1) Jag förklarade för barnet att det är kallt ute. Hen fick öppna balkongdörren och känna själv.
2) Ville hen ändå ha sommarjacka så gick vi ut i sommarjacka. De brukade hinna två steg utanför dörren innan de insåg att vinterkläder behövdes och tog på sig vinterkläderna jag hade tagit med och det utan något "vad var det jag sa!" eller andra dumheter från min sida. Barn måste få prova, upptäcka och utforska vissa saker själva och eftersom de tryggt kunde göra det utan att behöva bli ledsna av hånande så gjorde de det lugnt och fint utan att någon katastrof inträffade.
Åh gud. Påminner om en hämtning på förskolan för några dagar sedan. Rätt kallt och jag hade ingen filt i cykelvagnen. Har jag filt med mig bryr jag mig inte så mycket om vad barnen har på sig för det går att skydda mot ganska mycket då, åtminstone om de är två under filten.
Mini vägrar overall. Hon får gå ut och känna hur kallt det var.
"Huuuu! Kallt! Måste gå in!"
"Ja just det, vi tar på overallen!"
"Näpp!"
Ut och känner igen.
"Huuuu kallt! Måste gå in!"
"Precis! Det är bäst att vi tar overallen!"
"Näpp"
Repeterades några gånger medan syskonet klädde sig. Slutade med att jag klädde på overallen vilket var helt ok så länge ungen fick ligga ner på golvet och bli servad. Jag orkade inte säga emot och gjorde snällt som barnet tyckte
Lite fler reflektioner:
Jag förväntar mig av mina ungar att de ska vara trevliga mot mig och andra. Där ingår att inte kränka. För att nå det resultatet är det självklart att jag måste ha som mål att agera likadant och därmed kan jag ju inte daska på rumpan, leda omkring mina barn i håret/öronen osv. Sån jäkla maktutövning. Usch!
De flesta av oss har säkerligen tappat det någon gång och inte agerat helt enligt sin plan. En näve i bordet, höjda röster eller något annat man anser vara olämpligt. Sånt händer. Problemet ligger i när man bestraffar och speciellt på det sättet.
En sak jag kom att tänka på. Jag hörde för ett tag sedan om ett barn som blev tvångsplacerad pga våld i hemmet. Tydliga spår av misshandel ska tydligen ha funnits. Barnet i fråga älskade sin/sina föräldrar och ville inte åka därifrån. Det kan inte belysas tillräckligt många gånger tycker jag. Just att kärleken till föräldrarna kan vara så stark trots att barnet blivit så illa behandlat. Jag har även släktingar med god relation till en förälder som var riktigt elak när de var små. De vuxna barnen är väldigt ärrade pga sin uppväxt. De flesta har mer eller mindre stora problem (någon har försökt ta livet av sig, några är väldigt osäkra, kontakter med psyk etc). Det är viktigt att tänka på att bara för att ett barn verkar må bra utåt och älskar sin förälder så är det inte alltid hela sanningen. Jag har alltså själv inte fattat detta förrän de själva har berättat det.