Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Har ju varit sjuk hela veckan men börjar bli bättre nu. Blir nog dock "promenadvila" fram till i alla fall onsdag, tror jag. Förra veckan var katastrof matmässigt så nu måste jag komma på banan igen!
 
Sv: Beach 2014 del II

KL
Och jag ska snart snöra på mig skorna och traska bort för att möta en PT för första gången. Jag är mer nervös än vad jag vill erkänna, och ser framför mig hur värsta armésnubben med tatueringar och piercings står och vrålar på mig framför löpbandet, haha. :nailbiting: Men det ska bli skoj och jag har förberett en liten lista på frågor jag vill ha svar på, så det blir förhoppningvis en givande timme! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag har inga tydliga mål för tillfället, kanske det som är problemet med min motivation?

Kl
Har legat och dragit mig i sängen och funderat över om jag vill, orkar och är tillräckligt frisk för att träna. Slutade med att jag avbokat passen, ångrar jag mig blir det en springtur senare. Ledig idag :) men har lite ansökningar att skriva.
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh vad roligt!! Du måste meddela hur det gick sen!
Och någon armégubbe tror jag inte att du kommer råka ut för, en PT ska ju mer vara peppande och pusha gränser än att knäcka någon ;)


zass: Nu får du ta och bli frisk snart! Honungste och soffhäng, basta!
 
Sv: Beach 2014 del II

Min träning för dagen: ridning :D :bump:
Ska iväg till en vän på andra sidan stan och följa med henne ut på en ridtur. Det var ett bra tag sen vi sågs, eftersom hon bott långt bort ett tag, så det ska bli jätteroligt :D
 
Sv: Beach 2014 del II

knapp!

Jag är 25 år gammal och blev färdig sjuksköterska i juni i år. Tränar av födsel och ohejdad vana, men lite mindre har det blivit sedan jag började jobba heltid:cautious: På senaste tiden har det handlat om gym, yoga och löpning. Men nu har jag inte yogat på några veckor pga osugen så det har blivit desto mer gym. Nu häromdagen skaffade min pojkvän kort på samma gym där jag är (han har gratis gym på jobbet så han har bara hållt till där nu de senaste åren) så vi är riktigt taggade på att börja köra lite ordetligt ihop:D:nailbiting:

Tänkte faktiskt ha lite sockerstopp ett tag nu, det har blivit så himla mycket fika på senaste:d Försöker också äta mer och mer vegetariskt och det går ganska bra men det krockar lite med min pojkväns önskning om att äta mer kött..

Tänkte starta veckan med ett lite längre löppass men har av någon anledning lite ont i en fot idag (:confused:) och det är riktigt grått o regnigt o kallt ute och... nej det var väl de ursäkter jag hade;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Kl
Lite försök till presentation då...

Jenny, 26 år gammal, bor utanför Stockholm. Fruktansvärt nördig när det gäller både djur och biologi. Har två hundar som också får en hel del träning.
Har tidigare gått ner 17 kg och stått still sen dess (typ 2 år). Nu har jag lite problem med motivationen men villeegentligen gå ner drygt 10 till. Till sommaren är målet att kunna springa en mil. Är även sugen på att återuppta ridningen och tycker om det mesta inom friluftsliv.

Tränar på sats, mest gruppträningar men även lite gym. Och så löpning.
 
Sv: Beach 2014 del II

Sjukt fint väder ute! Dock fortfarande frost, strax innan kl 11.

Satt kameran på laddning och ska äta sen frukost, sen blir det en långpromenad :)
 
Sv: Beach 2014 del II

(jag ber om ursäkt på förhand för ett negativt och självcentrerat inlägg med mycket vikt & siffer-fokus)

Alltså, det här var ju inget kul... Förvisso var det ingen armékille som mötte mig i morse utan snarare en tjej som var kortare än mig och såg väldigt snäll ut, men själva upplevelsen fick mig bara att kliva rakt in tillbaka i mina gamla tankebanor om att jag är tjock, värdelös och att träningen jag gör på egen hand inte ger någonting alls.

Hon ville börja med att väga och mäta mig och jag sa direkt att jag inte vill veta några siffror men att hon kunde få göra det för egen del om hon ville (fast inte ens det kändes särskilt bra). Det gick bra, men sedan var det som att hon glömde sig och plötsligt visste jag både min vikt och mitt BMI. BMI 21,6 och vikt 54,5 kg. Jag vill väga 50 kg och ha BMI 19, för de siffrorna låter bra i mitt huvud. Den riktigt knäckande punkten var dock när hon räknade ut mitt kroppsfett och sa att jag ligger ca 4 % för högt för min ålder, jag hade 28,2 och och normalt/önskvärt är 20-25 %. Hon sa att jag inte behöver gå ner i vikt, utan snarare tona kroppen lite mer för att bränna fett och bygga muskler, men det hjälpte mig inte ett dugg; jag hade redan låst fast mig vid att jag vägde för mycket och hade för mycket fett på kroppen. Och här sitter jag och gråter.

Själva träningspasset som följde var bra som sådant, men jag var så himla ledsen och upprörd (utan att visa det såklart) att det verkligen inte var roligt någonstans. Jag lärde mig dock en massa nya övningar som jag kan använda, och var både illamående och skakig när jag gick därifrån.

Hade jag varit normal (?) så hade jag kanske tyckt att det var trevligt att mitt BMI ligger så pass långt under överviktens 25 och sett det här med att bränna fett som motiverande och intressant. Som det är nu tycker jag dock bara väldigt illa om mig själv, tankarna om att jag är tjock har återvänt på riktigt och ångesten för det onyttiga jag ätit på senaste har kraschat in med full kraft. Jag ska försöka äta någonting nu för att återhämta mig, men kan inte komma på en enda sak som jag känner att jag kan äta med gott samvete. Skit också.
 
Sv: Beach 2014 del II

Nej vad trist :(
Men som du säger är du en bra bit under övervikt, och eftersom du tränar på gym antar jag att din plan ändå är att bli starkare och forma om kroppen? Med andra ord kan du skita fullständigt i siffrorna. Ett bra mående har inga siffror, det sitter i huvudet.
Vad är det som säger att du kommer vara nöjd vid 50 kg och bmi 19? Det finns dom som väger väldigt mycket och har högt bmi som mår fantastiskt :)

Kör på med dina nya övningar och känn hur kroppen kommer orka mer och mer, och bli mer tonad på köpet. En stark kropp som orkar mycket är mer värt än att hamna på en specifik siffra på vågen, glöm inte det!

Och äta måste du. Det går inte att bygga muskler utan mat, och jag kan inte tänka mig att du vill hamna på 50 kg genom att tappa muskelmassa? Du kan äta allt i hela världen med gott samvete, så länge du får i dig de näringsämnen kroppen behöver och hamnar på ett okej kcalintag i slutändan :)
(själv åt jag muffinssmet till frukost, till och med det är okej om man inte gör det för ofta ;) )
 
Sv: Beach 2014 del II

Tack för ditt svar. Visst är det så att mitt mål är att forma om kroppen och att bli starkare, så jag vet inte riktigt varför jag blev så upprörd av att höra att jag behöver göra just det. Jag vet ju att jag är långt ifrån vältränad, men någonstans hade jag nog ändå hoppats på att få höra att jag är normal på alla sätt och vis men att jag visst då kan fortsätta träna bara för skojs skull. Att höra att jag faktiskt behöver bränna fett och tona kroppen kändes hårt på något vis, och jag känner bara prestationsångesten komma krypandes.

Jag har funderat lite över det där med om jag verkligen ens skulle att vara nöjd vid 50 kg, och förmodligen skulle jag inte vara det. Om jag någonsin når dit så kommer jag säkert att ha hittat på något nytt att tycka illa om, så det är absolut en valid point som är värd att tänkas på. Jag vill så gärna skita i siffrorna och bara vara nöjd med en stark kropp som känns bra, och därför jag har försökt hålla mig borta från vågen, måttband, BMI och liknande. Därför blev det ju så himla fel idag, för nu vet jag för första gången på 2 år exakt hur mycket jag väger och exakt hur "mycket för mycket" det är i mitt huvud. Men jag ska försöka glömma det och se det som motiverande istället, det ska jag verkligen.

Jag har knaprat i mig ett halvt äpple och några skedar keso nu, men det är ju så himla äckligt att äta när man inte har lust! Men du har helt rätt i att jag måste äta, och med tanke på hur mycket jag uppskattar mat i mitt liv är det inte särskilt sannolikt att jag helt sonika skulle sluta. :p Jag ska dock ta tag i ShapeUp Club ordentligt igen och börja föra in vad jag äter där, höll på en hel del med det i våras och tycker det är både roligt och intressant.
 
Sv: Beach 2014 del II

Trist! Hon borde ju verkligen lyssna in dig istället för att bara gå efter en mall.

För övrigt håller jag med cili (och kan tillägga att din vikt knappast innebär att du är tjock och garanterat inte säger något om att du är värdelös).
 
Sv: Beach 2014 del II

Riktigt dåligt av henne att hon inte lyssnade bättre när du sa att du inte ville veta siffrorna:( Menmen, gjort är gjort och nu vet du ju det och jag har inga bra tips på hur du ska "glömma av" det igen men altså, du mådde bra (?) innan du visste och egentligen har ju ingenting hänt mer än att du nu vet ditt BMI osv. Du ÄR ju liksom inte större nu än var du var innan du visste. Sen är det ju ändå så at BMI 19 är på gränsen till undervikt och ingenting att sträva efter, hur fint än siffran 19 låter i ditt huvud. Och vad gäller kroppsfettsprocenten skulle jag ta det med en nypa salt, de där vågarna är verkligen inte exakta. Och ta och ät nåt för tusan, du har precis tränat!

kl

Struntade i mitt långpass och stack till gymet istället och sprang 4 km på bandet med stegrande hastighet och sen en kvarts ben-träning. Blev lite tight med tid, ska möta en kompis på stan och luncha om 15!

Tänkte att jag får ta löpningen på tex tors istället. Då är jag ledig fm. Ska springa 7 km iaf har jag tänkt:)
 
Sv: Beach 2014 del II

KL
24-årig tjej från Karlstad här, men spenderar den här hösten i Singapore och har börjat träna på gym nu då jag insett att jag måste röra på mig när jag inte längre jobbar med hästar (och inte kan dricka öl dagligen trots att det är varmt och skönt :D). Så jag har inga direkta mål mer än att hålla igång och få bort det där onödiga fettet jag råkade hitta nånstans under de första veckorna här... ;) Har dock upptäckt att det där med gym är ganska kul så målen kanske ändras på vägen, vem vet?
 
Sv: Beach 2014 del II

Fy vad trist. :( Kram!

Är du dock säker på att 50 är en lämplig vikt om du dessutom ska bygga muskler?
 
Sv: Beach 2014 del II

Sammanfattning av förra veckan: 4 h 50 min träning fördelat på *13,93 km löpning, *3 stryketräningspass på gymet, *1 promenad
 
Sv: Beach 2014 del II

Att höra att jag faktiskt behöver bränna fett och tona kroppen kändes hårt på något vis, och jag känner bara prestationsångesten komma krypandes.

Det behöver du inte alls!
Vad är det som säger att vågen kan räkna så exakt? Och framför allt, vad är det som säger att 20-25% är så perfekt att ligga på?
Det finns pinnsmala människor som bara äter skräpmat men inte går upp tack vare en rejäl ämnesomsättning, deras kroppar mår förmodligen mycket sämre än en lite överviktig kropp som hålls igång med bra och varierad mat.
Det finns så många fler aspekter än antalet gram fett på kroppen. Hur ser det ut inuti blodådrorna? Hur mår hjärtat? o.s.v.

Och du är ju helt normalviktig, dvs du behöver inte oroa dig för några procent hit eller dit. Träna för att göra kroppen stark och uthållig, inte för att komma ner i rätt procent eller för att du "måste" - utan för att det ger så många andra trevliga fördelar. Vi hejar på dig!
 
Sv: Beach 2014 del II

Du, det där var en riktigt skit-PT och jag tycker att du ska kasta allt hon sa till dig rakt ner i sopkorgen. Fy fan rent ut sagt. Att hon ens behövde väga och mäta dig är otroligt oproffsigt, och att sedan ha mage att säga till en ung, normalviktig tjej att hon behöver "tona kroppen" är helt uppåt väggarna. Hon bör få sparken och aldrig mer i sitt liv ha en PT-kund.

Andas, glöm henne och hennes tips. Ansträng dig för att inte fokuser på hur din kropp ser ut utan istället på hur den känns. Hitta en träningsform du tycker är rolig - var inte rädd för att testa många olika sporter och gärna sociala sådana! Det finns så enormt mycket mer än gymträning här i världen.

Ååh jag är fortfarande förbannad. Hade jag kunnat hade jag gått till det där gymmet och skällt ut den s.k. PT'n efter noter.
 
Sv: Beach 2014 del II

Men vilken fruktansvärd PT!!! :eek: :mad: :banghead:

Alltså varför var du tvungen att väga dig?! Det spelar ju ingen roll över huvud taget, om du inte uttryckligen säger att du vill veta. Jag tycker att om man är en bra PT så anpassar man vad man gör efter kundens önskemål.
Åh vad irriterad jag blir. Inte konstigt att folk får dumma idéer om att man ska ha en vikt och inte ett uns fett på kroppen när såna här människor springer lösa och sprider såna budskap :(

Verkligen jättetråkigt, och det märks att dina dumma tankar har fått vatten på sin kvarn :( Jag skulle så gärna bara vilja trycka på en knapp och få dig att inse att du är så sjukt fin som du är, helt och hållet normalviktig och jättebra. Ta hand om din kropp! Var rädd om den. Träna för att det är kul och för att du mår bra av det. Ät god mat. Livet är för kort för att låta sig styras av konstiga ideal som blivit en falsk sanning. Kram!
 
Sv: Beach 2014 del II

*kl*
Det är KALLT! Och hästen var überpigg så det var en intressant ridtur :angel: Vet ni att man kan slängtrava och sen kaninstudsa fram till en avspärrning bestående av stora stenar bredvid varandra för att sen halvhoppa över densamma? :D

Igår var jag riktigt sänkt och ville bara äta äta äta. Mkt tror jag berodde på att min mamma som är ett enormt stöd i det här var borta i helgen, och min sambo var ett pucko så för att barnet skulle få mat har JAG behövt laga mat till dem två flera ggr i helgen :mad: Men nu är mamma hemma igen och jag ska prata igenom med henne. Om jag kan få mer stöd av henne så ska jag satsa på en tredje vecka med helfart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 534
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 429
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp