Jag var på väg i säng, men ville bara tillägga en sak först. Jag är inte förvånad över era reaktioner. För det är ju det enda ni vet, att det är olagligt.
Dessutom var min man svensk och han resonerade länge som ni.
Han kunde heller aldrig tillrättavisa på mitt sätt och gjorde det aldrig heller, men accepterade att han gift sig med en kvinna från en annan kultur och andra vanor. Men han gillade det inte. Utan kom då med de mesta av era synpunkter. Vi pratade mycket om den skillnaden trots att min son visade noll respekt för min man. Han fick aldrig honom att lyssna, eller så tog det väldigt lång tid. och jag undrade hur kan det vara bättre att hålla på att diskutera om att ta på sig kläder, eller bilbälte i en timmes tid, eller längre varje morgon, än att snabbt avbryta det hela med att jag höll i håret, eller örat under tiden och talade om att vi klär oss när vi går ut för att det är vinter för att vi förfryser oss annars, vi tar på oss bilbälte för att det är livsfarligt att åka bil utan. Och så blev det sedan lugnt sedan. Kram nu var duktig som klädde sig så fort och satt på dig bältet själv! Vad var så fel i det jag gjorde? Jag kan inte förstå. Var var misshandeln?. Det är här jag inte ser hur kan det vara misshandel? Han grät inte, fick inte ont-jag höll i håret eller örat, han slutade tjafsa, hade han full fokus och tittade på mig. Med mig i bilen eller om det var min tur på morgonen så uppstod det trots från honom så avbröt jag det innan det ens blev tjafs. Medan min man fortsatte hade samma problem varje gång det var hans tur. Hur kan en han ha mått bättre att av att spotta och tjura mot sin pappa? Eller testade han med med samma fick en klatch på rumpan, alltså mer la handen på rumpan som man klappar en häst på huvudet tre gånger och samtidigt säger att man spottar inte på sin mamma för det är äckligt och otrevligt att spotta någon i ansiktet så som du gjorde.
Jag tror knappt någon annan kultur som Sverige håller så hårt mot att inte tillrättavisa barn. Finlandssvenskarna i mitt barndomsområde delade inte eran syn kan jag säga.
NU ska jag gå till sängs. Godnatt!