Sv: Standardt

Standardt är ett bra foder, men som med allt annat så passar fodret inte alla.

Min tik tappad päls av standardt, såg riktigt jäklig ut i pälsen (matt, livlös, fällde massor).

1. Hunden kan inte förflytta käkarna sidledes, den har rovdjurständer som är designade för att slita sönder födan.

2. Hunden saknar enzymet amylas i munhålan som bryter ner kolhydrater och stärkelse.

3. Hundens magsäcksmiljö är gjord för att bryta ner protein optimalt med hänsyn till bla pH och enzymsammansättning.

4. Kolhydrater bryts ner i tunntarmen och det krävs en lång tarm för optimal nedbrytning. Hund har en tredjedel så lång tunntarm som allätare och gräsätare.

Hunden är helt och hållet "designd" för att vara köttätare. Spannmål har inget i hundfoder att göra.

En mycket bra sida med många källhänvisningar: /vetenskapen-bakom/

Jag har ingen erfarenhet av Standardt, men har läst mycket positivt om fodret. Har en unghund som har lätt att bli lös i magen, och valde mellan det fodret och det i länken.
Började ge Sund Hundmat (som länken hänvisar till) i veckan, och är jättnöjd! Unghunden klarade övergången galant och har fått en helt ny mage.

Lyssnade på en föreläsning med veterinären som lanserat fodret och han sa mycket tankvärda saker, det blev en ögonöppnare för mig.

Ang. rasfoder. För mig känns det som bullshit. Ett stort foderföretag har lanserat ett specialfoder för "min" ras, som flera hundar blivit sjuka av. Dessutom krångligt för djurbutikerna att ha så många olika sorter hemma, som kanske inte säljs och blir för gamla.

Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder. Har förstått att de inte är nå spannmål i de (eller väldigt lite iaf?). Men passar de alla hundar? Självklart är de ju olika från hund till hund vad de tycker om, men tänkte mer på tex eukanuba och royal så finns de så många olika sorter som small adult, medium, adult, large adult, dermacomfort osv osv. Men på standardten finns de väl fyra olika sorter, normal, extra, vilt normal och mild.

Är det något försäljningsknep eukanuba och royal har då dom har sååå sjukt många olika sorter så folk ska tro att de är ett jättebra märke som har ett foder för alla olika typer av hundar?

Måste också fråga är alla ni som provat standardten nöjd med de? Eller anser ni att något annat foder är bättre?
Läste att nästan alla föredrog färskfoder framför torrfoder (vilket är förståerligt) men jag kommer inte ha någon möjlighet att ge färskfoder så vill veta mer om olika torrfoder, främst då standardten eftersom många är så positiva till de.

Kan också tillägga att jag inte har någon hund just nu, utan frågar bara litegrann inför framtiden.

Ursäkta om de blev väldigt luddigt. Hade lite nattligt funderingar och blir lite svårt att formulera sig då man är trött ;)

Det är spannmål i fodret - för även ris räknas som spannmål ;)

Har gett mina det som träningsgodis till och från, men har precis slutat då jag insett att dom får ont i magen av det (magkatarrliknande symptom) på kvällen om dom fått av det.

Vi ger Standardt Normal och är nöjda. Viktigast för mig är att fodret är gjort på svensk köttråvara. Hundarna tycker om fodret, har fina pälsar och är bra i magen. Det är drygt och har hög smältbarhet (små fasta korvar kommer ut i andra änden). De stora hundmatsjättarnas olika specialfoder ger jag inte så mycket för - jag ser inte poängen. Ett bra basfoder i lagom mängd (oavsett om man ger färsk eller torr) kombinerat med ett bra liv i övrigt med stimulans och motion räcker nog för de flesta hundar om de inte är sjuka på något sätt.

Sallander är mycket omtvistad, även om vissa har henne som husguru. I min värld behöver hudar egentligen inte kolhydrater, även o de flesta klarar sig utmärkt utan. Spannmål behöver de öht inte.
http://www.rawmeatybones.com/
http://www.monicasegal.com/

Fö är det mycket få veterinärer som kan något om hundars nutrition o näringsfysiologi som de inte lärt sig från Hills/RC/Eucanuba. Tyvärr.

Jo jag vet att hon är omtvistad, däremot är hon den enda som jag har hittat i Sverige som faktiskt forskat och skrivit en avhandling om det. Det är ju hyfsad faktakoll på såna publikationer så jag tror inte hon är helt ute och cyklar i alla fall... däremot är jag som sagt för okunnig om hundens utfodring för att kunna göra några större utläggningar, men håller fortfarande på och lär mig mer.

Vi ger Standardt Normal och är nöjda. Viktigast för mig är att fodret är gjort på svensk köttråvara. Hundarna tycker om fodret, har fina pälsar och är bra i magen. Det är drygt och har hög smältbarhet (små fasta korvar kommer ut i andra änden). De stora hundmatsjättarnas olika specialfoder ger jag inte så mycket för - jag ser inte poängen. Ett bra basfoder i lagom mängd (oavsett om man ger färsk eller torr) kombinerat med ett bra liv i övrigt med stimulans och motion räcker nog för de flesta hundar om de inte är sjuka på något sätt.

Är svenskt kött viktigt så har du valt helt fel foder ! Standardt må tillverkas i Sverige, men köttmjölet (och det mesta annat innehåll) importeras från utlandet ! Lamm och hjort från Nya Zeeland och nötkött och fläsk någon annan stans ifrån beroende på "dagspris" och kvalité...

Jag testade Standardt under en längre period på vår vizslahane som har känslig mage. Det fungerade super de första 3-4 månaderna. Därefter började han bajsa grönt hårt bajs, som han fick kämpa för att få ut. Så jag slutade med Standardt.
Testade några olika foder, tillslut Robur.
Och det fungerar. Vi har nu gett det i mer än 1,5 år och hittills har han inte haft några magproblem alls. Vi började med sensitive, men numera ger vi deras vanliga maintainance-foder.

Standardt är ett bra foder, men som med allt annat så passar fodret inte alla.

Min tik tappad päls av standardt, såg riktigt jäklig ut i pälsen (matt, livlös, fällde massor).

Håller med dig , Standart är ett bra foder om hunden klarar av den ,
Men min Basset fick klåda , fällde massor och hade problem med avföringen , kunde sätta sig 3-4 ggr innan det kom ut något , sedan var det alltid "kanåkning efter.

Nu har jag bytt till Pro-Plan och hon inga som helst problem längre varken med klåda eller fällning samt skiter normalt utan att åka "kana" :banana:

Ja men är inte dom problemen du rabbla upp ganska rasbundna? När jag hade praktik på en vet.station fick vi in flera mopsar med dessa problem. Själv har jag finsk lapphund och uppfödaren har aldrig haft problem med sina hundar. Alla har funkat bra på Royal. Fina i magen, bra hull osv. FL är en frisk ras också. Sen att min FL inte gillar Royal är en annan femma :p

Ja, det är problem som förekommer i rasen, men det förklarar ju knappast att problemen försvinner eller radikalt förbättras när man går över till spannmålsfritt torrfoder eller färskfoder. Vi har inte sett skymten av en hotspot sedan Winston för snart 1,5 år sedan började äta färskt. Detta trots att han numera badar utan att torkas minituöst med en hårtork efteråt, något som var en absolut nödvändighet tidigare.

Var och en får ju bli salig på sin fason, men det råder absolut inte någon vetenskaplig enighet om att hundar är omnivorer på samma sätt som människor eller grisar. Hundars matsmältningsorgan är, enligt Kolmårdens veterinär, identiska med vargen. Och jag tror inte att de ger spannmål till Kolmårdens vargar.

Lite KL

Jag ger mina Doggy Proffesional Extra Aktiv. Min ena är foderkänslig och av ngn anledning så fungerar detta foder väldigt bra.
Andelen protein är ju högre än hos tex standardt, däremot anges ju inte hur mkt % av det som är animaliskt. Men Kött kommer först i innehållsförteckningen och det är svenskt vilket jag verkligen gillar.
I övrigt är jag inte super på foder så ngn annan får gärna uttala sig om fodret.
Men för min ena är det oslagbart och dessutom så tycker jag att det är väldigt prisvärt.

Lånar tråden lite. Hoppas det är ok :o

Min stora äter Standardt Normal och mår super av det. (som jag skrev innan) Såg dock att nu att han inte alls får samma mängd av det som han (enligt vikthänvisningarna) ska ha. Han får mindre. Är det farligt? Är rädd att han inte får i sig tillräckligt av alla viktiga ämnen? Kanske måste byta till mild? Vad tror ni?

Har även en corgi som äter RC som jag tänkte byta för han bajsar typ 10gånger om dan. lätt. Hade velat att han åt Standardt. Men vilket foder ska man då ge? Extra? Eller titta på ngt annat märke till honom?

Tacksam för svar

Lånar tråden lite. Hoppas det är ok :o

Min stora äter Standardt Normal och mår super av det. (som jag skrev innan) Såg dock att nu att han inte alls får samma mängd av det som han (enligt vikthänvisningarna) ska ha. Han får mindre. Är det farligt? Är rädd att han inte får i sig tillräckligt av alla viktiga ämnen? Kanske måste byta till mild? Vad tror ni?

Har även en corgi som äter RC som jag tänkte byta för han bajsar typ 10gånger om dan. lätt. Hade velat att han åt Standardt. Men vilket foder ska man då ge? Extra? Eller titta på ngt annat märke till honom?

Tacksam för svar

De flesta hundar verkar äta mindre än vad de "ska" ha av typ.. alla foder som finns :D Visst, får de i sig knappt hälften av vad de ska ha, då hade nog jag börjat vara lite nojjig, men inte annars. Vad som står på säcken är INTE "såhär mycket ska din hund ha, punkt" utan mer "ungefär såhär mycket kan du ge i början när du byter till vårt foder, innan du vet hur mycket just din hund faktiskt behöver".

Varför skulle du inte kunna ge Standardt normal även till din corgi?

Vad bra :D

Tänkte göra det när han är lite äldre men han ska ju ha mer energi när han är valp och tänkte att Extra är mer valpfoder än Normal. Han är 14v nu.

Jag tillhör de som gett fodret under lång tid.
Har under dessa år hunnit prova alla sorter på hundarna, då deras ålder och behov har varierat.
Då jag fortsatt tillhör jag naturligt vis skaran av nöjda användare.

Även om hunden inte har något behov av kolhydrater, så kan de hundar som inte är extremt aktiva må bra på en mindre del.
Själv väljer jag bort spannmål med gluten och fytinsyra, så då är det i stort sätt bara ris kvar.
Använder också lite ris i det hemlagade.

Bra att även fettkällan är animalisk, och att de inte snålar på detta genom att tillsätta ex linfrö för att kunna säga att fodret innehåller (helt verkningslös) vegetabilisk omega 3.
Även om ett foder innehåller omega 3 från vegetabiliskt fett, så måste man tillsätta marin omega 3 om man vill att hunden ska få i sig EPA, DHA & DPA. För dessa fettsyror kan hunden inte bilda från vegetablisk omega 3...

De senaste åren har jag gett övervägande färsk mat. Men valparna har alltid fått ett mellanmål av Standardt. Har det också som godis och aktivering.
Fem av mina valpar är dock uppväxta på Standardt. Har använt en mix av Extra och Hjort, och alla har utvecklat ett korrekt skelett och fin muskelmassa. Alla har alltid fått berömm för sina pälsar. De har haft ett mycket bra immunförsvar osv.

Många av de hundar som blir hårda i magen har visat sig dricka för lite.
Tänk på att hundens vätskebehov (50-60 ml/kg kroppsvikt) ökar om man ger fodret torrt.

Lycka till!

O om man skall vara lite miljömedveten så bör man inse att nästan allt som kallas för vegetabilisk olja i själva verket är palmolja.
Den intresserade kan googla på palmolja + Borneo, t ex.

Jag har aldrig använt standardt, så jag har inga erfarenheter att dela med mig av.
Men jag blir lite fundersam när jag läser den här tråden. Samtliga varianter av Standardt har ris som största ingrediens. Varför är då fodret så hyllat av samma människor (tror jag) som förespråkar högt köttinnehåll?
Jag lägger inga värderingar i detta alls, jag tycker bara att det är lite märkligt.

Att ris hamnar först, beror på att de bara har en enda källa till kolhydrater, samt att köttet ingår i torkad form.
Andelen animalier i Normal är ca 50%. Inkl protein, fett, vissa vitaminer & mineraler.

Jämför med ett foder som deklarera färskt kött, och får ett animaliskt innehåll på runt 20-25% (i bästa fall), eller de som har flera kolhydratkällor som ligger på ca 25-35% animalier, trots köttråvara i torkad form.

Om man inte vill ge foder med extrema proteinnivåer på över 30% (ibland över 40%...), så är 50% animaliskt innehåll väldigt högt i ett torrfoder.
Vet inget med normala nivåer som har högre innehåll.
ANF och Brit Care har också ganska höga nivåer, men de flesta andra har betydligt lägre.

Skillnaden hos fodertillverkare är om de vill deklarera fakta, eller förslka försköna ett innehåll.
Många säljer nog extra på att använda färskt kött och/eller flera kolhydratkällor, då fodret för den ovane ser mer köttrikt ut.
Men att endast titta på den första ingrediensen säger inget om fodret.
Utan man får kika på de 5-6 första ingredienserna och se om det finns fler animaliska ingrediener eller fler vegetabiliska.

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: Sel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader...
Svar
7
· Visningar
683
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 636
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka