Det är klart att frågan om mono eller mångkulturellt samhälle är en flytande skala. Du har fog för att påstå att det fortfarande finns utrymme för olikheter men acceptansen för andra än västerländska kulturer är stadigt minskade. I Tyskland talar man öppet om att invandrarna måste lära sig västerländska värderingar om de ska få stanna.
I Sveriges riksdag säger nu statsministern att i Sverige hälsar vi genom att ta i hand.
Ja alltså, jag menade väl bara att det som hänt de senaste åren är inte att likställa med att vi har gått från att ha ett samhälle utan variationer i etnicitet och religiös tillhörighet till att testa ett "mångkulturellt" samhälle. Det är inte en invandring av en extremt blandad kompott som ökat nu, det är faktiskt kopplat till just Islam och kulturer som blivit alltmer styrda av extrem islamism. Och nej, det betyder inte att alla muslimer är hemska människor såsom nån skrev tidigare, men det borde jag väl inte ens behöva säga. Tvärtemot har det blivit jobbigare för många muslimer i Sverige tex sedan allt fler extrema element har tillåts agera fritt i förorterna, vilket inte är något jag som inte ens bor där har hittat på, utan något de själva vittnat om. Sen kan man ju nämna antisemitismen om man vill det också, för det är inte nazister som direkt är judars största hot idag.
Jag tycker inte det är några som helst konstigheter med att kräva att man tar seden dit man kommer. I Sverige så skiljer man inte på vilket kön man tar i hand, och man bekostar inte religiöst motiverad sexism med skattepengar, såsom segregering i badhus eller dylikt. Det känns fullkomligt logiskt IMO, särskilt när det handlar om att rädda människors liv. Och ja, det finns annan sexism i Sverige och väst i allmänhet också, även om jag inte nu pratade om den här. Men det räcker väl med att ha de problemen att lösa, och vi behöver inte mer fundamentalism av nått slag nu när vi äntligen i princip blivit kvitt den kristna.