Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Vad skönt, då hoppas vi att det inte utvecklar sig mer! Jag måste faktiskt erkänna att en av sakerna som motiverat mig ännu lite mer att träna de senaste veckorna är tanken att "men jag känner mig ju inte ett dugg sjuk, så det är bäst att passa på innan det slår till! ". Pessimistiskt så det förslår, men det sporras väl av tanken att jag förra året vid den här tiden gick igenom 4 rejäla förkylningar och tappade rösten två gånger på 2 månader... :p

Ja mitt pass i morse kändes riktigt bra! Jag är rätt bra kompis med löpbandet egentligen, vi har bara lite svårt att finna tid för varandra och jobba på vår relation... Intervaller passar dock perfekt - kort men intensivt! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Fast alla såna där vitaminer och mineraler etc finns i shakesen så det får man i sig ändå. Och forskningen säger att vid just 500 kcal kommer alla in i ketos och det är då energin tas från glykogendepåerna och fettet istället för muskler. Däremot mellan 500 och 1400 kcal så stannar kroppen av förbränningen och sparar så på halvfarten ska man äta minst 1400 kcal/dag.

Fast det där med att förbränningen stannar av stämmer inte riktigt, man måste äta väldigt lite under lång tid för att ämnesomsättningen ska sänkas märkbart. Och det finns inga magiska gränser för när förbränningen är fullt fungerande eller inte, det man ska komma ihåg är också att förbränningen aldrig stannar av helt (förrän vi dör) eftersom ämnesomsättningen är det som gör att vi tillgodogör oss näringen och kan leva.

Jag tror nog att din coach kan hitta studier på det men samtidigt finns det minst lika många studier som visar på motsatsen, man kan bevisa allt med statistik, vinkla saker hur man vill för att nå sitt syfte, men det är skillnad på kvalitet och kvantitet mellan olika studier.

Jag som har anorexi har en sänkt ämnesomsättning vilket man ser genom blodprover, och ja, den har höjts när jag ätit mer och gått upp i vikt och ökat stegvis, förhoppningsvis kommer den stiga ännu mer. Men det är inget som säger att det är just mellan 500 och 1400 kalorier som den minskar. Jag har gått ner i vikt även i perioder när jag ätit över 500 kcal och då har jag ändå haft en låg vikt och låg ämnesomsättning. Ett stort underskott ger en stor viktnedgång (om man är överviktig framförallt), man går inte ner mer i vikt av att äta 1400 kalorier än 1000 kalorier.
 
Sv: Beach 2014 del II

Jättebra, tack för tips! Tar gärna emot tips på fler övningar utan hantlar eller annan utrustning, kommer behöva vara effektiv imorgon ;)

pepp, haha vilka fräsiga byxor :D Har också spanat in de från kappahl men är lite för feg :angel:
 
Sv: Beach 2014 del II

Haha jaa, jag vet dock inte om jag kan pull them off på gymmet eller hur man nu säger :D
Ville så gärna ha dom rosa!
 
Sv: Beach 2014 del II

Tss, inte är du för feg heller! Vågar du ha mina så vågar du ha dom där ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Bräda då? Isf kan du köra sidohopp, dvs stå med båda fötterna på ena långsidan av brädan, håll händerna på varsin sida av långsidan och gör jämfotahoppa över brädan fram och tillbaka? Sedan har du ju sidoplanka när du lyfter det övre benet upp och ner (bra övning för löpare). Båten såklart! Jägarvila? :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jättebra, tack :) Tror jag har fått ihop ett program nu :D Får se hur död jag är efter passet imorgon :angel:
 
Sv: Beach 2014 del II

Förresten, jag behöver mer av er hjälp.

Jag äter så katastrofalt dåligt. Onyttigheter och skit varenda dag, och har börjat ta för stora portioner igen :( Gömmer mig bakom faktumet att jag tränar så mycket så det gör ingenting. Detta är naturligtvis helt fel. Min kropp behöver BRA bränsle, inte vilken skit som helst.

Kan ni banka lite vett i skallen på mig? Ge mig lite bra anledningar till att äta vettigt! Det börjar gå överstyr :(
 
Sv: Beach 2014 del II

Joo klart du vågar :D

cili, har ju inte testat än att ha dina :angel: Lite läskigt är det ju att sticka ut, men det kanske är bra för mig att öva på att vara utanför min comfort zone ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag har ett bra tips där! Varje gång jag är sugen på onyttigheter (som godis) så försöker jag väga det mot träningen. Jag vill ju att träningen ska ge resultat, då kan jag inte äta upp alla kalorier jag tränar bort, för då kommer jag stå still. Då blir det enklare att ta ett nyttigt alternativ.

När det gäller portionerna så ta en liten. Ät långsamt, och känn sen verkligen efter som du verkligen behöver äta mer. Känns det så, fyll på lite grann, ät upp, reflektera igen. Istället för att ta en portion som för ögonen ser vanlig ut redan från början.
 
Sv: Beach 2014 del II

För det första - bara genom att erkänna det har du kommit ett steg på vägen. Egentligen vet du ju varför du borde, vad är det som tar emot? Personligen märker jag att småätandet försvinner mer när jag minskar portionerna, av sig själv lite. Så jag skulle i din sits (hehe,jag borde eftersom jag har samma problem atm :p) skulle jag fokusera på portionerna i första hand och låta det vara lite som det är med onyttigheterna. Sedan tror jag på att medvetandegöra sig själv. När inser du att du tagit för stor portion tex, vet du det när du lägger upp redan, mitt i (när du egentligen är mätt men fortsätter ändå), eller kommer det efteråt? Varför gör du det? För visst är det så att du inte är hungrig efter maten när du ätit de mindre portionerna? Har du börjat slarva med mellanmålen och du därför är hungrigare när du ska äta, kan det vara boven? Eller vet du varför du slarvar nu? :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jamen precis, klart jag vill att träningen ska ge resultat! Alltså det är ju klart att jag blir fortfarande starkare om jag lyfter tyngre vikter oavsett om jag äter lite för mycket godis eller inte, men jag vill ju inte bli en stark blob ;)

Jag har ju varit jätteduktig med portionerna, men nu på hösten så har det liksom slunkit ner mer och mer på tallriken... Ska försöka göra som du säger. :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Det är väl så, första steget mot att övervinna problemet är att erkänna att man har ett :p Ja, jag vet mycket väl varför. Just därför är jag så förundrad över att det kan vara så svårt! Men det verkar vara lite av en ond cirkel, ju mer onyttigheter jag äter desto mer sugen blir jag på mer. Därför vill jag bryta det här, nu.
Jag märker det både när jag lägger upp på tallriken ("kanske tog jag lite mycket, men äsch det spelar väl ingen roll") och när jag sitter och äter ("jag skulle kunna sluta äta nu och vara nöjd, men äsch jag kan ju lika gärna äta upp när det ändå ligger på tallriken"). Den svåraste situationen är den då jag slutar 12:00 i skolan och inte har med mig lunch utan åker direkt hem. Jag har oftast med mellanmål då, men det räcker ju inte för att jag ska bli mätt den tiden på dygnet. Oftast får jag dessutom vänta en liten stund på bussen, då ligger pressbyrån eller coop nära till hands... Och så blir det godis, för det är ju jättebra lunch :meh: Jag sköter mig med mellanmålen men jag småäter och äter godis OCKSÅ... :(
Jag har liksom inget annat att skylla på, det går bra i skolan, träningen går bättre än någonsin förr, mina relationer är bra. Känner mig inte stressad eller nere. Så jag kan inte förstå var det här kommer ifrån :/
 
Sv: Beach 2014 del II

Har du motivation nog att inte äta onyttigheter alls i en vecka eller två? Det tycker jag kan funka, när jag fastnar i att fika o käka dåliga saker hela tiden, så bryter man liksom av det helt och kan fungera lite mer normalt sen. Tycker nog tvärtemot Mammas at det är bättre att fokusera på att inte äta så mycket skit, stora portioner är ju fortfarande (antagligen:p) bra grejjer för kroppen:)

kl

Var ganska osugen på dagens löppass så låg i soffan en timme efter jobbet innan jag bytte om och stack ut:p Iaf, lite intervaller blev det. 1 km upp och nedvarvning och därimellan 60 s intervall x10 med 30 s löpvila mellan. Blev ett väldigt lagom och ändå ganska trevligt pass! Det är kanske egentligen inte det man ska tycka efter ett intervallpass (om man har tagit ut sig tillräckligt) men det fick vara bra så idag, trots att det inte var "spykänsla"-intervaller.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del II

Jo det vore kanske det bästa. Jag gillar egentligen inte förbud mot att äta saker, men jag gillar ännu mindre att vara på det här viset. Ska försöka samla lite styrka och motivation till det :)

Bra jobbat med intervallerna! Tycker inte att det behöver vara kräkjobbigt jämt även fast det är intervaller :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Haha, nej förbud är verkligen inget jag håller på någon längre tid. Men ibland kan det fungera att ha det en kortare tid för att komma ur den nya onödiga sockervanan;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Du borde låna mitt jobb ett tag, så många timmar som spenderas runt dom där godishyllorna i butikerna så blir man helt immun mot deras lockande :p

Självklart kan man äta godis då och då, men att göra det ofta och i brist på mat blir ju lite fel. Du kan inte ta en frukt istället? Det finns ju också på både pressbyrån och coop.
Eller köp knäckebrödssnacks och ha med i en burk i väskan?
finncrisp_ryesnacks_seeds1-208x277.jpg
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag har ju jobbat i matbutik, jag lovar att efter att inventera godishyllan ett par timmar så blir man heller inte så sugen ;)

Det är själva grejen att gå in på affären som ställer till det, jag ska inte in där alls egentligen. Speciellt inte när jag faktiskt har mellanmål med mig! Och det har jag, varje dag, det är inte det som är problemet. Utan problemet är att jag har inbillat min lättlurade hjärna att det är helt okej att äta godis varje dag. Och småäta lite på kvällen. Och och och... Jag måste bryta tankemönstret!
 
Sv: Beach 2014 del II

Du får skälla lite på dig själv!
Eller lämna plånboken hemma, då har du inget alternativ ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag tror faktiskt att jag ska testa att ta två godisfria veckor. Eller onyttighetsfria, kanske man ska säga :p Det kanske känns lättare om jag faktiskt inte får, än om jag bara inte borde.

För min hälsas och mitt välmåendes skull! Från och med nu. Kanske någon vill hänga på så jag får lite stöd? :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp