Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Haha, ja det är nyttigt att tänka över sina matvanor ordentligt ibland, man får så lätt dåliga vanor som man till slut inte lägger märke till eller reflekterar över eftersom att de är just vanor! Därför slår jag ett slag för saker som t.ex. "Vad har/ska du äta"-tråden här på Buke, appen ShapeUp eller andra sorters matdagböcker där man plitar ner vad man stoppar i sig och således får en överblick över precis hur väl/illa man skött sig.

Sedan tycker jag inte att det ska gå till överdrift, och det är viktigt att inte ta i för mycket och ta bort allt onyttigt på en gång tror jag. Så är det i alla fall för mig personligen, men jag vet att andra människor fungerar olika. Men jag tror att om man bara börjar reflektera en gång extra över det man äter så ger det jättemycket, eller i alla fall känner jag att det gjort det hos mig! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

... och på tal om att tänka över sina matvanor så kan jag rapportera att jag hittills ätit en rostad macka med marmelad och en skål Ben & Jerry's idag. Men det var ju lite meningen att jag skulle slappna av och skita lite i vad jag stoppar i mig just idag, så jag följer ju planen i alla fall! :p Och så har jag apmycket tränningsvärk från gårdagens gympass, vilket gör saken ännu lite lättare! ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

kl

7,5 km powerwalk blev det idag, jobbigt! Länge sen jag gick mer än 5 km :p Nu ska jag ta det lugnt i ett par timmar, ska jobba ikväll och servera på en fest så det blir mycket stå och gå.
 
Sv: Beach 2014 del II

kl

Jag har ju varit aktiv här tidigare men orkade inte hänga med i ert tempo. Så jag gör ett nytt försök! Jag bor utanför Sundsvall i en liten lägenhet med hund, jobbar deltid och pluggar vid sidan av. Sååå det finns inte oändligt med tid i mitt liv, särskilt inte som pojkvännen gärna vill hinna ses någon gång ibland. :p I somras började jag springa en period vilket gjorde mig sugen att börja träna på riktigt. Springandet dog ut när jag köpte valp, tyckte det var för varmt för att lämna hunden i bilen, hade inte kunnat lämna honom ensam hemma och inte kunde han följa med heller. Så jag fick helt enkelt börja med något annat när han vuxit till sig lite. Det blev crossfit, vilket är så jävla roligt! Nu tränar jag minst 4 dagar i veckan och det här med att bli "smal och slank" kan dra åt pipsvängen. Nu vill jag bli stark och full utav muskler :cool: Dessutom måste jag klara ett coopertest om jag vill komma in på den utbildning jag vill efter gymnasiet. Nu har jag varit ifrån boxen 3 dagar (bilen okörbar, hur mycket skola som helst) och känner mig jäkligt sugen på att ge järnet imorgon :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Nja, skönt/roligt att springa vet jag väl inte om det var, gjorde det mest för att jag inte hade nåt att styrketräna, haha :D

KL.
Fick till ett asbraaaaa ryggpass idag! Skivstänger fanns lediga så jag körde ett PB på 60 kg i marklyft, så himla nöjd! Detta efter några set med 40 kg (uppvärmning) och 55 kg. Ökade i alla övningar och hade en bra känsla genom hela passet :)

Sen skrev till en kompis och var glad över mitt pb i marklyft. Vi kom in på dragremmar, vilket hon tycker är fusk.
Vad tycker ni?

Jag har jättedåligt grepp, om jag tar en stång på kanske 30-40 kg så vill den bara glida ur händerna. Är det inte då bättre att jag tar dragremmar, får till en bra teknik och slipper tänka på att jag ska tappa stången?
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del II

Crossfit verkar så jääääkla roligt! Vi har ett speciellt crossfit ställe här i stan, men det är så bövelens dyrt att träna där :(
Välkommen tillbaka!
 
Sv: Beach 2014 del II

Vi brukar ha pitabröd istället för tacobröd/skal, och vi delar dem på mitten så att vi får två av ett "stort" bröd. Jag brukar nog äta två hela ungefär. Nu såg jag att du är vegetarian, och eftersom varken jag eller någon i familjen är det har jag noll koll på den formen av mat, men jag kan ju ändå skriva vad jag brukar ha i mina. Köttfärs (och det kan du ju bara bortse från då eftersom du inte äter kött), någon form av vitlöksås gjord på lätt cremé fraiche, gurka och makaroner (:o, ja, jag är störd, alla som äter det hos oss undrar alltid varför vi har en gryta makaroner på bordet, det är bara jag som äter det.) Resten av familjen har mer grönsaker i, men jag är kräsen och äter bara gurka.
 
Sv: Beach 2014 del II

Dagens träning, fem km powerwalk mellan regnskurarna. Skönt att komma ut och rensa hjärnan lite efter den här veckan där jag mest legat inne och snörvlat förutom stallet. Hästen har planerad vilodag idag, så ingen ridning. Nu hoppas jag förkylningen är på väg bort en gång för alla, för jag är full av motivation till träningen. :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Tack! Det äääär roligt! Och dyrt, jag betalar dock "bara" 400kr/månad här. Men jag tycker det är värt det, har ju en coach på varje pass man väljer att gå på, så övervakad träning och om man vill hjälper de gärna till med kosten. Hela paketet liksom, så man minimerar att skada sig och maximerar prestation. Vill man prova och komma billigare undan kan det vara en idé att söka boxar som inte köpt crossfitkonceptet. Då skenar ju avgifterna. Ang. hjälpmedel vet jag inte vad dragremmar är, men vi "får" inte lyfta tungt utan att ha rätt teknik. Tekniken är A och O, så kör på remmar du! Jag gör mina pullups med gummiband, fusk eller ej.
 
Sv: Beach 2014 del II

Ni som har särskilda gymlistor på spottan kan väl länka dem? Jag saknar bra träningsmusik när jag är ensam!
 
Sv: Beach 2014 del II

Det var ju riktigt billigt! Det är vad jag betalar för mitt vanliga gym här i stan!
Låter ju asgrymt, kul att du hittat nåt du brinner för :) ska faktiskt träffa en pt på måndag som tävlar i crossfit, så jag skrev att jag var intresserad av lite cross-inspirerade övningar också!

Ja, tänker också så! Det ironiska i det hela är att hon nyss köpt hem dragremmar... dubbelmoral? ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Alltså så länge du inte ska tävla så spelar det väl ingen roll? Du blir ju starkare ändå (fortfarande du som lyfter liksom :p), och det viktigaste är ju faktist att tekniken är bra. Kör på med remmarna du!
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag har jättedåligt grepp, om jag tar en stång på kanske 30-40 kg så vill den bara glida ur händerna. Är det inte då bättre att jag tar dragremmar, får till en bra teknik och slipper tänka på att jag ska tappa stången?[/I]

Har du prövat att använda talk? Det är inte alltid greppstyrkan som är problemet utan problemet kan sitta i att du efter ett par set med en helkroppsövning som marklyft börjar svettas och inte får ett lika bra grepp.
 
Sv: Beach 2014 del II

kl

Dags för mig att bara sätta mig ner och ge fan i att träna.
Var ute och red idag, hade tänkt ta en lugn tur i skritt. Men så provade jag traven, och den funkade så himla bra. Så vi skrittade, travade, skrittade, travade och sen mitt i lättridningen gav vänsterknät upp utan förvarning.
Dessvärre har den här hästen lite väl mycket energi hemåt ibland. Så när jag inte längre kunde hålla emot eftersom det gjorde ont så tyckte hon att galopp vore en trevlig gångart. Höger gick väl an, men vänster var en riktig jäkla plåga. Och dessutom när hon inte tog förhållningar, utan bara malde på i självvalt tempo...

När jag hoppat av och hängt undan utrustningen så kändes det hur det stramade i knät och ridstövlarna. Då var knät så jäkla svullet att det var flera cm skillnad mellan den delen av benet som fortfarande var i ridstöveln och den delen som var precis ovanför. Bara att åka hem då...

Nu känns det till och från som att knäskålen är på väg ut från resten av leden. Så vidrigt ont så jag vet knappt vad jag ska göra.
Och imorgon jobbar jag 8h med att gå/stå. Vet inte riktigt hur det ska gå till :(
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh, tack igen för allt stöd och pepp och för era fina ord och för att det var okej att jag skrev om min oro och osäkerhet! Blev så glad när jag gick in på buke och så många har tagit sig tid att svara, kommit med idéer och lugnande ord. Och massor av tips på vad man kan göra med pitabröd! Det verkar vara ganska populärt med pitabröd :)

Det känns som ett jätte stort steg att lägga till något annat än grönsaker, ska göra ett försök i kväll om jag vågar eftersom det verkar vara det normala att ha annat i också. Förr brukade jag ha tzay eller keso i men det var så otroligt, otroligt länge sedan och då intalar så klart ätstörningen mig att det var jag gjorde fel dvs åt för mycket och inte att det är nu som jag ätit för lite...Logiken?

Idag har jag varit på IKEA och tålamodet när jag kom hem räckte inte ens till att bygga ihop en golvlampa som jag köpte :p Önskar det var klart när man köpte det... Det ösregnar ute och jag ska tvinga mig själv att bara gå 10 minuter nu, inte mer. Det är normalt att inte gå mer än 90-95 minuter på en dag, det händer inget läskigt med kroppen intalar jag mig. Och jag har ju rört mig på IKEA också. Så jag ska stå ut i den här ångesten jag har nu, ska, ska,ska stå ut. För jag är stark!
 
Sv: Beach 2014 del II

Jenka- Jag kanske har missat något men vad har hänt med ryggen? Har du skadat dig?

Kiwifrukt- Makaroner i pitabröd låter verkligen konstigt :p Men jag har också en massa konstigheter för mig, alla har väl något lite udda så där men den kombon hade jag nog aldrig kommit att tänka på ;)

Presto- Vad bra att du gjorde en liten koll på vad du äter en normal vecka, det kan vara så svårt att veta exakt hur matvanorna ser ut om man går på i samma gamla vanor. Jag skriver matdagbok varje dag och sen visar jag det för min terapeut en gång i veckan, det har fått mig att tänka till och inse lite mer hur jag äter och vad. Jag vet sedan tidigare att jag äter ensidigt och samma saker om och om igen men när man ser det nerskrivet så syns det ännu mer och det känns lite jobbigt att visa upp det så därför försöker jag variera mig mer.

Kanske kan det vara en idé att skriva ner allt du äter en period och också skriva ner när och varför du äter. Dom rutorna finns med i vår matdagbok (men jag använder dom aldrig för jag äter bara för att schemat säger det så det skulle bli samma sak i varje ruta). Då kan du se mönster att du kanske äter i bilen eller bussen på väg till skolan/jobbet eller att du äter när du är stressad, ledsen eller trött eller när du är ute med kompisar osv. Och så kan du se hur ofta du äter och om det är så att du äter mellan måltiderna eftersom att det går för lång tid mellan dina ordinarie måltider så att du blir hungrig. Kanske kan vara en idé att prova så en period?
 
Sv: Beach 2014 del II

Träningslista coming right up:
http://open.spotify.com/user/hallonskogen/playlist/0FAUvOTQSj9J546tqmS6wJ

KL

Idag kan man säga att jag köttat hela kroppen! Har varit ute i skogen i flera timmar och hämtat ved med pappsen. Tre fulla lassa blev det, jäklar så tungt! Och snacka om att verkligen ta i med varenda muskel man har. Dessutom har jag kört både traktor och motorsåg, sjukt roligt. :D Vågade dock inte köra traktor i skogen, bara på vägen. Det har fortfarande inte riktigt gått in i mitt huvud hur väl den tar sig fram på omöjliga ställen :cautious:

Nu är jag TRÖTT! Det var mitt jobb att lasta så jag har burit rejält idag, där kan man snacka om effektiva knäböj och marklyft... ;) Ryggen och benen har verkligen fått sig en omgång, benen var skakis och gick knappt att stå på när vi kom hem efter sista vändan... :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Chili- Det låter som en sådan där skön trötthet när man ser resultatet av att man slitit, att man fått någonting gjort :) Jag gillar den känslan. Fast jag förstår att du är helt slut av en sådan dag, låter riktigt jobbigt!
 
Sv: Beach 2014 del II

Efter varm nyponsoppa och muffins när vi kom hem, och sen även middag på paj, så är jag inte så vidare trött! :) Känns helt otroligt, jag borde ligga ledbruten och kvida på soffan... :D Återkommer i morgon med rapport, om jag kan röra mig eller ej. Men det är verkligen underbart att vara utomhus och jobba sådär hela dagen! Jag märkte inte ens att det ösregnade, fastän jackan läckte in och skorna var ett helt badhus. Jag skulle ju bära ved, jag hade annat att tänka på! ;)

Och du, såg att du efterlyste lite fyllning till pitabröd. En grej jag gjort till tortillabröd är så SJUKT gott: Man mixar kokta kikärter (jag köper färdiga, så en burk) med en burk creme fraiche paprika/chili, plus lite salt. Fyll brödet med detta och majs och paprika. Supergott och kikärtorna innehåller bra med protein för dig som är vegetarian. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 542
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp