Bayersk Viltspårhund

Timsetim

Trådstartare
Jag har väntat på detta! :smirk: Frågan från min sambo alltså! Om vad jag tycker om att han tänkte köpa en hund till! Han har tittat på olika raser men verkar ha fastnat för den Bayerska Viltspåraren. Eftersom det verkar som om det finns lite jaktfolk här så ville jag bara höra om det är någon som har någon erfarenhet av den här rasen. Hur de är i temperament osv. Jag har läst det jag hittat på internet men det stämmer ju inte alltid med verkligheten.

/Timsetim

Vill bara lugna alla genom att säga att min sambo jagar och det är i det syftet han vill köpa hunden. Vi har redan en Tysk Jaktterrier. :love:

Sv: Bayersk Viltspårhund

De bayrare jag har träffat har varit mkt trevliga och fungerat väldigt bra till sitt ändamål. Men det är en aktiv hund och de ägare jag har pratat med har haft mycket göre med dem som unghundar, men om ni har tysk så borde det väl vara en barnlek ;)

Det enda jag har som reservation är en mycjet erfaren hundförare som är känd inom eftersöksvärlden som fick avliva sin pga aggressivitet mot barn. Eftersom han har barn själv så fick det bli den vägen. Detta kan vara ren slump, tidiga misstag, elaka barn, hund som har svårt att läsa andra, osäker hund osv. Men bara en sak att tänka på.

Att berätta om rasen verkar onödigt eftersom ni verkar pålästa-

//E

Tack för ditt svar! Det är just sådana saker som jag vill ha fram. Även om det, som du skrev, kan finnas många anledningar till varför just den hunden visade sådant beteende. Om man hör samma sak från andra kanske man ska tänka om.

/Timsetim

Jag är praktikskt taget uppvuxen med Bayersk viltspår hundar, då min morfar haft denna ras och har den fortfarande ( jägare )

Helt underbar ras men som kräver sin motion och aktivering i unga år ( mycket sprall )

Trogna i sitt arbete och förarvänliga.

Jag kan inte tala för om hela rasen är "barn" hundar, men morfars första bayerska var född samma år som jag, vi växte upp tillsammans och hon avgudade mig och jag henne.

Aldrig sett några tendenser till aggresivitet mot barn eller vuxna av hans hundar.

Däremot har dom aldrig varit lika "kärvänliga" som en ex golden, med det menar jag att dom inte "ÄLSKAT " alla människor dom träffat på.

Vill lära känna först och observera.

Är man jägare och jaktintresserad ( viltspår ) så är det en otrolig hund på alla sätt ..

Lycka till

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 558
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 966
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?