Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
1. Hunden kan inte förflytta käkarna sidledes, den har rovdjurständer som är designade för att slita sönder födan.
2. Hunden saknar enzymet amylas i munhålan som bryter ner kolhydrater och stärkelse.
3. Hundens magsäcksmiljö är gjord för att bryta ner protein optimalt med hänsyn till bla pH och enzymsammansättning.
4. Kolhydrater bryts ner i tunntarmen och det krävs en lång tarm för optimal nedbrytning. Hund har en tredjedel så lång tunntarm som allätare och gräsätare.
Hunden är helt och hållet "designd" för att vara köttätare. Spannmål har inget i hundfoder att göra.
En mycket bra sida med många källhänvisningar: /vetenskapen-bakom/
Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder. Har förstått att de inte är nå spannmål i de (eller väldigt lite iaf?). Men passar de alla hundar? Självklart är de ju olika från hund till hund vad de tycker om, men tänkte mer på tex eukanuba och royal så finns de så många olika sorter som small adult, medium, adult, large adult, dermacomfort osv osv. Men på standardten finns de väl fyra olika sorter, normal, extra, vilt normal och mild.
Är det något försäljningsknep eukanuba och royal har då dom har sååå sjukt många olika sorter så folk ska tro att de är ett jättebra märke som har ett foder för alla olika typer av hundar?
Måste också fråga är alla ni som provat standardten nöjd med de? Eller anser ni att något annat foder är bättre?
Läste att nästan alla föredrog färskfoder framför torrfoder (vilket är förståerligt) men jag kommer inte ha någon möjlighet att ge färskfoder så vill veta mer om olika torrfoder, främst då standardten eftersom många är så positiva till de.
Kan också tillägga att jag inte har någon hund just nu, utan frågar bara litegrann inför framtiden.
Ursäkta om de blev väldigt luddigt. Hade lite nattligt funderingar och blir lite svårt att formulera sig då man är trött
Vi ger Standardt Normal och är nöjda. Viktigast för mig är att fodret är gjort på svensk köttråvara. Hundarna tycker om fodret, har fina pälsar och är bra i magen. Det är drygt och har hög smältbarhet (små fasta korvar kommer ut i andra änden). De stora hundmatsjättarnas olika specialfoder ger jag inte så mycket för - jag ser inte poängen. Ett bra basfoder i lagom mängd (oavsett om man ger färsk eller torr) kombinerat med ett bra liv i övrigt med stimulans och motion räcker nog för de flesta hundar om de inte är sjuka på något sätt.
Nej svårt är det inte, men det tar en jäkla tid att leta upp informationen, läsa, komma ihåg vad som var källan till vilket osv... (ja, jag för anteckningar när jag letar runt för att lära mig nya saker )
Standardt är ett bra foder, men som med allt annat så passar fodret inte alla.
Min tik tappad päls av standardt, såg riktigt jäklig ut i pälsen (matt, livlös, fällde massor).
Ja men är inte dom problemen du rabbla upp ganska rasbundna? När jag hade praktik på en vet.station fick vi in flera mopsar med dessa problem. Själv har jag finsk lapphund och uppfödaren har aldrig haft problem med sina hundar. Alla har funkat bra på Royal. Fina i magen, bra hull osv. FL är en frisk ras också. Sen att min FL inte gillar Royal är en annan femma
Lånar tråden lite. Hoppas det är ok
Min stora äter Standardt Normal och mår super av det. (som jag skrev innan) Såg dock att nu att han inte alls får samma mängd av det som han (enligt vikthänvisningarna) ska ha. Han får mindre. Är det farligt? Är rädd att han inte får i sig tillräckligt av alla viktiga ämnen? Kanske måste byta till mild? Vad tror ni?
Har även en corgi som äter RC som jag tänkte byta för han bajsar typ 10gånger om dan. lätt. Hade velat att han åt Standardt. Men vilket foder ska man då ge? Extra? Eller titta på ngt annat märke till honom?
Tacksam för svar