Gravid, ta delvis tjänsteledigt fram till gravidpeng eller vad blir bättre?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25.

Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad gravidpenning fr om 20 maj.🎊🥂✌. Men, kvällarna har blivit jobbigare psykiskt och fysiskt, det går ju upp och ner på en demensavdelning och vi är fler som tycker det är jobbigt nu. Jag vill inte stressa med bäbis i magen.
Dagpassen går bra.

Jag har 13 kvällspass kvar till 20 maj. Igår tog jag upp det med chefen och vi bestämde (på min inrådan, chefen poängterade att då får jag ingen lön) att jag tar tjänstledigt från kvällarna, tog 10 till att börja med.

Det kändws bra igår att jag stod upp för mig och bäbis. Men, skulle jag kunna göra på något annat sätt för att inte förlora lönen och troligtvis kanske lite SGI också?

Mina alternativ som jag ser det;
1. Tjänstledig. Fördelar slipper stressa med bäbis. Kan jobba dagpassen, mår bra av det. Nackdelar mindre inkomst.
2. Semester. Fördelar förlorar inte inkomst. Nackdelar blir av med semdagar jag helst vill ha till att förlänga FL med.
3. Sjukskriven 100%. Känns jättekonstigt att sjukriven kanske är ett bättre ekonomiskt beslut? Det är ju inte sitta hemma i 1,5 mån till jag vill, tror inte jag mått bra av det heller. Det bästa hade ju varit att bli sjukskriven bara från kvällarna, men så funkar det tyvärr inte.
4. "Bita ihop" och jobba kvällarna, fast det inte känns bra för bäbis och mig. Sen är alla kvällar inte likadana heller, förstås, det är från dag till dag, så svårt att veta. Men det är ju inte _en_ kväll som fått mig att vilja detta.

Ska till bm mån fm, hon har kanske också någon input.

Tack i förskott!

Prata med din barnmorska så kan du säkert få intyg på att inte jobba kvällarna. Samt prata med facket om du är med i för din arbetsgivare får inte inte anpassa dina arbetsuppgifter/arbetstider när du är gravid.

Om det finns en medicinsk anledning (vilket kan behöva styrkas av bm eller läkare för att AG ska ta det på allvar) så kan arbetsanpassning vara det som ska göras. Finns arbetsmiljöförekrift om arbetsanpassning, kommer inte ihåg nummer nu, men troligen AFS 2023:2.
Har ni gjort en riskbedömning avseende gravida medarbetare på din arbetsplats? Vad säger den?

Prata med din barnmorska så kan du säkert få intyg på att inte jobba kvällarna. Samt prata med facket om du är med i för din arbetsgivare får inte inte anpassa dina arbetsuppgifter/arbetstider när du är gravid.
Tack, det ska jag göra. Jag har ju läst om det här med anpassning tidigare, men sen glömde jag helt av det när jag blev så inställd på att stå upp för mig själv och inte jobba. Det är dock inte lätt att anpassa arbetsuppgifterna på plats, men då går kanske tiderna att anpassa då. Tack. I facket är jag tyvärr inte med.

Om det finns en medicinsk anledning (vilket kan behöva styrkas av bm eller läkare för att AG ska ta det på allvar) så kan arbetsanpassning vara det som ska göras. Finns arbetsmiljöförekrift om arbetsanpassning, kommer inte ihåg nummer nu, men troligen AFS 2023:2.
Har ni gjort en riskbedömning avseende gravida medarbetare på din arbetsplats? Vad säger den?
Tack. Det pratade vi inte om.
Chefen "visste" bara att man inte kan bli sjukskriven från bara kvällar vanligtvis, men är kanske andra regler när man är gravid som hon inte har koll på.
Nej, någon riskbedömning har inte gjorts vad jag vet iallafall.

Tack, det ska jag göra. Jag har ju läst om det här med anpassning tidigare, men sen glömde jag helt av det när jag blev så inställd på att stå upp för mig själv och inte jobba. Det är dock inte lätt att anpassa arbetsuppgifterna på plats, men då går kanske tiderna att anpassa då. Tack. I facket är jag tyvärr inte med.

Tack. Det pratade vi inte om.
Chefen "visste" bara att man inte kan bli sjukskriven från bara kvällar vanligtvis, men är kanske andra regler när man är gravid som hon inte har koll på.
Nej, någon riskbedömning har inte gjorts vad jag vet iallafall.
https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/graviditet-och-amning/

En individuell riskbedömning för gravida ska alltid göras. Se arbetsmiljöverkets information i länken. Och fortsätt stå på dig ❤️

Finns det inga kollegor som kan tänka sig att byta arbetspass med dig?
Något enstaka pass har jag redan bytt bort och hade troligen kunnat byta bort något pass till, men inte 13, troligen inte ens hälften. Tänkte först att jag skulle göra så, men det är för många pass.

Jag har tyvärr ingen koll på reglerna, men jag tänkte på SGIn hur påverkas den av de olika alternativen? :)

Ja, precis det är det också. Fick svar i andra tråden att den ändå kanske inte påverkas trots allt, vilket ju är bra.
Men av med lön blir jag ju.
Som sagt, igår kändes det som det inte gjorde så mycket, men sen känns det som varför ska jag betala det? Om det finns bättre sätt iaf. Hoppas bm på mån har något bättre förslag :)

Gällande semester måste du väl ändå ta ut en viss del i år? Kanske värt att ta 13 dagar nu innan bebisen kommer, om det inte går att lösa på annat sätt?

Nej, jag kan spara alla till nästa år, det har jag frågat lönekontoret.
Men ja, löser det dig inte på något annat sätt så är det kanske bättre, fast det känns lite trist.

Precis som ngn före var inne på så är arbetsgivaren skyldig att göra en specielll riskbedömning för graviditet samt ska så långt det är möjligt anpassa arbetsuppgifterna så att risker undviks ( (1977:1160) ( AFS 2007:5) https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...isker-i-arbetsmiljon-for-gravida-och-ammande/ Stress och psykisk ohälsa är absolut en av dessa risker. Ser faktiskt inget märkligt alls i att arbetsgivaren ska kunna omfördela dina pass till dagtidstjänst resten av tiden. Det är en ganska enkel anpassning dessutom.

Synd att du inte är med i facket för de har nog gärna stöttat dig.
Jag arbetar som chef i vårdverksamhet med ganska stora risker för gravida så ser det ur arbetsgivarsynvinkel.

Precis som ngn före var inne på så är arbetsgivaren skyldig att göra en specielll riskbedömning för graviditet samt ska så långt det är möjligt anpassa arbetsuppgifterna så att risker undviks ( (1977:1160) ( AFS 2007:5) https://www.av.se/halsa-och-sakerhe...isker-i-arbetsmiljon-for-gravida-och-ammande/ Stress och psykisk ohälsa är absolut en av dessa risker. Ser faktiskt inget märkligt alls i att arbetsgivaren ska kunna omfördela dina pass till dagtidstjänst resten av tiden. Det är en ganska enkel anpassning dessutom.

Synd att du inte är med i facket för de har nog gärna stöttat dig.
Jag arbetar som chef i vårdverksamhet med ganska stora risker för gravida så ser det ur arbetsgivarsynvinkel.

Tack, ja jag missade att tänka på det just där och då när jag satt med chefen, tyvärr. Men jag sa att dagpassen inte är några problem, men hon måste också ha missat att tänka på det. Men ja, som du säger, det är ju inte jättesvårt. Ska prata med henne om det, tack!
Som sagt, tänk att jag läst om detta med anpassningar, men sen när det gäller mig själv åker det ut genom öronen.

Du har rätt att vara föräldraledig med bevarad SGI under det första året.
Lägg din obetalda ledighet där i stället.
Det är säkrare så.

Jo, det vet jag, men det hjälper mig inte med mina kvällar just nu?

Jag hade frågat iaf, kan ju vara någon som hellre jobbar kvällar än dagtid.

Mja, de allra flesta av mina kollegor tycker just nu att kvällarna är jobbiga, så tror inte det. Men ska be chefen sätta mig på på dagpass istället, sen om det blir vikarie på kvällarna eller hur det blir då vet jag inte, men ska absolut säga detta till henne.

I stället för att spara semesterdagar nu så kan du få längre ledighet sedan genom att ta obetald ledighet under föräldraledigheten.
Slutresultatet på längden av föräldraledighet blir samma men du riskerar inte att få sänkt SGI.

Det är viktigt att att säkra sitt SGI som blivande förälder.

Fast jag ska inte ta någon fp under bäbisens första år. Men förstår ifall jag skulle gjort det. Men nu gör det ingen skillnad för mig. Tack iallafall.

Fick svar på ett annat forum att hon fått till svar att t ex utagerande personer kunde ligga till grund för att få gravidpenning tidigare än de 60 dagarna. Så eventuellt finns ju den möjligheten.
Eller också att jag blir omplacerad till dagpass.

Det verkar finnas möjligheter!

Jag var så inställd på att jag vill ta hand om mig och bäbis att det fick bli x antal k mindre på kontot, men egentligen varför ska jag betala det när chefen egentligen ska kunna omplacera mig?

När jag varit gravid och jobbade på sjukhus har det varit aktuellt med 60 dagars gravledigt, aldrig längre. Däremot var min arbetsgivare väldigt tillmötesgående så jag slapp kvällspassen till stor del då de var stressigare. Skulle annars stått ut och jobbat ändå, det kan vara tungt absolut, men inte värt att bli av med varesig SGI eller pension 🤷‍♀️

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 722
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att kommunicera
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Dammsugare

Hund, Katt, Andra Djur