorier men det alla dietister har sagt till mig är att vi behöver kolhydrater för att må bra, det är kolhydrater som hjärnan helst vill ha. Hjärnan är det enda organet som inte kan lagra energi därför vill den ha lättillgänglig energi och där passar kolhydraterna in. Sen om man är överviktig och går på LCHF så har kroppen en massa reserver att ta av men för oss som inte är det så finns ju inte de reserverna. Jag vet inte om alla som går på LCHF klarar av att följa det heller, passar nog inte alla. Jag tror inte något vidare på LCHF men jag vet att det finns de som är frälsta så bli inte arga på mig nu ni därute som är det
Jag igen (uttråkad och inget att göra...)
Trollunge- Haha, ja det kanske är typiskt mig att fråga en massa, jag är så nyfiken av mig
Men gud vad mycket alla tränar, det är ju många av er som tränar jätte mycket. När jag väl får komma igång med träningen kommer jag bara få träna 2-3 gånger i veckan Fast det har ju iof sina förklaringar då min kropp är sliten och då jag har ett psykiskt "beroende"/tvång till att träna för mycket och det får inte dras igång och bli så illa igen. Och jag rör mig ju 2-2,5 timmar per dag med promenader redan nu, det kanske ger lite motion iaf?
Intressant att läsa om varför ni tränar också, verkar finnas massor av olika orsaker.
Sedan en allmän kommentar om kost, mitt miljö-hjärta kan inte låta bli För mig är en hållbar miljö alltid överordnad en snygg kropp, hög andel (animaliskt) protein och fett kanske är det bästa för att vara snygg. Men då äter jag hellre mitt spannmål och andra kolhydratsrika livsmedel och är dallrig.
Hur många dagar i veckan tränar ni? Varierar ni mellan kondition och styrka och mellan att gå på pass och gym? Rör ni er mycket i vardagen också som med stall och hund och promenader och sådant? Har ni alltid ett mål uppsatt för utmaningar och prestationer eller tränar ni bara för att det är roligt och hälsosamt?
... och självklart bröt jag "godislöftet" igårkväll. Det var dock väldigt medvetet gjort, jag var på teater med mamma, och vi bestämde oss på att dela på en liten chokladbit i pausen för att vara pigga för andra akten. Så det känns ändå helt ok!
(Vi såg "Amadeus" på Dramaten, sjukt bra! Rekommenderas starkt ifall ni bor i Stockholm eller har vägarna förbi! )
Angående brownie-kakan kan jag lägga upp en bild på den sen när jag gjort den (min sambo hade helt fräckt ätit upp en av bananerna som jag hade tänkt att baka med, så måste köpa nya) om du är intresserad? Det ser verkligen inte ut som någon konstig sorts kaka, den både ser ut och smakar väldigt gott!
Alltså du känner ju så efter all träning du gör Så himla härligt
*kl
Tonfiskpajen står i ugnen! Men alltså, den där "pajdegen" på vita bönor (egenkokta vita bönor, smör och ägg) var ju ASGOD. Alltså, det kommer jag typ laga och äta bara som det är