Bästa färskfodret?

Sv: Bästa färskfodret?

jag tinar ofta på diskbänk med plast på, i ett matlådan - platslådan.

Jag ger fodax, den röda. Är jättenöjd med det. Hundarna mår bra på det + att det är billigt och hundarna gillar det, schäfern kan ibland vara kinkig med maten men han tycker bättre om detta än torrfoder iaf. Lilla älskar det så han nästan slår knut på sig när det är matdags;)

Betalar just nu 11,60 kr/kg och det är rätt skönt då schäfern som väger 40-42 kg äter drygt 1 kg. Lilla hunden som väger 8,8 kg äter 100-150 g (håller på att kolla hur mycket han kan äta utan att gå upp i vikt). Lilla får även morötter iblandat så han blir mättare :)

Senast ändrad:

KL

Hur ska VoH tinas upp? Med eller utan plast? Framme eller i kylskåpet?

Jag får hem en laddning imorgon för att pröva. Har velat testa det länge och kan nu få tag i det under rek pris + väldigt nära.

Jag stoppar en oöppnad korv i kylskåpet ett halvt dygn innan den behövs. Då har den tinat lagom tills den behövs och jag tar av plasten, lägger korven i matlåda och ger hunden så mycket som hon ska ha.

*kl*

Fick precis svar från han Calle på VoH och han tyckte att jag skulle de båda min deras valpfoder. Den äldsta 600g och den yngre 500g. Brukar inte valpfoder innehålla bl.a. mer fett? Sa nämligen att båda är relativt lättfödda, speciellt den yngre. Är det vanligt att man ger detta valpfoder till vuxna hundar?

*kl*

Fick precis svar från han Calle på VoH och han tyckte att jag skulle de båda min deras valpfoder. Den äldsta 600g och den yngre 500g. Brukar inte valpfoder innehålla bl.a. mer fett? Sa nämligen att båda är relativt lättfödda, speciellt den yngre. Är det vanligt att man ger detta valpfoder till vuxna hundar?

Valpfodret innehåller mindre fett och mer protein. Rekommenderas till lättfödda hundar. Min valp/unghund (8 månader) kommer strax att få byta från det till vuxenfodret med lax eftersom han verkar behöva mer energi nu.

Han äter hälften VoH och hälften ett valptorrfoder och mår toppen men har tappat lite hull de senaste veckorna.

Aha Okej, har alltid fått för mig att det är tvärt om, att man ger bebisfoder till djur som har svårt att lägga på sig. Men har dom inget vuxenfoder som också passar till lite mer lättfödda hundar? Känns ju lite konstigt att ge valpfoder till min 7 åriga tik men det kanske inte spelar någon roll då.

Japp valp och kylling är de magraste! Valpen är tom bäst för min kastrat som inte klarar för fet mat för då blir avföringen lösare. Min hund är 4½.

Aha Okej, har alltid fått för mig att det är tvärt om, att man ger bebisfoder till djur som har svårt att lägga på sig. Men har dom inget vuxenfoder som också passar till lite mer lättfödda hundar? Känns ju lite konstigt att ge valpfoder till min 7 åriga tik men det kanske inte spelar någon roll då.

Sprint innehåller också mer protein och mindre fett och mer protein.

Varför?

Jag fick samma råd valp eller spring till en hund som lätt lägger på sig. jag kan kanske hitta hans svar varför

Sprint och valpfodret innehåller färre kalorier än övriga, så det är sannolikt därför.

*hoppsan, var inte först på bollen direkt*

Jag ger Nordic Special+ till mina och är jättenöjd med det. Jag gav Vom og Hundemat för 1,5 år sedan men var inte riktigt nöjd med kvaliteten. Dessutom vill jag att det ska vara någon fiberkälla i fodret för att hundarna inte ska bli för tröga i magen och bajsa harpluttar.

Mina äter 800 g/dag tillsammans. Jag köper 2 kg-korvar på kartong och månadskostnaden blir 550 kr.

Fick idag reda på att Nordic höjer priserna rejält från och med 1 november. Månadskostnaden kommer att bli ungefär en hundralapp högre.

Svaret var väl ungefär: "därför"..Det brukar väl vara hans standardsvar när man frågar om deras foder? Själv ville jag veta varför de har en så hög ca/p-kvot (2) när det är rekommenderat att valpar ska ha 1,2. Inget ifrågasättande från min sida, utan bara om det är ok och hur de tänker. Hans svar var ungefär "det går inte att överdosera bra mat". När jag frågade hur han menade upprepade han hela tiden det jag skrev innan och dumförklarade mig för att jag inte förstod vad han menade och ville ha källa på det han sa.

Mailade norge istället och de svarade att eftersom kalket kommer från ben så är det ingen fara. Dock kunde de inte ge mig källor på det.

Fick idag reda på att Nordic höjer priserna rejält från och med 1 november. Månadskostnaden kommer att bli ungefär en hundralapp högre.

Igen då. När jag började ge Nordic kostade ett kg 12 kr vill jag minnas. Men sen får man ju såklart se till valutautveckling, men jag slutade ge när det gick upp mot 20 kr/kg, nu ligger de väl ännu högre..? Fodax kostar mig ca 14.50/kg.

Japp, igen. Senaste höjningen var i mars och då höjde de kartongpriset på enkilos med ungefär 5 kr/kartong (16 kg). Men nu är det en rejälare höjning. Jag har tidigare betalat drygt 23 kr per kilo och kommer efter höjningen att få betala 26 kr/kg.

VoH har har också höjt och kommer att bli en krona dyrare per 500 g-förpackning.

SundHundemat?
Det är inte ett helfoder, om man inte följer deras schema o ger deras olika sorter i viss ordning.

Jag misstänkte det när jag läste på innehållet.
Jag vill fortsätta med VoH, men en ÅF i närheten ska sluta så nu blir det att åka många mil för att köpa mat:crazy:

Vom og hundemat är det bästa alla gånger, nackdelen är att det är förbaskat dyrt. Jag ger Bravo, det är ett helt okej färskfoder om man vill komma undan billigt.

Jag har gett Bravo i minst 5 år (fodrat med färskfoder i 9 år) och jag har bytt märke nu. Detta efter att Bravo har chockhöjt sina priser samt tummat på kvalitén. Alltid stöttat Bravo och pratat gott om dom, men nu får det liksom vara bra.

2009 betalade jag lite mindre än 20kr/kilot, nu har dom höjt till typ 32kr/kilot. Det är sanslöst dyrt!

Istället äter mina hundar Fodax, jag tycker det är okey. Men jag är egentligen en Bravo-fantast...

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 448
Senast: calm
·
Hundhälsa Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
27 594
Senast: nilie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 500
Senast: Mirre
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare