kl
Svenskar är varken så unika eller felfria som vissa tror.
Själv funderar jag över vilka normer och värderingar vi som land skulle ha som är helt unika för oss, som gör att vi måste stänga gränserna och säga att andra kulturer inte är välkomna.
Jag kan inte komma på några sådana värderingar alls. Värderingar som demokrati, jämställdhet, välfärd, kamp mot sociala orättvisor, humanism etc, allt detta kan hittas i andra länder med andra kulturer. Allt det kan hittas i liberal islam tex.
Sådant som sociala orättvisor, sexism, rasism, motsättningar, extrem nationalism och antidemokrati, allt detta kan hittas i Sverige både historiskt och i nutid.
Allt finns här sedan länge, även rasismen bland annat i och med att statens systematiska diskriminering och förtryck gentemot samerna inleddes. Sexismen är inte något som dykt upp utifrån, ingen med ens en liten dos av allmänbildning kan inbilla sig det. Alla typer av sociala orättvisor finns här sedan länge.
Att se ett tidigare Sverige som ett vackert sammansvetsat land, med gemensamma, trevliga, trygga normer och värderingar som alla samsas kring och ingen känner sig kvävd eller begränsad av, lagar och regler som alla följer, ingen brottslighet etc, den bild som många nationalister vill måla upp, den stämmer inte och det fungerar tyvärr bara att se det så om man bortser från alla fakta samt alla de systematiska orättvisor som bla kvinnor, urfolk och andra fått utstå genom den svenska historien. Även in i nutid.
Jag vet inte vilka svenska normer, värderingar etc det är som SD vill att vi ska slå vakt om.
Av allt att döma är det inte religionsfriheten, inte jämställdheten mellan könen, inte antirasismen, inte öppenheten, inte demokratin där alla har ett lika värde och deltar på samma villkor oavsett bakgrund, så vad finns kvar? Vad är det jag ska förväntas stänga gränserna för och försvara, när SD inte verkar stå bakom och försvara de värderingar jag håller högt?
Varför förväntas jag ha något speciellt, något grundläggande, gemensamt med exempelvis Jimmie Åkesson bara för att vi är födda och uppvuxna i samma land och har samma "kultur"?
Åkesson leder ett nationalistiskt, främlingsfientligt, sexistiskt parti.
Samtidigt finns det människor från andra kulturer, andra länder, som kämpar för människors lika rättigheter, för rättvisa, för öppenhet, för jämställdhet, det finns tex, ve och fasa, muslimer som har fått Nobels fredspris (även andra typer av erkännanden) för sitt jobb för de utsatta i samhället och ändå förväntas jag ha samma syn på normer och värderingar som en inskränkt man bara för att vi råkar vara födda och uppvuxna i samma land.
Var är logiken i det?