Bättre sömn i rätt väderstreck?

Usch så nedlåtande. Om du i din omgivning har någon enda kvinna som är i klimakteriet, håll inne med det där.

Jag har i hela mitt liv somnat som du - tills jag kom i klimakteriet. Sedan dess är de flesta nätter helt förstörda. Igår kväll tog det 2,5 tim att somna. Det vanligaste är dock att det är som nätterna innan - den närmaste föregående natten vaknade jag vid midnatt och låg vaken till 2, natten innan det vaknade jag 3 och låg vaken till 5.

Det här gör mig naturligtvis skittrött om kvällarna - vilket inte hjälper nämnvärt. Och jag sover INTE på dagen.

Så var snäll och var inte sådär nedlåtande.

@mandalaki och @Petruska

Det finns säkert hundratals olika orsaker till att upplevda sömnsvårigheter/sömnstörningar uppträder, och de är av alltfrån bara lite obekväma till allvarliga, med alltfrån medicinska orsaker till rena livsstilsorsaker.

Jag anser mig lyckligt lottad som har lätt för att somna. Mitt inlägg var inte tänkt att vara nedlåtande alls, men jag har noterat att de jag hör som klagar på svårigheter att somna ofta inte ens har provat de allra enklaste lösningarna. Förmodligen beror det på att svårigheterna egentligen inte är så allvarliga eller stora, utan ligger mer på skalan obekvämt att inte kunna somna när man önskar.

Om man klagar på svårigheter att somna på kvällen och inte ens provat att låta bli att sova hela förmiddagen och sova på dagen, försökt vistas utomhus och ägna sig åt lite fysiska aktiviteter och låtit bli skärmtiden, rödvinet och kaffet på kvällen - så har man en rad enkla och effektiva lösningar att prova först som jag tror skulle hjälpa hyfsat många - men lika självklart inte alla. Och har man haft långvariga, allvarliga sömnstörningar har man förmodligen provat dessa grejer - eftersom de rekommenderas av vården - och då är mina inlägg inte ett dugg relevanta för dessa.

Jag vet inte ens om man ska kalla det sömnsvårigheter om man sover 12h per dygn men bara har svårt att somna exakt när man vill på kvällen?

Vad vi kan slå fast är att orienteringen av huvudskålen med allra största sannolikhet inte har någon betydelse för sömnen.

Senast ändrad:
Ja, att det ofta är rätt enkelt när man förstått det hela, det är jag med på. Vägen dit kan vara mindre enkel.

Men det måste vara väldigt vanligt att den vägen inte är så enkel som att inte sova på dagen och att se till att vara trött när man lägger sig, som @sjoberga var inne på.
Mja, Ibland kan det vara så enkelt som att anpassning till uppstått behov kan behöva göras. Plötsligt kan jag inte somna, sova - jag gör allt rätt ändå kan jag inte, vad göra (här utesluter vi den vanligaste metoden:"kan jag få ett piller snälla doktorn, piller löser allt här i världen!") - jo man får se till att anpassa sina dag-aktiviteter så att behov av nattsömn kan uppfyllas.

Sen ska vi inte förakta att sömnbehovet varierar, inte minst i takt med ålder. Ibland svårt att acceptera av somliga (se ovan på bläckis klimakterie-wining! ;) ) att man inte sover sina vanliga 9 timmar som man aaaaaltid gjort hela liiiivet innan.

Det kan till ock med finnas en så enkel lösning som att justera sin sovplats, precis som TS är lite inne på, jag betackar mig dock för inkluderat mumbojumbo.

Mja, Ibland kan det vara så enkelt som att anpassning till uppstått behov kan behöva göras. Plötsligt kan jag inte somna, sova - jag gör allt rätt ändå kan jag inte, vad göra (här utesluter vi den vanligaste metoden:"kan jag få ett piller snälla doktorn, piller löser allt här i världen!") - jo man får se till att anpassa sina dag-aktiviteter så att behov av nattsömn kan uppfyllas.

Sen ska vi inte förakta att sömnbehovet varierar, inte minst i takt med ålder. Ibland svårt att acceptera av somliga (se ovan på bläckis klimakterie-wining! ;) ) att man inte sover sina vanliga 9 timmar som man aaaaaltid gjort hela liiiivet innan.

Det kan till ock med finnas en så enkel lösning som att justera sin sovplats, precis som TS är lite inne på, jag betackar mig dock för inkluderat mumbojumbo.
Med tanke på att jag går som en zombie på jobbet vissa dagar så tror jag inte att mitt sömnbehov minskats och konverterats till sömn 22.30-03.00 samt 05-06.30 då klockan ringer. :(

@mandalaki och @Petruska

Det finns säkert hundratals olika orsaker till att upplevda sömnsvårigheter/sömnstörningar uppträder, och de är av alltfrån bara lite obekväma till allvarliga, med alltfrån medicinska orsaker till rena livsstilsorsaker.

Jag anser mig lyckligt lottad som har lätt för att somna. Mitt inlägg var inte tänkt att vara nedlåtande alls, men jag har noterat att de jag hör som klagar på svårigheter att somna ofta inte ens har provat de allra enklaste lösningarna. Förmodligen beror det på att svårigheterna egentligen inte är så allvarliga eller stora, utan ligger mer på skalan obekvämt att inte kunna somna när man önskar.

Om man klagar på svårigheter att somna på kvällen och inte ens provat att låta bli att sova hela förmiddagen och sova på dagen, försökt vistas utomhus och ägna sig åt lite fysiska aktiviteter och låtit bli skärmtiden, rödvinet och kaffet på kvällen - så har man en rad enkla och effektiva lösningar att prova först som jag tror skulle hjälpa hyfsat många - men lika självklart inte alla. Och har man haft långvariga, allvarliga sömnstörningar har man förmodligen provat dessa grejer - eftersom de rekommenderas av vården - och då är mina inlägg inte ett dugg relevanta för dessa.

Jag vet inte ens om man ska kalla det sömnsvårigheter om man sover 12h per dygn men bara har svårt att somna exakt när man vill på kvällen?

Vad vi kan slå fast är att orienteringen av huvudskålen med allra största sannolikhet inte har någon betydelse för sömnen.
Nej, jag vet inte heller om man ska kalla det sömnsvårigheter när man sover 12 tim per dygn och därför inte somnar på kvällen. Men då förstår jag inte varför du ens tog upp det i sammanhanget sömnstörningar.

Med tanke på att jag går som en zombie på jobbet vissa dagar så tror jag inte att mitt sömnbehov minskats och konverterats till sömn 22.30-03.00 samt 05-06.30 då klockan ringer. :(
Mycket möjligt, och mycket vanligt. Jag sover kanske på sin höjd max 2 timmar i taget. Om jag alls sover. Men man kanske inte ska vara storkonsument av red bull har jag hört... :angel:..kombinerat med konstant dygnsförvirring och annat grubbel som alla bär på. Jag vet vad _jag_ har för problem, men den allra största anledningen till mina sömnproblem är ju mitt arbete, och sen det där ordet du sa...kli...nånting. Och mina älskade redbull då.

Nej, jag vet inte heller om man ska kalla det sömnsvårigheter när man sover 12 tim per dygn och därför inte somnar på kvällen. Men då förstår jag inte varför du ens tog upp det i sammanhanget sömnstörningar.
Det är en fullt giltig sömnstörning det också! Det är sånt folk söker läkare (läs=piller) för! Jag lovar!

Jag tycker att det suger seriös häströv att jag, som äntligen hade fått ordning på min diagnostiserade sömnstörning, har fått svårt för att somna stundtals igen. Speciellt som det inte hänger ihop med sömnstörningen alls. Kan en reklamera dåliga förhållanden? Och är svaret på mina nya problem också 42?

Det är en fullt giltig sömnstörning det också! Det är sånt folk söker läkare (läs=piller) för! Jag lovar!
Det tvivlar jag inte på att folk gör! Tyckte bara inte att sättet det togs upp på inte var relevant när man pratar om riktiga sömnstörningar.

Vet du förresten det här:

Jag har fått Zolpidem men tar dem bara ibland, snittar nog inte ens på 1g/v. Jag somnar (oftast) på dem men vaknar efter 4 tim. När jag berättade det för en kollega som varit storkonsument av dem berättade hon att hennes doktor sagt att de har en halveringstid på just 4 tim, att man sedan vaknar beror på att man är abstinent. Och fortsätter vara det resten av natten.

Vet du om det stämmer?

Måste tillägga, du sover alltså 6 timmar (även om det är fördelat på två perioder under natten) , och blir dessutom väckt. Jag ser inget annat än att du sover tillräckligt, möjligtvis är ditt mönster förändrat - hur länge sover du om klockan inte ringer?

Måste tillägga, du sover alltså 6 timmar (även om det är fördelat på två perioder under natten) , och blir dessutom väckt. Jag ser inget annat än att du sover tillräckligt, möjligtvis är ditt mönster förändrat - hur länge sover du om klockan inte ringer?
Fast det är ju inte tillräckligt om jag är dödstrött på dagen?

Med samma mönster och ledigt istället för jobbar - till 8-8.30 tror jag.

Det tvivlar jag inte på att folk gör! Tyckte bara inte att sättet det togs upp på inte var relevant när man pratar om riktiga sömnstörningar.

Vet du förresten det här:

Jag har fått Zolpidem men tar dem bara ibland, snittar nog inte ens på 1g/v. Jag somnar (oftast) på dem men vaknar efter 4 tim. När jag berättade det för en kollega som varit storkonsument av dem berättade hon att hennes doktor sagt att de har en halveringstid på just 4 tim, att man sedan vaknar beror på att man är abstinent. Och fortsätter vara det resten av natten.

Vet du om det stämmer?
Zolpidem är en insomningstablett, den hjälper dig somna men den upprätthåller inte djupsömn som du förväntas befinna dig i när halveringstiden uppnåtts.

Fast det är ju inte tillräckligt om jag är dödstrött på dagen?

Med samma mönster och ledigt istället för jobbar - till 8-8.30 tror jag.
Du väcks ju uppenbarligen när du befinner dig i den där djupsömnen som är din riktiga återhämtning.

Tillägg: många äldre sover "middag" som en anpassning till minskat sömnbehov på natten. Förstår du hur jag tänker här relaterat till ditt sömnmönster?

Jag tycker inte det är så konstigt att man kan sova bättre genom att vända på "steken". Hus låter mer i vissa hörnen, ventilationen kan vara bättre vid ett fönster (drag), ljud utifrån, ljus från månen eller en väg faller in olika osv.
Jag kan sova lika bra i dagsljus som i becksvart mörker men när det är fullmåne då blir det knas. Och från mitt sovrum märker jag ingen fullmåne. Tog ett tag innan jag insåg sambandet. Skönt att veta att det bara varar något dygn eller två.

Jo, så långt. När man ligger ner.
Men det nämndes rum ligger i norrläge och så vidare.
Det verkar inte finnas någon fast bestämningspunkt, för annars borde ju Kätkesuando vara allra bästa bostadsorten i Sverige...

Rum i norrläge är väl ändå inte så svårt att förstå? Altan i västerläge brukar inte vara det iaf.

Lite sömnstört skulle jag nog tänka att det är att sova så mycket.

Alltså, jag är mer eller mindre född sömnstörd. Det är enkelt: jag somnar inte. Att vänta med att lägga mig tills jag är trött är inte lösningen, då kommer jag i säng runt 4-5, och ska jag sen upp vid 7 blir det outhärdligt.

Jag tror att dygnet i min kropp är längre än 24 timmar. Det verkar inte vara helt ovanligt, men straffas ganska hårt av samhället. Sådant som skolstart klockan 8 och börja jobba klockan 7 skadar livskvaliteten väldigt mycket.

Sen jag blev pensionär och inte behövde stiga upp för nån annans skull så sover jag 03.00-11.00 ca. Ostressad. Kommer det in nåt störningsmoment så blir det mycket färre timmar, men det spelar ju ingen roll då jag kan sova igen det sen. Atarax för allergin ger mig bara mardrömmar så den skippar jag. Tavegyl vet jag inte om det är placebo eller på riktigt men det tar jag till natten.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 012
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar