Bäva månde SD

Ja du lille vän, du är uppenbarligen inte läskunnig. Jag citerar mig själv från mitt första inlägg i frågan.

"Du blundar fortfarande ser jag. Sverige är relativt sett i så gott som samtliga avseenden ett sämre land nu jämfört med för femtio år sedan.Ett resultat av en stor mängd strategiska misstag."

Du går runt i någon slags fantasivärld utan medvetenhet om hur världen och Sverige utvecklats.

I senare inlägg har det blivit lite tydligare att du med "relativt sett" menar "jämfört med andra länder".
Men det är inte värst uppenbart i det här inlägget. Faktiskt.

Jo, vi halkar efter. I PISA-rapporter och liknande.
Men jag tror inte att vi ska skylla varken på det ena eller det andra politiska blocket.

Tittar man på "det stora hela" ser jag en skrämmande samhällsutveckling i Sverige som vi nog kan skylla båda politiska block lika mycket för.
Vi har en utveckling där individen lär sig mer och mer att kräva och att söka syndabockar. Det är inte elevens fel att den inte lär sig, det är skolans eller lärarens.
Det handlar mycket - i mina ögon - om attityden "jag har rätt att få ...... från samhället"
En grundsyn som leder till problem.

Människor anser sig ha rätt att få olika ekonomiska bidrag från "samhället". När för många människor begär del av det gemensamma, räcker inte resurserna.
Ungefär som i vården. Vi blir lovade det ena och det andra men resurserna räcker inte. Syndabocken blir de som jobbar i vården.
Eller skolan.
Man har rätt att få lära sig.... men det verkar som om man har rätt att sitta och låta någon annan stoppa in kunskaper; det egna ansvaret att ta till sig undervisningen verkar ha sopats under mattan. Det blev "skolans" misslyckande och lärarnas misslyckande i stället för att man funderar på VARFÖR eleverna nu är sämre på att lära sig.

Att lära sig är ett intressant begrepp. Det antyder att det är individen som ska ta till sig kunskap; inte att någon annan ska stoppa in kunskapen i individen.

För övrigt: jag tror att @Sporthorse har en poäng i sin analys av orsaker till "rasism" eller främlingsfientlighet.
Man ser en konkurrens: fler vill vara med och dela på den gemensamma kakan, alltså kanske min del blir mindre. Och så söker jag en syndabock och då blir det den asylsökande. Eller någon annan vald grupp.

Sedan handlar det ju om att vara realist också; även politikerna.
Det har tidigare gått att ha en generös flykting- och invandrarpolitik.
Men med de enorma tillströmningarna som kom i höstas, räcker inte resurserna. När resurserna inte räcker, måste man antingen tillföra resurser - på bekostnad av något annat - eller begränsa antalet människor som får del av resurserna, eller begränsa hur stora resurser individerna kan få.
Därmed är det många av de andra partierna som stramat åt flykting- och invandringspolitiken: till stor del av ekonomiskt nödtvång.

Och att kvinnorna som blev utsatta för detta kände sig kränkta. Men det brydde sig inte pojkspolingen om. Han sket i detta och lät det bara pågå
Ja-
han verkar anse att hans behov av att undvika att skaka hand med kvinnor, är viktigare än kvinnors behov att inte bli särbehandlade pga kön.

Jag tycker inte vare sig "icke handhälsningen " och fascistiska kontakter är petitess. Inte heller det är Fridolin visste om det och tyckte det var OK.
Å varför har han fattat detta just NU. Så nu talar man om att ALLA MP:are måste behandla män o kvinnor likvärdigt. Något som man lär 3 åringarna på dagis men som inte är självklart för MP:are:laugh:. Pajasparti.

Vi blir mer och mer undanträngda i vårt eget samhälle av flyktingarna eftersom dom ska ha tillgång till vår välfärd, bostäder, bidrag. Så visst har vi fått det sämre trots att vi jobbar mer och får mindre för skattepengarna vi betalar in

Nu tror jag i och för sig att du raljerar.

Men "vi" får mindre för skattepengarna vi betalar in, skriver du.
Jag får exakt lika mycket eller lite tillbaka av mina skattepengar som innan massinvandringen i höstas.
Det vill säga inget alls numera.
Det faktum att jag fått barn- och sedan studiebidrag under skoltiden (grundskola och gymnasium), fått gratis universitetsutbildning, kunnat ha ett ganska förmånligt studielån och också under 11 terminers studier fått ett studiebidrag, ändras inte.
Egentligen struntar jag i vem som får försörjningsstöd, barnbidrag, sjukpenning, pension av "mina" skattepengar.
Men jag är inte värst pigg på att behöva betala ännu mer i skatt än jag redan gör (betalar bortemot 400.000kr per år i skatt).

Och att kvinnorna som blev utsatta för detta kände sig kränkta. Men det brydde sig inte pojkspolingen om. Han sket i detta och lät det bara pågå

Fast att de blir kränkta av en sådan sak är ju deras problem. Jisses, proportioner. Blir man kränkt av en sådan grej kan det inte vara lätt att leva.

Fast att de blir kränkta av en sådan sak är ju deras problem. Jisses, proportioner. Blir man kränkt av en sådan grej kan det inte vara lätt att leva.

Jag vet inte.

Man kan å ena sida absolut tycka att man ska respektera denne mannens önskan att inte ta kvinnor i hand när han hälsar.
Men om hans önskemål ska vara det som styr i ett land där normen idag vid lite formellt hälsande, är handslag, så visar man också att hans önskemål är viktigare än kvinnors önskemål att bli lika behandlade som män.
Och visst kan man se det som en liten struntsak.
Men man kan också se det som en liten, liten detalj av hur vi verkar öka acceptansen för könssegregering i Sverige.
En annan liten, liten detalj kan vara könsskilda öppettider på badhus och liknande.

Vilken blir nästa sak vi viftar bort som en struntsak? En ny norm om hur kvinnor får klä sig? Vilka jobb kvinnor får söka?

Vi låter tydligen normen förskjutas mot att mer och mer acceptera kön som skäl till olikheter och det kan vara väldigt problematiskt.

Det kanske inte är den lilla struntsaken som är viktig.
Det kanske är tanken på vart det leder ju fler sådana struntsaker vi förminskar till just struntsaker, som är det egentliga problemet.

Förresten.
Den här typen av attityder som du ger uttryck för, kan också öka spänningarna mellan "svensk" och "inte svensk".
Liksom MP:arens tydliga önskemål om att bete sig olika mot olika kön.

Jag säger inte att invandrare (oavsett om de är flyktingar eller något annat; oavsett om de kommer från Kina eller Syrien eller Norge) ska utplåna sin egen identitet, men jag tror att det kan vara lämpligt när man kommer som invandrare att försöka följa normen i det samhälle dit man flyttar. Om man inte vill skapa motsättningar.

Jo, vi halkar efter. I PISA-rapporter och liknande.
Men jag tror inte att vi ska skylla varken på det ena eller det andra politiska blocket.

Tittar man på "det stora hela" ser jag en skrämmande samhällsutveckling i Sverige som vi nog kan skylla båda politiska block lika mycket för.
Vi har en utveckling där individen lär sig mer och mer att kräva och att söka syndabockar. Det är inte elevens fel att den inte lär sig, det är skolans eller lärarens.
Det handlar mycket - i mina ögon - om attityden "jag har rätt att få ...... från samhället"
En grundsyn som leder till problem.

Människor anser sig ha rätt att få olika ekonomiska bidrag från "samhället". När för många människor begär del av det gemensamma, räcker inte resurserna.
Ungefär som i vården. Vi blir lovade det ena och det andra men resurserna räcker inte. Syndabocken blir de som jobbar i vården.
Eller skolan.
Man har rätt att få lära sig.... men det verkar som om man har rätt att sitta och låta någon annan stoppa in kunskaper; det egna ansvaret att ta till sig undervisningen verkar ha sopats under mattan. Det blev "skolans" misslyckande och lärarnas misslyckande i stället för att man funderar på VARFÖR eleverna nu är sämre på att lära sig.

Att lära sig är ett intressant begrepp. Det antyder att det är individen som ska ta till sig kunskap; inte att någon annan ska stoppa in kunskapen i individen.

För övrigt: jag tror att @Sporthorse har en poäng i sin analys av orsaker till "rasism" eller främlingsfientlighet.
Man ser en konkurrens: fler vill vara med och dela på den gemensamma kakan, alltså kanske min del blir mindre. Och så söker jag en syndabock och då blir det den asylsökande. Eller någon annan vald grupp.

Sedan handlar det ju om att vara realist också; även politikerna.
Det har tidigare gått att ha en generös flykting- och invandrarpolitik.
Men med de enorma tillströmningarna som kom i höstas, räcker inte resurserna. När resurserna inte räcker, måste man antingen tillföra resurser - på bekostnad av något annat - eller begränsa antalet människor som får del av resurserna, eller begränsa hur stora resurser individerna kan få.
Därmed är det många av de andra partierna som stramat åt flykting- och invandringspolitiken: till stor del av ekonomiskt nödtvång.

Ja, båda blocken måste var självkritiska. Jag kan tycka att M och S i vanlig ordning tar större ansvar att vända utvecklingen, även om nu de har stor del i de uppkomna problemen.

Det är intressant det du nämner om mer krävande och individualistiska generationer. Jag kan bli fascinerad i samtal med människor födda 40 och bakåt över deras vilja att göra rätt för sig. Det finns inte kvar idag vilket ju förvisso inte är nödvändigt. Däremot är dagens induvidualistiska svenska samhälle där man inte ställer krav på individen förödande precis som du säger.

Detta har tyvärr hamnat i skymundan nu när flyktinginvandringen identifierats som det största problemet. Jag ser inte ens tendenser till uppvaknande i det svenska skolsystemet.

Utifrån ett svenskt normativt perspektiv så är det klart att det för svensken blir upprörande då det är långt ifrån svensk kultur.

Gäller det den fascistiska kontakten också?, den är upprörande för den ingår inte i svensk kultur?

Jag blir upprörd av att det inte hör hemma i ett parti jag förut röstat på, jättebesviken på partiet och dess språkrör.

Jag vet inte.

Man kan å ena sida absolut tycka att man ska respektera denne mannens önskan att inte ta kvinnor i hand när han hälsar.
Men om hans önskemål ska vara det som styr i ett land där normen idag vid lite formellt hälsande, är handslag, så visar man också att hans önskemål är viktigare än kvinnors önskemål att bli lika behandlade som män.
Och visst kan man se det som en liten struntsak.
Men man kan också se det som en liten, liten detalj av hur vi verkar öka acceptansen för könssegregering i Sverige.
En annan liten, liten detalj kan vara könsskilda öppettider på badhus och liknande.

Vilken blir nästa sak vi viftar bort som en struntsak? En ny norm om hur kvinnor får klä sig? Vilka jobb kvinnor får söka?

Vi låter tydligen normen förskjutas mot att mer och mer acceptera kön som skäl till olikheter och det kan vara väldigt problematiskt.

Det kanske inte är den lilla struntsaken som är viktig.
Det kanske är tanken på vart det leder ju fler sådana struntsaker vi förminskar till just struntsaker, som är det egentliga problemet.

Fast i det kan jag tycka att det ligger en fördom om att denne muslimske mans önskan skulle vara ett uttryck för sexism.

Om vi nu ska gå åt ytterligheterna så blir det då även kränkande om någon säger att han/hon inte vill ha sex med kvinnor?

I alla kulturer bemöts kvinnor och män olika och så länge man håller sig inom lagens ramar ser jag faktiskt inget problem.

Vad exakt tycker du at de gjorde bra? Att de sålde ut hela Sveriges välfärd, skola, äldrevård, apotek, försvar, polis? Alla skyddsnät som finns i Sverige har blivit privatiserade under deras tid, religiösa friskolor fick byggas med Saudiarabiens sponsring, vaktbolag som skulle hjälpa polisen gjorde istället att brott och incidenter hamnade mellan stolarna, apoteken som ska vara där för folket blåser folk på priser och läkemedel då man inte få ge information om läkemedel som finns på andra apotek som kan vara mycket billigare, Sverige hamnade så långt ner i PISA att det är pinsamt med denna skolreform!! Vi låg i topp år 2000 för att sedan hamna någonstans runt 38-40 9 år senare. Flera moskéer byggs med hjälp av Saudi där extremister sitter och predikar för svenska unga män att dom ska åka och dö för världens värsta terrorsekt i Syrien! Allt har bidragit till att SD och rasism har vuxit till en skrämmande nivå i vårat land Tack gode gud att dom inte sitter ännu en mandatperiod dessa troll!

Att statskassan hade mer pengar spelar ingen roll eftersom det inte gynnar dess medborgare, eller jo, för dom rika som får skatteavdrag på diverse tjänster kanske.

Frihet och låg skatt i all ära, men det fungerar bara till en viss grad innan egot tar över och farliga människor försöker utnyttja och sko sig på andras frihet.

Jag håller med om att det inte är en politik som jag föredrar eftersom det gynnar de rika och missgynnar de fattiga, men de kunde ju hålla landet flytande genom en ekonomisk kris till exempel. Jag gillar som sagt inte alliansen och jag är glad att de röstades bort men jag tar ju tusen gånger hellre alliansen än SD, det är liksom inte ens jämförbart.

I alla kulturer bemöts kvinnor och män olika och så länge man håller sig inom lagens ramar ser jag faktiskt inget problem.

I Sverige anser vi att kön inte är en giltig grund för särbehandling.

I de flesta västeuropeiska länder har man samma hälsningförfarande oavsett vilket kön motparten tillhör.
På en del ställen kindpussas det, på andra ställen är det handslag som är "normalt".
Men varken i kindpussarnas eller handslagens länder gör man olika grundat på kön.

Jag säger inte att invandrare (oavsett om de är flyktingar eller något annat; oavsett om de kommer från Kina eller Syrien eller Norge) ska utplåna sin egen identitet, men jag tror att det kan vara lämpligt när man kommer som invandrare att försöka följa normen i det samhälle dit man flyttar. Om man inte vill skapa motsättningar.

Fast sen när blev en människas vilja att inte skapa motsättningar med andra grupper av högre prioritet än att bevara sin egen kultur? Det är fullt naturligt att invandrare som kommer till Sverige vill behålla sin historia på samma sätt som det är naturligt att svenskar grupperar sig tillsammans för att behålla sin kultur utomlands.

Sedan har ju människor en självbevarelsedrift varför man i viss mån anpassar sig för att inte utsätta sig för bestraffningar.

På söndag är det förövrigt 101 år sedan folkmordet på armenier påbörjades, 1,5 miljoner fick sätta livet till. Sverige erkände folkmordet först 2010. Inför erkännandet berättade Mehmet Kaplan för turkiska medier att han har daglig kontakt med Turkiets president om hur han bör rösta. I slutändan la han ner sin röst och höll ett anförande i riksdagen om varför Sverige inte borde erkänna folkmordet. I sitt anförande uttryckte Kaplan oro för att det "till och med gått så långt" att man jämför med nazisternas behandling av judar - vilket med tanke på den senaste veckans händelseutveckling blir ganska ironiskt.

På söndag är det förövrigt 101 år sedan folkmordet på armenier påbörjades, 1,5 miljoner fick sätta livet till. Sverige erkände folkmordet först 2010. Inför erkännandet berättade Mehmet Kaplan för turkiska medier att han har daglig kontakt med Turkiets president om hur han bör rösta. I slutändan la han ner sin röst och höll ett anförande i riksdagen om varför Sverige inte borde erkänna folkmordet. I sitt anförande uttryckte Kaplan oro för att det "till och med gått så långt" att man jämför med nazisternas behandling av judar - vilket med tanke på den senaste veckans händelseutveckling blir ganska ironiskt.

Aj!

Gäller det den fascistiska kontakten också?, den är upprörande för den ingår inte i svensk kultur?

Jag blir upprörd av att det inte hör hemma i ett parti jag förut röstat på, jättebesviken på partiet och dess språkrör.

Nu är ju Kaplan mer indragen i det där än vad som kan tyckas. Endast det faktum att han varit på samma fest blir dock fånigt. Överdriven beröringsskräck.

Men nu fanns det ju betydligt mer att ta av beträffande Kaplan.

Hur menar du då?
Din attityd är att de som reagerar på särbehandlingen, överdriver.

Du har uppvisat ett förakt för dem som känt sig kränkta av den könsorsakade särbehandlingen.
Sådant ökar spänningarna mellan "svensk och utländsk" genom att även du späder på att
"asch, det är hans kultur och den måste vi respektera" vilket blir provokativt i andras ögon.

Jag håller med om att det inte är en politik som jag föredrar eftersom det gynnar de rika och missgynnar de fattiga, men de kunde ju hålla landet flytande genom en ekonomisk kris till exempel. Jag gillar som sagt inte alliansen och jag är glad att de röstades bort men jag tar ju tusen gånger hellre alliansen än SD, det är liksom inte ens jämförbart.
Jo, men till vilket pris?
Ingenting blev direkt bättre ute i samhället och samhällets viktigaste grundpelare ruckades på och var på väg att demoleras och den kris som är just nu tror jag är ännu större än finanskrisen. Vi har haft en stor skattekista som man hade tillgodo under dessa år och genom att sälja ut dyra men viktiga samhällsfunktioner tex skolor, vård med mera så sparade man där samt slapp ansvar. Då klarade man finanskrisen. Det är ingen långsiktig lösning om man inte har som mål att alla förväntas födas med miljoner på banken och kan betala för sig från dag ett redan som spädbarn samt har samma värderingar och prioriterar skolor som verkligen lär ut än tjänar pengar utan att sprida religiös fanatism eller annat som gör att samhället splittras och går mot ett samhälle vi inte vill ha.
Men eftersom världen inte fungerar på det viset så skapat det istället ett samhälle med klyftor och olika förutsättningar för skolgång och vård och helt olika värderingar. Det skapat konflikter i landet och dessa ser vi redan idag.

SD är verkligen inte mitt favoritparti heller för den delen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hyresrätt villa
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka