"Barockwestern"

S

Sweet

Går det att kombinera westernridning och barockridning/AR?

Det verkar som om ridstilarna är ganska lika men skulle det funka rent praktiskt eller skulle hästen bara bli förvirrad? Jag gillar båda stilarna och skulle helst av allt vilja kombinera dessa.

Det skulle ju vara trevligt med en westernhäst med vikten mer bak än fram...

Sv: "Barockwestern"

Det har hon ju inte skrivit? Jag tolkade det snarare som om det är den vanligaste synen bland westernhästar, inte att det är ngt man strävar efter.

Jo, jag gissar att hon menade nåt sånt. Men de som är duktiga på western har väl hästarna rejält på bakdelen trots att de inte tränar akademiskt! Ibland låter det som att akademisk ridning är enda vägen till korrekt form?

AnnA_ skrev:
Så du menar att inom western strävar man efter en framtung häst...?

Var skrev jag det??? :confused:

Nu är det så att jag gillar både western och den akademiska ridningen, jag är inte så insatt i AR, har läst mycket om det och har ridit en lektion och tycker att ridstilen är intressant precis som westernridningen. Sitter bara och funderar på om dessa två ridstilar kunde kombineras, att man kunde "stjäla" lite saker från AR och peta in i westernträningen, de verkar vara ganska lika varandra.

Sedan så går långt ifrån alla westernhästar på ett bra sätt, de går med nosen i backen och bakbenen metervis efter och det är inte vackert och knappast bra för hästarna heller.

Men jag är INTE en westernmotståndare då jag själv rider western så sluta bråka om ingenting!

Senast ändrad av en moderator:

Det skulle säkert fungera!

I mitt fall fungerar det. Jag åker på kurs för BJ tre gånger/år, men rider hemma två gånger i månaden för min gamle ridskolelärare (som visserligen gått den "långa vägen" och är utbildad av Kyra) men som numera mest sysslar med western.

Min Best går från klarhet till klarhet med hans hjälp. :smirk:

Immer

Nej, jag bråkar inte. Jag tror att det finns både god och dålig ridning inom de flesta inriktningar och jag tror precis som du säger, att man får försöka plocka de godbitar som känns bra!
Jag tycker att det ger jättemycket att få det som egentligen är samma sak beskrivet ur olika perspektiv. Det är kul att diskutera med kompisar som rider tex western, islandshäst eller nåt annat som jag inte är så insatt i. Det är ofta man får aha-upplevelser av det.

Jag kan kombinera båda sakerna med min häst utan problem. Jag känner även en till som gör det och hästarna har inte blivit förrvirrade än iaf. Vi rider i och för sig akademiskt på ridbanan och western ute. Men ute blandar jag hejvilt och det han han inga problem med!

Det var en tjej i mitt stal som gjorde det. Och det gick fint!
Jag ser inget skäl till att det inte skulle funka?

Rätta mig gärna om jag har fel, inte så insatt i westerns principer...
Men för att ta ett exempel på en ganska grundläggande grej som kan ställa till det rejält är ju hur man placerar sig för att få böjning eller svänga, inom AR vill man ju tänka vikten på insidan och western på utsidan... (Eller har jag fel..?)
Annars så ni menar att sitsen och alla hjälper inom bägge grenarna betyder samma sak, så att ett A alltid är ett A?

Jag är verkligen inte haj på det där med western. Tjejen i mitt stall använde efter ett tag samma vikthjälper som oss. Hon tyckte det funkade bättre. Och som jag förstod det skulle hon tävla senare.
Jag har en annan kompis som tränar Western och har tävlat rätt mkt med goda resultat. Men hon sitter på inner för böjning och för att svänga. Hennes ridning är ganska lik min i hjälpgivningen.

Ardnas skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel, inte så insatt i westerns principer...
Men för att ta ett exempel på en ganska grundläggande grej som kan ställa till det rejält är ju hur man placerar sig för att få böjning eller svänga, inom AR vill man ju tänka vikten på insidan och western på utsidan... (Eller har jag fel..?)
Annars så ni menar att sitsen och alla hjälper inom bägge grenarna betyder samma sak, så att ett A alltid är ett A?

Det beror lite på HUR man vill svänga; som en båt eller som ett tåg för att använda en gammal rolig liknelse...

Jag har lärt mig att ha vikten åt det hållet hästen är ställd. Men det finns de som lär ut tvärtom dvs lägger du vikten åt höger så ska hästen gå vänster.

Tja, du gör ju som du vill om du vill blanda, men det enda jag menar är att tänk dig noga för så att du använder samma sits och hjälper annars så kommer din häst att bli väldigt förvirrad och inget av det kommer att funka bra... Personligen tror jag inte att det är en så smart ide eftersom jag är väldigt noga med en hjälp alltid betyder samma sak. För att ta liknelsen med alfabetet, som jag gillar väldigt mycket, så måste ett A alltid vara ett A och B alltid vara ett B, annars kommer eleven aldrig lära sig att läsa - inte så bra iaf.

Självklart så ska hjälperna vara dom samma, ett A ska alltid vara ett A så att hästen förstår, så är jag själv lärd att rida.

Men - vad är det då för skillnad? Utrustningen?
Ang utrustningen gäller det ju bara som alltid att allt ska passa hästen och fungera i er utbildnings-idé.
Ridning som ridning, som du säger - A är A, och B är B, oavsett vad du gör med hästen.

Klart som korvspad du kan hämta inspiration även från western-hållet, det är ju bara att söka & suga i sej det du tycker är vettigt och bra - så är det ju med ridning övht. Och en välriden häst går att göra "allt" med, är min tro. Fösa kossor, rida ett dressyrprogram, hoppa, rida en terrängbana, ja -och varför inte western? Men var beredd att folk kommer försöka forma dej/er till något helt annorlunda, men har du huvudet med dej så är det väl bara att använda ditt eget sunda förnuft när du väljer vad du tar till dej, och inte...

Bara min åsikt då, men måste erkänna att jag inte orkat mej genom tråden i övrigt.

Går utmärkt. Jag använder AR à la BB för att bygga upp min häst (kallblodstravare) och gymnastisera sen tränar vi ju inför westerntävling också. Varför skulle det ena utesluta det andra? Det finns ju inom westernridningen lite olika sätt att rida precis som det finns inom den vanliga dressyren. Vissa dressyrryttare även på hög nivå drar ju tex sina hästar jättemycket i munnen medans andra inte gör det som ett kanske dåligt exempel . Det finns ju lika många sätt att rida som ryttare inom alla inriktningar så varför inte western med inriktning AR? Gymnastik är bra för alla hästar! Min åring som ska bli travstjärna när han blir stor har jag tänkt att styrketräningsrida enl AR så småningom.

Ardnas skrev:
Tja, du gör ju som du vill om du vill blanda, men det enda jag menar är att tänk dig noga för så att du använder samma sits och hjälper annars så kommer din häst att bli väldigt förvirrad och inget av det kommer att funka bra... Personligen tror jag inte att det är en så smart ide eftersom jag är väldigt noga med en hjälp alltid betyder samma sak. För att ta liknelsen med alfabetet, som jag gillar väldigt mycket, så måste ett A alltid vara ett A och B alltid vara ett B, annars kommer eleven aldrig lära sig att läsa - inte så bra iaf.
Sits och hjälpers inverkan är alltid desamma i grunden på alla hästar och inom all ridning. Hästar reagerar på samma stimuli, antingen de är QH eller NS t.ex. Ryttaren måste alltså lära sig de rätta grunderna, sen kan den rida precis vad den vill med vilken häst som helst. Inom ramarna för hästens och ryttarens naturliga förutsättningar förstås :smirk:
Häst i balans med ryttare i balans.

Mina fördomar serverade :o
Har fått intrycket att i western handlar det mer om fart o fläkt än om äkta samling. och att hästarna ofta trampar förbi tyngdpunkten istället för in under den, just för att speeda upp och få det hela att se effektfullt ut.
Ofta bakben som är låsta i marken vid spins och vändningar för att framdelen ska kunna springa runt kvickt.
Mer vikt vid tempoväxlingar och styrka då det gäller att accelerera eller tvärstanna. Då är det viktigare med grepp i skorna och råstyrka än bärighet har jag fått för mig.
Och i pleasure har jag bara sett nosar som drar i marken och stilla jogg. mycket vikt vid att ryttaren sitter bekvämt och inte hur hästrna använder kroppen.

Men lite ar skulle nog kunna spica upp westernövningarna till nya höjder!! om hästarna orkar högre krav i de fartfyllda övningarna. Det ser rätt krävande ut och med tanke på hur fort hästarna blir trötta av lite skolor i sakta mak kanske det blir för mycket för dem att höja tempot och kombinera dessa två typer av ridning. för jag tycker att de skiljer sig ganska mycket åt...
Likheter är väl att man låter tygeln hänga mer och inte är lika gåpåig i varje steg som i mycket annan ridning.

Glöm inte att western i grund och botten har precis samma yttersta mål och syfte som mycket inom AR/Barock, dvs en arbetande stark explosiv häst... Western för att fösa kor och fånga dom (boskapsarbete), inom AR att ha antingen en boskaps/tjurfäktarhäst eller en krigsmaskin :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 559
Senast: Habina
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar