Status
Stängd för vidare inlägg.
J

Julia_1993

vad är vanligast på vanliga ridskolor, barock eller vanlig dressyr?
Förstår egentligen inte skillnaden. Vad är barock egentligen? Läste en tråd där det stog att man gav olika hjälper och att om man red vanlig dressyr hade man händerna under manken och långt ifrån varandra, och om man red barock hade man händerna över maken och ihop. Jag trodde att man red vanlig dryssyr på ridskolor men min ridlärare säjer att man ska ha händerna ÖVER manken och inte under. Rider vi barock då?


//undrande :crazy:
 
Sv: Barock?

Nej, det gör ni inte. I vanlig dressyr ska man ha buren hand, över manken, och händerna ihop (eller, för at vara petig, lika brett mellan händerna som hästens mun är bred). De allra flesta ridskolor lär ut vanlig dressyr.
 
Sv: Barock?

Men vad är egentligen barock då?
Vad är den stora skillnaden mellan vanlig dressyr och barock?
 
Sv: Barock?

vad är vanligast på vanliga ridskolor, barock eller vanlig dressyr?
Förstår egentligen inte skillnaden. Vad är barock egentligen? Läste en tråd där det stog att man gav olika hjälper och att om man red vanlig dressyr hade man händerna under manken och långt ifrån varandra, och om man red barock hade man händerna över maken och ihop. Jag trodde att man red vanlig dryssyr på ridskolor men min ridlärare säjer att man ska ha händerna ÖVER manken och inte under. Rider vi barock då?


//undrande :crazy:

Detta ämne kommer upp om och om igen. Det finns inget enkelt svar, men här kommer lite punkter för dig som är intresserad.

Läs faq-en som är låst överst i forumet.
Titta på Gunnars länksidor och sök på Barockridning och Akademisk Ridkonst. Titta på dessa länkar och läs
Bläddra sedan här under barockforumet och läs flera trådar.
Bläddra sedan under tävlingsdressyr och läs flera trådar.

Du kommer att se, att en hel del är samma. Och andra saker är helt annorlunda.

Akademisk Ridkonst, Centrerad (kroppsmedveten) ridning, med mera kontra Traditionell ridning är att jämföra med

Traditionell sjukvård på sjukhus och alternativ medicin, som olika slags massage, olika terapier (aromaterapi, rosenterapi mm), heailing och så vidare.

Traditionell friskvård, på friskis och svettis kontra alternativ friskvård, spinning, qui gong, tai chi med mera, med mera.

Det finns alltid fler än ett sätt att göra olika saker.

Inte ens den traditionella ridningen är exakt likadan, för olika ridskolor och olika ridinstruktörer. På den tiden jag red på ridskola, var det som att börja om från början varje gång ridskolan anställde någon ny ridinstruktör från en annan del av landet.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 399
Senast: Habina
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 394
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp