Det är inget liten sak, särskilt inte när man ser till hela bilden.En annan liten, liten detalj kan vara könsskilda öppettider på badhus och liknande.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inget liten sak, särskilt inte när man ser till hela bilden.En annan liten, liten detalj kan vara könsskilda öppettider på badhus och liknande.
Precis vad jag menade.Det är inget liten sak, särskilt inte när man ser till hela bilden.
Vad baserar du det på? Något jämställdhetsindex? Vilket? Enligt t ex EIGE har Sverige backat 0,2 procentenheter mellan 2010 och 2012, ganska marginellt får en väl säga. Andra EU-länder har under tiden höjt sig så att Sverige tappat förstaplatsen vi hade 2006 men det betyder inte (nödvändigtvis) att Sverige har blivit mindre jämställt.Om du jämför jämställdhet får du jämföra med omvärlden och ja, Sverige har tappat även där.
Jag vet inte vad Remmer syftar på men när jag tänker på jämställdhet så är det inte främst mellan könen utan mellan människor. Inkomstojämlikheten t.ex har ökat väldigt snabbt i Sverige relativt till andra länder.
Jag vet inte vad Remmer syftar på men när jag tänker på jämställdhet så är det inte främst mellan könen utan mellan människor. Inkomstojämlikheten t.ex har ökat väldigt snabbt i Sverige relativt till andra länder.
En anledning är att vi haft små inkomstskillnader i stora lager tidigare. Hur definierar man inkomstojämlikhet? Det kan väl knappast vara eftersträvansvärt att ge samma ersättning för hamburgarflippande på McDonalds som till den världsledande hjärnkirurgen?
Eller menar du som i könsfrågan, givet allt annat lika så skiljer sig lönerna för mycket?
JaTror jag blandade ihop jämställdhet och jämlikhet här, men aja.
Mer skit har nu grävts upp ur MP diket . Nu har man tydligen nått rör som har kopplingar till Muslimska BrödrarskapetEn anledning är att vi haft små inkomstskillnader i stora lager tidigare. Hur definierar man inkomstojämlikhet? Det kan väl knappast vara eftersträvansvärt att ge samma ersättning för hamburgarflippande på McDonalds som till den världsledande hjärnkirurgen?
Eller menar du som i könsfrågan, givet allt annat lika så skiljer sig lönerna för mycket?
Mer skit har nu grävts upp ur MP diket . Nu har man tydligen nått rör som har kopplingar till Muslimska Brödrarskapet
Din attityd är att de som reagerar på särbehandlingen, överdriver.
Du har uppvisat ett förakt för dem som känt sig kränkta av den könsorsakade särbehandlingen.
Sådant ökar spänningarna mellan "svensk och utländsk" genom att även du späder på att
"asch, det är hans kultur och den måste vi respektera" vilket blir provokativt i andras ögon.
Ja, det blir provokativt för vissa eftersom det inte är ett normativt uttalande. Tror dock knappast att det spär på spänningar. Tvärtom är jag och de som delar min inställning förmögna att föra en dialog och bygga broar till andra grupperingar i samhället.
Människor måste öva på att se saker ur andras perspektiv och bejakar man kränkthet över bagateller så ökar bara inskränktheten.
Vill du bygga broar till grupperingar som inte bejakar jämställdhet och moderna ideal så kan du lika gärna bygga en tidsmaskin och åka tillbaka till medeltiden.Ja, det blir provokativt för vissa eftersom det inte är ett normativt uttalande. Tror dock knappast att det spär på spänningar. Tvärtom är jag och de som delar min inställning förmögna att föra en dialog och bygga broar till andra grupperingar i samhället.
Syftar du här på din oförmåga att se saker ur kvinnors perspektiv?Människor måste öva på att se saker ur andras perspektiv
Vill du bygga broar till grupperingar som inte bejakar jämställdhet och moderna ideal så kan du lika gärna bygga en tidsmaskin och åka tillbaka till medeltiden.
Syftar du här på din oförmåga att se saker ur kvinnors perspektiv?
Nej moderna ideal ser inte särskilt annorlunda ut beroende på var i världen vi befinner oss.Kvinnor är ingen homogen grupp. Jag har träffat flera kvinnor som inte har något problem med att hälsa utan att ta i hand och som inte skulle känna sig kränkta om de träffade en muslimsk man som hälsade annorlunda.
Beträffande moderna ideal så ser de väldigt olika ut beroende påvar i vörlden vi befinner oss. Om vi nu inte ska bygga broar till de som inte ställer upp på svenska moderna ideal så får vi klippa bort och isolera oss från en överväldigande majoriteten av världens länder och människor.
Kvinnor är ingen homogen grupp. Jag har träffat flera kvinnor som inte har något problem med att hälsa utan att ta i hand och som inte skulle känna sig kränkta om de träffade en muslimsk man som hälsade annorlunda.
Beträffande moderna ideal så ser de väldigt olika ut beroende på var i världen vi befinner oss. Om vi nu inte ska bygga broar till de som inte ställer upp på svenska moderna ideal så får vi klippa bort och isolera oss från en överväldigande majoriteten av världens länder och människor.
Nu ser du världen ur ett humanistiskt västerländskt perspektiv. Att det finns människor i andra länder som kämpar för västerländska humanistiska moderna ideal betyder inte att de västerländska moderna idealen är moderna där. Om de vore det skulle dessa människor inte vara en stridande minoritet.Nej moderna ideal ser inte särskilt annorlunda ut beroende på var i världen vi befinner oss.
Även i extremt konservativa länder finns det dessutom människor som kämpar för jämlikhet och mot förtryckande makthavare.
Det har inte så mycket att göra med var man befinner sig (tex så skrattar man åt Muslimska brödraskapet i Egypten såväl som i Sverige), det handlar om huruvida man håller fast vid sexistiska traditioner eller inte och hur villig man är att ge alla människor samma bemötande och rättigheter oavsett kön.
Det finns gott om muslimer som inte förespråkar olika behandling utifrån kön, på samma sätt som det finns kristna som inte är abortmotståndare, så det kommer inte heller per automatik med islam så som islamofober gärna hävdar.
Precis som vi i Sverige har problem med sexism förekommer det förstås även i andra länder, men de sexistiska elementen är inte något man behöver anpassa sig efter mer än nödvändigt. I vissa fall arbetar man runt maktstrukturer med olika kompromisser för att skydda utsatta, i övrigt säger man nej tack.
Jag har inga problem alls med att religiösa sekter, extremism, sexism osv hålls utanför politiken och att vi säger nej tack till det. Om du vill bygga broar till dessa grupperingar gör du det på bekostnad av de människor (kvinnor, vissa folkgrupper etc) som de grupperingarna i olika grad förtrycker.
Att bygga broar i Sverige bör inte handla om att försvaga vår föreställning om jämlikhet och jämställdhet och att kön inte är skäl till särbehandling.
Ja, det ser olika ut i världen.
Men vissa saker "får" vi inte tumma på och kvinnors rätt till likabehandling är en av de sakerna, i mina ögon.
Jag tycker att det blir allt viktigare att vi slår vakt om detta i och med de stora migrationsströmningarna, där man försöker införa segregation på allt fler områden (könsorsakad segregation/olika behandling).
Nu ser du världen ur ett humanistiskt västerländskt perspektiv. Att det finns människor i andra länder som kämpar för västerländska humanistiska moderna ideal betyder inte att de västerländska moderna idealen är moderna där. Om de vore det skulle dessa människor inte vara en stridande minoritet.
Om vi ser på utvecklingen i världen så blir även det du kallar moderna ideal allt mer utmanade även i väst. I Sverige börjar det ex nu bli modernt med uppdelade tider i simhallar mellan män och kvinnor.
Du har fel på flera sätt.Nu ser du världen ur ett humanistiskt västerländskt perspektiv. Att det finns människor i andra länder som kämpar för västerländska humanistiska moderna ideal betyder inte att de västerländska moderna idealen är moderna där. Om de vore det skulle dessa människor inte vara en stridande minoritet.
Om vi ser på utvecklingen i världen så blir även det du kallar moderna ideal allt mer utmanade även i väst. I Sverige börjar det ex nu bli modernt med uppdelade tider i simhallar mellan män och kvinnor.