Bästa färskfodret?

Sv: Bästa färskfodret?

Jag vet inte... Hade massor av olika godissorter i en stor glasskål i ett skåp. Tydligen var det massor av kryp i skålen... (Jag såg det inte själv, jag fick min snälla farsa att komma till undsättning)

Hehe - åk till djuraffärer som säljer torkade vomburgare, älgburgare och liknande (ofta även bland torkade grisöron mm) i lösvikt en sensommardag....risk för myller om dom inte är noga och typ blåser ur behållaren varje dag;)

Nope, det har jag inte, delvis för att jag inte sett den i affär. Möjligt att de tar in den senare eller om någon frågar efter den.

Har funderat på Bravo Lamm, men jag har inte hittat så mycket från folk som gett Bravo, så jag vet inte om det kan vara något bra alternativ? Kollar man tillverkarnas hemsidor så är det ju såklart jättebra ;) Bravo vet jag också att går att köpa i en affär här i närheten.

Bravo lamm är ju för lättfödda hundar så det kan nog passa! Och burgarna är väldigt praktiska! Ska själv byta till det inom ett par veckor om valpen visar sig tåla lamm som vi testar nu.

Bravo lamm är ju för lättfödda hundar så det kan nog passa! Och burgarna är väldigt praktiska! Ska själv byta till det inom ett par veckor om valpen visar sig tåla lamm som vi testar nu.

Jag ger Bravo till min ena hund - men då varianten Vilt med Vom då hon helst vill ha vom i sin mat och gillar den bäst av de magrare sorterna. Den fungerar bra för henne att inte gå upp i vikt på.

Min andra fungerar inte alls på Bravo däremot, utan blir alldeles för mjuk i magen av det och tömmer då analsäckarna i vila - hon fungerar klockrent på VoH även när det gäller vikten.

Ja, vom ska väl vara väldigt magert. Min hund tål troligtvis inte nötvom, så vi får hålla oss till de lite mer rena sorterna till jag vet vad han tål och inte. Hoppas kunna ge lite olika sorter sedan, så det blir lite variation :) Dock är han redan alldeles för smal, så jag hade gärna gett ett foder med mer fett.

Låter ju rätt fint med Bravo ändå.
Får väl helt enkelt köpa en förpackning sådant och se hur det verkar. Rätt smidigt att byta foder på vintern också, för jag kommer ändå behöva gå upp i fodermängd snart för att hon ska hålla vikten.

Zipper och Douglas som blir feta av inget åt Bravo Lamm när vi hade det och höll sig kanon i hullet (Sedan var det andra saker jag inte var nöjd med, klor, päls och priset t ex). Dom åt fyra skivor var som standardgiva och fick en till om dom motionerats hårt.

Zipper och Douglas som blir feta av inget åt Bravo Lamm när vi hade det och höll sig kanon i hullet (Sedan var det andra saker jag inte var nöjd med, klor, päls och priset t ex). Dom åt fyra skivor var som standardgiva och fick en till om dom motionerats hårt.

Hm.
Hur mycket skulle de ha enligt tabellerna?
Provade du att ge annat för päls och klor, fiskolja eller något? Jag ger ju fiskolja till W i dagsläget och lär väl fortsätta med det om jag inte märker att det blir helt onödigt.
Vad äter dina nu? Vet inte om jag missat att du skrivit det någonstans.

Kanske kunde lägga till lite fiskolja för klor och päls? Vad ger du som är billigare än bravo? Fodax? När jag gav det blev det bra mycket billigare än att ge torrfoder, standardt gav jag innan.

*kl*

Idag har jag hämtat första leveransen med Fodax! Och jag kan säga att vovvarna blev minst sagt lyriska. Medans jag bar in 2:a påsen så hade de gnagt hål på den första och stod och åt fryst mat:D Jisses!! De har aldrig hoppat omkring så vid utfodring någon gång förut (jag var ju bara tvungen att tina upp en skiva direkt eftersom de ändå skulle ha sin kvällsmat.)
Herregud vad de gluffade!

Och det bästa av allt, den lilla som har superkänslig mage spydde inte upp det:bow: Förhoppningsvis får jag ett smidigt foderbyte och ett foder som hon kanske kan lägga på sej lite hull av.

/LL

*kl*

Vi ger Fodax (grön) till vår grandis (kastrerad hane, 3 år) och tycker det är super! Han älskar det, har finfin glansig päls och finfina muskler. När han åt torrfoder hade han fula, röda, skorviga, svullna och pälslösa armbågar. Det har han inte längre! Nu är armbågarna torra, släta och nästan helt pälstäckta. :banana:

Jag tog Fodax vit till våra det låg närmst deras torrfoder, liite kraftigare men blir de för tjocka (vilket de aldrig varit förut) så får jag byta till den gröna.
Just nu snarkar de nöjt efter sin frukost och den lilla fick behålla maten igen. Verkar som att det ska bli ett enkelt foderbyte, fina i magarna båda två:laugh:

/LL

Jag hämtade också upp Fodax för första gången i går, och än så länge har jag bara sett fördelar. Jag tyckte det var mycket smidigare förpackat än VoH´s korvar där man ska ha av plasten varje gång. Jag har gott om frysplats, och en kaka torde vara vad min hund äter/dag. Bara att ta upp en kaka varje morgon efter utfodring, och lägga i en plastburk i kylen för tining, och sedan servera till nästa mål...

Jag hade väntat mig mer ojämna skivor (vikt) och att de var ihopfrysta och därmed svårdelade, men icke. Kontrollvägde en massa skivor igår, och det skiljde bara max 20g mellan dem. Helt okej!

En aning tråkigare (gråare) färg än VoH, och luktar lite mer, men det gör mig inget. Hunden åt också glatt, minst sagt! Lukten var ju possetiv för henne. ;) Hoppas det här ska fungera bra, med tanke på priset och den enligt mig smidigare hanteringen...

Jag trodde också skivorna skulle vara ojämna men det skiljde som sagt bara runt 20gram! Himla smidigt, räknar med att det kommer gå åt ca 2 skivor/dag till mina båda när de är uppe i full ranson. Och de blev helt galna! Så det luktade tydligen smask för deras näsor:p katten rynkade på näsan..
För min del tyckte jag inte det luktade speciellt illa, såg inte äckligt ut heller. Nu är det ju bara att hålla tumme för att de ska hålla sej fina på det!
Priset är ju en klar fördel, 25kg för 400:-! torrfodret de fått kostar 690:-/15kg..
/LL

Hade gladeligen skickat upp till dej men det lär ruttna på vägen:D Köpte den vita till mina, också aktiva hundar.
Jag chansade och köpte 25kg direkt, min lilla rynkar på nosen och backar ifrån matskålen för de flesta fodren men detta frambringade piruetter på köksgolvet. Jag tänkte att det går ju att sälja till nån annan om mina inte vill ha det.

/LL

Om det inte har hänt något dramatiskt på fabriken så skiljer det sig från leverans till leverans hur välsågade de är. Vissa påsar innehöll perfekta skivor, nästa kunde vara helt ojämn. Men så länge man har tillgång till hushållsvåg är det ju inte något problem egentligen :)

Hade gladeligen skickat upp till dej men det lär ruttna på vägen:D Köpte den vita till mina, också aktiva hundar.
Jag chansade och köpte 25kg direkt, min lilla rynkar på nosen och backar ifrån matskålen för de flesta fodren men detta frambringade piruetter på köksgolvet. Jag tänkte att det går ju att sälja till nån annan om mina inte vill ha det.

/LL

Haha, risken finns. Jag tror att kilopriset blir lite väl saftigt om man ska skicka det i en kylbox, tyvärr :D

Jag tror egentligen inte att det är någon risk att min huligan inte kommer att äta det, med tanke på att han slukar det mesta som kommer i hans väg, men det hade varit bra att kunna prova någon skiva innan :)

Lite ot, men försvann mitt inlägg, eller är det bara jag som inte ser det? :p

Det är ju bara att kontrollväga som sagt, ser inte det som något bekymmer så länge de äter och mår bra.

/LL

Gooood :D
På min sida står det att du har svarat till dig själv t om, haha.

Tror att min dator försöker säga mig att jag ska slutföra min hemtenta, och inte vara på buke :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 407
Senast: calm
·
Hundhälsa Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
27 518
Senast: nilie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 463
Senast: Mirre
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?