Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Jag är inte intolerant, men uppblåshet kan vara pga kolhydrater också (ja, nu vet jag att Chili skrev tvärtom. Man fungerar väl olika helt enkelt).

Japp, eller kanske inte kolhydrater i sig (få som blir svullna av rent socker ;) ) men de fiberrika varianterna kan påverka.

Jag själv hade konstant magproblem i flera år. (Svullen efter lunch var eviga dag - oavsett vad jag åt)
Sen tog jag bort typ ALLT och åt strikt LCHF i 4 dgr så var magproblemen borta.
Vill man inte bli så drastisk, tänk i alla fall gluten och laktosfritt och snäll mat (Ex: Quinoa/bulgur/ris/rotfrukter som är tillagade som kolhydratkällor till lunch/middag).

NU kan jag äta mer fibrer och annan "svår" mat, troligen för att magen fått läka. Min teori är att jag var överkänslig mot gluten, magen var ständigt lite irriterad och reagerade då på allt ifrån äpple till broccoli. Livsmedel jag idag kan äta utan problem :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Är det därför min sambo kanske reagerar med magbesvär och så när han äter fiberrika produkter! Både han och jag har alltid tänkt att "de är ju så bra för magen" så vi har inte riktigt trott på att det beror på fibrerna trots att det har haft en klart samband (t.ex. om han plötsligt byter bröd mot ett med väldigt mycket fibrer, när han äter mer fiberrika flingor eller vi överlag byter ut det mesta mot fullkorn osv så får han jättejobbigt med magen på jobbet dagen/dagarna efter).
 
Sv: Beach 2014 del II

Kan köra en kort presentation av mig också kanske, jag bara hoppade in i tråden som ingenting :p Haha.

Är 24 år och bor i Linköping för att plugga (extrajobbar på helgerna), kommer ursprungligen från Stockholm. Jag påbörjade min resa neråt våren 2012 och gick då ner ca 8 kg ganska enkelt över sommaren (70 kg -> 62 kg), mitt mål var/är omkring 57 kg. Sen vid flytten hit bröts de goda rutinerna och plugg m.m. tog mycket tid och energi. Har försökt hitta tillbaka många gånger men har svårt att bibehålla motivationen. Träningen existerar knappt längre, förutom all vardagsmotion förstås, men för min del fungerar det bäst att fokusera på att äta en hälsosammare kost för att sedan hitta motivationen för att träna... I dagsläget ligger jag omkring 64 kg och har också ökat några centimetrar.

Den enda aktiva motionen jag genomför i dagsläget är promenader, men inte ens de blir någon vidare träning då jag inte alls håller ett högt tempo längre. Ska försöka börja där; att när jag väl tar mig ut så ska jag åtminstone göra det ordentligt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del II

Kl

Igår åt jag en morot som snacks till bonde söker fru. Det kändes som jag blev straffad för något. Och jag såg tydligen så deppig ut att pojkvännen bad mig äta något gott ist:p men icke, en morot blev allt jag åt framför tvn!

Killen är gullig och säger att jag är så fin och att han alltid kommer tycka det men jag själv tycker liksom inte det. Och det är väl egentligen vad man själv tycker som spelar mest roll? Jag tror mörkret och regnet spelar in en del med, jag vill ju ut och gå långa promenader men det är sådär halvlockande i mörker och rusk:(
 
Sv: Beach 2014 del II

Ja, min mamma kan inte äta så fiberrik mat utan att bli svullen. Hon reagerar direkt på grövre bröd t.ex. Det verkar ganska komplicerat det här, vad man tål och inte tål... Jag tror aldrig att min pappa reagerat på nånting som han ätit, svullen mage vet han nog inte vad det är. :p Men de flesta jag känner har nånting de reagerar på, tror jag bestämt!
 
Sv: Beach 2014 del II

Naaw, haha! Morot som är så gott! Det brukar jag ha med när vi åker båt. :) Enkelt och det mättar. Gör dipp på kvarg och käka med din morot nästa gång?
 
Sv: Beach 2014 del II

Ska storhandla i helgen, förslag på bra mat att ha hemma?

Jag tycker att det lätt bästa inför storhandling är att göra en matplanering för veckan och sen då skriva upp vad man behöver till de olika rätterna:) Då kan man passa på att planera vad man ska ha för grönsaker o grejjer till varje dag så blir det inte at man står där o inte har något som passar ihop:p
Vi storhandlade igår och ska laga: linsgryta, baka bröd, tacos, proteinpannkakor, broccolipasta med chevre, kålpudding och laxpasta :d

Annars bara bra grejer att ha hemma tycker jag är (just nu, jag är en riktig periodare när det kommer till mat):
* frukt!! Ingrid Marie-äpplen, clementiner och bananer.
* kvarg
* nötter
* yoghurt (med kanel!)
* paprika och broccoli går typ alltid att använda till någon mat

knapp!

Riktigt beachig morgon/förmiddag här! Ledig fram till 14 så gick upp 8 och satte igång med att baka bröd, detta; http://www.annaskipper.se/annasnyttigabrod.html
Det går riktigt snabbt att slänga ihop och sen ska det stå i ugnen i 100 minuter så när jag ställt in det bytte jag om och stack ut på en löptur. 7 km i riktigt bekvämlighetstempo med en nice podd i öronen (och inget regn!). Kom hem till en fantastisk doft av nybakat bröd och körde lite mage. Åt sen naturell yoghurt med kanel och en skiva varmt bröd med smör till frukost:d

Nu har jag duschat och känner mig fett nöjd:D Brödet kan jag verkligen tipsa om med! Hur gott och mättande som helst + superenkelt + nyttigt:up:

Till lunch ska jag laga en linsgryta med röda linser + äta mer bröd;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Tack för tipsen! Har skrivit upp maträtter för 2-3 veckor så nu ska vi nog inte stå utan mat och ideer :) vi är i perioder rätt dåliga på att komma på vad vi ska äta och att handla för mer än någon dag framåt, både jag och sambon.

Låter som att du har haft en bra morgon! :)

Kl
Jag har sprungit! :) blev bara ca 1, 5 km men det positiva är att det kändes kort, kondisen är inte helt körd alltså :) blev terrängspår för att spara tid (ligger närmare hemma+lättare att ha hundarna lösa så att de får ut mer av det).

Måste sett väldigt rolig ut hemma i badrummet sen. Träningsvärk+svett+sportbh som dras över huvudet= dålig kombo. Svårt att få av sig ju :p jag har sån galen träningsvärk i axelhöjd runt hela kroppen. Blir helt klart box på tisdag igen!
 
Sv: Beach 2014 del II

Haha vilken skillnad mot min dag.
Jag börjar också 14. Så jag gick upp strax före elva, tog en dusch, mixade en smoothie och satte mig framför datorn :angel:
 
Sv: Beach 2014 del II

På väg hem från gymmet med darriga ben och en härlig känsla i kroppen :love: Känner mig stark och på G, liksom! Under sjukperioden gick jag ju upp 1,5 kg :crazy: som jag hoppas tappa bara genom att vara på banan igen, träna och hålla lite bättre koll på maten.

Nåväl, dagens pass var tufft men härligt :D

Uppvärmning roddmaskin 500 m
Marklyft 2x12 - 29,5 kg
Latsdrag 2x12 - 25 kg (fast jag såg efteråt att någon lagt på en extra liten vikt, kanske därför det kändes så tungt :p)
Axelpress 2x12 - 10 kg
Utfall 2x12 på varje ben - 10 kg
Situps på boll med 3 kg medicinboll
Tåhävningar 3x30 på varje ben
Plankan 45 s rak och 30 s på varje sida
Stretching

Woop woop :D Gjort 6 av 16 pass på steg 1 i programmet, bara att köra på!
 
Sv: Beach 2014 del II

Heja dig! :)

*kl*
Jag inledde dagen med ett självmordsuppdrag, dvs motionera hästen som är ovanligt pigg just nu, hade stått i två dagar pga regn och det blåste halv storm :D Det fick bli galoppintervaller i backe på stubbåker. Jobbigt för oss båda! :) Sen har jag varit på af och fått utrett varför det inte funkade igår, jag hade iaf inte gjort nåt fel alls! :) Men jag fick skjuts dit och gick hem 1,5 km. Så det får vara dagens motion!
 
Sv: Beach 2014 del II

Det är i och för sig inte jag som har problemen utan min bror, och vi vet som sagt inte heller om han verkligen är intolerant, men eftersom vi bor ihop så kan jag inte missa hur det går till med honom. Senast han reagerade var i söndags, och då åt vi middag runt halv sex-sex, han fick problem vid åtta-tiden, så runt ett par timmar senare.
 
Sv: Beach 2014 del II

Idag har jag äntligen tagit mig ut och rört på mig igen efter förkylningen. :banana: Det blev den vanliga rundan på fem km, skönt att komma igång igen. Nu hoppas jag att jag slipper sjukdom ett bra tag.
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag överlevde gårdagen och har lovat både mina föräldrar och min terapeut att inte skada mig själv. Jag har svårt att prata om sådana här saker med dom i vården för jag har aldrig riktigt känt att jag kan lita på någon där. Jag kan berätta lite men inte fullt ut.

Nu ber min terapeut mig att lita på henne, våga berätta och vara ärlig, försöka att inte känna mig tvingad att hålla uppe den glada och pigga fasaden i dagvården eller bland folk i min omgivning. Ingen förstår nog riktig hur jobbigt jag har med maten för jag är inte den som vägrar äta, springer iväg eller gör en massa saker och att jag är så trött och nere märks inte lika mycket för att jag försöker vara aktiv och hålla igång mig själv. Nu börjar folk se på mig ibland att jag är väldigt deprimerad, det blir svårare och svårare att dölja det, orkar i korta perioder ibland och vissa dagar men andra gånger går det inte alls. När jag är själv kraschar jag oftast totalt av utmattning efter att jag försökt vara "normal".

Det är svårt att lita på någon helt, men jag ska försöka lita på terapeuten. Är det någon jag kan lita på inom vården så är det nog henne. Jag är så rädd bara för att öppna mig och sen inte få gå kvar i behandlingen, eller att inte uppfylla deras krav och få sluta och sen börja om på nytt igen med en ny behandlare eller stå ensam kvar utan behandling precis när jag börjat komma igång med att jobba med allt jobbigt, eller att bli tvångsinlagd.

Tillbaka till trådens ämne, gårdagen blev lite fel med mattider och allt eftersom jag var så deppig och trött och ur fas med allt. Var livrädd för att terapeuten skulle bli arg på mig för att det blev så fel men det blev hon inte, hon sa att det var bra jobbat av mig för att jag ätit och gjort det jag skulle även om det inte blev exakt som bestämt. Idag har det gått ok, har en massa ångest för middagen nu och vill ta tabletter men ska försöka stå ut för jag vet att min pappa kommer lite efter sju så tills dess borde jag väl klara mig?

Har klarat av utmaningsmat till lunchen både igår och idag!!!
 
Sv: Beach 2014 del II

en kort löptur på 3,5 km. var helt slut i kroppen så orkade inte mer faktiskt. har sån himla träningsvärk i rumpan och låren att jag knappt kan böja mig ner, jävla bulgarian squats alltså!:D
 
Sv: Beach 2014 del II

Chins är verkligen ett av mina delmål! Man ser så grymt råstark ut när man gör dom :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 536
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 429
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp