Barnvagnsnybörjare

Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag tycker att det bra babyskydd är värt sina pengar. Vi använde det 8-10 månader eller nått sånt.

Jag tycker det är värre att lägga ut massor av pengar på en ny vagn som man sen bara använder 1-1½ år. Jämför priset per månad mot ett babyskydd. De flesta köper ju en sittvagn efter drygt 1 år och då har man ju betalt rätt safigt för varje månad man använt den första vagnen. Det är inte så många som kör runt med sin kombi som sittvagn i längden.

Vi köpte beggad vagn och la ut den stora summan pengar på en bra cityvagn istället och vi ångrar oss inte en sekund. Vi fick två vagnar till priset av en och den dyra lilla vagnen är värd varendaste krona!
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag är nästan 100% säker på att framhjulen går att låsa på nitron och ska du inte ha den på stallbacken så kan ju den vara ett bra val.

Emmaljungas babyskydd är inte dyrare än några andra babyskydd.
Tycker du ska kolla på dem om du är intresserad av emmaljungavagn.
När bäbisen har växt ur babyskyddet så kan du ju köpa den andra stolen begagnad :).
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Framhjulen på Nitron är låsbara. Var inne på Babyproffsen och provlåste för nåra dagar sen. Vi kommer köpa Nitron och verkar ha ganska liknande behov som du verkar ha... :)
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag skulle aldrig köpa en beg. bilstol, säkerheten ska man aldrig snala med och en beg. vet man aldrig vad som hänt med. Undantaget om man köper beg. av en man känner som man litar.

Om du är mkt i stallet skulle jag ha köpt en billig extra vagn att ha där. Lukt fastnar väldigt snabbt i vagnen. Sen ha en annan vagn om man är pa andra ställen än stallet.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

- Tror egentligen inte att det blir så mycket körning på stallbacken, vi parkerar precis bredvid stallet och den korta sträckan kan jag ju faktiskt bära i vagnschassi och bebisdelen (med bebis) för sig.
Men vill du köpa en så dyr vagn och ha i stallet? Både lukt och smuts sätter sig som tusan fast man inte tror det. Satsa på en billig blocketvagn med stora hjul som du kan använda i stallet länge.

- Emmaljungas vagnar har samma funktion som Primo som nämns i tråden, alltså ett särskilt babyskydd att använda i bilen och som man kan klicka fast i vagnens chassi. Verkar helt klart praktiskt, men kanske inte helt prisvärt då det används under kort tid? Eller man kanske vågar köpa begagnat? Kan tillägga att det är min pappa som kommer att stå för kostnaden för barnvagnen och han är sådan där trist typ som är emot begagnade saker

Emmaljugans bilbarnstol har väl inte fått så bra betyg i säkerhetstesten?

Är jag och handlar så sätter jag bilbarnstolen på kundvagnen, hänger den längst fram då får man plats med grejjer under bilstolen. Sen när barnet blir större så finns det i alla fall här kundvagnar med en inbyggd "bilbarnstol".

Handlas det lite så kan man hänga bilbarnstolen på vagnen för korgar, då åker barnet vänt emot en och så sätter man en korg i ställningen längst ner och lägger varorna där.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

JAg har köpt en begagnad vagn av vänner för att ha i stallet. Den har "redig" stötdämpning med om jag ska ut o vandra i skog och mark. Såfinvagnen behöver bara vara smidig...

Angående vagnköp- nytt o beg så är jag inne på att köpa helt ny. Man verkar få så pass bra betalt för de begagnade att det kvittar liksom...
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag tror att det är jättebra att köpa en stallvagn. Då slipper man kompromissa med en vagn som ska klara allt. Då har man en vagn man förshoppningsvis slipper lyfta i och ur bilen och den kan vara hur stabbig som helst :)

Sen kan man köpa en fin vagn som uppfyller alla ens behov man har när man inte är i stallet!
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag har kört en Brio Sing relativt mycket och det är inget att ha ( anser jag :) ) om du ska gå på kuperat underlag eller grus osv ..

Den är rätt tungkörd tycker jag om man jämför med min vagn också ..

Men fin är den :)
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Lånar sista knappen igen!

Jag har tänkt köpa en sittvagn och komplettera med en mjuklift (troligtvis) så att den funkar till nyfödd bebis. Sedan kommer vagnen att kunna användas fram till ca 3-års ålder så det blir i alla fall nött på under några år.

Håller med om att det kan vara vanskligt att köpa babyskydd från helt okända personer, blir det begagnat sådant så blir det ju i så fall från vänner man litar på.

En särskild stallvagn kan vara praktisk, men det finns ingen riktigt lämplig plats att ställa den på när den inte används. Det luktar i princip inget i vårt stall (icke hästvana vänner brukar sniffa på mina stallkläder ibland och förvånat konstratera att de inte alls luktar häst) och tanken är väl att bebis bara ska följa med in i stallet någon enstaka gång i veckan då Får fundera lite på det.

Och nej, jag har inte kollat upp än hur olika vagnar och babyskydd står sig säkerhetsmässigt. Kollar upp tänkbara modeller först och tänkte sedan läsa på om säkerhet och sådant.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag har kört en Brio Sing relativt mycket och det är inget att ha ( anser jag :) ) om du ska gå på kuperat underlag eller grus osv ..

Den är rätt tungkörd tycker jag om man jämför med min vagn också ..

Men fin är den :)

Min är väldigt lättkörd och det är väl ingen vagn som man har på grusvägar direkt ;) där använder jag min brio kombi istället
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Har också en brio sing och primo babyskydd! För våra behov är vagnen hel fanstastisk, eller rättare sagt babyskyddet. Jag åker mkt bil, och bebis ska ur och i bilen en del. Så då att kunna klicka i babyskyddet på chassit när jag tex ska in i en affär eller så lite snabbt är perfekt! Bebis sover vidare, behöver ej bära babyskyddet (hon väger redan över 7kg, så tuungt).
Och eftersom hon sover så lite på dagarna så är all sovtid guld värd hehe.
Vi har även basen till, så man bara klickar ur den ur bilen, slippa dra bältet varje gång är otroligt skönt!


kl
Ts: bäst är att gå till en affär och provköra, provlasta, prov "fällaihop" vagnar. Och samma med babayskydd, kläm och känn och fundera över vad just ni har för behov. :idea:


Precis, helt suveränt tycker jag. Jag har även som du insattsen så jag bara klickar ur hur lätt som helst och klickar i chassit hur enkelt som helst.

Gustav sover som en stock i den
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Hon sitter vänd ifrån mig.
Det handlar ju om så kort stund hon sitter i babyskyddet.
Personligen tycker jag att det är värre med de mammor som använder babyskyddet som barnvagn och går och shoppar i timtal.
En bäbis ska ju inte sitta i ett babyskydd så långa stunder åt gången :).


Fast det är just det de kan i primon, jag har den just när vi shoppar och Gustav sover hur bra som helst.

Visst är bilbarnstolen gjord så att de skal kunna sitte en bra stund i dem annasr skulle man ju inte kunna ha dem några längre sträckor i bilen
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Ja allt är relativt, jag tycker den var lite tung :)

Beror kanske på vad man är van med sedan innan ?
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Så är det säkert. har ju ingen vana sedan innan förutom min kombi vagn men den är ju rätt stor jämfört med singen
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Men man kör ju inte långa sträckor med bil ofta.
Jag har inte min dotter i babyskydd längre stunder, spelar ingen roll vad det är för babyskydd.
De är inte gjorda för att sitta längre stunder i.
Ska jag shoppa så tar jag vagnen eller så sätter jag henne i manducan alt sjalar henne.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

På vilket sätt skulle barnen inte kunna sitta i sitt babyskydd längre stunder, vad menar du med längre stunder?

Det är väl självklart att ett babyskydd är utformat för att barnet skall kunna sitta i det mer än korta stunder.

Mitt barn sover faktiskt allra bäst både i babyskyddet och i sin babysitter.
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Faktum är att speciellt när barnet är riktigt liten ( nyfödd ) så är babyskyddet påfrestande för ryggen på många småttingar, det blir ju inget liggläge sas utan ryggen blir lite formad som en banan/ostbåge :)

Däremot så kan även småttingar protestera om det är obekvämt, men vi fick också rekomenderat från barnläkare att inte överanvända babyskydd/babysittern i början ..
 
Sv: Barnvagnsnybörjare

Jag och sambon är ute i god tid (bf först i mitten av aug-10) och bara kikar runt lite allmänt på vad som finns i barnvagnsväg. Vi funderar på två av Emmaljungas modeller, antingen en City Cross eller en Nitro City då dessa storleksmässigt passar oss och vår bil. Vi tänkte komplettera med en lift för bebisen den första tiden. Ska man ha mjuk- eller hårdlift? Vi har inga trappor, utan kan ta barnvagnen rätt in i markplan. En hårdlift känns stadigare, mjukliften kan vi göra om till åkpåse. Vi vill inte ha den lösa delen "City Korg".

Och så hjulen. Jag har läst på nätet att en del haft "kvalitetstrassel" med sina hjul (blivit gropiga, slitna och fula snabbt av grus), men det tänkte jag inte ta upp här. Däremot, hur bökiga är svängbara hjul framtill om man inte går på helt slät mark? Vanliga cykelvägar med grus tror jag inte är några problem och man går väl kanske inte ut mitt i den värsta snöstormen, och jag har inte tänkt mig att köra vagnen i kuperad skog. Men hur funkar hjulen på en stallbacke där det är lite grövre grus, men inte löst/djupt. Fast å andra sidan lär jag inte dra den långa stunder där, blir nog mest stadskörning i parker, typ.

Och är det någon som har bilder på ovan nämnda vagnar ihopfällda? Har inte provat det ännu i affären, men ändå nyfiken på hur de ser ut.

Slutligen, en fråga om bilbarnstol. Är det praktiskt med en sådan där liten som man kan bära med sig inifrån med barnet i, sätta in i bilen och sedan lasta ur, utan att behöva flytta själva bebisen? De verkar enkla att ta med sig vid ex BVC-besök och liknande? Mjukliften känns lite stor för sådant, tycker jag. Fast de kan väl bara användas max första året, ungefär? Eller ska man satsa på en "fast" bilbarnstol som barnet kan "växa" i?

Ja du, barnvagnsdjungeln och sadeldjungeln är väl rätt jämförbara tycker jag. Är lite glad över att vi redan hade fått tag på en Brio DUO innan lillen ens blev till, visserligen en begad men det får duga från början, förhoppningsvis hela tiden, men eftersom vi inte behövde betala nåt för den så svider det ju inte så mkt ifall vi måste köpa en annan sen, men än så länge så känns den då bra. Syster har en Emmaljunga Edge Duo Combi och hon tyckte att Brion var aningens smidigare och lättare än hennes (provkörde Brion med hennes son i ihelgen :D) Jag tycker att båda vagnarna är likvärdiga att köra hittills iaf. Är för tillfället ingen person som springer mkt i stan så jag känner att Brion kan mätta mina behov rätt bra då vi bor på landet. Men självklart skulle det vara roligt med en alldeles ny vagn, det går ju inte att neka till :laugh:

Vi kommer att hyra babyskydd, iaf dom första 9 månaderna då stället som hyr ut har så bra pris att det inte är försvarbart att köpa ett eget. Man får välja mella Acta/Graco Logico eller Brio Primo, båda med basenhet så man bara kan klicka fast lillen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Om några månader så kommer vår nya familjemedlem till världen och det börjar bli dags att ta tag i barnvagnsinförskaffandet. Men det är...
Svar
19
· Visningar
2 198
Senast: ako
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 061
Senast: cirkus
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 373
Småbarn Vår son är 2 år, och 91 cm lång och väger 14 kg, idag har vi en gammal Emmaljunga som används som dagisvagn/sovvagn hemma och sedan en...
2
Svar
22
· Visningar
8 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp