Bättre sömn i rätt väderstreck?

Hjärnsynapserna lägger sig i magnetfältets riktning, reducerar de kvantmekaniska kvarkhoppen i hjärnans molekyler och skapar vila för hjärnan, när man lägger sig i nord-sydlig riktning. Sätt er för Guds skull inte med huvudet i nordlig riktning på nästa tenta!

/Helt korrekt pseudovetenskap, vilket brukar räcka för alternativare för att sälja miljoner av sovkompasser

Tja om det hjälper så...:D det är verkligen urjobbigt med insomningsproblem.

Så 5-6 av de jag känner har gått på samma mumbo jumbo med andra od:D

Jag trodde tidigare att spikmatta var i samma kategori så jag är väl lättövertygad eftersom jag numera tycker att spikmattan hjälper. Alla sätt är bra :D
Visst hjälper spikmatta! Smärta avleder smärta, muskler spänns av smärtan och slappnar sedan av, endorfiner frigörs. Jag använder min några gånger i veckan.

Däremot hjälper den inte mot allt från cancer till tandvärk och otrogna partners, vilket väl var ungefär vad mumbojumbomarknadsföringen gick ut på.

Tja om det hjälper så...:D det är verkligen urjobbigt med insomningsproblem.

Det förstår jag - att det är jobbigt. Problemet är ju att de facto inte hjälper - men intala dig gärna att huvudet ligger i nordlig riktning och att det är bra så kan psyket vila till nästa imorgon.

Själv har jag också insomningsproblem. Mer än 15 sekunder på en kudde, oavsett riktning, så kommer John Blund. Nästan narkoleptiskt. Men ganska bekväm triggerfunktion.

Fast å andra sidan ser jag till att inte besöka kudden om jag inte är ordentligt trött och som många i min bekantskap som klagar på insomningsproblem så sover jag inte på dagtid.

Du har ju inte fattat. Om du haft huvudet åt norr hade du vaknat 05.30, stuckit ut och sprungit morgonmilen, kommit hem och sörplat i dig en chiasmoothie och sedan gått till jobbet.

Öhm... kaoz. I mitt fall bör man dock iaktta parametern gällande rödvin. Hur påverkar detta i frågan? Är svaret ändå 42?

Jag undrar:
Vem har hittat på det?
Och varför valde hen just norr?
Har svårt att sova. ..därav frågan.. borde väl möblera om..

Det förstår jag - att det är jobbigt. Problemet är ju att de facto inte hjälper - men intala dig gärna att huvudet ligger i nordlig riktning och att det är bra så kan psyket vila till nästa imorgon.

Själv har jag också insomningsproblem. Mer än 15 sekunder på en kudde, oavsett riktning, så kommer John Blund. Nästan narkoleptiskt. Men ganska bekväm triggerfunktion.

Fast å andra sidan ser jag till att inte besöka kudden om jag inte är ordentligt trött och som många i min bekantskap som klagar på insomningsproblem så sover jag inte på dagtid.
Men du kan ju inte tro att seriösa sömnstörningar är så lätta att lösa?

Jag sover mycket bättre sen senaste flytten, trots att jag har fötterna mot norr. Den dagen jag köper ny säng kommer jag istället ha huvudet mot öst. Kanske riskabelt att ändra riktning :cautious:. Fast i förra lägenheten där jag sov som sämst hade jag huvudet mot väst, så det borde väl bli perfekt med tvärtom?

(Det kan ju bero på svalare, tystare och mörkare sovrum nu och att jag faktiskt har ett sovrum där jag bara sover till skillnad från tidigare i en etta där jag gjorde allt i samma rum.)

Jag vet inte om/hur/varför/vad som spelar roll, men hemma hos mamma måste jag ligga på "fel håll" i en av sängarna för att få sova vettigt, vet inte vad det är som stör mig, men något är det uppenbart. Den riktningen gäller dock bara i den änden av det specifika rummet. Foliehatten är avplockad eftersom huset är byggt med järnbalkar som stör ut nästan all strålning, inkl mobilens :D
Det där har jag också problem med. Jag tror att det kan kopplas till någon slags översikt i rummet. Jag får bättre koll när jag ligger så jag ser fönster, dörr etc på ett visst sätt kanske? Vargtendenser eller nåt :D

Är det nu jag ska nämna vitterstigar...?

http://www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/vattar-anklagas-for-mystiska-olyckor-pa-e4-2

Jag har inte märkt någon skillnad på min sömn i olika väderstreck, däremot sov jag mycket bättre när jag flyttade på sängen 90 grader i fältkontoret. Har ingen aning om varför.
Fast det är ju ändå lite mysigt att tro på "väsen". Då kan man ju träffa gamla döda släktingar och tänk vad mycket knas som hade kunnat förklaras. Om det nu inte varit att man kanske råkar bränna några på bål och vad det nu är också.

Men du kan ju inte tro att seriösa sömnstörningar är så lätta att lösa?
Jag anser mig vara något av ett pro på just sömnstörningar. Dels för att jag själv är seriöst sömnstörd av att jag -> dels arbetar natt i ett vårdande yrke och har erfarenheter och insikter från ett professionellt perspektiv som ofta handlar om att lösa sömnstörningar.
Ja, mångas sömnproblem är lätta att lösa. Andras svårare. Det är sällan eller ett mysterium varför vissa har problem med sin sömn, ibland är lösningen ganska uppenbar och enkel bara man identifierar anledningen och den - brukar vara den svåra delen.

Jag anser mig vara något av ett pro på just sömnstörningar. Dels för att jag själv är seriöst sömnstörd av att jag -> dels arbetar natt i ett vårdande yrke och har erfarenheter och insikter från ett professionellt perspektiv som ofta handlar om att lösa sömnstörningar.
Ja, mångas sömnproblem är lätta att lösa. Andras svårare. Det är sällan eller ett mysterium varför vissa har problem med sin sömn, ibland är lösningen ganska uppenbar och enkel bara man identifierar anledningen och den - brukar vara den svåra delen.
Ja, att det ofta är rätt enkelt när man förstått det hela, det är jag med på. Vägen dit kan vara mindre enkel.

Men det måste vara väldigt vanligt att den vägen inte är så enkel som att inte sova på dagen och att se till att vara trött när man lägger sig, som @sjoberga var inne på.

Usch så nedlåtande. Om du i din omgivning har någon enda kvinna som är i klimakteriet, håll inne med det där.

Jag har i hela mitt liv somnat som du - tills jag kom i klimakteriet. Sedan dess är de flesta nätter helt förstörda. Igår kväll tog det 2,5 tim att somna. Det vanligaste är dock att det är som nätterna innan - den närmaste föregående natten vaknade jag vid midnatt och låg vaken till 2, natten innan det vaknade jag 3 och låg vaken till 5.

Det här gör mig naturligtvis skittrött om kvällarna - vilket inte hjälper nämnvärt. Och jag sover INTE på dagen.

Så var snäll och var inte sådär nedlåtande.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 012
Senast: malumbub
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 135
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 364
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar