Men snälla Tassetass. Läs igen. Jag tillfogar inte smärta. Det gör inte ont. Jag vet skillnaden. Jag har alltid full koll på mina känslor och det jag gör. Jag säger också till varför, så det är inte bara så jag sliter tag i håret. Bara så du vet min son är lugn snäll och glad. Han gör bra ifrån sig. Han har kompisar på skolan, Ingenting som skulle säga att han mår dåligt. Förutom att han saknar sin pappa då. Jag säger till honom han kan prata med mig om allt. Han tar inte skada.
Hur gör du? var min fråga. Tror du barn som får göra som de vill, säga vad de vill mår bättre?
Min mamma var stundtals elak mot mig. Hon var fysisk några gånger, men oftast var det fråga om psykisk misshandel som total oförutsägbarhet och utfrysning p g a någon småsak. Trots detta var jag lugn, snäll och glad i skolan. Bäst i klassen i många ämnen. Jag hade kompisar och för dem mörkade jag hur mamma betedde sig, för jag älskade ju ändå min mamma.
När jag blev vuxen tog det slut. Jag såg till att ha så lite kontakt som möjligt. Tyvärr passerar det inte alltid obemärkt att bli sviken och dåligt behandlad av den man älskar mest. Som vuxen har jag uppenbara tillitsproblem och svårt för nära relationer (trots att jag är social, har många vänner och även lätt för att få vänner). Det är något jag jobbat med, men nu har jag accepterat det hela. Lite tufft, för det innebär att jag i vissa situationer är väldigt ensam. Å andra sidan är jag bra på att vara ensam. Som barn flydde jag in i en fantasivärld när jag kände mig ensam och det går bra nu med, även om det yttrar sig på lite olika sätt.
Med andra ord: att sonen är snäll och glad i skolan behöver inte säga ett skit om hur han mår.