Bästa färskfodret?

Sv: Bästa färskfodret?

Jag har gett Bravo i minst 5 år (fodrat med färskfoder i 9 år) och jag har bytt märke nu. Detta efter att Bravo har chockhöjt sina priser samt tummat på kvalitén. Alltid stöttat Bravo och pratat gott om dom, men nu får det liksom vara bra.

2009 betalade jag lite mindre än 20kr/kilot, nu har dom höjt till typ 32kr/kilot. Det är sanslöst dyrt!

Istället äter mina hundar Fodax, jag tycker det är okey. Men jag är egentligen en Bravo-fantast...

Jag upptäckte häromdagen att det är mer potatisfibrer än korn i Bravo - visst var det tvärtom förut eller är jag helt fel ute ?
Är det annat med kvalitén jag missat ?

Även Nordic har ju gjort en skräpändring på sin bas-variant och tagit bort vete-korn-havre och bytt till enbart vetekli och potatisfibrer:eek:

KL

Är det någon som har erfarenhet av att ge SundHundmat, enl deras utfodringsschema då?

Jag känner bara en som gör det, och vill ha lite mer kött på benen innan jag provar.

Även Nordic har ju gjort en skräpändring på sin bas-variant och tagit bort vete-korn-havre och bytt till enbart vetekli och potatisfibrer:eek:

Varför är det en skräpändring? Vetekli tas inte upp av kroppen utan passerar rakt igenom och potatisfibrer/pofibrer är 70% kostfibrer. Jag föredrar det i fiberväg än sådant som innehåller en massa gluten och snabba kolhydrater.

Är du säker på att det var Arken zoo i Lidköping? För den butiken är nyöppnad och har bara funnits några mån. Det är inte zoo fritid? Som numera heter djurmagasinet?

Är du säker på att det var Arken zoo i Lidköping? För den butiken är nyöppnad och har bara funnits några mån. Det är inte zoo fritid? Som numera heter djurmagasinet?

Hm!! Kanske.... Den som ligger vid Framnäs. Djurmagasinet var det inte. (Jag är inte från stan....)

Varför är det en skräpändring? Vetekli tas inte upp av kroppen utan passerar rakt igenom och potatisfibrer/pofibrer är 70% kostfibrer. Jag föredrar det i fiberväg än sådant som innehåller en massa gluten och snabba kolhydrater.

Jag tycker det är en skräpändring då det bara gör innehållet mer meningslöst = passerar ut mer. Fast jag har aldrig haft hundar som haft problem med kolhydratet - däremot flera som haft problem med för mycket fibrer;)

Jag har alltid undrat vad folk som är väldigt mycket mot att man har bukfylla i fodret hellre skulle vilja ha i? Man kan inte ge hundarna rent fett och protein, då skulle fodermängden bli alldeles för liten för att hundarna ska känna sig mätta. Och skulle man ge en större fodergiva så blir hundarna istället sjuka och feta.

Är det inte potatis så är det korn, vete, majs osv.

Jag har alltid undrat vad folk som är väldigt mycket mot att man har bukfylla i fodret hellre skulle vilja ha i? Man kan inte ge hundarna rent fett och protein, då skulle fodermängden bli alldeles för liten för att hundarna ska känna sig mätta. Och skulle man ge en större fodergiva så blir hundarna istället sjuka och feta.

Är det inte potatis så är det korn, vete, majs osv.

Jo hundar är ju även olika. Jag har en som fungerar alldeles ypperligt utan något annat än animalier och hög andel fett, men den andra går det bara inte då hon går upp i vikt då - om jag nu inte skulle blanda eget av magert kött (blir rätt dyrt i längden). Tyvärr så är det helt animaliska färskfodren samtidigt väldigt feta.

kl

Hur har ni tänkt kring mängden mat till växande valp, ni som fodrat med färskfoder? Har ni gått över från torrfoder (om de åt det innan) till färskfoder utan invänjningsperiod?

Jag funderar på att prova färskfoder på min trettonveckors labradorvalp. Han verkar aldrig få styr på det där med bajseriet nu när han går på Standardt. Det ser ut hur som helst plus att det kommer väldigt oregelbundet.

Japp, igen. Senaste höjningen var i mars och då höjde de kartongpriset på enkilos med ungefär 5 kr/kartong (16 kg). Men nu är det en rejälare höjning. Jag har tidigare betalat drygt 23 kr per kilo och kommer efter höjningen att få betala 26 kr/kg.

VoH har har också höjt och kommer att bli en krona dyrare per 500 g-förpackning.

Var hittar du Nordic till det priset? "Min" djuraffär i Sickla tar 31 kronor kilot för bas och 33 kronor fö bas+. Är det från färskfoderleveransen och för tvåkiloskorvar? (Jag ser att det blir 26 kronor per kilo för tvåkiloskorvar från dem.)

Vad dyrt! Jag köper kartong (tvåkiloskorvar) från Lindhagens Hund & Katt. Idag kostar det 23 kr/kg och efter höjningen kommer det kosta 26 kr/kg.

Det är ju billigare med kartong än om man köper per styck. Men inte ens per styck är det så dyrt som där du köper. Nu har jag inte styckpriset i huvudet hos hon jag köper av men hos Berit på Hälsofoderbutiken i Hornstull (de brukar ha samma priser) så ligger enkilos på 26 kr (bas) och 29 kr (special+).

Jag smög över till Nordic med min senaste, men hon har ätit enbart Nordic sedan hon var i alla fall 16 veckor.

Vad dyrt! Jag köper kartong (tvåkiloskorvar) från Lindhagens Hund & Katt. Idag kostar det 23 kr/kg och efter höjningen kommer det kosta 26 kr/kg.

Det är ju billigare med kartong än om man köper per styck. Men inte ens per styck är det så dyrt som där du köper. Nu har jag inte styckpriset i huvudet hos hon jag köper av men hos Berit på Hälsofoderbutiken i Hornstull (de brukar ha samma priser) så ligger enkilos på 26 kr (bas) och 29 kr (special+).

Åh, vad bra. Jag orkade inte ringa runt till alla utan kollade Sickla som jag har närmast till. Lindhagens ligger ett stenkast från jobbet så det kan jag ta på vägen hem.

Jag smög över till Nordic med min senaste, men hon har ätit enbart Nordic sedan hon var i alla fall 16 veckor.

Hur mycket Nordic har du gett henne per kilo kroppsvikt vartefter hon vuxit?

Jag frågade på Nordic och de säger att man ska ge ca 2% av den förmodade vuxenvikten hela tiden medan de växer. I mitt fall skulle labradorvalpen då få ca 600 gram om dagen tills han är vuxen.

kl

Hur har ni tänkt kring mängden mat till växande valp, ni som fodrat med färskfoder? Har ni gått över från torrfoder (om de åt det innan) till färskfoder utan invänjningsperiod?

Jag funderar på att prova färskfoder på min trettonveckors labradorvalp. Han verkar aldrig få styr på det där med bajseriet nu när han går på Standardt. Det ser ut hur som helst plus att det kommer väldigt oregelbundet.

Jag gav lite av varje ett tag, och gick över till fodax när valpen var 4-5 månader.

Hur mycket Nordic har du gett henne per kilo kroppsvikt vartefter hon vuxit?

Jag frågade på Nordic och de säger att man ska ge ca 2% av den förmodade vuxenvikten hela tiden medan de växer. I mitt fall skulle labradorvalpen då få ca 600 gram om dagen tills han är vuxen.

Precis, jag har gett efter den förväntade vuxenvikten, men jag har legat på 3% eftersom jag upplever att vinthundar behöver lite mer. De har ju så lätt vikt i förhållande till sin storlek som vuxna. Jag frågade Nordic om det och de tyckte att det lät förnuftigt. Hon var rätt tunn ett tag men jag vågade inte ge mer när hon var i känslig ålder (det blir ju mer av allt, även kalk och mineraler), men sedan slutet av sommaren så har jag gått upp till 4% av vuxenvikten. Hon blir 10 månader på söndag. Min vuxna whippet äter 3,5% av kroppsvikten.

Åh, vad bra. Jag orkade inte ringa runt till alla utan kollade Sickla som jag har närmast till. Lindhagens ligger ett stenkast från jobbet så det kan jag ta på vägen hem.

Vad kul! De som har butiken är så himla trevliga också. Jag blir alltid kvar där en timme eller så för att prata varje gång jag hämtar mat. :D

Precis, jag har gett efter den förväntade vuxenvikten, men jag har legat på 3% eftersom jag upplever att vinthundar behöver lite mer. De har ju så lätt vikt i förhållande till sin storlek som vuxna. Jag frågade Nordic om det och de tyckte att det lät förnuftigt. Hon var rätt tunn ett tag men jag vågade inte ge mer när hon var i känslig ålder (det blir ju mer av allt, även kalk och mineraler), men sedan slutet av sommaren så har jag gått upp till 4% av vuxenvikten. Hon blir 10 månader på söndag. Min vuxna whippet äter 3,5% av kroppsvikten.

Ok. Då är det bara att prova sig fram. Jag börjar med två procent av förväntad vuxenvikt. 600 gram låter ganska ok. Självklart får jag fodra med ögat vad tiden lider, men det är bra att veta ungefär var jag ska lägga mig.

Vad kul! De som har butiken är så himla trevliga också. Jag blir alltid kvar där en timme eller så för att prata varje gång jag hämtar mat. :D

:)

........

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde... 2
Svar
24
· Visningar
5 448
Senast: calm
·
Hundhälsa Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
27 594
Senast: nilie
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 500
Senast: Mirre
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip... 2
Svar
25
· Visningar
7 501
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Födda -21