Sv: Barnvagn!

Jag håller också med er båda.
Vi väntar barn i mars och det kommer bli en UJ här, har aldrig ens diskuterat någon annan vagn..

Men smaken är som baken, vissa tycker ju att trehjulingarna är grymt fula och jag tycker precis tvärtom, att dom flesta fyrhjulingarna är fula..

Så jag tror helt enkelt på att man får gå på eget tycke och smak i vagnfrågan.

Fast det handlar ju inte bara om vad man tycker är fint respektive fult, utan det handlar ju också mycket om vilka funktioner man prioriterar.

Jag som bor på landet med mycket grusvägar behöver ha en stabil vagn med fyra hjul. Jag har kört trehjuling här på vägarna och det var inte speciellt roligt. Hade jag bott i stan däremot hade jag kunnat tänka mig en lite mindre vagn med svängbara hjul, just för att det är bekvämt.

//julia

Självklart är det så, men även här har alla olika åsikter.

Jag har med lätthet promenerat med en UJ i snö, på grusvägar och tycker ändå att dom med stor maginal slår tunga fyrhjulingar.

Den UJ jag körde hade reltativt stora hjul och låsbart framhjul som gör att det går hur bra som helst enligt min åsikt.

Det var mer alltet jag menade när jag skrev att smaken är som baken..

Vi alla prioriterar olika och så får det vara, huvudsaken är att man själv trivs med den vagnen man köpt och ska använda :)

Jag har en fråga om UJ och liknande vagnar som du kanske kan besvara, jag känner ingen UJ-ägare som jag kan fråga. :)

Hur gör man när man har UJ som enda vagn... Jag har ju sett att de finns liggdel till småbebisarna. Men sen vill ju de flesta bebisar sitta vid sex månader till ett år, ungefär. Byter man då till den framåtvända sittdelen? Fast rekommendationen är att inte vända barnet framåt förrän vid 1-1½ år tidigast...?

Våran vagn kan du ha sittdelen vänd emot dig också. Så har vi det idag med dottern. När hon sedan blir äldre och sitter framåt så vänder man bara på sittdelen, så det är inte handtaget som man ändrar på denna modell. Jag kan rekommendera den :love:

Ja man använder sittdelen och har sitt barn bort ifrån sig när det är dags för sittdelen.

Ex som jag har är att använda liggdelen något längre och bylta upp med kuddar som stöd för barnets rygg..

Jag kan svara på varför många vagnar, bla UJ har sittdelen framåtvänd.
Ofta är det så med utlandstillverkade vagnar, då de inte har samma rekommendationer som vi har i sverige/norden.
Tex UJ som har tillverkning och lager i NZ och Holland har inte alls det tänket, att ha barnet vänt emot sig.

Bara en liten info-notis! :)

Jo, det är en liknande som UJ. Sök på Teutonia Spirit S3, så kan du själv se ;)

Kpist menar att Spirit S3 faktiskt går att ha barnet vänd mot sig även när man byter till sittvagn och det kan man inte med UJ.

Jag tycker iaf synd om alla som inte vet vad de väljer bort. Jag undrar ofta varför man vill ha en stor och tung vagn om man inte bor på landet, är i stall, stor hund eller bor i Norrland och måste kunna bädda varmt på vintern. Jag har aldrig känt det som "ostabilt" med vår vagn som väger 8 kg. Däremot är det en shoppingvagn och inget man kör på långpromenader med. Men att vagnen måste väga närmare 20 kg för att kännas stabil håller jag inte med om. Sen har vi en vanlig 4-hjuling också eftersom vi har sådana intressen i skogen att vi behöver det. Men av mina kompisar som valt 4-hjuling är det ingen annan än jag som går utanför asfalterade vägar... Då ser jag ingen mening med det och många byter ju vagn efter 6 månader. Det är därför man kan köpa så bra begagnade så billigt. Har man väl börjat köra med svängbart framhjul är det nästan otänkbart att släpa en 4-hjuling inne på en affär.

Fast att bylta upp med kuddar känns inte så säkert bara för att man ska ha barnet vänd emot sig. Barn är ju ganska rörliga av sig, eller ja de flesta :grin: Då är det ju bättre att satsa på en vagn som man kan ha sittdelen emot sig. Hade jag lagt kuddar bakom henne i liggdelen när hon var runt 4 månader så hade hon riskerat att ramla ut. Så rörlig var hon redan då.

Jag fattar inte riktigt. :confused: Jag sa att den påminner om UJ men att det går att ha sittdelen vänd emot dig. Jag tycker alltså att "min" vagn är något bättre än UJ, just för att det går att välja håll med sittdelen.

Jag vet folk som gjort så, beror säkert på hur rörligt barnet är och jag tror ingen av dom jag pratat med skulle riskera att deras barn trillade ur vagnen.

Jag har provat många 3-hjulingar och fastnat för UJ som jag tycker har varit den stabilaste av vagnarna i på varierad terräng.

Kpist frågade hur man gör med trehjulingar som inte går att ha sittdelen vänd mot sig, och eftersom din trehjuling går att vända så tyckte om hon väl att hon behövde ett annat svar från någon som inte har en vändbar sittdel :)

Svamligt nu men hänger du med ?

/C :)

Vi har haft våran vagn i över 1 år och är så nöjda. Visst är jag grymt sugen på en Teutonia Spirit S3 och en Emmaljunga Cangaroo men det för designen, när jag provkörde Cangaroon upplevde jag den som mycker mer tungkörd än min stora Brio happy, då var det ändå inne i en butik ;) S3an var där emot mer lättkörd än min brio, men inte alls lika skönt gung och lika stor sittplats.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
5 056
Senast: Bollen
·
Gravid - 1år Vi har börjat titta lite smått på barnvagnar och har kommit fram till att vi vill ha en "klassisk" barnvagn, alltså fyra fasta hjul...
2
Svar
23
· Visningar
2 006
Senast: Lydia
·
Gravid - 1år Funderade igår tillsammans med sambon på hur länge barnet ligger ner i vagnen, och när man ska börja använda sittdelen? Förstår ju att...
Svar
19
· Visningar
1 366
Senast: vindvissla
·
N
  • Låst
Övr. Barn Vad hade ni för barnvagn den första tiden? enkel liggvagn, kombivagn osv? märke? Har flera kompisar som har barn. den ena köpte en...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 585
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar