Bästa färskfodret?

Sv: Bästa färskfodret?

Okej, Tack så mkt! Låter som vi helt enkelt får testa oss fram och se vilket färskfoder som passar oss bäst, eller rättare sagt hundarna bäst ;P Och så får man väl kolla lite var återförsäljarna håller hus.
Är det vanligt att man kan be djuraffärer att ta hem färskfoder?

Många ha nog, jag har sett fler och fler med frysar:) Fodax hämtar du var sjätte vecka vid en fryslastbil.

Okej, :) Jaha Okej, men då antar jag att man måste ha en ganska stor frys? Får nog kanske fjäska med föräldrarna i så fall :D

Hur mycket äter era om dagen? Blir lite nyfiken eftersom dom ändå ligger hyfsat nära mina i vikt, och det verkar skilja sig en del på mängden.

Här går det åt 2,5 kg/dag (17,5 kg/vecka, ca 75 kg/mån och 9 st påsar á 12,5 kg varje leverans).
Den gamla kastrerade hanen (31 kg) äter 500g, den kastrerade tiken (30 kg) 500g, okastrerad 3-årig tik (26 kg) 600g, okastrerad ungtik (32 kg) 600g samt liten 10-månaders tik (10 kg) 250g.
Give or take ;)

rahl/B]: Benköttmjöl? Är det nåt som man måste lägga till när man ger färskmat eller varför ger man det? :)

Bara när du ger 100% vom under en längre tid.

STORFEVOM
100% Färsk nötvom. Vitaminiserat.

Användningen av vom som tilläggsfoder har länge varit populärt bland draghundsförare, uppfödare och jägare. Nötvom är numer magrare än förr på grund av att fettet numer skärs bort. VOM från oss luktar lite, men hundarna älskar det!
VOM har ett lågt innehåll av kalcium och fosfor och bör därför inte användas som helfoder under längre tid utan tillskott.

KL

Jag gav först Bravo Vilt till min hane, allt fungerade super förutom att han., precis som Red_Chili beskrev om VoH, problem med analsäckarna pga avföringenskonsistens (han hade innan aldrig haft problem med analsäckarna i sitt 13-åriga liv så det kom garanterat av fodret). När jag bytte till Bravo Lamm försvann analsäcksproblematiken så det åt han in i det sista. Oftast utblandat med lite torrfoder samt rivna morötter. Han åt 2/3 burgare om dagen, vägde 8 kg och var en kastrerad dvärgschnauzer.

Jag ger i dagsläget standard torrfoder vilket jag hittills är väldigt nöjd med, men går nu i funderingar att byta till färskfoder då det verkar vara bättre.

Läst lite och förstått att det finns en hel del olika färskfoder att välja mellan, och undrar då vilket ni anser vara bäst?

Jag ger Nordic Special+ till mina och är jättenöjd med det. Jag gav Vom og Hundemat för 1,5 år sedan men var inte riktigt nöjd med kvaliteten. Dessutom vill jag att det ska vara någon fiberkälla i fodret för att hundarna inte ska bli för tröga i magen och bajsa harpluttar.

Mina äter 800 g/dag tillsammans. Jag köper 2 kg-korvar på kartong och månadskostnaden blir 550 kr.

Jag ger Nordic Special + till båda mina. De äter båda 400 g dag trots att den ena väger ca 17 kg och den andra 33... Den stora är dock både gammal och kastrerad så det påverkar såklart hans ämnesomsättning. Eller så är det lillen som bränner mycket?

:D Min whippar på 10 kg och 12 kg äter 350 g respektive 450 g/dag.

Jag har en kastrerad leonbergerhane på 65 kg. Han får VoH, en korv à 500g på morgonen och en på kvällen. Korvarna kostar 17 :-/st så det blir en foderkostnad på ca 1000 :-/månad.
Jag tycker det är värt den extra kostnaden att ge VoH eftersom det inte är någon utfyllnad alls i det. Min hund är nöjd med mängden han får men är hunden inte det kan man ju lika gärna ge den en morot att knapra på som att köpa foder som är uppblandat med div saker som bara är utfyllnad. Kilopriset blir högt på ris och annat som fylls ut med. Du kan köpa VoH på djurmagasinet i trollhättan (överby), dom tar 18:-/korv eller 17:- om du köper en hel låda. Det finns också i Saleby på en kennel där, jag minns inte vad den heter nu men googla VoH återförsäljare, hon står under Skara. Hon tar 17:-/korv oavsett hur många eller få du köper. Dit bör du dock ringa och kolla läget först för det är inte alltid hon har så mycket hemma.

*kl
mina får bravo bas med vom, funkar strålande för oss. ger inget torrfoder alls numera, men när jag precis började med färskfoder fick de 50/50. inga bekymmer med magarna vad jag kunde märka. (gav torrfoder också av samma anledning som andra i tråden angivit: att det är praktiskt på resor, men det är sällan man är iväg utan att ha tillgång till frys eller att en kylväska inte räcker)

Hur mycket äter era om dagen? Blir lite nyfiken eftersom dom ändå ligger hyfsat nära mina i vikt, och det verkar skilja sig en del på mängden.

Här går det åt 2,5 kg/dag (17,5 kg/vecka, ca 75 kg/mån och 9 st påsar á 12,5 kg varje leverans).
Den gamla kastrerade hanen (31 kg) äter 500g, den kastrerade tiken (30 kg) 500g, okastrerad 3-årig tik (26 kg) 600g, okastrerad ungtik (32 kg) 600g samt liten 10-månaders tik (10 kg) 250g.
Give or take ;)

Unghanarna (30kg) två år gamla äter minst 800g om dagen, mer vid ansträngande dagar. Dom två kastrerade hanarna äter 250(Tjockis 34kg) och 400 (Normalviktig 32kg).

2,2kg om dagen ungefär, 15,4kg i veckan. (Eventuellt kan det vara felräknat, jag suger verkligen på matte)

Senast ändrad:

Arkens Zoo i Lidköping har både VoH och Bravo hemma i frysar och borde ju ta hem mer om man vill.

Det går alldeles utmärkt att blanda färskfoder med torrfoder, det kan vara bra att göra om hunden behöver lite mer foder än det är i en "blötkorv" och man tycker att det är bökigt att dela på dom.
Sen är det ju så att färskfoder smälter hunden långsammare än torrt, det är därför det är så bra att ge det till hundar som kräks galla när magen blir tom. Torrfoder är ju helt söndermalt till mjöl (det löses upp snabbt i magen) så det är inga senor eller annat äckligt som magen får jobba med under lång tid.

Har gett Klass till mina hundar under 20 år men min nuvarande hund tycker att det är äckligt ger nu Priima vilket han tycker om och dessutom är det mycket billigare, 60 kg 800 kr mot 10 kg 240 kr . Färskfoder är något alla skulle ge åtminstone när hunden är valp för att "vaccinera" mot magåkommor. Ger man färskfoder så tål hunden att äta allt utan långsamma foderbyten pizza ena dan och torrfoder nästa. Färskt foder är även jättebra mot hudproblem. Min lilla Working kelpie (20 kg) äter 1 kg/dag min sons Am staff (29 kg) skulle behöva 1,5 kg/dag om han bara åt Priima.

Senast ändrad:

Vad bra, det visste inte jag. Då blir det mycket enklare för mig.:bow:

Mailade han Calle innan jag startade denna tråden faktiskt, dock inte fått svar än men det kanske kommer i veckan, :)
Nu hänger jag dock inte med, Vom är alltså en del utan färskfodret? Eller vad exakt är vom och vad innehåller det? Kan som sagt inte alls mkt om det här :/

Pia: Hon i Skara tror jag att jag hittade på VoH hemsida så henne har jag lite koll på vart hon finns, :)

squarepants : Misstänkte att dom kunde ha det, har allt sett att det står frysar där men inte kollat mer noggrant eftersom jag inte köpt sånt foder innan. :) Bor du här i närheten? :)

Muninna: Får nog bli hälften torrfoder och hälften färskfoder i början i alla fall, och testa sig lite fram :)

KL

Jag gav först Bravo Vilt till min hane, allt fungerade super förutom att han., precis som Red_Chili beskrev om VoH, problem med analsäckarna pga avföringenskonsistens (han hade innan aldrig haft problem med analsäckarna i sitt 13-åriga liv så det kom garanterat av fodret). När jag bytte till Bravo Lamm försvann analsäcksproblematiken så det åt han in i det sista. Oftast utblandat med lite torrfoder samt rivna morötter. Han åt 2/3 burgare om dagen, vägde 8 kg och var en kastrerad dvärgschnauzer.

och här är tvärtom. Jag har en som äter Bravo utan problem - medan den andra inte kan äta det för hon blir för mjuk i avföringen och spontanläcker från analsäckarna då när hon sover - så hon får enbart VoH:crazy:

VoH är det innehållsmässigt bästa har jag för mig (på pappret alltså).

Jag ger bravo vilt eftersom det är det enda min tål. Jättenöjd.

Jag ger min hund färskfoder sedan en längre tid. Först gick han på klass, fungerade si och så. Har bytt till fodax och det fungerar bättre, han får fodax röd. Skulle gärna låtit han gå på VoH men vet inte vart det finns att få tag på här uppe.

KL

Hur ska VoH tinas upp? Med eller utan plast? Framme eller i kylskåpet?

Jag får hem en laddning imorgon för att pröva. Har velat testa det länge och kan nu få tag i det under rek pris + väldigt nära.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 448
Senast: calm
·
Hundhälsa Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
27 594
Senast: nilie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 500
Senast: Mirre
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare