Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Du kommer snabbt in i det igen. Jag har bara haft kortare uppehåll från ridningen på ett par månader (p.g.a. unghästens viloperioder och när jag bröt benet för några år sen), men man kommer in i det fort. Och som cili säger så är ju studs typ det enklaste man kan hoppa, hästarna brukar gilla det också. :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jamen precis! Och vi får göra det här tillsammans då :D Behövs mindre godis för min del också nämligen ;) Det är alltid mycket enklare att hålla vikten på sommaren tycker jag, man äter automatiskt mindre pga värmen och rör på sig mer också pga vädret :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Angående Proviva, äter du det istället för något annat eller som komplement? Min mage svullnar oxå upp i stort sett oavsett vad jag äter men jag tycker proviva är lite för sötsliskigt egentligen :p

Jag dricker det som juice, när jag är dålig i magen (dvs svullen och öm) kan jag dricka en liter på en kväll. Skiter i att det är socker och sånt i, magen blir alltid glad! Det finns ju många olika smaker, vilka har du testat? Nypon och blåbär är ju "originalen" som är lite tjockare i konsistens, de övriga är som juice. Det finns dessutom några nya varianter med 50% mindre socker, jag har provat en av dem och tyckte den var mer syrlig än de brukar. :)

Du har inte funderat på om du är laktosintolerant ang den svullna magen? Jag gick runt och kände mig som en tjock ballong i ett halvår innan jag insåg att jag blivit intolerant från en dag till en annan! Det var värsta aha upplevelsen när magen inte var svullen och hård längre, typ aha såååå jäkla tjock är jag inte:p

Nä, det är jag inte, men jag har en känslig mage helt klart. Jag kan dricka mjölk, äta filmjölk och glass osv. Men feta produkter reagerar jag på, så som vanligt CF eller ibland grädde. Det kan variera väldigt mycket vad jag reagerar på, men creme fraiche slår nästan aldrig fel. Trodde det var laktos och köpte länge laktosfri CF, men "på den tiden" fanns laktosfri endast som Lätt creme fraiche. Insåg detta och provade då vanlig, lätt CF. Reagerade inget alls på den. :)
Problemen blir värre med stress, och nu för tiden kan jag inte dricka kaffe heller. :( Hjärtat rusar, jag känner mig skakis och jag kan inte sova, ens det var över 12 h sedan jag drack den lilla kaffekoppen.

Att magen är svullen nu beror nog på att jag har mycket i huvudet, dåliga matrutiner och inte kan följa min kropp som jag vill. Ibland kan jag inte äta lunch när jag jobbar osv, magen blir ledsen och känns helt i obalans för tillfället. Den är gladare nu men fortfarnade lite olycklig. Skönt att du hittade anledningen till din svullna mage! Måste vara skönt att slippa. :)
 
Sv: Beach 2014 del II

KL

Alltså nu måste ni hjälpa mig att fatta ett beslut här! Jag ger er dagens I-landsproblem:

Imorgon kväll är jag uppskriven på ett grupppass där fokus är på ben, rumpa och mage. Klockan 7 morgonen därpå är jag uppskriven på ett annat pass där det också tenderar att vara rätt mycket fokus på just de muskelgrupperna, och det är ett väldigt hårt pass överhuvudtaget. Dessa muskler har redan fått sig en rejäl omgång i förrgår, och jag har fortfarande svårt att gå normalt p.g.a träningsvärk. Alltså undrar jag om det är dumt att satsa på båda passen jag är inbokad på nu, borde jag bara köra det ena kanske?

En del av mig säger JA, men en annan del av mig hatar att ändra om/ställa in/inte fullfölja planer, speciellt när det kommer till träning... Jag tänkte köra ett individuellt pass på gymmet nu ikväll och då fokusera på armar och mage, så då får benen vara ifred lite grann i alla fall.

Kan du inte boka in dig på ett annat pass som fokuserar på andra muskelgrupper? Då slipper du ställa in träningsplanerna, utan ändrar bara om lite i planeringen.

Jag vet inte om det är korrekt, men jag vet att jag hört att om man har kraftig träningsvärk (som ju du verkar ha!) så ska man inte belasta samma muskelgrupper hårt igen. Tror dock inte det är direkt farligt (?) men spontant känns det bara inte särskilt bra?. Annan träning, lite lättare sådan, kan jag dock tycka känns skönt för att det får igång blodtillförseln litegrann. Typ som att träningsvärk är värst när man suttit stilla en längre stund men känns bättre när man rört på sig. Så jag skulle alltså köra någon annan träning den dagen i så fall :) Upplever dessutom att jag får mjölksyra betydligt snabbare och inte orkar göra övningarna fullt ut med så mycket träningsvärk, då känns det ju extra onödigt!
 
Sv: Beach 2014 del II

Spånare vidare, då jag tänker att det är lätt att överanstränga sig med ett sådant upplägg.
Mineur, det beror väl på hur tränade dessa muskelgrupper är sedan innan? Är det hyfsat nya rörelser och belastning eller något du är mer van vid? Det låter lite mycket tycker jag att köra så många pass på raken som fokuserar på samma muskler. Kan du inte byta ett pass till nånting annat?
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag hade nog hoppat över morgondagens pass och kört på fredagens om musklerna känns ok imorgon kväll. Kan du inte köra något annat pass eller bara gymma själv? :)

KL

Horribel träningsvärk i rygg, axlar och armar idag! Från chinsen skulle jag tro. Kan knappt klä av och på mig själv idag.

Var på spinning imorse, första ever! Blir definitivt fler gånger, pressade mig själv bra mycket mer än jag gör när jag tex springer själv.

Imorgon blir det vila och sen blir det nog gym på fredag morgon igen. Då har jag kört 4 gånger denna uppstartsvecka, tycker jag är bra :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Taco går ju dock att variera en del...

Här blir det tomatsoppa till middag. Och räkpasta imorgon. Igår åt vi falukorv och stuvade makaroner (kanske inte så beachigt men matinspiration i alla fall). Jag är sugen på korv stroganoff och fläskfilé. Halloumi är också gott!
 
Sv: Beach 2014 del II

kl
Min dag:
- Träningsvärk.
- Massa datorjobb. Sjukt inspirerande i alla fall även om jag blir galen på hemsidor ibland.
- Tvättid.
- Ska ut och springa (med hundsällskap) efter middagen.
- Rejält ont i huvud och axlar.
- Inget socker :D
- Glömde avboka zumban idag :(
 
Sv: Beach 2014 del II

Största problemen jag haft efter uppehåll har mest varit styrka faktiskt. Även om jag tränat en del annat så har jag haft problem att inte varit tillräckligt stark i ryggen för att hålla ihop hästen tex. Men man kommer ihåg förvånansvärt mycket tycker jag!
 
Sv: Beach 2014 del II

Exakt, nu är det mörkt ute mycket tidigare och då vill jag inte ge mig ut:( Och då blir det mer tv-tittande och framför tvn behöver jag något att äta på :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Snyggt!

Hmm, man kanske skulle fixa en pumpa till balkongen?

kl
Fick förresten frågan om jag blivit mindre idag, min rygg såg tydligen vältränad ut :p Enligt vikten är så inte fallet, men ändå trevligt att höra.
 
Sv: Beach 2014 del II

Köp nötter att smaska på framför tvn :) Visserligen energitäta, men nötter är dyrt så i mitt fall köper jag ändå inte hem så enorma mängder. ;)

Istället för godis så äter jag nu mycket bananer, morötter (väldigt bra eftersom man verkligen får tugga = det tar en stund att äta, och mättar bra), dricker vatten eller te (med honung...) och just nu har jag lite björnbärskräm hemma. Men den var ingen större hit.
Ikväll blir en dryg kväll. Åt fryst färdigmat och en ostfralla med smör till middag innan och är redan lite småhungrig...
 
Sv: Beach 2014 del II

Haha, vad rolig din dag låter. Verkligen dynamisk och upp och ner. ;) Hoppas springturen hjälper mot träningsvärken!
 
Sv: Beach 2014 del II

Nu verkar det ju inte som att du är laktosintolerant, men min bror blev det från en dag till en annan, och det är en ganska märklig intolerans han har. Han kan dricka hur mycket mjölk som helst, och äta alla kalla mejeriprodukter, men det första det är mjölk i varma rätter reagerar han direkt. Först var det bara maträtter med mycket mjölk, som stuvade makaroner eller risgrynsgröt, men nu reagerar han om det så bara är lite grädde i en sås. Så det verkar kunna yttra sig på olika sätt.

kl.

Idag kändes det äntligen som om förkylningen är på väg bort. Jag håller tummarna för att det ska kännas bra imorgon också, då kanske det kan bli en liten promenad imorgon eller på fredag, jag är läskigt understimulerad.
 
Sv: Beach 2014 del II

Morötter har jag köpt hem så hoppas kunna gnaga lite på dem ist för nåt sött. Nötter är alldeles för energirika för att det ska funka för mig, jag vill ha nåt jag kan äta mycket av och som tar tid att äta!
 
Sv: Beach 2014 del II

Morötter har jag köpt hem så hoppas kunna gnaga lite på dem ist för nåt sött. Nötter är alldeles för energirika för att det ska funka för mig, jag vill ha nåt jag kan äta mycket av och som tar tid att äta!

+1 på den! Vill kunna sitta och småäta :p Vindruvor funkar rätt bra men jag är dålig på att köpa hem det.
 
Sv: Beach 2014 del II

Min mage reagerar också på fet mat typ grädde och creme fraiche. Jag trodde jag var laktosintolerant så jag köpte bara såna produkter tills jag en dag blev supersnål och provade vanlig mjölk igen, ingen skillnaden alls. Endast skillnad på fet vs inte så fet mat. Synd att jag älskar grädde:p
 
Sv: Beach 2014 del II

Mineur-

Håller med om att den där PT agerade helt fel, jag tycker du borde prata med chefen på gymmet om hur hon bemötte dig.

BMI 20-25 räknas som normalvikt och du ligger ju helt perfekt där, du ligger ju till och med i den nedre gränsen av normalvikt.
Låt inte siffrorna sätta sig i huvudet på dig, jag vet hur fruktansvärt svårt det är men om du tänker på att denna PT faktiskt saknar ordentlig kunskap och faktiskt inte vet vad hon pratar om känns det kanske lite lätttare. Det finns alltid folk som kommer säga klumpiga och fel saker. När man haft en ätstörning är behandlingens mål alltid att man ska upp i minst BMI 20 för att vara frisk och ha en fungerande kropp, visst kan man må bra med ett BMI på 19 (men det är minimun enligt min behandlare) men vad kommer det orsaka för dig mentalt och psykiskt? Kommer det vara värt att inte få unna dig mat du gillar resten av livet, att träna tvångsmässigt, att hålla koll på allt du äter för resten av livet? Hur kommer kroppen och psyket må efter ett par år med ett sådant levnadssätt?


Det här är bara 1% av alla kommentarer jag fått från folk, både inom vården och utanför. Jag blir ledsen och det känns hemskt men nu har jag fått så mycket dumma kommentarer att jag försöker att inte lägga ner allt för mycket tid på det. Jag tycker det kan vara skönt att prata av mig med någon om det och få stöttning i att det är den andra personen som har fel och att jag inte är tjock.

Jag fick höra av en sjuksköterska på slutenvården att jag såg frisk ut när jag hade gått upp ett par kilo men fortfarande behövde åka rullstol utanför avdelningen.

Flera har sagt till mig att jag ser rundare ut i ansiktet när jag gått upp lite i vikt, trots att dom egentligen menat att jag sett friskare ut.

Jag har fått kommentarer om att jag är otränad när jag blivit andfådd och yr av att gå 10 minuter och att jag borde springa och träna mer trots att det egentligen var ett tecken på att jag var hemskt sjuk.

En läkare som undersökte mig efter att jag kommit hem från ett behandlingshem och där gått upp i vikt började klämma på min mage och konstaterade att jag ju faktiskt hade lite fett på magen trots allt, hade då ca 7 kg kvar att gå upp till normalvikt.

För bara 6 veckor sedan sa en läkare till mig att hon hade läst i journalen att jag hade haft anorexi men att jag väl var frisk nu för att jag såg normal ut. Hennes bedömning av mig gjordes när jag hade två tröjor, en fleece, en jacka, mjukisbyxor och en stor sjal på mig men ändå ansåg hon att hon kunde bedöma min kropp efter det. När jag sa att jag inte haft mens på snart 7 år sa hon att jag kanske behöver gå upp 1-2 kg för att det ska komma igång och hon visste då min vikt och ändå sa hon att min kropp skulle vara frisk om jag gick upp till den vikten trots att jag fortfarande skulle räknas som anorektisk på den vikten. Sen fick jag ta av mig till t-shirt och så vände och vred hon på mina armar och kom fram till att jag var "ganska" så smal. Hade då ca 12 kg kvar att gå upp i vikt till min lägsta normalvikt.

Så ta inte åt dig, glöm det här med PT nu och träna för att det är roligt. Släng hennes schema i papperskorgen och gå på sådana pass du gillar eller ta hjälp av någon annan än henne!
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 536
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
271
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 429
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp