Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

*kl*
Resultatet av dagens första motion, svettig pålle!
1424449_10152094728685712_960347207_n.jpg


40 min var vi i ridhuset, det var alldeles alldeles underbart! :D Sen fick jag promenera med honom i 20 minuter också så att han torkade någorlunda :p

Ikväll ska jag gå från mig till mina föräldrar, ta cilis bil och köra ut till hennes katter en sväng, lämna bilen hos mina föräldrar igen (där kan den stå och slippa p-bot :D) och sen gå hem till mig. Då borde jag få ihop ca 3 km till så om det blir vila imorgon gör det inte så mkt :)
 
Sv: Beach 2014 del II

KL

Kortare avbrott i beach-tänkandet, en kompis som flyttat till Uppsala (samtidigt som jag flyttade till Linköping) var på besök tors-fred och då var vi fikade vi i mängder (för att ta igen allt fikande vi missat!) och drack ganska stora mängder cava :angel: Men så värt! Vågen står på samma siffra fortfarande i alla fall, och som kompensation höll jag in på fredagsgottet ;)

Två powerwalks i veckan, en tredje kvar för att uppnå målet. Ska försöka ta mig ut ikväll fast rygg och fötter värker efter att ha jobbat stående hela dagen i platta skor. Men skulle ändå vara skönt att komma ut i luften :)

Blev förresten lite peppad av sambon som har gått ner till 76 kg (!) bara sådär på någon/några månader, inte ens någon supermedvetet utan bara för att han/vi har ätit lite bättre (han tränar ju mycket mer än mig så klart han får snabbare resultat). Innan vägde han omkring 81-82 och har legat ganska stabilt där senaste åren. Galet att det plötsligt har rasat av honom :) Han vägde 75 när vi träffades men då spelade han proffsfotboll och tränade han ju mängder med fotbollslaget varje dag. Så nu vill jag också se resultat!
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh tack Lindgren, hehe Julia Roberts here I come. Hon får akta sig så jag inte tar över hennes plats i Hollywood nu när jag gått upp i vikt och fått min super snygga otroliga kropp ;)

Allt du skriver är så otroligt fint, det värmer oerhört, både det du skriver om mitt utseende, min hund och djuren och mig som person. Du är välkommen till mig också, träffas gärna igen! Tycker om dig vet du :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Skönt ändå att höra att det inte bara är jag som upplever det som jobbigt och ovant att lära känna sin "nya" kropp, vissa verkar tro att bara för att det gör kroppen starkare och piggare så känns det bra. Men problemet är att den extra energin jag har som visar sig som att jag ser piggare och friskare ut och är mer närvarande inte riktigt räcker till, ibland kan jag hålla mig uppe bland människor men en hel dag går inte och även efter lite kortare stunder går luften ur mig när jag blir ensam och ledsamheten och ångesten kommer. För när kroppen har mer energi får även ångesten del av den energin tyvärr. Sen har jag så klart bra stunder också. T.ex. när jag umgås med min familj eller vänner eller som nu när jag tränar på ännu ett nytt trick med min hund :) Så kul att klickerträna tycker jag, han lär sig så snabbt och jag måste vara totalt närvarande, snabb, tydlig och fundera ut bästa sättet att få honom att förstå. Roligt :D

Jag måste bekänna en sak som jag inte kan berätta om någon annanstans längre då det blivit till ett problem och dom i vården och mina föräldrar verkligen tycker det är allvarligt medan jag inte tycker det är lika farligt. Grejen är den att när jag utmanar mig eller bara äter som vanligt så känns det inte som jag kan hantera det, promenaderna har blivit längre igen men det hjälper inte helt. Så de senaste månaderna har jag kommit tillbaka mer igen till ett gammalt mönster, dvs att jag tar mer tabletter än jag ska. Igår tog jag 4 gånger flera av mina lugnande/ ångestdämpande än vad jag får ta på en gång plus flera sömnmediciner. Först hände inget men sen måste jag ha däcket totalt för jag när jag vaknade vid ett på natten hade jag somnat sittandes i soffan och kvällsmelliset hade jag ställt ifrån mig på bordet halvätet, men det minns jag inget av.

Jag lyckades alltså somna mitt under en måltid :/ Jag har minnesluckor och kommer inte ihåg något ett par timmar däromkring. Det brukar bli minnesluckor och att jag kan somna sittandes och att ingen kan få liv i mig förrän medicinerna gått ut, ett par gånger har det hänt att mina föräldrar anat något då dom inte fått tag i mig och då har dom kommit hem till mig och har skakat mig och pratat med mig men inte fått kontakt och jag minns inget dagen efter. Det känns inte som farligt för mig, det är ganska skönt att försvinna iväg så där men jag inser att det kanske inte är riktigt det bästa sättet att hantera att jag äter och får ångest.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för svar på det här och det kanske är alldeles för privat och tungt att skriva om här, men jag behöver få det ur mig och det här var enda stället jag kom på att skriva om det. Det handlar ju ändå lite om temat i den här tråden, att gå mot ett hälsosamt liv.
 
Sv: Beach 2014 del II

Japp, håller med Ninnurur. Jag har inte ätit godsaker frivilligt (blev intvingad när jag var inlagd för ett par år sedan) på 7 år och innan dess åt jag väldigt lite de 2 åren före det. Jag har absolut inget sug efter fika, godis, läsk, glass och sådant. Jag föredrar kvarg med frukt, en god smörgås eller bara frukt och sådana saker. Jag vet att jag inte är perfekt att jämföra mig med för man behöver ju inte vara så extrem som jag är men det går att komma ur det där suget för när man vant sig av så känns det tillslut inte så lockande. Och när jag väl var tvungen att äta det så kändes det bara för sött och jag tyckte inte om det. För dom flesta är det nog en del av det goda i livet och något man vill kunna äta då och då och det är ju helt ok bara det är man själv som väljer och inte ett sug man inte kan hantera.

Jag hade en kompis på besök på mitt behandlingshem, hon är en riktig gottegris, byter ut mat mot fika och godis, småäter och dricker läsk mellan måltiderna och äter väldigt lite vanlig mat, små portioner. När hon var hos oss och åt lika ofta och ordentligt som vi gjorde så märkte hon att suget minskade och hon inte alls kände ett så stort behov av sötsaker för att snabbt få upp blodsockret. Det gick på bara några dagar :)
 
Sv: Beach 2014 del II

KL

Känner mig nykär av någon anledning och har typ slutat äta igen. Dumt!!! Så nu har jag tappat i vikt (dock bara nåt kilo men ändå, inte vägt så här lite sen i augusti), dessutom sover jag dåligt. Drömmer sjukt mycket också.

Har mest varit som en känslosam zombie kan man säga. Nåja, hoppas att det går över snart för annars krackelerar jag!

Men som tur är så går träningen rätt bra, marklyfte med paus på 112,5 kg och gjorde nästan sju stycken chins idag.
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag måste bekänna en sak som jag inte kan berätta om någon annanstans längre då det blivit till ett problem och dom i vården och mina föräldrar verkligen tycker det är allvarligt medan jag inte tycker det är lika farligt. Grejen är den att när jag utmanar mig eller bara äter som vanligt så känns det inte som jag kan hantera det, promenaderna har blivit längre igen men det hjälper inte helt. Så de senaste månaderna har jag kommit tillbaka mer igen till ett gammalt mönster, dvs att jag tar mer tabletter än jag ska. Igår tog jag 4 gånger flera av mina lugnande/ ångestdämpande än vad jag får ta på en gång plus flera sömnmediciner. Först hände inget men sen måste jag ha däcket totalt för jag när jag vaknade vid ett på natten hade jag somnat sittandes i soffan och kvällsmelliset hade jag ställt ifrån mig på bordet halvätet, men det minns jag inget av.

Jag lyckades alltså somna mitt under en måltid :/ Jag har minnesluckor och kommer inte ihåg något ett par timmar däromkring. Det brukar bli minnesluckor och att jag kan somna sittandes och att ingen kan få liv i mig förrän medicinerna gått ut, ett par gånger har det hänt att mina föräldrar anat något då dom inte fått tag i mig och då har dom kommit hem till mig och har skakat mig och pratat med mig men inte fått kontakt och jag minns inget dagen efter. Det känns inte som farligt för mig, det är ganska skönt att försvinna iväg så där men jag inser att det kanske inte är riktigt det bästa sättet att hantera att jag äter och får ångest.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha för svar på det här och det kanske är alldeles för privat och tungt att skriva om här, men jag behöver få det ur mig och det här var enda stället jag kom på att skriva om det. Det handlar ju ändå lite om temat i den här tråden, att gå mot ett hälsosamt liv.

Prata med din terapeut om det där! Jag hoppas det inte är benzo du har?

Du måste få hjälp att hantera ångesten, inte byta ut ett destruktivt beteende mot ett annat.
 
Sv: Beach 2014 del II

Hur gick det med promenaden? :) Du har ju imorgon på dig också ;)

Kul att du blir peppad av sambon, vad duktig han varit! Jag vet inte om jag inbillar mig, men det känns som att det är lättare för killar att gå ner i vikt :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Det där låter inte alls bra Qelina :( Jag förstår att det är svårt, att du försöker få utlopp för känslorna och allt det jobbiga på något sätt. Men du vet mycket väl att du inte får göra sådär, det är jättefarligt att hålla på och mixtra med tabletter! Finns det något annat sätt som gör att ångesten känns mindre? Att du skriver av dig här och sätter ord på dina tankar är jättebra. Stor kram!
 
Sv: Beach 2014 del II

Jo det är benzo, en del av det iaf, sen har jag även 4 olika sömnmediciner där jag går på doser som är dubbelt eller fyra gånger så höga mot rekommenderad maxdos (alltså läkarna har skrivit ut de doserna till mig) eftersom jag har så hög stressnivå och inte kan sova på en medicin eller vanliga doser. Har du också haft benzo? Jag har haft det i 6,5 år nu, har Oxascand och Stesolid. Tänker du på att benzo är beroendeframkallande?

Hmm, jag har berättat för min terapeut tidigare och då säger dom att jag är beroende, vilket jag inte är, jag har inget fysiskt sug efter tabletterna, och att jag måste dra ner på tabletterna. Och så vill dom inte att jag ska ha så mycket tabletter hemma så jag fick välja mellan att lämna en del till mamma eller till min terapeut. Jag vill ha dom hemma, det är en trygghet. Jag har samtal med en läkare i slutet av november då vi ska diskutera medicinerna, jag vill säga att allt är bra nu igen, att dom inte behöver ändra något. Men jag är rädd att min terapeut eller mina föräldrar kommer säga annorlunda på stormötet vi kommer ha.

Usch vad jag krånglar till det. Det är så dumt att inte kunna äta som en vanlig människa utan att behöva döva ångesten med tabletter.

Maten idag har blivit hel knas, men det är en ny dag imorgon och då ska jag ta nya tag.

En positiv sak är att jag och vovven gör framsteg varje gång vi tränar på de nya sakerna :)

Och jag har köpt hem yoghurt idag, funderar på att äta yoghurt och frukt till frukost någon dag för första gången på jag vet inte hur länge med undantag för min resa i höstas. Ända sedan jag började med riktig frukost igen har det varit gröt jag ätit. Läskigt att göra annorlunda men det ska jag klara av! En bra utmaning, för det är ju inte alltid det finns gröt om man är iväg eller så och då är det bra att kunna vara flexibel.
 
Sv: Beach 2014 del II

Zassoo-Jag har inte hittat något som verkligen fungerar mot ångesten, är väl kanske bland det viktigaste jag måste jobba med skulle jag tro.

Det är så svårt att tänka att det är farligt för kroppen att göra så här, men jag vet ju att jag har dåliga levervärden, antingen på grund av svälten eller pga mediciner eller en kombination. Så trots att jag inte ser det som farligt är det ju egentligen mycket värre för mig än friska personer, jag får ju inte ens ta en panodil eller dricka lite alkohol pga mina leverskador/dåliga värden. Så egentligen borde ju dom här tabletterna också vara dåliga för mig. Men när dom tankarna kommer skyndar jag mig bara lite extra att svälja tabletterna snabbt. Kanske är det riskfyllt att hålla på så här. Fattar inte varför jag inte tar in det rent känslomässigt när logiken säger att det kanske inte är bra. Tror det till viss del beror på att jag inte tycker jag är värd att tas om hand, jag förtjänar inte mat, vila, ha roligt, äta sådant jag tycker om, ha en frisk kropp och bryr mig inte så mycket om att jag skadar mig själv. Det måste jag också jobba på...
 
Sv: Beach 2014 del II

Muppia- Är det inte härligt att vara kär? Är du tillsammans med någon, kan ni inte äta tillsammans i så fall? Det låter som ett angenämt problem att vara kär :D Om det inte är obesvarad kärlek så klart. Hur kommer det sig att du inte äter som vanligt när du känner så? Om du känner så tydlig skillnad i ditt mående måste du verkligen prioritera maten igen tycker jag, tvinga dig att äta :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jo det är benzo, en del av det iaf, sen har jag även 4 olika sömnmediciner där jag går på doser som är dubbelt eller fyra gånger så höga mot rekommenderad maxdos (alltså läkarna har skrivit ut de doserna till mig) eftersom jag har så hög stressnivå och inte kan sova på en medicin eller vanliga doser. Har du också haft benzo? Jag har haft det i 6,5 år nu, har Oxascand och Stesolid. Tänker du på att benzo är beroendeframkallande?
Jo, jag har sobril och stilnoct (stilnoct räknas väl iofs inte som benzo men besläktat). Sen har jag lergigan, atarax och theralen också... försöker hålla mig till dom.

Hmm, jag har berättat för min terapeut tidigare och då säger dom att jag är beroende, vilket jag inte är, jag har inget fysiskt sug efter tabletterna, och att jag måste dra ner på tabletterna. Och så vill dom inte att jag ska ha så mycket tabletter hemma så jag fick välja mellan att lämna en del till mamma eller till min terapeut. Jag vill ha dom hemma, det är en trygghet. Jag har samtal med en läkare i slutet av november då vi ska diskutera medicinerna, jag vill säga att allt är bra nu igen, att dom inte behöver ändra något. Men jag är rädd att min terapeut eller mina föräldrar kommer säga annorlunda på stormötet vi kommer ha.

Även om du inte är beroende nu så låter det ju som att du är på god väg att bli det. Tycker inte heller du ska ha så mycket tabletter hemma, eftersom du tar för många är det inte lämpligt att du har dom hemma. Punkt. Berätta för din terapeut igen. Och berätta för läkaren! Det är så du kan bli hjälpt. Du blir inte hjälpt av att mixtra med benzo, du skaffar dig bara fler problem.

Bra med yoghurten :up:
 
Sv: Beach 2014 del II

Precis, det är extra farligt för dig eftersom din kropp är så svag. Jag önskar att jag kunde få dig att förstå att du förtjänar allt som är bra i livet. Du förtjänar att ha en frisk och stark kropp, att orka ha ett aktivt och roligt liv, att kunna göra roliga saker, ta hand om din hund, njuta av livet utan all den här ångesten. Du är värd det.
 
Sv: Beach 2014 del II

Rapport från detox dag 2 :D Ni kommer få läsa om vad jag ätit varje dag en period, inget ni behöver bry er om egentligen men jag tänker att om jag redovisar här så blir det lättare att hålla sig ifrån ;)

Inga onyttigheter idag men en onödig knäckemacka återigen. Tristess-ätandet är svårt att bryta. I övrigt helt okej portioner osv, även om jag i första hand fokuserar på att inte småäta och äta godis mm.
 
Sv: Beach 2014 del II

Kl

Idag vaknade jag med träningsvärk i rygg och armar, det märks att jag inte är van att mocka en massa boxar:p
 
Sv: Beach 2014 del II

Duktigt zass! Det är svårast i början, snart flyter det på utan att du tänker på det ska du se:)

Men ja, jag äter oxå när jag är uttråkad och det är såååå onödigt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp