Hjälp med planering av renovering

Kakis

Trådstartare
Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta ytskikt utan vill få in lite smartare lösningar, få plats med diskmaskin och tvättmaskin jag inte har nu samt få in en vattenavhärdare och filter till vattnet från den gemensamma brunnen. Toaletten är miniliten så inget får plats där mer än toa, handfat och dusch. Var är det tex smartast att placera varmvattenberedaren (är just nu i ett inbyggd i ett köksskåp som typ måste rivas när den ska bytas) Vad är det för person/yrke jag letar efter? Vem kan hjälpa mig med detta? Det känns som om folk antingen sysslar med kök eller badrum inte båda.

Atminstone har ar IKEA duktiga pa att hjalpa till att planera. Det ar gratis och aven om man inte tar varken deras plan eller deras grejor sa ger det manga bra ideer och gjorde det lattare, atminstone for mig, att planera om mitt kok. (som ocksa behovde bygga upp en halv vagg och riva en vagg)

Har du något annat utrymme som du vill avsätta för de tekniska installationerna?
Annars är ett skåp i köket att bra alternativ att fortsätta med. Lätt att dölja och nära där VA-installationerna ändå är.

Alternativt kan man göra en skrubb i t.ex. hall där man har golvbrunn och våtrumsmatta som rymmer detta samt tvättmaskin. Kan bli krångligt att genomföra beroende på hur det är att dra ny VA och vilka rum man ska igenom. Är det begränsat med utrymme inne i en liten stuga kan ett alternativ vara att sätta en isolerad påbyggnad på utsidan.

Om VVB är liten nog att vara vägghängd ovanför filter/tvättmaskin sparar man utrymme mot om den behöver egen golvyta, ifall du klarar dig med det.

Det kommer lite an på hur dina behov formuleras vad som ska uppnås. Och vad av det som är skall-krav och vad som är önskemål. Och hur mycket man kan tänka sig att börja fixa med att andra delar av huset påverkas, eller om man vill begränsa sig till att saker ska göras i köket och badrummet.

Var är det tex smartast att placera varmvattenberedaren (är just nu i ett inbyggd i ett köksskåp som typ måste rivas när den ska bytas)
Jag ställde upp den på kallvinden och byggde en frigolitlåda omkring den.
Om det var så smart vet jag inte, men den fick bara inte plats när köket i den stugan skulle byggas om.
VV-beredaren satt där innan i skåpet i ett hörn i köket.
Ett sådant där som man egentligen inte kommer åt.

Det har nu ändå fungerat bra i över 25 år.
Förutom när katterna grävde sig in i lådan så att vattnet frös.
Efter att lådan blev lagad så tinade vattnet av sig själv.

arkitekt är funktionen du söker.

Hur ritar jag in allt jag behöver på den plats jag har till förfogande.
stämmer.
Men jag vet arkitekter som inte tar den typen av små ändringsuppdrag från privatpersoner pga. det är för svårt att fakturera den verkliga arbetstiden.
Många som i slutändan bara vill betala för det de uppfattar som tiden det tar att 'göra ritningar'. Men att man satt och pratade om deras hus (användning, utseende etc.) medan de bjöd på fika var inte 'arbetstid'. Och så kanske det tillkommer resa för att se hur ett äldre hus det saknas ritningar på är konstruerat och planerat från början. Inte alla arkitekter är heller vana med att göra det enkla och praktiska i ett litet hus på den äldre konstruktionens förutsättningar (om det är det som Ts vill ha)

Det finns också några snickare med egen firma som kan göra en del av planering och utformning i sina jobb. Vet inte om det kanske är något som är mer vanligt i glesbygden med dessa allt-i-allo-kompetenta typer som har ett förråd av 'erfarenhets-förnuft'? Eller om det mer handlar om hur man lyckas hitta rätt personer. Osäker om det matchar vad som menas med 'finna smartare lösningar' eller inte i detta fallet...
Kan rörmokaren ha något tips om vem som är bra att samarbeta med?

Har du något annat utrymme som du vill avsätta för de tekniska installationerna?
Annars är ett skåp i köket att bra alternativ att fortsätta med. Lätt att dölja och nära där VA-installationerna ändå är.

Alternativt kan man göra en skrubb i t.ex. hall där man har golvbrunn och våtrumsmatta som rymmer detta samt tvättmaskin. Kan bli krångligt att genomföra beroende på hur det är att dra ny VA och vilka rum man ska igenom. Är det begränsat med utrymme inne i en liten stuga kan ett alternativ vara att sätta en isolerad påbyggnad på utsidan.

Om VVB är liten nog att vara vägghängd ovanför filter/tvättmaskin sparar man utrymme mot om den behöver egen golvyta, ifall du klarar dig med det.

Det kommer lite an på hur dina behov formuleras vad som ska uppnås. Och vad av det som är skall-krav och vad som är önskemål. Och hur mycket man kan tänka sig att börja fixa med att andra delar av huset påverkas, eller om man vill begränsa sig till att saker ska göras i köket och badrummet.
Tack toppen input.

Just nu är vvb(55l) liggande i underskåp i köket, men den börjar bli till åren så vid renovering kommer den bytas. Jag behöver inte större vvb än så och köket har generöst med förvaring så det funkar bra men vet inte om det är en optimal lösning iom att den är helt inbyggd nu. Inkommande vatten borde gå under hallen, jag har inte kollat exakt dragningen men det kommer upp i krypgrunden så är nog ingen jättegrej att fixa om det blir den lösningen. Där finns ett platsbyggt städskåp som skulle kunna offras, så då är det isf bara att koppla på den på avloppet som är ett par meter bort och det är krypgrund så det är öppet undertill och borde kunna lösas.

Jag hoppas att utbyggnad inte behövs men tänker att visst om man byggt ut badrummet, finns både alternativ att bygga ut själva huset eller att kapa lite av gästrummet bredvid så hade man kunnat ha både tvättmaskin och vvb där vilket ju är smidigast, trist att de som gjorde föregående utbyggnad runt år 2000 inte tänkte på detta och gjorde den lösning som finns nu men man är ju olika och har olika behov :)

Jag är just nu öppen för förslag, vill se möjligheter jag själv inte tänkt på och brainstorma för att sen se var det landar.

Om det var så smart vet jag inte, men den fick bara inte plats när köket i den stugan skulle byggas om.

Jag såg faktiskt en liknande sådan lösning precis, min systers förra bostad var ute till försäljning och de som köpt av henne hade satt vvb i gästhuset på våningen över (iofs inte kallvind). Så jag har funderat i de banorna, jag har kallvind över så det får isf isoleras runt.

Värt att påpeka att beroende på byggnad och VVBs storlek kan det ev. behöva kollas att underlaget bär tyngden. Och eventuellt ha ett läckagevarningssystem. En VVB ska ju också kunna släppa mindre mängder vatten i säkerhetsventilen under drift. Exempelvis att den placeras på vattentätt underlag med upphöjda kanter och ett skvallerrör ner till badrummets golvbrunn.

Värt att påpeka att beroende på byggnad och VVBs storlek kan det ev. behöva kollas att underlaget bär tyngden. Och eventuellt ha ett läckagevarningssystem. En VVB ska ju också kunna släppa mindre mängder vatten i säkerhetsventilen under drift. Exempelvis att den placeras på vattentätt underlag med upphöjda kanter och ett skvallerrör ner till badrummets golvbrunn.
Ja det är det verkligen.

Golvet på min kallvind är ett f.d. yttertak på en av de bodar som stugan är byggd av.
Dessutom så står VV-beredaren i en skål av våtrumsmatta som har ett skvallerrör ut på altanen.

Men rörmokaren, alternativt den som gör badrum, brukar kunna det där med hur man vattensäkrar.

En duktig inredningsarkitekt (obs inte designer!) med god kännedom om det byggnadstekniska kanske kan vara det du söker?

Om jag vore du skulle jag endera anlita en inredningsarkitekt eller en "vanlig" arkitekt för att få hjälp med att hitta smarta lösningar som det krävs erfarenhet och lite tänka utanför boxen för att se.

Jag skulle bestalla tid med IKEA's folk som hjalper till med designs. De ar duktiga och vet hur man designar for effektivitet och utseende. Om man da inte ar nojd kan man ju kontakta designer eller architect ...

Jag vill renovera köket och toaletten i min stuga. Men jag vet inte hur jag går tillväga för att börja planera. Jag vill inte bara byta ytskikt utan vill få in lite smartare lösningar, få plats med diskmaskin och tvättmaskin jag inte har nu samt få in en vattenavhärdare och filter till vattnet från den gemensamma brunnen. Toaletten är miniliten så inget får plats där mer än toa, handfat och dusch. Var är det tex smartast att placera varmvattenberedaren (är just nu i ett inbyggd i ett köksskåp som typ måste rivas när den ska bytas) Vad är det för person/yrke jag letar efter? Vem kan hjälpa mig med detta? Det känns som om folk antingen sysslar med kök eller badrum inte båda.
Jag är mitt uppe i renovering av huset med både nytt kök och wc nere. Jag har både ritat själv i SketchUp och Ikeas planeringsverktyg samt träffat tre olika köksleverantörer innan jag landade i att beställa kök. Både ikea och de (flesta?) större erbjuder kostnadsfritt planeringsmöte och det gav massor av ideer och inspiration. Bra att också fundera själv på vilka knep och ideer man vill ha plats för. Och byggahus är ett jättebra forum för att läsa på om allt möjligt.

Jag fick också värdefulla tips på ett möte med en av kommunens bygglovshandläggare. Jag behövde i slutändan inte göra bygganmälan för mina ändringar men fick mycket bra input om hur jag skulle tänka under ett möte.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
7 962
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 445
Senast: Habina
·
R
Hemmet Jag och min partner pratar lite löst om att byta ut vårt kök i framtiden (inte än på ett tag pga Oliver Twist-status just nu pga... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 041
Senast: Raderad medlem 6459
·
Hemmet Jag och sambon har fått ett litet annorlunda boendeförslag på en stuga som finns till salu. Stugan är en kolonistuga på 50 kvm och fd...
Svar
10
· Visningar
6 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka