S

_Sparris__

Är det nån som har erfarenhet av båda raserna? Vad är skillnaden mellan de, vad jag förstått så är kelpien tuffare? Men på vilket sätt?
Säkert en massa andra skillnader oxå som jag inte vet om, men vill veta.

Har en BC nu men funderar på om nästa hund ska bli en kelpie...

Sv: BC/Kelpie

Är det nån som har erfarenhet av båda raserna? Vad är skillnaden mellan de, vad jag förstått så är kelpien tuffare? Men på vilket sätt?

Jag vet inte om man kan säga att Kelpien är tuffare, jag har träffat både veka och otroligt tuffa BC och det är likadant hos AK.
Däremot så är jag en av dom som anser att man inte bör ha BC om man inte har för avsikt att valla, eftersom att rasen avlas endast på dessa egenskaper.
Resultatet blir ofta att BC:n gärna vallar bilar, cyklister, familjen osv.
Det gör INTE en Kelpie.
Även om en Kelpie också kan valla så är det aldrig ett måste för att den ska må bra.
Av de BC:s jag träffat och jämnfört med AK så är AK mycket mer framåt gentimot andra människor/hundar (en Kelpie är en "allemanshund) :D
Inte för att BCn är reserverad, mer ointresserad. Men det är väl individuellt kanske!

De Kelpies jag har träffat har varit riktigt otrevliga mot andra hundar - flugit på och varit otäcka. Usch för Kelpies, är min åsikt.

Jo allt är såklart väldigt individuellt, vet en Kelpie som bara slickade fåren på nosen när de kom nära. Istället vallade den bilar, risken är väl troligen inte lika stor med en Kelpie som med en BC. Har sett en Kelpie på klubben några ggr och jag gillar verkligen dess arbetssätt, just det där att svansen går i ett hela tiden, är din oxå sån?

Måste ha varit nå dåligt exemplar av Kelpie du träffat på. Trist.

Min border collie viftar på svansen hela tiden när vi tränar, och han tjuter av glädje när någon vill hälsa på honom :d

Jo allt är såklart väldigt individuellt, vet en Kelpie som bara slickade fåren på nosen när de kom nära. Istället vallade den bilar, risken är väl troligen inte lika stor med en Kelpie som med en BC. Har sett en Kelpie på klubben några ggr och jag gillar verkligen dess arbetssätt, just det där att svansen går i ett hela tiden, är din oxå sån?

Hm, att en Kelpie vallar bilar är nog högst ovanligt. Däremot så är ju Kelpien en arbetande ras den med så är den understimulerad så kan den ju hitta på diverse saker för att roa sej själv :D

Mina hundar viftar också på svansen under träning, helst Midas.
Att träna är det absolut bästa han vet!
Dock så tror jag att det mer speglar det sätt man tränar på än rasegenskaper.
Jag har sett Kelpies som går på lydnadsplan och ser ut som om dom helst skulle vilja försvinna :crazy:

Två dåliga exemplar av två möjliga.

Det är farligt att göra en "rasbedöming" när man endast har träffat 2 exemplar.
När man har träffat 20-30stycken så tycker jag att man eventuellt kan börja bilda sej en uppfattning om rasen i helhet...
I annat fall så skulle de flesta raser bara vara skräp :crazy:

Mycket möjligt att det är träningssättet som speglas genom hundens uppförande, men den ena är nog värre än den andra. Jag har läst dina trådar om Lewa som du lånat, hur går det med henne?

en grabb jag känner köpte två (working tror jag) kelpies som vallhundar till sina får. men enligt honom är de alldeles för tuffa mot fåren för att det ska funka riktigt bra, så nästa gång blir det BC.

jag uppfattar det som om kelpien är hårdare och har större dådkraft än de flesta BC's.

Mycket möjligt att det är träningssättet som speglas genom hundens uppförande, men den ena är nog värre än den andra. Jag har läst dina trådar om Lewa som du lånat, hur går det med henne?

Det går jättebra, jag funderar på att anmäla henne till tävling nu i September :D
Även om hon fortfarande inte har samma "go" som dom andra hundarna så gör hon alla momenten bra, fast hon tar det lite mer med ro ;)

Jag har pratat med en del BC-människor som pratar mycket om "får-vallare" och "nöt-vallare", att vissa BCs är riktigt tuffa hundar-nöt medans andra är mjukare-får.
Skulle kunna tänka mej att det finns samma uppdelning bland tex. WK, har träffat WKs som har varit alldeles för veka för att rubba en fårflock och som Cillamuffins skrev så finns det dom som är för tuffa också.
Så det är nog väldigt individuellt :)
Men så är det ju i alla raser, olika egenskaper är mer tydliga hos vissa beroende på linjer och så!

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Fortfarande jätteung. Jag brukar rekommendera folk som är sugna på BC nr 2 i sitt lov att vänta tills den första tagit sitt VP, då har...
2 3
Svar
44
· Visningar
1 025
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar