Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Men gud, nu grät jag en skvätt till här bara för att ni är så snälla och underbara! Jag tvekade lite innan jag skrev det där inlägget för att det var så himla negativt och mörkt, men jag ångrar mig verkligen inte en sekund! Tack tack tack kära ni! :bow: Jag ska försöka svara er alla på en gång tänkte jag...

Jag tyckte också att det kändes lite märkligt att hon ville gå rakt på våg och måttband utan att ens ha frågat mig någonting än. Inga frågor om vad mina mål var, om jag hade något särskilt som hon borde ta hänsyn till (här hade jag nämnt min något instabila mentalitet i så fall), hur jag vanligtvis tränade osv. Men eftersom jag aldrig gjort något liknande förut så spelade jag med bäst jag kunde, vilket jag ångrar lite nu... Jag önskar att jag hade stått på mig mer och drivit det i den riktningen jag ville. Det hade känts skönt att prata mer, men det kändes som att hon inte riktigt lyssnade på mig.

Sen är jag medveten om att BMI 19 är på gränsen till undervikt, och det är förmodligen ingen realistisk vikt att satsa på om man samtidigt vill ha muskler, men jag tror att det ligger lite prestation i det hela för mig. I mitt huvud är liksom BMI 19 så smal man kan bli utan att vara ohälsosam, och då vill jag vara det. Men nej, det är nog varken realistiskt eller nyttigt att sträva efter och det ska jag försöka komma ihåg.

Jag ska verkligen försöka göra som ni säger, kasta mycket av det hon sa (fast inte allt, för lite vettigheter lärde jag mig nog också) i sopkorgen och låtsas som att det inte har hänt. Jag ska försöka fokusera på hur jag känner mig och
på de inre fördelarna med att träna istället för att fastna vid allt det ytliga. På ett sätt vill jag träna för att komma ner i rätt procent, för att bevisa för mig själv att jag kan, men precis som med vikt och BMI så är det ju ingenting som säger att jag kommer nöja mig när jag är där. Sen vad de där fettprocenten faktiskt betyder och hur pass korrekta de är vet jag ju faktiskt inte riktigt, men hennes citat "What this means is that you don't really need to lose weight as such, but you would need to tone some parts of your body in order to burn fat and build muscles" ekar i huvudet. Det i kombination med att jag redan innan hade komplex för mina dallriga lår & rumpa får mig att känna att jag måste göra det, jag måste klara det och jag måste minska andelen fett jag har på min kropp. Jag måste kanske inte göra det ur ett rent hälso-perspektiv, men det känns som att jag måste göra det för att vara nöjd med mig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del II

Usch, vad tråkigt att du känner så, och att den där PT:n agerade så oproffsigt! När du uttryckligen bad om att slippa veta några siffror, och hon ändå klampar på, helt okänsligt! :rage:

Du, jag har varit precis likadan med BMI, och jag har fått lära mig att BMI egentligen inte säger ett skit. Min bror visade mig att om vi räknade ut BMI på en av de absolut mest vältränade personer vi vet, som inte har ett enda grams övervikt på kroppen, så ligger den personen ändå på övervikt enligt BMI. Muskler väger också. Och det här är en person som egentligen är mer senig än musklad, det är ingen bodybuildartyp direkt.

Och som cili säger, det finns människor som vräker i sig skräpmat utan att gå upp ett enda gram, men hur bra mår de egentligen på insidan? Glöm den där PT:n.
 
Sv: Beach 2014 del II

Hello nya tråden! Kör också en presentation. Läste på första sidan än så länge, kul med nya ansikten och roligt att nästan varje presentation är helt olik den andre! Verkligen helt olika mål, olika slags träningsformer, utgångspunkter och målbilder. :)

Jag är 26 och bor på landet tillfälligt med mina föräldrar, renoverar ett torp där jag ska flytta in nästa år förhoppningsvis. Ingen regelrätt träning förutom promenader just nu, men målet är -3 kg till jul. Tänkt som en morot, då jag egentligen vill ner lite mer. Det är ju lite knivigt eftersom jag inte äger en våg och inte vet min startvikt. ;) Men över 70 kg väger jag till mina 165 cm. Kommer väl antagligen mest gå på synintryck och hur kläderna sitter i slutänden eftersom jag tycker en våg är oproportionerligt dyr. :p

Promenerar ungefär varannan dag, tänkte öka det i vinter. Har tillgång till löpband och är sugen på att börja springa under vintern också då jag gärna vill börja springa med hunden. Har troligtvis en sjukdom som försvårar för mig så jag överanstränger mig lätt och får då vila från träning helt, så jag försöker lära mig att öka belastningen låååångsamt... Har problem med knäna men promenader i lagom mängd funkar fint! I vinter ska jag även hjälpa till med att hämta ved, heldagar då och då samt hålla igång med lite styrkeövningar hemma.
Älskar sötsaker och vill gärna röra på mig mer så jag kan äta mer. :D Annars så vill jag mest hålla mig stark och frisk, ju starkare jag är desto bättre mår min kropp, men jag måste verkligen vara jätteförsiktig i min träning med intensistet och kroppskontroll.
 
Sv: Beach 2014 del II

Stämmer in på kören!

Vilken jävla PT. Jag kollade mitt BMI, jag ligger på 23 (bara 2 till övervikt :p) men det som betyder nåt är hur kroppen ser ut. Ser du smal ut är du ju det. Siffror betyder ingenting. Jag är dock mest muskler men ändå. BMI är ett skitverktyg.

Du behöver inte alls tona till kroppen om du inte vill det. Jag tycker att du ska gå tillbaka till gymmet och klaga på PTn och be om att få reklamation. Dock vet jag inte hur reglerna ser ut i England...
 
Sv: Beach 2014 del II

Och så ska jag väl också presentera mig.

Är 23 år, fyller 24 nästa vecka, har egentligen en kandidatexamen och söker jobb för fullt, men eftersom jag inte har fått napp än så pluggar jag distanskurs i höst, inriktning idrottsvetenskap.

Min bakgrund är att jag tränat ganska mycket och hårt under hela min uppväxt, dessutom med en viss ätstörning i bagaget. En ridolycka 2007 och avsaknad av tävlingshäst sen dess har lagt på lite för många kilon för att jag ska vara nöjd, och konditionen är inte heller vad den en gång var. Jag har en treårig new forest som jag rider ett par gånger i veckan (p.g.a. hennes låga ålder), men efter årsskiftet kommer hon ridas mer och mer, och jag vill få bättre kondition och ork till ridningen. Tanken i framtiden är att träna och tävla både dressyr och hoppning med henne.

Utöver ridningen håller jag igång med powerwalks och vill börja jogga åtminstone två gånger i veckan. P.g.a. min gamla ätstörningshistorik vågar jag inte experimentera alltför mycket med kosten, men begränsar slisk till fredag-lördag. Jag är 1,57 cm lång, men vet inte vikt eftersom jag vägrar väga mig, drar 34-38 i klädstorlek, beroende på vilka kläder det är och hur generösa storlekarna är. Jag har egentligen inget konkret viktmål, men vill tighta till kroppen och få upp konditionen.
 
Sv: Beach 2014 del II

En annan fråga, hur mätte hon din fettprocent? Var det genom beräkningar eller använde hon av sig kaliper?
 
Sv: Beach 2014 del II

På Xtravaganza så är det en specialvåg som man måste stå på barfota och den räknar också ut fettprocent och sånt. Kanske nåt liknande som fanns där?
 
Sv: Beach 2014 del II

"What this means is that you don't really need to lose weight as such, but you would need to tone some parts of your body in order to burn fat and build muscles"

Det här citatet visar både på okunskap och direkt dumhet. Alla fettmätningar som görs av lekmän har en väldigt stor felmarginal och bör på sin höjd användas som relativt mått (dvs för jämförelser från gång till gång på samma individ), och knappt till det.

För att bli nöjd med dig själv ska du absolut inte banta. Ta mig på orden, det är bara en highway to hell. Ta dig istället en djup funderare kring vad som gör dig glad på riktigt. Vad älskar du att göra allra mest? Vilka människor vill du omge dig med? Hur vill du vara som vän och medmänniska? En person i stil med denna PT, som får andra människor att gråta, eller någon som sprider glädje och självförtroende?

Att försöka tänka så istället för att mata mig själv med mantran om att jag är dålig och äcklig och måste disciplinera mig själv tills jag duger har hjälpt mig skitmycket (även om det är jättesvårt, jag vet!).

Man måste inte vara perfekt och man blir inte heller gladare av att ha alla de attribut som samhället tutar i oss ska göra oss lyckliga (smal, snygg, högpresterande och framgångsrik - been there, done that och inombords var jag ett vrak).

Ta hand om dig!
 
Sv: Beach 2014 del II

Usch, vad tråkigt att du känner så, och att den där PT:n agerade så oproffsigt! När du uttryckligen bad om att slippa veta några siffror, och hon ändå klampar på, helt okänsligt! :rage:

Du, jag har varit precis likadan med BMI, och jag har fått lära mig att BMI egentligen inte säger ett skit. Min bror visade mig att om vi räknade ut BMI på en av de absolut mest vältränade personer vi vet, som inte har ett enda grams övervikt på kroppen, så ligger den personen ändå på övervikt enligt BMI. Muskler väger också. Och det här är en person som egentligen är mer senig än musklad, det är ingen bodybuildartyp direkt.

Och som cili säger, det finns människor som vräker i sig skräpmat utan att gå upp ett enda gram, men hur bra mår de egentligen på insidan? Glöm den där PT:n.

Ja, det var lite jobbigt, och gav mig inte direkt mersmak för det där med PT! Jag har haft ett ganska sunt tänk angående det där med BMI och precis som du resonerat som så att det är muskler som väger, men just idag blev det liksom bara ännu en siffra att snöa in mig på och att använda som verktyg för att klanka ner på mig själv - förmodligen p.g.a. att jag fick veta den samtidigt som jag fick höra att jag har för mycket fett på kroppen. Men jag ska komma ihåg dina ord i fortsättningen, tack!

Stämmer in på kören!

Vilken jävla PT. Jag kollade mitt BMI, jag ligger på 23 (bara 2 till övervikt :p) men det som betyder nåt är hur kroppen ser ut. Ser du smal ut är du ju det. Siffror betyder ingenting. Jag är dock mest muskler men ändå. BMI är ett skitverktyg.

Du behöver inte alls tona till kroppen om du inte vill det. Jag tycker att du ska gå tillbaka till gymmet och klaga på PTn och be om att få reklamation. Dock vet jag inte hur reglerna ser ut i England...

Jag skulle gärna gå och reklamera det hela - om det inte vore för att jag fick det gratis när jag blev medlem på mitt nya gym :p Men jag lär ju inte göra om det och dessutom betala för det, det är en sak som är säker!

En annan fråga, hur mätte hon din fettprocent? Var det genom beräkningar eller använde hon av sig kaliper?

På Xtravaganza så är det en specialvåg som man måste stå på barfota och den räknar också ut fettprocent och sånt. Kanske nåt liknande som fanns där?

Hon använde båda delar faktiskt; först den där specialvågen och sedan med en kaliper då vågen ibland visade lite felaktigt enligt henne.

Det här citatet visar både på okunskap och direkt dumhet. Alla fettmätningar som görs av lekmän har en väldigt stor felmarginal och bör på sin höjd användas som relativt mått (dvs för jämförelser från gång till gång på samma individ), och knappt till det.

För att bli nöjd med dig själv ska du absolut inte banta. Ta mig på orden, det är bara en highway to hell. Ta dig istället en djup funderare kring vad som gör dig glad på riktigt. Vad älskar du att göra allra mest? Vilka människor vill du omge dig med? Hur vill du vara som vän och medmänniska? En person i stil med denna PT, som får andra människor att gråta, eller någon som sprider glädje och självförtroende?

Att försöka tänka så istället för att mata mig själv med mantran om att jag är dålig och äcklig och måste disciplinera mig själv tills jag duger har hjälpt mig skitmycket (även om det är jättesvårt, jag vet!).

Man måste inte vara perfekt och man blir inte heller gladare av att ha alla de attribut som samhället tutar i oss ska göra oss lyckliga (smal, snygg, högpresterande och framgångsrik - been there, done that och inombords var jag ett vrak).

Ta hand om dig!

Tack för dina utförliga och kloka svar. Jag ska verkligen försöka få resten av den här veckan till att bli en egoboost-vecka där jag tar hand om mig själv och jobbar på självförtroendet. Umgås med bra vänner, planera in nyttiga men goda måltider, se till att sova ordentligt och bara träna när jag känner för det. Och framförallt ska jag försöka förtränga mycket av vad PT:n sa och istället läsa igenom era inlägg här en massa gånger (japp, de är kopierade och inklistrade i mitt Buke-dokument!). :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Du kan också ta med dig att det var ett skitskumt bemötande från din PT som inte alls motsvarar hur de bör bete sig! Jag har bara gått på två sådana konsultationsmöten i samband med att jag börjat träna på gym (två olika gym i två olika städer, men samma kedja) och aldrig har det varit tal om att vägas eller mätas! De har bara frågat om min mål, var jag befinner mig idag, tidigare gymerfarenhet och eventuella skador. Och det är vad jag tycker de ska hålla sig till!

Så försök slå bort vad den människan pysslade med. Det är fullkomligt orelevant och jag hoppas du snart suddar bort siffrorna (och tänket som följer därefter) ur huvudet, som om det aldrig hänt. Träna för att det är kul och fokusera på det istället!
 
Sv: Beach 2014 del II

Du, jag har varit precis likadan med BMI, och jag har fått lära mig att BMI egentligen inte säger ett skit. Min bror visade mig att om vi räknade ut BMI på en av de absolut mest vältränade personer vi vet, som inte har ett enda grams övervikt på kroppen, så ligger den personen ändå på övervikt enligt BMI. Muskler väger också. Och det här är en person som egentligen är mer senig än musklad, det är ingen bodybuildartyp direkt.

BMI är ett mått som är framtaget för att användas på större grupper av människor. Det kan också fungera som ett riktmärke på individnivå men det kan också bli väldigt fel. På styrketränande personer och personer med större muskelmassa överlag så blir måttet ibland direkt felaktigt. Det räcker med att vara 180 cm lång och en vikt över 81 kg för att komma över 25. Kollar man på ishockeyspelare så är det få personer som inte är överviktiga enligt BMI.
 
Sv: Beach 2014 del II

Kl

Ingen träning idag, haft en skitdag då jag var tvungen att göra något som jag verkligen inte velat göra och varit nervös över hela helgen. Så ingen träning och lite godis för att pigga upp mig själv idag.
 
Sv: Beach 2014 del II

Hoppas du kommer på rätt köl snart igen. Tänk inte på det där, hon var oproffesionell i sin yrkesroll vilket inte är okej.

*knapp*
Hemkommen från en promenad på 8.3km. Lite bitigt i kinderna och solen stod lågt så den fick man i ögonen. Men bra skönt ändå. Fick värma upp mig med en kopp te och en varm dusch.

Har kollat lite bilder sen i somras, även om jag står helt stilla på vågen så har kroppen börjat forma om sig. Börjar även se att lite muskler tittar fram.
 
Sv: Beach 2014 del II

Håller med övrigas kommentarer!

Låter bra med ego-boost vecka! Alla veckor borde faktiskt vara ego-boost veckor :D Träning ska vara kul och utan prestationsångest! Har samma problem som du, och har inte satt min fot på gymmet på 2 veckor!

Var dock lite småsugen på spinning ikväll, hade tänkt gå. Men det är om en timme... och jag känner bara villintevillintevillinte. Min enda motivation är att jag har ätit choklad idag så kan hamna på kaloriöverskott.
Kanske skiter i det och ser om jag kommer iväg på styrketräning imorgon fm istället...
 
Sv: Beach 2014 del II

Men gud, nu grät jag en skvätt till här bara för att ni är så snälla och underbara! Jag tvekade lite innan jag skrev det där inlägget för att det var så himla negativt och mörkt, men jag ångrar mig verkligen inte en sekund! Tack tack tack kära ni! :bow:

Men självklart!!
Det här är ju ingen tråd där alla ska gå in och berätta om hur duktiga dom varit, hur bra allt gått och bygga luftslott om hur perfekt allting är. Här kan du skriva av dig när det går dåligt, och veta att du har en hel hög med människor som är beredda att peppa och diskutera saken så du kan komma igenom svårigheterna. Men också samma hög med människor som kommer glädjas med dig när allt går bra. Det är en fantastisk tråd :love:
 
Sv: Beach 2014 del II

kl

Idag blev det pizza. Helt mot planen men allt har ställts lite på ända idag pga en familjetragedi på sambons sida. Nya tag imorgon.
 
Sv: Beach 2014 del II

Håller med, högt och lågt får alltid plats här :)

KL

Inkommen från 4 km promenad! Jag bor i nåt slags svart hål så GPSen vill inte funka förrän typ 150 längre bort nu för tiden. Sen tog jag tag i det här, och sprang lite! Galet. :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Men en god pizza är svårslaget ibland :d Iaf bättre än det dottern äter nu; päron och äpple doppat i varm choklad :D Hoppas det inte är en alldeles för hemsk tragedi för er!

*kl*
Jag har verkligen mått mycket bättre mentalt idag! :) Nu ska jag klara det här!

Cili - hur mår ditt knä? Blir det nåt gym för dig imorrn eller ska jag passa på och träna när jag ända ska till Xtra för invägning?
 
Sv: Beach 2014 del II

Just nu mår knät bra. Det gjorde lite ont efter dagens ridning, men inga problem att gå på det. Så om inget händer under dagen imorgon blir det gym som planerat!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 534
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 429
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp