Bästa färskfodret?

Sv: Bästa färskfodret?

Jag justerade uppåt efterhand som jag fasade ut torrpellerna, och såg hur han var i hullet.

Idag kan jag inte ge nån standardsiffra på givan, det varierar mellan 350 gr och 1500 gr per dag beroende på vad de gjort och hur mycket träningsgodis de fått;)

Imorgon ska vi valla in en besättning, då kommer de få ca 1500 gram var. Igår fick de dela på 300 gram pga stor mängd träningsgodis och idag får de 800 gr var...

Vad dyrt! Jag köper kartong (tvåkiloskorvar) från Lindhagens Hund & Katt. Idag kostar det 23 kr/kg och efter höjningen kommer det kosta 26 kr/kg.

Det är ju billigare med kartong än om man köper per styck. Men inte ens per styck är det så dyrt som där du köper. Nu har jag inte styckpriset i huvudet hos hon jag köper av men hos Berit på Hälsofoderbutiken i Hornstull (de brukar ha samma priser) så ligger enkilos på 26 kr (bas) och 29 kr (special+).

Jag kollade styckpriset när jag var där idag och det är 29 kr för bas och 31 kr för special, så det är inte lika billigt som på Hälsofoderbutiken (om informationen på hemsidan stämmer). Men det är fortfarande billigare än i Sickla.

Jag kollade styckpriset när jag var där idag och det är 29 kr för bas och 31 kr för special, så det är inte lika billigt som på Hälsofoderbutiken (om informationen på hemsidan stämmer). Men det är fortfarande billigare än i Sickla.

Tack! Jag var i trakterna av Hornstull idag, så jag pep in på Hälsofoderbutiken och köpte två enkiloskorvar. Hon tog 26 kronor för dem.

KL

Jag byter oftast i stort sett rakt av från torrfoder till färskfoder på valpar som kommer hit vid 8 veckors ålder och magen lugnar sig direkt och dom bajjar mindre.

Vad gäller mängd, så ger jag efter det jag räknar med att valpen ska äta som vuxen - det brukar stämma ganska bra:)

Okej, då var det zoo fritid :) Och nu är det djurmagasinet då dom bytt namn :)
Arken zoo ligger i andra änden av stan ifall du vill besöka det om du kommer hit fler ggr :)

*kl*

Jag har bestämt mej för att ge färskfoder ett försök, har beställt fodax till damen och gubben.

MEN jag har en fundering, hur långsamt har ni vant in era hundar på färskfoder ifrån torrfoder? Min lilla dam är fruktansvärt kräkig av sej, men jag vill ändå ge det ett försök! Tänker som så att hon kanske blir mindre känslig om hon får "riktig mat" istället för torrfoder?
Min far hade hade alltid färskfoder till sina jakthundar, alltid friska, blanka och väl musklade. Men av olika anledningar har det inte blivit av att jag använt det till mina.

/LL

Vi gick från torrfoder till Bravo färskfoder rakt av, och sedan från Bravo till Fodax (Som vi ger idag) rakt av där med. Ingen av hundarna har reagerat, däremot har min 6-åring reagerat tidigare vid byten mellan olika torrfoder.

Är tiken känslig skulle jag börja ge kanske 1/4 färskfoder och resten torrfoder i några dagar, sedan !/2 färskfoder och 1/2 torrfoder i några dagar och utvärdera lite.

Ok, den gamle herren har plåtmage så honom brukar jag kunna byta foder på under ca 2veckors period (byter dock foder väldigt sällan)
Tiken har det tagit över 1,5 månad på och sedan har det tagit nästan 2-3 månader för henne att bli "stabil" på ny sort.
Har haft 3sorter till henne under hennes snart 3år, men hon kräker rakt ut så fort hon får något ovant i för stor mängd (visserligen praktiskt när svärmor är hundvakt, hon har ovanan att trycka i hundarna saker när ingen ser på:cool: Nessi vågar hon inte smygmata)
Foderbyte är inget jag gillar egentligen, och byten har bara skett vid övergång ifrån valpfoder till "normalfoder" och sedan till högenergi foder. Men jag tycker hon har blivit lite ful i pälsen och har svårt att hålla muskulaturen i topp. Hon är dessutom svårfödd och har lätt att bli mager som en skrika, så jag tänkte prova något nytt.
Men jag gör en smygstart som vanligt, bara intressant att höra hur det gått för andra!

/LL

Senast ändrad:

*KL*

Okay, nu sitter jag här och dör äckeldöden. Det ramlade ut tre STORA kryp från skåpet precis bredvid Wahidahs torrfoder nu ikväll. Jag vet inte alls om de kommer från torrfodret, men risken finns väl.

Såå, nu vill jag ge färskfoder!

Wahidah är en 20kg tung saluki.
Hon består mest av muskler, ben och precis så mycket fett som behövs. Jag vill gärna ge henne något proteinrikt så att hon kan behålla sin fina muskelmassa.

Hon blir hysteriskt lätt tjock och har extrem aptit. Inga allergier, men tidigare fick hon dålig mage av foder som innehöll mycket majs. I dagsläget äter hon Standardt Normal.

Jag bor lite norr om Sthlm, så det går nog att få tag på de flesta fodersorterna här. Däremot är min plånbok minimal.

Det jag letar efter är väl alltså:
Billigt men bra.
Inget majsinnehåll.
Mycket protein men inget av någonting som gör henne tjock.

VoH fungerar inte. Det blir hon tjock på och hon får problem med analsäckarna samt blir otroligt hungrig om hon äter så pyttepyttelite som skulle behövas.

*KL*

Okay, nu sitter jag här och dör äckeldöden. Det ramlade ut tre STORA kryp från skåpet precis bredvid Wahidahs torrfoder nu ikväll. Jag vet inte alls om de kommer från torrfodret, men risken finns väl.

Såå, nu vill jag ge färskfoder!

Wahidah är en 20kg tung saluki.
Hon består mest av muskler, ben och precis så mycket fett som behövs. Jag vill gärna ge henne något proteinrikt så att hon kan behålla sin fina muskelmassa.

Hon blir hysteriskt lätt tjock och har extrem aptit. Inga allergier, men tidigare fick hon dålig mage av foder som innehöll mycket majs. I dagsläget äter hon Standardt Normal.

Jag bor lite norr om Sthlm, så det går nog att få tag på de flesta fodersorterna här. Däremot är min plånbok minimal.

Det jag letar efter är väl alltså:
Billigt men bra.
Inget majsinnehåll.
Mycket protein men inget av någonting som gör henne tjock.

VoH fungerar inte. Det blir hon tjock på och hon får problem med analsäckarna samt blir otroligt hungrig om hon äter så pyttepyttelite som skulle behövas.

Har du provat VoH med ris ? Den skiljer sig ju en del från övriga och är dels magrare och dels blir det mer "lättskitet". Jag ger den till min ena jycke och den fungerar bra. Min andra äter Bravo, men ska prova senare om hon ev kan äta VoH med ris (hon går lätt upp).

Det finns ju även Nordics nya spåannmålsfria, men tyvärr har analysen fortfarande inte kommit (dom är riktigt söliga där...) så har ingen aning om protein-, fetthalt osv.

Senast ändrad:

Jag behöver hjälp om vilket färskfoder vi ska välja till våran rottweiler på 16 månader:)
Nu äter han royal canin rottweiler, men tycker han behöver äta så mycket för att inte gå ner i vikt.

Vi har VoH, Klass, Nordic och Bravo här i närheten så frågan är bara vilket foder vi ska välja? Eftersom jag studerar så vill jag försöka hålla det så billigt som möjligt.

Har du provat VoH med ris ? Den skiljer sig ju en del från övriga och är dels magrare och dels blir det mer "lättskitet". Jag ger den till min ena jycke och den fungerar bra. Min andra äter Bravo, men ska prova senare om hon ev kan äta VoH med ris (hon går lätt upp).

Det finns ju även Nordics nya spåannmålsfria, men tyvärr har analysen fortfarande inte kommit (dom är riktigt söliga där...) så har ingen aning om protein-, fetthalt osv.

Nope, det har jag inte, delvis för att jag inte sett den i affär. Möjligt att de tar in den senare eller om någon frågar efter den.

Har funderat på Bravo Lamm, men jag har inte hittat så mycket från folk som gett Bravo, så jag vet inte om det kan vara något bra alternativ? Kollar man tillverkarnas hemsidor så är det ju såklart jättebra ;) Bravo vet jag också att går att köpa i en affär här i närheten.

Kan tillägga att vi nu hittat boven i dramat med äckelkrypen! Det var inte fodret, utan hundgodiset... Nu är allt hundgodis slängt och förhoppningsvis har fodret klarat sig, men ja.. Det känns fortfarande lockande att ge färskfoder istället...

Fyfan för äckligt hundgodis med små (stora) kryp i!

Min vän Lise-Lotte som äger Podencon Twiggy har alltid gett henne bravo plus eftersom hon blir för hungrig på voh. Inga problem alls! Melvin åt lamm ett tag. Fungerade lika bra som andra bravo men var den han gillade minst men om valet var ingen mat så åt han upp såklart ;)

Kan tillägga att vi nu hittat boven i dramat med äckelkrypen! Det var inte fodret, utan hundgodiset... Nu är allt hundgodis slängt och förhoppningsvis har fodret klarat sig, men ja.. Det känns fortfarande lockande att ge färskfoder istället...

Fyfan för äckligt hundgodis med små (stora) kryp i!

Usch, så äckligt :eek: Vad var det för hundgodis?

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 407
Senast: calm
·
Hundhälsa Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
27 518
Senast: nilie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 463
Senast: Mirre
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 444
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?