Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

tack så mycket :D

tycker att alla här är så duktiga och det är roligt att se att alla har så olika mål!

blev in ringd på jobb i morse så dagen blev lite stressad! men som tur är ville mamma ta med räven på sin ridlektion så löste det sig rätt bra ändå. var på gymmet nu på kvällen å körde lite biceps å axlar innan ett spinningpass. var bland de värsta jag varit med om, var så sjukt dålig i början. kom igång bättre på slutet iaf..:o måste nog få hjälp å ställa in cykeln nästa gång så man når fram till styret :laugh:

trycker lite frukt med kvarg nu å laddar för att släppa ut hästarna 05.30 innan jobbet i morgon ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Delvis kl
Tycker som sagt också att PTn gjorde fel. Man måste ju anpassa efter varje kunds önskemål.

Men gissningsvis var mätning och vägning till för att bra formulerade mål ska vara mätbara, så att "man" ska kunna följa upp sen. Om man dessutom sa att man har som mål att forma om kroppen så uppfattade hon väl det som ett mål.

Men som sagt. Lyssna in önskemålen är ju a och o.
 
Sv: Beach 2014 del II

KL

Svarar Mineur först - Kaliper är inte heller helt säker eftersom den tar med vätska i kroppen, dvs kan ge utslag för högre fettprocent när det egentligen är vätska. Men bättre än att mäta eller stå på den där värdelösa vågen. Jag räknade på skojs skull min fettprocent enligt en sida där man mäter olika delar av kroppen men jag fick nästan 25% och det tror jag inte riktigt att jag har när jag har nästan rutor framme (limpor för tillfället) :D

Och så nu skall det handla om MIG - jag satte nytt personbästa i både knäböj och marklyft. 90 kg x2 i böj och 125 kg i marklyft med paus. Sjukt nöjd. Pannkakstårtan gjorde susen tror jag :D Så jag fick en bra måndag! :banana:
 
Sv: Beach 2014 del II

Nu när jag försökt predika lite i er fina tråd kanske jag ska outa mig själv lite mer. Ska först erkänna att jag har tjuvläst "Beach"-trådarna väldigt länge, mest för att jag är intresserad av vanliga tjejers förhållande till träning, mat och sina egna kroppar. Medan folk mer än gärna ljuger sig blåa i sina egna bloggar, känns det som att ni som skriver här är öppna och ärliga med både med- och motgångar. Min högst ovetenskapliga teori är att forum som detta stärker tjejers självkänsla 1000 ggr mer än random träningsbloggerska som pumpar ut klyschor i stil med "embrace your inner warrior" till förbannelse.

Hm, ja, jag skulle alltså skriva något om vem jag är. Tjej på 26 år, jobbar som doktorand i statistik (!). Började träna i yngre tonåren (från början för att slå en kille jag var förtjust i i skolans årliga löptävling; jag vann men det blev aldrig något mellan mig och killen ;)). Var en typisk duktig-tjej-med-enorma-krav-på-sig-själv under gymnasieåren och gick in i ätstörningsfällan. Fysiskt lyckades jag vända viktnedgången relativt snabbt tack vare en uppmärksam omvärld (anorexi är tacksamt på så sätt; det syns utanpå) men mentalt får jag fortfarande kämpa med min självbild och mina prestationskrav på mig själv.

En annan bidragande faktor till att jag lyckades ta mig ur den värsta ätstörningen är att jag fastnade för prestationsidrott; alltså att träna för att nå mätbart bättre resultat (tider i löpspåret/snitthastighet på cykeln/vikter i gymmet osv). Jag gillar utmaningar och att utveckla mina färdigheter på olika plan. Jag har bland annat tränat och tävlat i så pass skilda idrotter som löpning, triathlon, tyngdlyftning och downhillcykling. Gjorde En svensk klassiker som 18-åring och ska åka mitt femte Vasalopp/Öppet spår i vinter. Genomförde min första multisport-tävling (löpning/orientering, mountainbikeorientering och kanot) så sent som igår faktiskt. Min största passion de senaste åren har varit mountainbikecykling. Är dock gammal hästtjej och på sistone har hästsuget börjat smyga sig på igen. Kanske byts cyklarna ut mot ponnyer snart; det återstår att se :).

Jag älskar verkligen känslan av att ha en stark kropp som numera klarar av det mesta jag väljer att utsätta den för. Har varit både snabbare, snyggare och lättare än vad jag är nu men också mycket mer skadedrabbad och ledsen inombords. Är starkt pro träning som ett sätt att ANVÄNDA snarare än att "forma" kroppen. Träning har också blivit en stor del av mitt sociala liv.

Hoppsan, det blev visst en roman. Jag har dragit mig för att skriva i tråden därför att jag kanske har ett lite annorlunda perspektiv än de flesta av er som hänger här. Jobbar heller inte mot någon beach-säsong men gillar verkligen ert sätt att peppa varandra!
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh doktorand i statistik, vill du hjälpa mig lite med lite statistik inför våren? :angel: Jag har inte lyckats sätta den där hemska tentan!
 
Sv: Beach 2014 del II

Fan vad bra du är! Mer pannkakstårta åt folket!

snow: välkommen!!
 
Sv: Beach 2014 del II

Du är ju så himla grym! :bow: Jag skulle nog stå på näsan om jag försökte lyfta nåt sånt :D

Snow & johanna - välkomna till bukes bästa tråd! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

26 år. Har som målsättning att trivas med livet. Jag har snott min inställning till träning från Tassens kloka inlägg och känner igen mig i snows tankar: jag vill träna för att min kropp ska (fortsätta) vara användbar. Fast jag måste erkänna att nu när jag börjat lite med styrketräning är det rätt ballt att upptäcka att muskler kan växa, även på mig... :confused: :D

Jag veckopendlar, så i veckorna fördriver jag tiden på gymmet och på helgerna njuter jag av ost, vin och annat gott, för att det är ju så hääääärligt att vara med sin älskade sambo. Typ. Perfekt balans! :D


Inser att jag faktiskt trivs riktigt bra med livet... hmmm, borde jag skaffa ett annat mål?
 
Sv: Beach 2014 del II

Fan vad bra du är! Mer pannkakstårta åt folket!

Indeed :D Pojkvännen var så himla besviken för han missade den, jag får göra den igen snart. Han får nog skylla sig själv som ska på spelning den kommande helgen dock. Jag funderar på nutellafyllning till nästa gång. :d

Du är ju så himla grym! :bow: Jag skulle nog stå på näsan om jag försökte lyfta nåt sånt :D

Nä, men du är ju inte tränad för det heller ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

KL

Hörni, hoppar in i tråden med en fråga :) Jag behöver hjälp från er som är duktiga på det här med löpning. Finns det något som är "lagom" eller är mer/längre alltid bättre? Det är sambon som undrar, han gillar mycket att löpa och gärna långt och många gånger i veckan. Han var uppe i 2 mil/runda i våras men åkte sedan på en hälsporre och trappade då ner träningen. Sedan har han successivt ökat och har som längst sprungit omkring 1,5 mil, i helgen vill han pröva sig på 3 mil men är osäker på om det blir för mycket på för kort tid. Och så undrar han även över de långsiktiga hälsoeffekterna/riskerna, är det okej att springa längre distanser ofta eller sliter det mycket på kroppen?
 
Sv: Beach 2014 del II

GRYYYMT:bow

Snow: Välkommen till tråden. Du verkar ha en bra inställning till dig själv och till träning samt vara väldigt duktig på det:D Mountainbika tycker jag verkar riktigt kul!
 
Sv: Beach 2014 del II

Indeed :D Pojkvännen var så himla besviken för han missade den, jag får göra den igen snart. Han får nog skylla sig själv som ska på spelning den kommande helgen dock. Jag funderar på nutellafyllning till nästa gång. :d

Jag brukar göra mina helt traditionella med tunna lager grädde samt skivade färska jordgubbar. Om jag bara fick äta en enda sak i resten av mitt liv så skulle det vara pannkakstårta!

Apropå godsaker så sitter jag och äter färsk ananas som kvällsfika nu. Också helt fantastiskt gott. Stort tack till Kolfinnur som fick in mig på färsk-ananas-spåret. Hade bara ätit en äcklig färsk ananas innan (omogen skulle jag tro), och trodde att alla smakade så innan jag fick smaka på en helt lagom hemma hos henne. Sen dess har det blivit en hel del ananasar... :angel:
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag funderar på att göra den versionen nästa gång om pojkvännen råkar vara hos mig då, annars kör jag på kvarg. Kan nästan gissa att han inte gillar chokladkvargen jag gör. Kanske kesella med hallon kan vara nåt? :idea:
 
Sv: Beach 2014 del II

Och så vill han gärna ha tips på bra vetenskapligt underbyggda källor för info vad gäller löpning. Typ tidningar, hemsidor osv som inte bygger på populärvetenskap typ...
 
Sv: Beach 2014 del II

Inga vetenskapliga källor men kolla upp hur ultralöpare tränar! De springer ju hur långt som helst, 10 mil till och med.

Det bör väl gå att springa långt men jag tror inte att dessa löpare springer så långt utöver när de springer lopp. Det sliter på kroppen, absolut.

Det bästa är väl att han söker sig till löpartidningar, löparbloggar och löparforum tror jag.
 
Sv: Beach 2014 del II

Tack för tipset! Ultralöpning har han pratat om - han har tex sagt att riktigt långa rundor inte bör ske oftare än 3 veckors mellanrum osv, men han tvekar lite på huruvida det finns någon hälsoeffekt i att springa längre eller om det är bättre att hålla sig till sina milsrundor. Han tränar uteslutande pga hälsan även om han tycker löpning är skoj :-)

Så svårt att hitta vetenskapligt underbyggda tidningar och så bara. Den världen är ju så vinklad och nästan sektliknande menar han. Han är nog lite påverkad av mig som blivit otroligt källkritisk i min utbildning :P Svårt det där!
 
Sv: Beach 2014 del II

Det är svårt, det håller jag med om. Men vi får också komma ihåg att träning är högst individuellt. Alla kan inte klara av det andra klarar av.

Det är ju olika metoder och sätt som fungerar olika. För min del går det bra att träna enligt programmet jag får av coachen i klubben men den mängdträningen orkade inte de två andra tjejerna i klubben efter några veckor.

Samma sak med det här med benhinneinflammation, för min del funkade det inte att vila bort den utan faktiskt träna bort den. Som ett exempel. Bara tips på hur ni kan tänka kring det här med källor och forskning. De är förmodligen vinklade just för det är olika resultat på olika människor och självklart vill de som får pengar för just det ändamålet vinkla för att få bäst resultat.
 
Sv: Beach 2014 del II

Kul med ny tråd :)

En presentation av mig då :p
27 år, småbarnsförälder så har en del gravidkilon och bli av med.
Har senaste året, mer eller mindre, gått från 90+ till 74kg, så har ca 10 kg kvar att få bort nu.
Har gått från str 44-46 på byxor till 40 :)

Men sedan har jag liksom tappat allt, i somras var jag igång som tusan och åt nyttigt osv. Men nu har allt bara försvunnit verkar det som.
Ge mig en spark i röven någon?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 534
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 429
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp