Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Välkommen!
Tror det är väldigt få här som faktiskt satsar på just beach :p

kl
Dagens enda motion blev en mysig tvåtimmarspromenad. Fotat massor!
Imorgon blir det box och jag är hysteriskt peppad! Hoppas på att lyckas tjata med mig sambon också. Har inte kört box sen jag flyttade (11 månader sen) och jag saknar det!

Har för övrigt försökt färga håret ikväll- och misslyckats! Dumma färg =(

Och extremt OT: Låt aldrig er sambo vinna i kortspel.
 
Sv: Beach 2014 del II

Mitt ena vackra promenadsällskap =) (fast som mest ser tjock ut på den här bilden)
1374866_10151624744411862_31133898_n.jpg


1381547_10151624744486862_964102075_n.jpg
 
Sv: Beach 2014 del II

*kl*

Läst denna tråden i smyg typ toklänge, skrivit ett inlägg 2-3 ggr och sen tappat motivationen igen. Förlåt alltså. Denna gång hoppas jag kunna hänga med och bli en gänget på riktgt;)

Såg att folk presenterade sig så jag passar väl på jag också.

Utlandssvensk på 26 jordsnurrar som efter fem år av galet partajande har växt upp och lessnat på att vara bakis. Har som mål att bli tok-fit och kunna springa ett marathon! Vikt bryr jag mig inte nämnvärt om längre, jag vill bara vara stark och ha mycket ork:)

För 7 veckor sedan blev jag "lurad" att köpa 15 pt sessioner efter en halvtimmes introduktion till ett gym jag signat up mig på. Såhär 7 veckor senare kan jag säga att det är de bäst spenderade pengarna i mitt liv! Jag blir starkare och starkare för varje vecka och jag ser verkligen skillnad på kroppen. Startvikt var 75 kg och 30.5% kroppsfett (:wtf:), vid mätning förra veckan står vikten kvar på detsamma, eller ja typ 500 g ner;) men mitt kroppsfett har gått ner till 28%. Kläder som förut vart snortajta sitter nu löst och rent generellt känner jag jag så jäkla awesome!

Så jag stämmer in i kören att vågen spelar ingen roll, jag vart ledsen när jag såg siffran först för jag vet ju att jag krympt, men min PT peppade mig till att intre bry mig om den. Sen jag började styrketräna har också min löpning gått bättre. Sprang ett kvartsmarathon sommaren 2012 så löpning har varit lite av ett intresse under några år. Jag har nu signat upp mig på ett 10km lopp den 28 nov och mitt mål är att komma i mål under timmen.

Det gör verkligen sån jäkla skillnad för mig att jag nu för första gången i mitt liv tränar för att bli stark inte för att bli smal. Formen kommer såklart komma på köpet och det blir jag ju inte direkt ledsen över;) Men hälsan är viktigast!

Ska försöka få till lite före/efter bilder inom snar framtid.
 
Sv: Beach 2014 del II

Kl

Wow muppia, så jäkla grymt gjort! :banana:

Välkomna snow och mrsA! :) Jag hoppas att jag kommer dit ni båda verkar vara, att kunna fokusera mer på prestation och styrka än vikt och utseende. Jobbar på det ;)

Halvt kl

Jag tror precis som Jenka att det inte är så många som tränar just för Beach 2014 egentligen :p Jag gör det då inte, var inte en enda gång på stranden i somras :D Men namnet har ju hängt med i bra många år så det skulle kännas skumt att byta. Dessutom, vad skulle den heta annars? Hälsotråden? Känns lite pretentiöst :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Kl

Välkomna alla nya! Ni har just hittat till världens bästa tråd:D

Cherie: jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men jag tycker du ska komma tillbaka till tråden, du är saknad! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Haha hälsotråden! Till och med min iPad säger att det är fel och vill ändra ordet till hälsovården:p beach it is!
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag vet ju att jag kommer vara på stranden en hel del kommande sommar, jag var ju det i somras också ;) Men jag skulle gärna kunna sola i bikini istället för hel baddräkt, det blir som snyggare bränna då ;) Men du har helt rätt, de flesta är ju helt klart hälsofokuserade! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Visst måste man se till individuella skillnader, forskningen ger ju resultat på gruppnivå men det ger ju ändå mer tillförlitliga resultat (om forskningen är utförd korrekt) än individuella, enskilda erfarenheter eller bara allmänt tyckande (som jag upplever att löpningens värld verkar bestå mycket av?). Sen håller jag med om att man måste se upp med vinklad forskning och så vidare, lååångt ifrån all forskning är bra forskning :)

Visst ska man känna efter själv och se hur mycket sin kropp klarar, men sambon är främst intresserad av långsiktiga effekter (på såväl hjärta, leder och annat) och då är det svårt att veta... Även om han kör på nu så menar han att det kanske slår tillbaka när han är 40, 50 eller 60 år... Och jag förstår hur han tänker, långsiktiga effekter kan man ju inte riktigt mäta genom att gå på vad som känns bra för stunden. Ett exempel är väl den norska longitudinella studien som blossades upp för något halvår - år sedan (har inte läst den själv dock) som menade att lagom med aktiv motionsträning var bäst, ökade man för mycket så gick hälsoeffekterna på lång sikt ner (tänk er utseendet på en normalfördelningskurva). Skulle vilja hitta mer sådan forskning, en enskild studie presenterad lite snabbt i nyheterna säger mig inte så mycket, men vet inte var man ska leta och speciellt inte var det går att finna sådan information ganska lättillgängligt, för sambon t.ex. :-)

Det finns så mycket som informations-junkien i mig blir nyfiken på, vad som faktiskt är "sanning" och inte, trots att jag inte ens är intresserad av ämnet men just för att det verkar finnas så mycket tyckande inom detta område :P
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del II

Nawww :) Gulle! Jag är bara så himla obeachig just nu så vet inte vad jag har i tråden att göra :D Det är det vanliga - håller uppe motivationen under veckorna, allting fallerar under helgerna. Sedan har jag så mycket i skolan att jag kan tycka att det är mastigt att hänga med i tempot i tråden :) Men jag läser fortfarande ibland. Jag är ju med i tävlingen på Endomondo också, tror jag ligger 6:a ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

+ snow

Välkomna! Fast det där med att hänga med i tråden hela tiden är svårt, ibland rusar den iväg helt ruskigt fort. ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

kl

Jag var på bodyboom igår (45min spinning + hantlar o lite koreografi typ flytta händerna i olika sekvenser o så). Kändes bra i början, så körde på ordentligt men sen i slutet så typ totaldog jag, mådde lite illa o så, inget kul. :meh: Så drog ner motståndet till 0 o satt o cyklade på det lite långsamt när alla andra körde axlar o triceps med hantlarna. Det gick dock över rätt snabbt så jag mådde bra sen efteråt, men det stör mig att det hände ändå!
 
Sv: Beach 2014 del II

Kan tipsa om bloggen Hjärnfysik, det är vetenskap och löpning som är i fokus, dock utan källor men ni kan ju komma i kontakt med bloggaren och se varifrån han får sin information och om han kan hänvisa er någonstans? Hans blogg är intressant!
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh, jag vet, ibland fungerar det för mig också men då måste man i alla fall ha någon slags grundmotivation själv... Men jag kanske ska börja hänga här och kika in lite oftare nu i alla fall då, början på en ny tråd och allt:) I så fall ska jag väga + mäta mig i morgon bitti (inte gjort det på hur många månader som helst) så jag vet vad jag har att jobba med... D.v.s. hur många kilon och centimetrar jag ökat av de jag redan fått bort :cry: ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jobbat 3 timmar, sådär lagom värdefullt. Nu ska jag hem och vila lite faktiskt, sover inget vidare när jag ska upp så tidigt och så är jag usel på att somna i tid. Box ikväll :)

Kommit fram till nygammal plan också ; träna (tanken är 4 dar/vecka) och godis bara fredag och lördag. I övrigt äta som jag känner för. Känns genomförbart!
 
Sv: Beach 2014 del II

Tack för välkomnandet :).

Åh doktorand i statistik, vill du hjälpa mig lite med lite statistik inför våren? :angel: Jag har inte lyckats sätta den där hemska tentan!

Haha, jag undervisar även i statistik så har du någon specifik fråga är det bara att shoota.

GRYYYMT:bow

Snow: Välkommen till tråden. Du verkar ha en bra inställning till dig själv och till träning samt vara väldigt duktig på det:D Mountainbika tycker jag verkar riktigt kul!

Tack! Sen finns det naturligtvis risker även med att jaga resultat. Jag vill gärna vara bra på allt samtidigt vilket naturligtvis är omöjligt. Att acceptera mig själv även när jag inte presterar på den nivå jag vill är min största utmaning.

Mountainbike är svinkul! Om man vill se hur jag ser ut när jag koncentrerar mig på att inte krascha mig sönder och samman i ett stenparti kan man gå in här: Scandinavian Outdoor Games och klicka på headline-bilden tills man ser en sammanbiten tjej i blått på en grön cykel ;).

KL

Hörni, hoppar in i tråden med en fråga :) Jag behöver hjälp från er som är duktiga på det här med löpning. Finns det något som är "lagom" eller är mer/längre alltid bättre? Det är sambon som undrar, han gillar mycket att löpa och gärna långt och många gånger i veckan. Han var uppe i 2 mil/runda i våras men åkte sedan på en hälsporre och trappade då ner träningen. Sedan har han successivt ökat och har som längst sprungit omkring 1,5 mil, i helgen vill han pröva sig på 3 mil men är osäker på om det blir för mycket på för kort tid. Och så undrar han även över de långsiktiga hälsoeffekterna/riskerna, är det okej att springa längre distanser ofta eller sliter det mycket på kroppen?

Att som längst ha sprungit 15 km och därefter öka till 30 km ett enskilt pass kan kroppen hålla för, men jag hade inte riskerat det. Särskilt inte som han skadat sig vid längre distanser tidigare. Kroppen är fantastisk på att anpassa sig om man ger den rätt förutsättningar - dvs ökar belastningen successivt samt vilar och äter tillräckligt. Jag hade sprungit max ett långpass/vecka och ökat detta med 1-2 km åt gången. I den takten är han redo för 30 km tidigast om ca 6-7 veckor men skaderisken är betydligt lägre.

Om han vill träna mer kanske han kan hitta ett komplement till löpning? Cykling till exempelt är tacksamt om man vill kunna köra långa pass utan hög skaderisk. Just löpning är väldigt skadedrabbat; det är nog få löpare som aldrig har haft en överbelastningsskada.
 
Sv: Beach 2014 del II

Vilka härliga bilder! Jag saknar den svenska hösten och naturen! Att bo i en storstad är förvisso praktiskt, men jag skulle döda för att ha en skog att promenera i eller ett fält att rida på ibland!

KL

Som en uppdatering kan jag säga att jag känner mig mycket bättre idag, har bearbetat det hela lite och ert stöd här har verkligen varit oslagbart! Återigen tack till er alla!

Jag märker visserligen att jag börjat jämföra mig med andra tjejer igen, stirra på mig själv i spegeln och räkna kalorier, men jag försöker hela tiden att hålla tankarna borta och känner mig trots allt rätt glad överlag. Har dessutom en underbar date som muntrar upp mig och får mig att le :) Och så ska vi ju inte glömma träningsvärken, alltså träningsvärken! Det är nog den värsta jag någonsin haft, så det var ju ett effektivt pass hon hade mig att göra igår iallafall...:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 534
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 429
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp